Vreemd.

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
koning

Re: Vreemd.

Bericht door koning » do 17 mei 2018 16:12

Zoals eerder genoemd, koper heeft hier eigen verantwoordelijkheid om de voortent te controleren, als de verkoper dit niet wil is het aan de koper om hier conclusies uit te trekken. Dat is mijn tip voor een volgende keer.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Vreemd.

Bericht door Wally » do 17 mei 2018 20:53

Jettiny schreef:
wo 16 mei 2018 22:56
Mijn vraag of ik de voortent even mocht bekijken werdt niet gehonoreerd.

Nu de voortent niet oké blijkt te zijn, heb ik dus een probleem.
Had toen maar gelijk 1000 Euro minder geboden.

Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vreemd.

Bericht door Chris » do 17 mei 2018 22:09

@ Jettiny.

Ik begrijp dat je dus een Isabella tent hebt die aan rafels is.
Maar wel een goed carbon frame wat je graag weer wilt gebruiken.
Of dat lukt is niet te zeggen.
Mijn idee is: kijk eens op Marktplaats, staan vele voortenten in soorten en maten te koop.
Wellicht is er iets van je gading.
Let op de maten, als dat klopt is het carbon frame in ieder geval ook op maat.
Of alle pennen van het frame of b.v. ligger onder een event. petluifel ook klopt zul je moeten uitzoeken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vreemd.

Bericht door Ab » do 17 mei 2018 22:47

Als ik dit topic goed gelezen heb, komt de caravan vandaag pas.
De tent opzetten zal dus wel weekend worden.
Daar is nog niks van bekend..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Vreemd.

Bericht door vso1 » vr 18 mei 2018 00:12

koper/verkoper komen in alle soorten en maten, maar wij nederlanders zijn vaak wel zo dat we verkopen naar waarde. dat is leeftijd + de staat van het geheel.

wij gaan volgende week zaterdag de caravan ophalen, en ik ben toch echt voornemens om de caravan goed te bekijken voordat we iets tekenen en geld geven.
(en/of afspraken te maken)
o.a de voortent moet zeker een zomer of 2 overleven .. en de de caravan 5 jaar oid. ik verwacht geen nieuwstaat maar wel "overleefbaar" (lees wind/water dicht)
voor de rest is het wel redelijkheid aanbod.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vreemd.

Bericht door deusjevo » vr 18 mei 2018 11:34

Mijn mening, voor zover die ertoe doet. weenie.gif

Als je iets (in dit geval een caravan met voortent) wilt verkopen dien je je als verkoper ervan te overtuigen dat de voortent in bruikbare staat verkeerd en compleet en passend is.
Ook passend ja, heb verhalen gehoord van mensen die bij een caravandealer een caravan met voortent gekocht hebben die totaal niet bleek te passen en er dus waarschijnlijk uit een hoop voortenten in de opslag is gehaald en in de caravan gegooid.

Koper heeft ook een onderzoeksplicht dus zal minstens aan de verkoper moeten vragen wat de staat van de voortent is en eventueel de voortent moeten bekijken, het moet dus van 2 kanten komen.

Je kan je er bij mij niet een Jantje van Leiden vanaf maken onder het mom van “de caravan is het hoofdobject” dus de voortent is maar bijzaak.

Het is wat anders als de verkoper al duidelijk in de advertentie vermeld dat er een voortent bijgeleverd wordt maar dat de verdere staat daarvan hem onbekend is, zolang hij dat nalaat mag je er van uitgaan dat de voortent bruikbaar is.

Het BW artikel 17 is vrij duidelijk:
1.De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2.Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

3.Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Heijmans
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 sep 2017 08:02
Locatie: Tilburg

Re: Vreemd.

Bericht door Heijmans » vr 18 mei 2018 11:48

Wij kochten ook een 2ehandsje maar wel bij een dealer.
Die kon niet vertellen wat de staat van de voortent was.
Ook het merk en of deze compleet en in goede conditie is konden ze niet zeggen.
Maar mocht er een rits oid kapot zijn dan zouden zij dit voor ons herstellen.

Bij de caravan zit een Gerjak voortent bij die goed is verzorgd en helemaal compleet met reserve onderdeeltjes.
Enig minpunt is dat de omloopmaat net iets te groot is.
Omloop caravan is 875 en hebben nu een tent vanaf omloopmaat 875 waardoor 1 zijde een beetje scheef loopt maar dat is niet zo storend.

