luifel en stormband(en)

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
mats
Berichten: 17
Lid geworden op: do 19 jan 2017 14:18

luifel en stormband(en)

Bericht door mats » wo 8 aug 2018 19:48

Hallo,

Heeft een stormband aan een luifel (KIP Sun Line 41, origineel Kip Sun luifel 1995) wel zin ?
En zo ja: een band over de volle lengte of aan iedere stok (3) een band ?

Alvast bedankt voor de moeite van het antwoorden.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

luifel en stormband(en)

Bericht door Jan van Vijven » wo 8 aug 2018 19:57

Hoe vaster hoe beter, dus ja!
Per stok of over de volle breedte is beide goed, ik zou voor een combinatie gaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: luifel en stormband(en)

Bericht door nonblond » wo 8 aug 2018 20:07

Bij mijn zakluifel doe ik beide+ poten vastzetten met een plaatje met extra haringen, zodat ze niet zomaar loskomen van de grond. De gewone scheerlijnen worden om de poten gewikkeld en aan een aparte haring vastgezet. Kan hiermee veel wind hebben. Moet het alleen bevrouwen en als het al flink waait wordt het lastig om deze alleen op te ruimen. Als ik veel wind verwacht rol ik hem in, als het weinig of niet waait. Maar soms overvalt het je.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

luifel en stormband(en)

Bericht door thmeyer » wo 8 aug 2018 23:00

Sorry voor een aantal forumleden,

Mijn caravan-dealer raden mijn aan om de mijn luifel bij een fikse storm gewoon op te rollen. Ik dacht toen, man dat zal wel meevallen. Maar toch een paar jaar geleden in Limburg, hing de overbuurman en vrouw tijdens een fikse storm beide aan de luifel-stangen van hun zak-luifel. En toch gebeurde het: de luifel werd gescheiden van de luifelzak, hij scheurde op de naad van voor tot achter. Gelukkig was hij verzekerd en met de foto’s van de schade voor de verzekering, werd er de volgende dag door zijn dealer een nieuwe zak-luifel bezorgd.

Eind goed, al goed !!!!!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: luifel en stormband(en)

Bericht door Jan van Vijven » do 9 aug 2018 07:32

thmeyer schreef:Sorry voor een aantal forumleden,
???



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: luifel en stormband(en)

Bericht door Taan » do 9 aug 2018 09:29

Wij gebruiken een voortent met de wanden eruit als luifel. Daar doe ik wel een stormband over. Als de camping redelijk beschut is durf ik wel een dagje weg te gaan zo.
Als de caravan op een plek staat waar hij veel wind kan vangen rits ik de wanden erin.

Bij echte harde wind is inrollen natuurlijk veiliger, maar een stormband helpt allicht.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: luifel en stormband(en)

Bericht door ElddisCrusader » do 9 aug 2018 12:01

Wij hebben een zakluifel van Fiamma. De stokken die je naar boven toe tegen de caravan aanzet zijn voorzien van een plastic kliksysteem waarmee je de stok op spanning zet. De stokken naar beneden toe zet je vast door een plastic handeltje dicht te klappen. Ik heb niet zoveel vertrouwen in plastic bevestigingspunten, in combinatie met harde wind en heb de stokken die naar de caravan toegaan, op de juiste afstand doorboord. Door de gaten steek ik een slotboutje van 6 mm en voorzie die vervolgens van een vleugelmoer aan de onderzijde. De stokken waarmee de luifel op hoogte wordt gezet zijn op 3 plaatsen doorboord. De hoogste stand zit 10 cm. boven de stand eronder, zodat ik voldoende loophoogte houdt en toch de luifel aflopend kan vastzetten. Bij harde wind zet ik de hele luifel vast op de onderste stand die zo'n 10 cm. boven de grond zit. In alle gevallen gaan er slotbouten door de stangen heen, wederom voorzien van een vleugelmoer. De luifel wordt verder gefixeerd met 2 scheerlijnen naar voren toe die bevestigd worden aan 2 lange haringen zoals in gebruik bij stormbanden. Verder bevestig ik, zo nodig, per stok nog 2 haken aan de luifel die ik voorzie van scheerlijnen die de luifel naar beneden houden. Afgelopen week heeft de luifel de nacht zo doorgebracht in een aantal felle onweersbuien met zware windstoten. Het aluminium frame gaat op deze manier geen kant meer op maar afscheuren van het doek kan natuurlijk nog steeds en daarom is het inderdaad het beste om het hele geval op te rollen wanneer er zwaar weer dreigt. Alleen is oprollen ook geen optie meer wanneer er veel wind in de luifel staat.

Helaas kan ik nu geen foto's maken van het geheel. Op de oprit heb ik daarvoor geen plaats. Zodra we weer en route zijn zal ik de zaak fotograferen en de foto's opsturen naar eventuele geinteresseerden.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: luifel en stormband(en)

Bericht door Gumm » do 9 aug 2018 12:52

In het algemeen over stormbanden..Hoe vaak zie je niet dat stormbanden onder een kleine hoek met de bodem veel te ver weg worden gezet?

Op een camping aan zee viel me eens op dat geen der seizoens- kampeerders op het oog stormbanden leek te gebruiken. Bij nader inzien gebruikten ze ze wel maar anders, dwz aan de binnenkant van de tent, over het frame en in de hoeken vastgezet. Ze deden dat al jaren. Ik kan me vinden in hun bewering dat het vaak fout gaat met tenten als het frame op enige wijze vervormd raakt, ze waren daar door schade en schande wijs geworden zeg maar.. .Het was ver voordat tentenfabrikanten het al in de fabriek in hun tent opnamen met bevestigingspunten aan de tent.

Vindt de genoemde oplossing met de boutjes en vleugelmoertjes een hele goede.
Hebben zelf ook een zakluifel waar we de stormbanden met haken vast kunnen zetten in de buis waarmee je hem oprolt maar als het te gek wordt rollen we hem toch maar op. Als we onze oude stormband op de traditionele manier over de luifels zouden gooien zou het doek kunnen scheuren aldus de verkoper. Dan zouden we het beter in de hoeken over de liggers onderlangs het doek aan kunnen brengen...We gingen de winkel uit met een doosje met spanbandjes met de genoemde haken waarvan je er blijkbaar verschillende soorten hebt.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

mats
Berichten: 17
Lid geworden op: do 19 jan 2017 14:18

Re: luifel en stormband(en)

Bericht door mats » do 9 aug 2018 20:28

Iedereen bedankt voor de info.
Veel van geleerd.

groet

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”