Luifel of zakluifel

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
WALDRINNER
Berichten: 80
Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58

Luifel of zakluifel

Bericht door WALDRINNER » di 15 mei 2018 21:19

Wij willen voor onze Chateau een nieuwe luifel hebben, wij hebben deze kort geleden gekocht met nieuwe voortent maar zonder luifel.
Nu zit ikzelf te denken aan een zakluifel, (liefst één waar zijkanten aankunnen).
Maar zitten hier nadelen aam t.o.v. een gewone luifel?
Mensen met ervaring hier?
Ik hoor het graag.
Gr. Johan.

Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)

koning

Re: Luifel of zakluifel

Bericht door koning » di 15 mei 2018 22:09

Wij hebben een etui (zak) luifel van Thule, voordelen: staat er snel, is relatief gemakkelijk te verwijderen als je in dezelfde rail ook een voortent wil. Anders moet je een tweede rail maken. Aan de etuiluifel zij m.b.v. rafters ( stokken ) zijwanden te bevestigen, in de ronde buis een voorwand. Zie video van O te W.
Nadeel: minder ruimte als voortent maar voor twee personen genoeg ruimte.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Luifel of zakluifel

Bericht door PD » di 15 mei 2018 22:13

Zakluifel en cassetteluifel hebben nogal wat beperkingen........ vaak relatief smal, altijd niet bepaald stormvast en bovendien (voor ons) uitgesproken lelijk ingeval van zijwandjes (ziet eruit als een bouwtent)........... om die reden hebben wij een Unico Torino (1 boogstok en 1 dakligger) al dan niet aangevuld met een losse zijwand thumbup.gif De Unico zet razendsnel op en oogt ook nog eens super thumbup.gif
Bijlagen
DSC_4134-FB.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

workel

Re: Luifel of zakluifel

Bericht door workel » wo 16 mei 2018 08:25

Blijft lastige keuze.

Afgelopen mei vakantie in Kroatie na jaren de voortent voor de caravan gehad en dan merk je dat de leefruimte fors groter is dan met de zakluifel die wij gebruiken op onze caravan.
In mijn ogen zit de beperking van de zakluifel in de breedte tov een voortent/luifel.

Ik heb ervoor gekozen om de Thule Omnistor via marktplaats te verkopen.

2de pinksterdag richting Bergeijk om een Unico Torino met zijwand aan te schaffen. Gezien de ervaringen hier op dit forum denk ik de beste oplossing.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Luifel of zakluifel

Bericht door Jan van Vijven » wo 16 mei 2018 08:30

Alles heeft z’n voor en nadelen, wij hebben alles dan ook al ervaren.
- zakluifel: was handig en snel maar niet alleen te doen, wel goed schoon te maken. Niet storm vast!
- dakluifel: was handig en snel en makkelijk alleen te doen maar niet makkelijk schoon te maken. Niet storm vast en iets zwaarder.
Madam wilde graag de zijkanten dicht (vond ik lelijk) en ik wilde wat stormvaster en het gewicht in de auto dus nu een Unico Verona. Iets meer werk maar voorlopig voldoet dit voor ons het best.

Edit:
Mocht je toch voor de zak of dakluifel gaan en gewicht of schoonmaken geen probleem vinden neem dan een dakluifel, deze staat strakker en kan iets meer wind verdragen en is natuurlijk sneller en alleen in te draaien. Let wel even op het hogere en hoog geplaatste gewicht.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Luifel of zakluifel

Bericht door willianv » wo 16 mei 2018 08:59

Ik heb een Unico Verona luifel gehad, een Isabella eclipse luifel welke ook aan de caravan te bevestigen is en heb nu een omnistor 9200 casetteluifel.

Wij vinden de casetteluifel veruit het fijnst. Het klopt wel wat er hierboven geschreven wordt, de breedte van de luifel is door de ronding van de caravan beperkt t.o.v. een verona luifel. Gelukkig hebben wij een casetteluifel van 4,50 cm kunnen plaatsen met 3 meter uitval.

Wat ons betreft een ideale luifel. Alleen op te zetten en in te draaien, nat indraaien geen probleem. Stormvastheid over tevreden i.c.m. de peggy peg grondplates en de thule stormbanden (getest afgelopen week aan het Gardameer).

Zo zie je maar, zo veel mensen, zo veel wensen...
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Volvodriver

Re: Luifel of zakluifel

Bericht door Volvodriver » wo 16 mei 2018 09:23

Tja, zoveel mensen zoveel meningen. Wij zijn anti zak- of casetteluifel. Gewoon omdat we ze niet mooi vinden. En ik heb daarnaast een hekel aan een zakluifel omdat die tijdens het rijden tegen de caravan bonkt. (De vorige eigenaren hadden een zakluifel die de lak beschadigd heeft). Voor het gemak en de uitstraling hebben wij dan ook de Torino met 1 zijwand. Die wij tijdens onze doortrek vakanties gebruiken.