Het is idd een risico of de voortent nog goed is.
Om marktplaats worden genoeg gebruikte voortenten aangeboden en soms kan je een compleet nieuwe voortent voor nog geen 400 euro kopen.
Mijn voortent was in uitverkoop bij deWit maar hebben besloten om de huige tent te behouden en hebben een Thule omnistor 1200 zakluifel aangeschafd voor onze rondreis door Europa aankomende zomer haphop.gif
Skoda Octavia Combi 1.6 TDi DSG Style Business line 2017 + Caravelair Antares Luxe 445 2005

Citrorob

Re: Vreemd.

Bericht door Citrorob » vr 18 mei 2018 14:53

Stel je koopt een caravan die nieuw € 20.000 was en de voortent was € 2.000.
Na 10 jaar is de caravan misschien nog maar € 5.000 waard en de voortent € 100.(Als het al zoveel is.)

Dezelfde caravan met of zonder voortent zal dan ook voor min of meer dezelfde prijs verkocht worden.
Het dan klagen om garantie is dan ook onzinnig. Als iemand er bij mij om zou zeuren dan zou ik zeggen je mag hem met of zonder voortent kopen maar de prijs blijft hetzelfde.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vreemd.

Bericht door Ab » vr 18 mei 2018 16:45

Datzelfde geldt ook voor een handelaar/ dealer.
Een gebruikte voortent is weinig of niets waard.
In ieder geval voor een handelaar niet de moeite waard om daar veel tijd in te steken.
Zo'n ding komt daar de zak niet uit meestal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vreemd.

Bericht door PD » vr 18 mei 2018 16:49

Citrorob schreef:
vr 18 mei 2018 14:53
Stel je koopt een caravan die nieuw € 20.000 was en de voortent was € 2.000.
Na 10 jaar is de caravan misschien nog maar € 5.000 waard en de voortent € 100.(Als het al zoveel is.)
Een caravan van 10 jaar is tegenwoordig meer dan de helft van de nieuwwaarde waard (in jouw geval 10k) en de tent helemaal niets meer..... je krijgt deze erbij maar hoeft er niets meer van te verwachten knipoog.gif

Op MP kun je er mogelijk nog iets voor vangen en dan zelf gauw een nieuwe kopen aan het begin van je caravanleven thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vreemd.

Bericht door Hobby Linka » vr 18 mei 2018 17:05

Ik heb twee keer een caravan ingeruild bij mijn dealer. Bij de eerste gaf hij aan dat hij de voortent en alles wat erbij zit gewoon in de afvalcontainer gooit. Waarom? Ondanks dat hij geen garantie op tweedehands voortenten geeft heeft hij er altijd gezeur mee gekregen. Kan ik me wel voorstellen.

Bij de tweede heb ik de caravan ingeleverd zonder voortent. Had hij geen moeite mee en had geen verschil met de "inruilprijs". Die tweede voortent heb ik op MP verkocht.

Ik vind het dus niet vreemd dat een dealer eigenlijk niets met tweedehands (voor)tenten wil hebben.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Vreemd.

Bericht door Peter 1969 » vr 18 mei 2018 17:45

Ik heb ook niet gevraagd of gekeken naar de voortent ( gaat ook moeilijk op een terrein waar ze allemaal naast elkaar zijn opgesteld ) maar er wel rekening meer gehouden dat ik die eventueel nieuw had moeten kopen a ~1000 euro.

Gelukkig viel het erg mee, die tent was niet ouder dan 3 jaar en in nieuwstaat. Maar die verkoper had waarschijnlijk inderdaad niet toegestaan de caravan te verplaatsen zonder hem te kopen en/of de voortent op te zetten wat ook niet kan op dat verkoop terrein.

Inderdaad als je sterk twijfelt maar die caravan echt wilt hebben lijkt me 1000 euro minder bieden voor de hand liggen, of een bedrag dat je denkt dat je risco dekt.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vreemd.

Bericht door deusjevo » vr 18 mei 2018 19:01

Tja, als je met een caravan zo adverteert als hieronder mag je er als koper toch van uit gaan dat de Isabella tent goed is net als de mover.
Met de mover die er bij verkoop onder zit ga je dus wel of niet terug als hij niet werkt of incompleet is? scratch.gif
Die mover is na 10 jaar ook afgeschreven. weenie.gif



1B4713E8-E93E-4053-8E46-EBEBCBD03741.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Pedro17
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 22:50

Re: Vreemd.

