Welke stormband tentluifel?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Welke stormband tentluifel?

Bericht door Cara-Fan » do 10 mei 2018 20:05

Onze voortent heeft aan elke kant een stormband die vast aan het tentdoek zit. Onze Dorema Palma luifel heeft dit niet. Nu gebruik ik hiervoor een losse stormband voor die ik met beschermhoezen er over heen span. De drie luifelstokken span ik apart af met scheerlijnen. Nu zie ik steeds vaker dat sommige mede kampeerders alleen 3 korte stormbanden gebruiken voor de 3 luifelstokken.

Hoe doen jullie dat en wat is beter?

Gebruikersavatar
verbaant
Berichten: 158
Lid geworden op: di 1 dec 2015 14:36

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door verbaant » do 10 mei 2018 20:25

Dorema heeft speciaal hiervoor Safe Lock Bevestigingssets a € 8,= oa bij Coppens / Kampeertopper.nl
https://www.kampeertopper.nl/dorema-saf ... z_EALw_wcB
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door iemand » do 10 mei 2018 20:36

des te meer haringen (met lijntjes) in de grond des te beter worden krachten verdeeld.

maar drie is voor sommige het ultime vakantiegevoel scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
twijland
Berichten: 94
Lid geworden op: di 3 feb 2015 22:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door twijland » do 10 mei 2018 20:44

Hoi,

Ik gebruik voor mijn voortent de ingenaaide stormclips met de bijbehorende stormbanden (2 stuks). In mijn Reda luifel zitten ook 5 ingenaaide stormclips. Met de bijbehorende stormbanden van Reda kan je de boel heel goed vast zetten. Een echte storm en een zware onweersbui vorig jaar in Italië waren goed te doen met deze banden. Bij de stormbanden van Reda zitten ook een extra stukje wat je over een willekeurige stok met een punt bovenkant kunt doen indien je geen ingenaaide stormclips hebt op je tent of luifel. Heeft verder niets met een 'ultiem' vakantiegevoel te maken, vind het persoonlijk geen gezicht al die lijntjes.
Hobby 450 Uf 1997 | Ford Kuga PHEV 2022

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Peter 1969 » do 10 mei 2018 21:46

Ik heb onweersbuien meegemaakt zo heftig dat de 1500 kg caravan op zijn poten stond te dansen van het geruk aan de voortent.

Dan ben je blij dat je hem met iedere scheerlijn, ieder bevestigingsoog en een lange brede stormband over het tentframe ( die met de veer aan het grondanker ) hebt vastgemaakt....als er onder zulke omstandigheden - zo'n bui overvalt je in zeer korte tijd - wind onder of in de tent kan komen is het waarschijnlijk niet meer te houden.

Dan heb je repen tent ipv een tent. Dat vind ik ook geen gezicht. :lol:

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Aviva » do 10 mei 2018 22:11

Ik zit met dezelfde uitdaging scratch.gif

We hebbend een Dorem Multi Nova Excellent met die clips eraan dus heb ik een setje met stormbanden van Dorema bijgekocht. Die bevallen overigens tot nu toe goed.

Wij hebben ook Dorema luifel zonder clips. Had zelf ook al even gekeken naar de extra bevestigingsogen die hier genoemd werden. Mijn ouders hadden in het verleden de stormbanden Mistral van Brand die bevielen ook erg goed maar kosten 52 euro voor twee. In het verleden heb ik ook eens stormbanden laten vermaken bij een plaatselijk tentatelier in Nieuw-Buinen. Die leverde stormbanden bij zijn tenten met clips maar daar heb ik extra stukjes aan laten maken met daar door heen een ring geslagen die op de punt van de luifel konden.

Vandaag hier al even een rondje over de camping gedaan wat anderen hebben. Veel toch ook wel de band over het dak. Of gewoon een spanbanden met een haak aan de punt van de luifel.

Ik weet ook niet niet helemaal wat wijsheid is.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Chris » do 10 mei 2018 22:52

Ter zijde... als tip...

Mocht je zo'n stormband over je dak gebruiken, rol er dan een paar slagen in.
Dan heeft de wind geen vat op de stormband en gaat het niet als een gek klapperen op je dak.

En dan.. mijn Walker tent en luifel hebben de ingenaaide clips.
Samen met de bijbehorende spanbanden klikt dat perfect in elkaar.
Maar... GEEN veren ertussen...origineel zo.
Denk maar na... je wilt juist GEEN omhoogkomende poten van het frame, dat moet juist solide blijven staan.
En met veren... ik snap het niet waarom...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Cara-Fan » vr 11 mei 2018 00:23

De veren zijn bedoeld om enige spanning van de stokken te halen geloof ik. Zo voorkom je dat de stokken breken of krom trekken.

