Vreemd.

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Jettiny
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 21:55
Locatie: Uden NB

Vreemd.

Bericht door Jettiny » wo 16 mei 2018 22:56

Beste mensen,

Onlangs een tweedehands caravan gekocht met voortent.
Over de aankoop heb ik een vraag.
Is het normaal dat als je een tweedehands caravan koopt, dat er geen tijd wordt genomen de voortent te controleren om de kwaliteit te bekijken en de staat waarin de voortent zich verkeert.

Je bent dan helemaal afhankelijk wat het is en welk merk b.v.
Ik vind dat op z’n zachtst gezegd erg vreemd.
Zelfs de verkoper weet niets van de voortent, terwijl dat toch een belangrijk item is in het geheel.
Mijn vraag of ik de voortent even mocht bekijken werdt niet gehonoreerd.

Nu de voortent niet oké blijkt te zijn, heb ik dus een probleem.
We moeten maar afwachten wat voor oplossing er geboden wordt, als er al een oplossing geboden wordt !?

Vraag, is dit normaal bij tweedehands caravans ? En vraag twee, is er iemand met hetzelfde probleem ?

Vrgr
Jettiny
Fendt Saphir 470 TF uit 2005 in combinatie met een Opel Astra 1.4 uit 2012 120 pk.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Vreemd.

Bericht door vso1 » wo 16 mei 2018 23:03

heb je al eens verdiept in https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/ko ... ds-caravan
Heel erg handig is de koop overeenkomst die daar te downloaden valt ..

Tja garantie tot de deur, het is jou keuze om te kopen en dus jou eigen verantwoordelijkheid. stom.gif om dan ook zo te kopen.
maar zie het positief het is een "les" die je niet snel meer vergeet.


ik verkoop vaak zat online en ik geef de gelegenheid om de waren hier te controleren, maar moment dat je de drempel oversteekt met geld in mijn hand is het jou probleem. ik ben geen winkel met garantie en dus "niet goed geld terug" gaat bij mij niet op..
Als ik een doos met "inhoud" verkoop, is het aan jou dus te controleren of er een steen of het gewenste product in zit, moment dat je betaald is die doos jou eigendom wat er ook in zit.

Ik krijg ook een heel naar gevoel bij jou berichtje .. alsof je de verkoper een loer wilt draaien, anders had je gewoon weg moeten lopen.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Vreemd.

Bericht door Daphne » wo 16 mei 2018 23:14

Jettiny schreef:
wo 16 mei 2018 22:56

Vraag, is dit normaal bij tweedehands caravans ? En vraag twee, is er iemand met hetzelfde probleem ?
Hoewel ik geen ervaring heb met het kopen van een tweedehands caravan, is bij het inruilen van onze caravans weinig gevraagd naar de staat van voortent of luifel. Zit ie er bij is het meegenomen, zo niet is het ook goed. De ingeruilde voortent heeft geen prioriteit en is nauwelijks een punt van verkoop. De caravan wordt verkocht en alleen als er een geweldig dure vrijwel nieuwe tent bij zit zal de verkoper dit als argument voor aankoop van het geheel aanprijzen. Bij aankoop via particulieren zal dit anders zijn. Die proberen via de extra’s, waaronder de voortent. de caravan aantrekkelijker te maken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Vreemd.

Bericht door Scout15 » wo 16 mei 2018 23:19

@daphne, precies zo. thumbup.gif Bij de caravans welke ik bekeken en gekocht heb, heb ik vooral naar de caravan zelf gekeken. Optie en extra’s heb ik als mooi meegenomen ervaren. Wel had je zelf bij aankopp kunnen vragen naar de leeftijd en staat van de voortent. Is deze al een paar jaar oud kan je verwachten dat deze “gebruikssporen” heeft.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Vreemd.

Bericht door Jan van Vijven » wo 16 mei 2018 23:33

Bij alles wat je tweede hands bij een particulier aanschaft moet je opletten en checken, laat je dit achterwege.....te laat! Dit geldt voor alles, caravans zijn niets speciaals.
En, zoals Daphne al aangaf, dealers hebben vaak geen idee wat voor tent erbij zit.

Volgende keer je poot stijf houden of de koop over laten gaan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vreemd.

Bericht door Chris » wo 16 mei 2018 23:50

As before...

Het lijkt idd gek, maar ik denk dat het vaak zo gaat.
De caravan is het "Hot Item" alle andere dingen aan boord zijn bijzaak.
En daar hoort een tent ook helaas bij.