Bericht door Pedro17 » vr 18 mei 2018 20:46

Wij zijn inmiddels bij diverse zaken geweest door het hele land. Persoonlijk vind ik de voortent er echt toe doen. Als je mooie Unico of nette Isabella bij je caravan 'krijgt' is dit toch echt van meerwaarde! Bij het kopen van een paar jaar oude 2e hands is de prijs met al die extra's soms zelfs net zo hoog als een nieuwe op dat moment; alleen nu zit de assesoires er bij.
En idd; vaak gehoord. "Ehm, de voortent, tja, die ligt ergens hier..." haha, soms geen idee. Vreemd is dat. Maar er zijn ook dealers die de voortent netjes uit de caravan halen zodat we eerst samen kunnen kijken of die tent er nog toe doet. Een jaren oude voortent die weken lang op een seizoensplaats heeft gestaan vind ik niet van meerwaarde. Er was er onlangs zelfs 1 die ongevraagd de hele voortent uit ging stallen bij ons eerste bezoek. Prima service. Uiteindelijk is dit natuurlijk wel iets waar je bij een dealer voor betaalt vs zelf opletten bij particulier.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Vreemd.

Bericht door BertJan » vr 18 mei 2018 21:28

Dat een verkoper de tent niet direct weet te vinden zegt niets, misschien heeft een collega de inname gedaan. Bespreek altijd welke garanties je hebt en bekijk alles wat je wilt zien en weten, volgens mij worden tenten in diverse voorwaarden uitgesloten van garantie.

Jettiny
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 21:55
Locatie: Uden NB

Re: Vreemd.

Bericht door Jettiny » vr 18 mei 2018 21:48

Nou, even een reactie na een half uurtje leesvoer van het aantal reacties thumbup.gif

Helaas moet ik velen van jullie gelijk geven, zelf verantwoordelijk, toch moeten afdwingen te kijken, een tent is na twaalf jaar toch echt gedateerd enz.

Toch moet ik zeggen dat we toch een beetje teveel vertrouwd hebben op het feit dat je bij een dealer je caravan koopt.
Zoals deusjevo opmerkt in zijn advertentie hebben wij exact zo meegemaakt.
Als je een Isabella voortent en mover gebruikt om klanten te lokken de caravan “ lekker “ te maken, schep je een hoog verwachtingspatroon.
Omdat wij een belegen leeftijd hebben en uit een generatie komen waar je al gauw uitgaat van vertrouwen, moeten we concluderen dat we dat heden ten dagen wellicht beter niet meer kunnen doen.

Verder hebben we gemerkt bij de eerste bezichtiging van de caravan, dat we alles toch door een “ roze “ bril hebben bekeken.
Toen we de caravan op gingen halen, zagen we ineens heel veel meer dingen die niet goed waren.

Alles netjes gemeld en morgen gaat de caravan naar de dealer om alle technische probleempjes op te lossen.

De afgelopen dagen onze bevindingen doorgegeven vwb de staat van de voortent.
Antwoord, geen garantie op de voortent.
Ondanks dat, is ons een mooi aanbod gedaan door de dealer waar we mee kunnen leven.
Nu komt er een nieuwe Dorema President 250 voortent voor onze caravan te staan en kan het “ vakantiefeest “ beginnen.

We hopen dat het technische gedeelte netjes wordt opgelost en hopen op een eind goed al goed. blij.gif

Vrgr
Jettiny
Fendt Saphir 470 TF uit 2005 in combinatie met een Opel Astra 1.4 uit 2012 120 pk.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vreemd.

Bericht door Micky » vr 18 mei 2018 22:04

Een gebruikte tent levert veel meer op dan men hier doet laten geloven. heb er best een paar verkocht over de jaren, de oudsten leveren altijd nog 300 op, een beetje knappe "merk" tent kost gewoon een 100 of 8+ thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Vreemd.

Bericht door Techn » za 19 mei 2018 12:57

Citrorob schreef:Stel je koopt een caravan die nieuw € 20.000 was en de voortent was € 2.000.
Na 10 jaar is de caravan misschien nog maar € 5.000 waard en de voortent € 100.(Als het al zoveel is.)

Dezelfde caravan met of zonder voortent zal dan ook voor min of meer dezelfde prijs verkocht worden.
Het dan klagen om garantie is dan ook onzinnig. Als iemand er bij mij om zou zeuren dan zou ik zeggen je mag hem met of zonder voortent kopen maar de prijs blijft hetzelfde.
Ik zie alleen maar caravans van 15 jaar oud voor € 10.000,00!!!

Waar staan ze van 10 jaar voor €5.000,00?????


