luifel op dorema tent & uitbouw

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door vso1 » za 16 jun 2018 21:59

We hebben een dorema voortent. (omloopmaat 10)

Nu ben ik op zoek naar een luifel, (stokken heb ik geloof ik al) maar luifeldoek mist.
Nu heb ik internet al afgestruint, maar ik kan nergens info (of foto's, filmpjes) vinden hoe dit bevestigd word.
En waar ik moet letten bij aanschaf ?

zelfde probleem bij de uitbouw ..

nu heb ik al gelezen dat ze erg uitwisselbaar zijn .. maar ik lees bv voor de uitbouw dat je pees en ritsverbinding hebt .. alleen ik heb op mijn voortent geen pees hiervoor ontdekt.. is dit anders per model ?

overgens denk ik wel dat ik met de stokken eruit kom met puzzelen maar wat tekeningen ofzo zijn wel erg gewaardeerd.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door Cara-Fan » za 16 jun 2018 22:38

Onze Dorema voortent omloopmaat 10 heeft een pees op de voorkant waar we een Dorema Palma luifel aan vast zetten dmv koppelstrips. De 3 dakliggers van de luifel zet je vast op de 3 punten/petluifelstokjes van de voortent.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door vso1 » za 16 jun 2018 22:55

ik heb geen pees ontdekt aan de voorkant (ligt hier achter me)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door vso1 » zo 17 jun 2018 00:09

hmm ik zie geen dorema merk,sticker of ander identificatie iets .. we hebben net de tent afgezocht en het enige wat we zien is een 0501042 nummer maar het lijkt verdomt veel op een dorema tent ik ben er 90% zeker van dat de inritsbare delen van de oude dorema over te zetten zijn naar de nieuwe .. wat zou het kunnen zijn ?
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door Trina » zo 17 jun 2018 08:45

Je kunt practisch elke voortentluifel aan je voortent zetten d.m.v. koppelprofielen tussen de 2 pezen.
Zit er geen pees op je tent dan kun je overwegen om die er op te laten zetten.
Een andere manier is; gaten met ringen slaan op de plaats van de staanders van de voortent. (Setje verkrijgbaar bij kampeer en doehetzelf winkels.

Een aanbouw is een ander verhaal.
Die moet van hetzelfde merk zijn en dezelfde maat.
Bij het ene merk gaat dat met een rits, bij het andere merk via de pezen.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door vso1 » zo 17 jun 2018 12:13

RE.gif
Helaas zijn er geen "pezen" anders dan een dubbele pees aan de caravan kant..

Setje heb ik al in huis :) dus dat komt goed (dit bedoel je toch?)
Afbeelding


We hebben ons rot gezocht naar een merk op de voortent, afgezien van een merkje met een "D" of een "B" aan 1 kant en een "050104" aan de andere zijde. is er niks identificeerbaars.. omdat we een Dorema al hebben en de "flap" aan de voorzijde en de "inrits" delen exact lijken op wat we nu al hebben . (inclusief gordijntjes) gokken we dus Dorema..

We gaan zometeen maar bij vervat neuzen ..
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door Chris » zo 17 jun 2018 13:59

Een Aanbouw is echt geen universeel ding hoor..

Echt per merk en zelfs per type tent verschillen.
En sommige tenten hebben helemaal die mogelijkheid niet eens.
Onze vorige tent, een Walker Easy door kon echt geen uitbouw aan, de nieuwe, Walker Fusion dus wel.
En, de meeste uitbouwen werken met ritsen.
Koppelprofielen zie je minder voor een uitbouw.
Maar ritsen... er zijn diverse verschillende varianten... dus daar begint het al...
Echt merk en type tent specifiek dus.

Succes en een gezellige middag bij Vervat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door vso1 » zo 17 jun 2018 17:18

Nu we zijn bij vervat geweest, we zijn alleen maar met meer vragen terug gekomen .. whistle.gif
We hebben wel een dubbele pees (dorema quicklock systeem ???) foto's zal ik tzt plaatsen, maar ja is dat uniek ?


voor de luifel hebben we de stokafstand opgemeten (200cm) we hebben de tentstokken ..


De extra stokken die we hebben zijn blijkbaar storm stokken (gebogen vorm, er bestaan ook nog rechte variant) ..
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door Chris » zo 17 jun 2018 18:19

RE.gif
Luifelframe's aan een "normale" voortent bestaan er in grofweg 2 soorten.
De hele eenvoudige met 3 losse staanders , en de volledige frame's
Deze: https://www.obelink.nl/luifelframe-staal.html
Voor deze laatste is er wel een luifel nodig met z.g. "kokers" in het doek, waar de liggers dus doorgaan.
Dit zijn al betere luifels.
De bevestiging van dit frame is meestal op de pennen van de petluifel aan de voortent.
De gebogen stokken die jij blijkbaar hebt zijn om te voorkomen dat tijdens regen er veel water in de luifel verzameld.