Ik denk ook dat de aanwezige extra's in een caravan nooit allemaal "bekend" zullen zijn bij een verkoper.
t'is maar net hoe de vorige eigenaar hem ingeleverd heeft.
Een frame met een stok te kort... dat ziet de verkoper echt niet.
Een tent met een rotte plek... heeft die verkoper ook geen idee van, hij pakt het echt niet uit om te kijken.
Onderdelen missend... zelfde verhaal.
t'Is de koper die op moet letten, die moet eigenlijk in een keer alles zien, begrijpen en kunnen inschatten.
en ja...
Dat mislukt dan wel eens en mis je dan een essentieel onderdeel....oef.
Hoe goed was dan het kontakt met de verkopende partij..... da's nu de grote vraag.

Ik weet het verhaal van bekenden die een tweedehands caravan kochten, en in de advertentie stond: " Met voortent".
Er stond niet bij: "Passende voortent".
Dat bleek ook wel... ongeveer 3 maten te kleine voortent.... bijgeleverd...
Jammer.... de vrienden trokken aan een heel kort eindje... was schandalig gewoon.
De oplossing is geweest om die te kleine voortent op MP te verkopen en een passende daar weer te vinden...
Soms he... soms..... zou je ze wat.. stom.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vreemd.

Bericht door Ab » do 17 mei 2018 07:21

Om op je vraag terug te komen..
Ja, dit is normaal.
Een verkoper hoeft niet te weten hoe dr voortent eruit ziet.
En gaat die zeer zeker ook niet opzetten om daar achter te komen.
Een aantal jaren geleden kocht ik een oudere caravan met wat zichtbare gebreken. Voor erbij, en voor mijn kinderen.
Voor 250 euro..
Wat ik niet wist, er bleek een zgan voortent bij te zitten.
Soms heb je pech..soms geluk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Vreemd.

Bericht door Mstuniek » do 17 mei 2018 07:46

Dan kan dan wel zijn maar je kunt ook stellen dat de verkoper iets heeft verkocht met gebreken.
Dit komt bij huizenverkoop ook regelmatig voor de zg verborgen gebreken, daar kan wel degelijk aanspraak op gemaakt worden.
Maar bij een voortent oid zal de bewijslast zeer lastig worden.
Kortom met voorkennnis iets verkopen met gebreken "kun" je voor aansprakelijk worden gehouden.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Vreemd.

Bericht door primera » do 17 mei 2018 07:46

Bij mijn huidige caravan ontbraken er 3 stokken.
Die de verkoper zelf opstuurde.

Wij wisten nog niet dat ze ontbraken omdat wij de tent nog niet hadden opgezet.

Dus eerlijke verkopers bestaan er ook nóg.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Vreemd.

Bericht door RichTrip » do 17 mei 2018 08:31

Voordat ik de Kip kocht een aantal andere caravans bekeken, waaronder een caravan + voortent. Ik heb de voortent in zijn geheel uit de caravan gehaald, maar al bij het bekijken van de eerste voorwand/zijwand bleek de flap aan de onderzijde zo vergaan dat er spontaan scheuren ontstonden.
Dat is dus gelijk aan geen voortent......
Caravan was overigens ook niet wat.
Bij een dealer/handelaar waar ik niet eens een tent mag bekijken, daar zou ik zeer argwanend bij worden. In principe zou de caravan dan ook een no-go zijn voor mij.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Vreemd.

Bericht door Unplugged » do 17 mei 2018 09:05

Jettiny schreef:
wo 16 mei 2018 22:56
Onlangs een tweedehands caravan gekocht met voortent.

(...)

Mijn vraag of ik de voortent even mocht bekijken werdt niet gehonoreerd.
Mijn vraag: waarom heb je de caravan gekocht terwijl je blijkbaar niet naar de voortent 'mocht' kijken?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Vreemd.

Bericht door Daphne » do 17 mei 2018 09:11

Mstuniek schreef:
do 17 mei 2018 07:46
Dan kan dan wel zijn maar je kunt ook stellen dat de verkoper iets heeft verkocht met gebreken.
Dit komt bij huizenverkoop ook regelmatig voor de zg verborgen gebreken, daar kan wel degelijk aanspraak op gemaakt worden.
Maar bij een voortent oid zal de bewijslast zeer lastig worden.
Kortom met voorkennnis iets verkopen met gebreken "kun" je voor aansprakelijk worden gehouden.
Een voortent heeft een bepaalde levensduur en is snel afgeschreven. Bij caravandealers die gebruikte caravans verkopen zul je zelden iets aantreffen over de staat van de voortent. Meestal wordt alleen vermeld of er een voortent of luifel bij zit, zonder merk of de staat van het geheel te noemen. Wanneer je een caravan van 10 jaar oud koopt en de voortent is net zo oud als de caravan, dan is deze zo goed als afgeschreven en kun je beter nog wat budget vrijhouden voor een nieuwe voortent als een voortent belangrijk voor je is.
Als de verkoper de caravan heeft proberen te verkopen door de voortent aan te prijzen als zijnde perfect of in goede staat, dan mag je een verkoper aansprakelijk stellen als er een gebrek is. TS geeft aan dat de voortent niet OK is. Wat dat betekent weet ik niet. Is de tent te oud? Of past deze niet? Of is deze kapot of verkleurd?
Wat waren de verwachtingen?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Vreemd.