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vreemd.

Bericht door Micky » za 19 mei 2018 14:52

RE.gif

nergens
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vreemd.

Bericht door Chris » za 19 mei 2018 14:56

RE.gif
Nee hoor...
Ze zijn er "bijna" wel... dit b.v.
11 jaar oud en 6K
https://www.caravans.nl/home-car/home-c ... 06139.html


Maar ik ben het met je eens dat de tweedehands markt nu wel op een kookpunt is.
Iedereen zoekt nu, en dat kan je nou net beter in Augustus / September doen.
Dan zijn er veel meer aanbiedingen van mensen die hem dan wegdoen na de vakantie en niet meer willen gaan stallen.
Laatst gewijzigd door Chris op za 19 mei 2018 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vreemd.

Bericht door Micky » za 19 mei 2018 15:00

RE.gif

Bijna is nog niet half, je hebt het hier over 20% duurder en 10% ouder knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Vreemd.

Bericht door dennisb » za 19 mei 2018 20:48

Ook de eerdere opmerking dat een mover van 10 jaar oud afgeschreven is klopt maar deels, de restwaarde op MP is toch nog hoog. Onder de €500 vind je geen tweedehands mover(misschien een powrmover met zwarte controlerbox). Deze prijzen blijven toch wel hoog vind ik.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Vreemd.

Bericht door Peter 1969 » zo 20 mei 2018 00:24

Chris schreef:
za 19 mei 2018 14:56



Maar ik ben het met je eens dat de tweedehands markt nu wel op een kookpunt is.
Iedereen zoekt nu, en dat kan je nou net beter in Augustus / September doen.
Dan zijn er veel meer aanbiedingen van mensen die hem dan wegdoen na de vakantie en niet meer willen gaan stallen.

Volgens mij is het meer een correctie op de financiele crisisjaren waarin caravan verkopen naar een absoluut dieptepunt zijn gedaald. Omdat er meerdere jaren ( die crisis duurde tussen 6-10 jaar afhankelijk vanuit welke invalshoek je het bekijkt ) erg weinig nieuwe caravans zijn verkocht zijn er nu ook erg weinig jonge gebruikte caravans te koop die bovendien nauwelijks goedkoper zijn dan een nieuwe. Die "schaarste" werkt door dat mensen dan maar een oudere caravan moeten zoeken die vervolgens ook meer waard worden door relatieve schaarste.

Aan dat effect komt pas een eind als er een aantal jaar flink veel nieuwe caravans en campers worden verkocht. Pas als de aantallen beschikbare gebruikte caravans zijn genormaliseerd doen de prijzen dat ook. Nu trekken de verkopen inderdaad fors aan, met enig naijl effect zullen de prijzen dus weer zakken.

Ik vind het best een grappige situatie dat ik een Knaus 550 ( bj 1999 ) voor 6000 euro kocht wat waarschijnlijk veel teveel was en nu na 5 jaren gebruik voor 8000 euro zou kunnen verkopen ( zelfde caravantype/ bj op martkplaats ) en dat waarschijnlijk nog zou lukken ook. Na gebruik geld toe ! Danweer, dan zou ik een gebruikte moeten terugkopen waarvan de prijs ook veel te hoog is. Maar ik ben zo tevreden mij mijn eigen inrichting/indeling die je nergens kunt kopen, dat ik hem helemaal niet kwijt wil mrgreen.gif

Citrorob

Re: Vreemd.

Bericht door Citrorob » di 22 mei 2018 12:44

Grappig hoe dat meerdere fel reageren op het niet relevante stuk van mijn reactie.

Voor diegenen waarvoor dat niet duidelijk was. Een voortent van 10 jaar oud is vrijwel niets waard.
Als deze er bij zit en hij is nog redelijk, dan is dat mooi meegenomen.
Verder maakt het dat mijn punt alleen maar sterker wordt. whistle.gif

Jettiny
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 21:55
Locatie: Uden NB

Re: Vreemd.

Bericht door Jettiny » do 6 sep 2018 21:47

Nog even inhaken op Micky tov de gedateerde voortenten.
Wij hebben nog vrij gemakkelijk de Isabella Ambassador voortent verkocht voor € 275,00.
Met wat meer geduld had er wellicht iets meer ingezeten.
Temeer omdat er een Carbonx frame bijzat.

Tot zover.
Vrgr
Jettiny
Fendt Saphir 470 TF uit 2005 in combinatie met een Opel Astra 1.4 uit 2012 120 pk.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”