De dubbele pees waar je over schrijft is een vrij modern systeem, en heeft niets met een event. luifel te maken...
De dikke pees gaat door de peesgoot van de caravan en aan de 2e dunnere pees komen idd de quicklock blokjes waar het dakframe van de voortent in bevestigd wordt.

De vraag is nu..
Heb je ook een pees aan de voorrand van het tentdak... dus de "overkant" van de dubbele peeskant.... aan de petluifelkant dus..
Als er daar ook eentje zit dan kan je met koppel profielen werken, zit er daar geen eentje dan moet je de luifel voorzien van 3 ogen die over de punten van de petluifel komen.
Dan heb je dus een cm of 20 een dubbel doek thv de petluifel.
( petluifel is dat kleine stukje dak buiten de voorkant v.d. tent. )

Hoop dat je er iets mee kunt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door vso1 » zo 17 jun 2018 20:04

RE.gif

@chris zeker je spreekt duidelijke taal en kan je goed volgen.
We hebben geen pezen anders dan de dubbele pees aan de caravan zijde. Voor de petluifel, 15,- per meter om het alsnog te laten monteren. (adresje gekregen bij vervat in rotjeknor)
alleen we hebben ook te stalen stokken voor de luifel (eroverheen schuif model) geen haken.

Maar is die dubbele pees alleen Dorema of ook andere merken ?

De voortent lijkt op https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... at-12.html

https://imgur.com/a/khu098O zijn er foto's .. tot nu toe hebben we een goldcamp/dorema/brand Pacifique ? als mogelijke fabrikant kunnen ontdekken..

Maar goed ik denk dat ik gewoon een luifel koop .. (ritje obelink/dewitschijndel) blijkbaar moet je zelf de ogen erin slaan (zoals trina al zei)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door Chris » zo 17 jun 2018 20:38

RE.gif
Die dubbele pees hebben veel tenten hoor.
Is eigenlijk ondertussen gemeengoed, het voordeel is n.l. dat je geen ogen meer hoeft te maken in de zijkant v.d. caravan waar de haken van het voortentframe inzitten, die haken nu in de quicklocks..
Mooi systeem is dat gewoon.

Je hebt nu geen pees aan de petluifel, maak die er dan ook niet aan, niet echt nodig.
Maar bij luifels wel een tip.... of zelfs een advies..
Koop een luifel met een frame... dus niet zo'n los vodje wat op 3 stokkies staat.
Dat zijn bijna altijd zeer teleurstellende vodden, staan als een zoutzak en bij de eerste de beste regenbui worden het super BH's.
Hoe vaak ik al zo'n luifel boordevol water heb zien staan....
Beter om een luifel met compleet frame te gebruiken.
Bij onze vorige voortent hadden wij deze: https://walker.nl/product/calypso-230-cm/
Erg prettige luifel die gewoon goed was op te spannen en dus niet vol water liep.
En ook daarbij heb ikzelf de ogen er in moeten slaan, zijn bijgeleverd zelfs.
Gewoon goed de maat van de huidige ogen van de petluifel opmeten als je de tent strak hebt neergezet.
En die maat gebruiken voor de ogen in de luifel.
In de luifel van de link zitten ook speciale verstevigingsstukken waar die ogen in moeten komen, kan je net zien op de foto.
Die stukken zitten wat van de rand af zodat er een stukje doek dubbel is wat inregenen voorkomt.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door vso1 » zo 17 jun 2018 21:24

RE.gif

dat van die dubble pees vroeg ik me dus al af dank.

Zoals je in voorgaande bericht(en) las heb ik al stokken voor de luifel, om specifieker te zijn 3 liggers + extra liggers(gebogen) om BH vorming tegen te gaan ..
en ik zet standaard de tent op met het midden hoog en de buitenkant wat lager ..
Maar goed je waarschuwing is aangekomen,

tja gek gezegd ik zou misschien eerder voor een "vod" gaan dan 1 waar de buizen doorheen gaan. liever dat me tentdoek loswaait dan dat de luifel door mijn voortent heen komt. Wel eens gezien dat een luifel dat deed .. [aschrik.gif]

Hmm misschien zit er wel in mijn (oude) voortent een versteviging (kans is klein acht ik) .. dan bouw ik daarvan wel een tijdelijke luifel .. nu ja dat is eigenlijk niet mogelijk. want de omloop maat is 8m + 2x 40cm .. en de petluifel is 4m + max 2m hoog (6m) dus verschil van 2m en dan nog de 80cm.. nah dat gaat hem niet worden.

Nope dat word denk ik een "vod"
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: luifel op dorema tent & uitbouw

Bericht door vso1 » zo 17 jun 2018 22:02

dit zijn de foto's (merk zoekende)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”