Maar zoals gezegd. Dat is voor ons ideaal. Voor een ander (jullie) hoeft dat niet zo te zijn.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Luifel of zakluifel

Bericht door petronella » wo 16 mei 2018 09:27

Wij hebben een zakluifel gehad, fijn ding, maar als je ook een voortent wilt gebruiken is het lastig eruithalen ivm de rol. Je moet hem eerst helemaal uitrollen en dan : waar laat je het ding?
Dus hupsakee, op mp ermee.
Op onze huidige. Caravan de vaste dakluifel, ideaal voor onder weg, een weekend of , als je voortent staat en ze geven slecht weer op, af breken en de vaste luifel uit.
Je kan deze nat indraaien en je hebt niks in je caravan liggen.
Maar..... wij hebben ook de torino incl zijwanden, is gezelliger, stormvast, meer oppervlakte en snel op te zetten.
Onze keus voor de torino ipv de verona: torino is voor ons handzamer omdat hij niet doorloopt tot aan de grond.
Voor ons de ideale oplossing, bij een evt volgende caravan weer precies het zelfde.En ook gebruiken wij in April een maand de Isabella voortent.
Succes met het maken van je keuze. zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Luifel of zakluifel

Bericht door Daphne » wo 16 mei 2018 10:35

willianv schreef:
wo 16 mei 2018 08:59


Wij vinden de casetteluifel veruit het fijnst. Het klopt wel wat er hierboven geschreven wordt, de breedte van de luifel is door de ronding van de caravan beperkt t.o.v. een verona luifel. Gelukkig hebben wij een casetteluifel van 4,50 cm kunnen plaatsen met 3 meter uitval.

Wat ons betreft een ideale luifel. Alleen op te zetten en in te draaien, nat indraaien geen probleem. Stormvastheid over tevreden i.c.m. de peggy peg grondplates en de thule stormbanden (getest afgelopen week aan het Gardameer).

Zo zie je maar, zo veel mensen, zo veel wensen...
thumbup.gif

En inderdaad zo veel mensen, zo veel wensen. Waar de één een vaste luifel niet mooi vindt, vindt de ander een losse luifel met zijkanten minder mooi. Wij behoren tot de laatste groep :lol:
Cassetteluifel heeft onze voorkeur, alleen is het schoonmaken t.o.v. een etuiluifel veel moeilijker. Maar voor beide geldt dat het niet erg is om nat in te pakken. Eerder afbreken voor vertrek i.v.m. voorspelde nattigheid is niet nodig.

Voor TS hangt het af hoe je een luifel wil gebruiken. Wil je voor onderweg even een luifel op kunnen zetten en op de plek van bestemming de voortent, dan is een etuiluifel met een extra rail handig. Wil je geen voortent gebruiken maar alleen een luifel, dan is een stormvaste (losse) luifel misschien beter. Heb je een kleine caravan of een grotere caravan met een knik in het dak, dan zou een gewone losse luifel de voorkeur hebben. Met een etuiluifel ben je heel erg beperkt in het formaat.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

WALDRINNER
Berichten: 80
Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58

Re: Luifel of zakluifel

Bericht door WALDRINNER » wo 16 mei 2018 20:26

Zo, dat is veel informatie....
De voortent zullen wij in de vakantie niet gebruiken omdat wij na een dag of twee, drie weer verder gaan.
Eventueel een zijwand wil mijn vrouw graag, om s'avonds bijv. wat uit de wind te kunnen zitten.
Dat zo'n etui luifel kleiner is weet ik maar we zijn maar met z'n tweetjes, en als we even in de schaduw kunnen zitten of een beetje droog als het wat motregent zijn wij al blij.
Oké, voor het mooie misschien niet maar voor het gemak leek het me wel wat.
Bedankt voor alle reacties, ik zal alles nog eens bekijken.
Gr. Johan.

Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Luifel of zakluifel

Bericht door Pino » wo 16 mei 2018 22:51

Een zakluifel vind ik beperkt in uitval en naar verhouding meer oprolwerk dan een vaste luifel.
Wij hebben gekozen voor een Omnistor 9200 met elektrische bediening. Uitval 3m00.
Enige nadeel is dat bij windkracht 5 en hoger hij wel in moet.
Bijlagen
2017-03-10 18.30.39.jpg
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”