Ik vind de safelock van Dorema een goede tip. Deze kende ik nog niet. En is het proberen waard mocht ik willen veranderen. Het nadeel vind ik wel de 3 grote zwarte banden in je uitzicht.

Ik probeer trouwens met het kiezen van een plek altijd met de rug naar het zuiden of westen te staan aangezien daar zomers het meeste onheil vandaan komt.

Gebruikersavatar
verbaant
Berichten: 158
Lid geworden op: di 1 dec 2015 14:36

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door verbaant » za 12 mei 2018 10:20

beter 3 zwarte keurige banden als zes witte (of vroeger wit geweest) scheerlijnen....
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door karelV » za 12 mei 2018 10:43

Chris schreef:
do 10 mei 2018 22:52
Ter zijde... als tip...

Maar... GEEN veren ertussen...origineel zo.
Denk maar na... je wilt juist GEEN omhoogkomende poten van het frame, dat moet juist solide blijven staan.
En met veren... ik snap het niet waarom...


Wij hebben ook de Dorema SafeLocks als spanbanden en bij ons zitten er ook veren tussen de spanbanden aan de grond maar de 3 luifelstokken zijn ook nog eens verankert aan de grond dmv 3 haringen. Die 3 stokken komen echt niet los van de grond. knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Chris » za 12 mei 2018 12:38

karelV schreef:
za 12 mei 2018 10:43
Chris schreef:
do 10 mei 2018 22:52
Ter zijde... als tip...

Maar... GEEN veren ertussen...origineel zo.
Denk maar na... je wilt juist GEEN omhoogkomende poten van het frame, dat moet juist solide blijven staan.
En met veren... ik snap het niet waarom...


Wij hebben ook de Dorema SafeLocks als spanbanden en bij ons zitten er ook veren tussen de spanbanden aan de grond maar de 3 luifelstokken zijn ook nog eens verankert aan de grond dmv 3 haringen. Die 3 stokken komen echt niet los van de grond. knipoog.gif
Nou Karel.
In Spanje waait wel eens een mistral wind.
Dan zie je ondanks alle span en stormbanden de stokken vd luifel echt los komen.
Als zo'n stok dan ook nog eens wat verschuift is het bal.
Dan ben je in de brokken, verbuigt de handel.
Daarvoor heb ik van André de tip gehad met een soort bussen waaraan pennen zitten, die pennen in de grond, de luifelstokken in die bussen, en ze kunnen springen wat ze willen, kunnen niet uit die bus weg.
Ideaal dus als je soms wind hebt.
Daarom gebruik ik geen veren.. ze moeten juist niet los van de grond komen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door karelV » za 12 mei 2018 12:53

RE.gif

Komen bij mij ook niet van de grond Chris door de haringen die eraan vastzitten laat staan verplaatsen van de stokken. knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Micky » za 12 mei 2018 16:30

Geen last van, de boogstok staat met pinnen in de grond, optillen is sowieso onmogelijk, ook zonder stormbanden.

Lukt dat met de hand niet, of het de wind ooit lukt weet ik niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door stn » zo 13 mei 2018 11:24

Kampeer al 40 jaar zonder stormband, scheerlijnen met deugdelijke haringen en nog geen tent verloren gegaan.
Ooit 1x een stormband gekocht. Na een week tent in mekaar, middelste staander kwan los en klapte onderuit.
Stormband in de vuilnis, tent staat nu weer als een huis. thumbup.gif
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Chris » zo 13 mei 2018 11:40

RE.gif
Klopt... bij tenten is het veel steviger allemaal.
Daar blijven de hoek en midden stokken echt wel staan als de tent goed is afgespannen.
Bij een luifel is iets meer aandacht gewenst denk ik.

Dat is ook de reden dat mijn tentleverancier voor de tent zonder probleem een Alu frame kon leveren.
Voor de bijbehorende luifel alleen maar staal..
Anders gaf hij echt geen garantie.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Welke stormband tentluifel?

Bericht door Jan van Vijven » zo 13 mei 2018 11:42

Dus STN, de stormband heeft de schade veroorzaakt....klinkt als...laat maar.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Cara-Fan » zo 13 mei 2018 11:47

En wat is het verschil tussen de 3 staanders luifelstokken afspannen met scheerlijnen of 3 korte stormbanden dan? Wat is de meerwaarde van de stormbanden op deze manier of juist niet?