Bericht door karelV » do 17 mei 2018 09:17

Wij hebben ooit wel eens een caravan ingerolen voor een Hobby Premium bij een (vreemde) caravandealer en de inruilcaravan incl. voortent met uitbouw en voortentluifel werd niet eens bekeken door de dealer.
Zet hem daar maar in die hoek neer zei de verkoper en richte zich alleen maar tot ons ivm de verkoop van de nieuwe hut.
Werd totaal niet omgekeken naar de inruiler of er alles wel bij zat. Heb hem later nooit meer gehoord dus zal wel. mrgreen.gif
Dealer was een half jaar later wel falliet maar dat was ook begrijpelijk met die spotgoedkope prijzen die hij hanteerde op de rechtstreeks geimporteerde caravans die hij verkocht.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Vreemd.

Bericht door RichTrip » do 17 mei 2018 09:27

Onze eerste caravan had ook een door ons nieuw aangeschafte voortent, uitbouw en luifel. Heb hem via MP verkocht met alleen de voortent. Uitbouw en luifel was evt. onderhandelingsmateriaal. Maar was niet nodig. Heb uitbouw en luifel los verkocht via MP. Had voor de caravan niet meer gebeurd als ik alles had aangeboden. Nu had ik wat extra opbrengst :)
Onze laatste Dethleffs is voor ons verkocht via bemiddeling, hier zat een vrijwel nieuwe Walker bij. Werd ook niet vooraf gecontroleerd. Wat de nieuwe eigenaren voor aankoop hebben gedaan, dat weet ik niet. Wellicht hebben ze de tent pas gezien op de camping ;)
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Vreemd.

Bericht door Sofie64 » do 17 mei 2018 10:08

Ah wij gaan morgen onze caravan ophalen en ga dan bespreken dat we eventuele ontbrekende delen als stokken e.d. alsnog krijgen ...heb 12 maanden garantie ...dus ook op de tent lijkt mij.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Vreemd.

Bericht door Jan van Vijven » do 17 mei 2018 10:13

Sofie, “lijkt mij” is een niet slimme veronderstelling waar je later niets aan hebt om te gebruiken bij een geschil.
Lees je contract eens goed door, beter is om dit voor ondertekening te doen.

Ik neem aan dat de garantie alleen de caravan betreft, maar dat is een aanname dus ook fout....lezen dus!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Vreemd.

Bericht door Diny » do 17 mei 2018 10:45

Als je iets koopt en (een deel van) die aankoop blijkt achteraf tegen te vallen wil de koper medewerking van de verkoper om zijn probleem op te lossen.
Bij echt verborgen gebreken heeft de koper een punt.
Maar een koper heeft een onderzoeksplicht, die best ver strekt.
Als je accepteert dat een verkoper weigert je een tent te laten zien, weigert om te laten zien of de gaspitten naar behoren functioneren enz. dan kun je de zaak verlaten of toch kopen, met het gevolg dat bepaalde zaken kapot kunnen zijn.

Een hard gelag, maar wel een leer voor de volgende keer.

Volvodriver

Re: Vreemd.

Bericht door Volvodriver » do 17 mei 2018 10:55

Zoals meerderen hier al aangeven. Je koopt de caravan. Niet de voortent.
Jij zegt dat de voortent een belangrijk onderdeel uitmaakt van de koop.
Dat kan alleen als er in de advertentie staat dat ie zo goed als nieuw is, en daarbij mede als verkoop argument is gebruikt. Anders niet.
Nu je "akkoord" bent gegaan met koop zonder de tent te "onderzoeken" heb je geen "poot" om op te staan.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Vreemd.

Bericht door Vadervan3 » do 17 mei 2018 11:19

Mstuniek schreef:
do 17 mei 2018 07:46
Dan kan dan wel zijn maar je kunt ook stellen dat de verkoper iets heeft verkocht met gebreken.
Dit komt bij huizenverkoop ook regelmatig voor de zg verborgen gebreken, daar kan wel degelijk aanspraak op gemaakt worden.
Maar bij een voortent oid zal de bewijslast zeer lastig worden.
Kortom met voorkennnis iets verkopen met gebreken "kun" je voor aansprakelijk worden gehouden.
Dat is wel appels met peren en gaat om hele andere bedragen en belangen. Het is heel makkelijk: je maakt de keuze de caravan te kopen zonder de voortent gezien te hebben. Dan moet je achteraf niet miepen dat die voortent niet mooi meer is, een scheur heeft, of wat dan ook, want je had namelijk ook weg kunnen lopen en niet kunnen kopen.