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door stn » zo 13 mei 2018 11:52

Goh jan......mijn reactie irriteert je? Wat apart......ik zal het proberen toe te lichten, ook al geef je aan dit niet op prijs te stellen door je "laat maar".
Hier komt ie; de stormband houdt vooral druk op de buitenste stokken, hierdoor kan de middeste iets van de grond komen bij extreem weer en dus "onderuit" klappen. Met als gevolg de de hele tent in mekaar zakt. Mijn scheerlijnen houden evenredig veel neerwaardse druk op alle 3 de staanders, deze komen nooit van de grond hierdoor en heb ik dit probleem dus niet.

Maar goed, niets is zo kleurrijk als de meningen van mensen, dus als anderen de stormband fijn vinden, dan vind ik top. Maar aan mij is hij niet besteed.

Ik hoop dat mijn verbroken relatie met de stormband niet je hele dag heeft verpest jan....dat zou ik jammer vinden thumbup.gif
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Jan van Vijven » zo 13 mei 2018 11:53

Juist gebruikte banden (met de juiste haringen) zijn sterker....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Micky » zo 13 mei 2018 11:59

Ik zie niet in waarom de middenstaander ineens omhoogkomt als er stormbanden aanzitten scratch.gif of betekend dat dat in dit geval zonder stormbanden alle 3 de poten omhoog zouden zijn gekomen idee.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Chris » zo 13 mei 2018 11:59

Zeg Jan..

Wat vind jij van veren tussen stormband en haring?
Mijn spul heeft dat niet, Walker verstrek geen veren bij hun stormbandsets.
Ik vind dat logisch, maar zie zo vaak wel veren...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door iemand » zo 13 mei 2018 12:00

De band zelf zal zeker sterker zijn dan een scheerlijn, maar meerdere haringen verdeeld in de grond en scheerlijnen in diverse richtingen is mi robuuster thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Welke stormband tentluifel?

Bericht door Jan van Vijven » zo 13 mei 2018 12:23

Stn,

Na je uitleg ben ik minder geïrriteerd
Je eerste opmerking was niet volledig, daar leek het of de band de veroorzaker was. Nu begrijp ik waardoor de schade ontstond, je zult natuurlijk wel verticaal aan de staanders moeten sjorren.
Ik heb nu drie verticale sjorringen met de juiste haringen waardoor er niets beweegt.

Chris,

Veren er tussen? Daar ben ik het zelf nog niet helemaal over eens, een goede zeevast mag geen millimeter speling hebben anders wordt het steeds meer met alle gevolgen van dien. Sinds kort heb ik onbeschoft dure (10 a 11 euro per stuk) schroefharingen voor de Nederlandse gras bodem en daar doe ik geen veer tussen omdat ik weet dat die haring geen millimeter mee geeft.
Maar in hardere grond zitten “gewone” spijker of fijne draad schoefharingen nooit zo stevig in de bodem en daar doe ik wel veren tussen, dit om de klappen een beetje op te vangen.
Gewone haringen komen door klappen en jutteren altijd wat los, door de veer zal er ‘constant tension ‘ zijn en dus geen gejutter.

Tot op heden heb ik nog nooit schade gehad, even afkloppen, en geloof me ik sjor wel eens wat meer dan een simpel tentje!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Chris » zo 13 mei 2018 12:32

Jan van Vijven schreef:
zo 13 mei 2018 12:23
Veren er tussen? Daar ben ik het zelf nog niet helemaal over eens, een goede zeevast mag geen millimeter speling hebben anders wordt het steeds meer met alle gevolgen van dien.
Maar in hardere grond zitten “gewone” spijker of fijne draad schoefharingen nooit zo stevig in de bodem en daar doe ik wel veren tussen, dit om de klappen een beetje op te vangen.
Gewone haringen komen door klappen en jutteren altijd wat los, door de veer zal er ‘constant tension ‘ zijn en dus geen gejutter.
In Spanje is de grond ook wel heel echt keihard. Daar sloeg ik metalen V haringen in die ik er daarna nooit meer uitkreeg, bij vertrek maar helemaal in de grond weg geslagen dus.
Van Andre de tip met HABA schroefharingen overgenomen, de stalen versie.
Dat zal zeker niet losrommelen, dus ook geen veren ertussen vind ik.
We hebben wel eens zo'n mistral wind daar, dan kan het echt flink en vooral ook lang waaien, de zaak moet dan wel aan de grond blijven dus.
Wat zeevast moet mag idd geen speling hebben..

mzzl.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Welke stormband tentluifel?

Bericht door Jan van Vijven » zo 13 mei 2018 12:47

100 % spelingsvrij is helaas niet mogelijk, het blijft een tent (ballon) die dus altijd ietwat beweegt. Neem dit altijd even mee in je overweging hoe en wat te sjorren!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”