Wij kochten een caravan met complete inventaris. Gaan er mee op vakantie: alle 4 de stoelen doorgezakt binnen 2 dagen. Was toch een duur setje van gauw 200/300 euro. Je denkt dan toch niet dat ik terug ga omdat die stoelen kapot zijn gegaan?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Vreemd.

Bericht door Jan van Vijven » do 17 mei 2018 11:37

En toch is die appels en peren vergelijk niet altijd vanzelfsprekend, ook huizen e.d kun je zonder enige vorm van garantie kopen ondanks de hogere bedragen.
Dat de gemiddelde consument bescherming wenst is logisch, ik kies soms voor minder bescherming en een betere prijs maar wel bewust en dus achteraf niet miepen als iets tegenvalt!!
Ik vind het vreemd dat sommige mensen ergens verliefd op worden, snel tot zaken over gaan en later pas nadenken. Niet alles is vanzelfsprekend wat het lijkt.

Soms iets meer huiswerk maken kan je ook ellende of kosten besparen, mijn Disco (iets duurder dan een caravan) heb ik zonder Bovag garantie gekocht...verkoper was niet blij, scheelde toch een paar duizend winst voor hem.
Ik wist waar de auto geleverd was en dat er nog een paar jaar fabrieksgarantie op zat....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Vreemd.

Bericht door Sofie64 » do 17 mei 2018 12:31

Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat de tent nog super mooi is.
Als hij net zo oud is als de caravan, en dat is 9 jaar, dan zal de tent dat waarschijnlijk ook zijn.
Dus vlekken, een scheurtje of verkleuring of een rits die wat minder soepel loopt verwacht ik wel en vind ik ook niet zo erg.
Maar als er stokken of bevestigingsonderdelen ontbreken vind ik dat wel vervelend.
En als hij helemaal niet past wat doet dat ding dan in de caravan zou je zeggen.
Maar goed ik kan er niets over terugvinden in mijn overeenkomst en heb al getekend......dus we gaan het zien. zwaaien.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Vreemd.

Bericht door Jan van Vijven » do 17 mei 2018 12:54

Ik moet eerlijk bekennen dat wij ook wel eens niet complete tent hebben ingeleverd, of de extra kussens waar je een bed in een caravan mee maakt vergeten, daar kwamen we na een jaar of meer pas achter toen we de zolder gingen opruimen.
Geen onwil, maar omdat wij die dingen nooit gebruikte domweg vergeten.

De dealer heeft er ook nooit meer om gevraagd dus in de kliko die zooi....sorry nieuwe eigenaar, dit soort dingen gebeuren.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Vreemd.

Bericht door Vadervan3 » do 17 mei 2018 13:12

Sofie64 schreef:
do 17 mei 2018 12:31
Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat de tent nog super mooi is.
Als hij net zo oud is als de caravan, en dat is 9 jaar, dan zal de tent dat waarschijnlijk ook zijn.
Dus vlekken, een scheurtje of verkleuring of een rits die wat minder soepel loopt verwacht ik wel en vind ik ook niet zo erg.
Maar als er stokken of bevestigingsonderdelen ontbreken vind ik dat wel vervelend.
En als hij helemaal niet past wat doet dat ding dan in de caravan zou je zeggen.
Maar goed ik kan er niets over terugvinden in mijn overeenkomst en heb al getekend......dus we gaan het zien. zwaaien.gif
Zonder een al te scherpe opmerking te maken: als het daadwerkelijk om een stok hier of daar gaat en wat bevestigingsmateriaal, dan snap ik het al helemaal niet. Dat spul is ja heel erg gemakkelijk te bestellen.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Vreemd.

Bericht door Sofie64 » do 17 mei 2018 15:08

Tuurlijk is het bij te bestellen is ook het punt niet. Zou het alleen jammer vinden want dan kan ik hem niet meteen helemaal opzetten de eerste keer. knipoog.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Vreemd.

Bericht door Cara-Fan » do 17 mei 2018 15:14

Tijdens de zoektocht naar onze 1e caravan hebben we vooral gekeken naar de caravan zelf. De tent en luifel waren wat ons betreft bijzaak. In prijsvergelijking wordt dit volgens mij ook niet meegenomen. Met een mover ligt dit weer anders hebben we ervaren. Op voorhand hebben we geld achteruit gehouden voor een nieuwe tent en tentluifel. Bij onze caravan zat een nette Dorema caravanluifel welke we hebben doorverkocht. Achteraf had ik deze er beter zelf extra bij moeten houden.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”