Condens in Kampa tent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Wesley
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 16:22

Condens in Kampa tent

Bericht door Wesley » di 20 mar 2018 11:13

Wij zijn aan het overwegen om een Kampa air pro 500 aan te schaffen, maar heb mij laten vertellen dat deze tenten nogal eens last hebben van condens. Iemend ervaring hiermee? scratch.gif
Alvast bedankt voor de feedback!

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door BertJan » di 20 mar 2018 11:20

geen ervaring mee , maar het doek is : Doek: Weathershield™ Pro-doek met dubbele coating
dit is volgens mij niet ademend, dan geeft het condens en moet je veel ventileren.

Weinsberg
Berichten: 526
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Weinsberg » di 20 mar 2018 13:52

elke tent heeft last van condens, gaat meer om hoe de gebruiker het geheel laat ventileren en hoe de weersomstandigheden zijn.

wij hebben er bij onze kampa geen problemen mee gehad. er zijn veel mogelijkheden om te ventieleren.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Micky » di 20 mar 2018 14:58

Polyester doek geeft wel sneller kans op condens.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wesley
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 16:22

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Wesley » wo 21 mar 2018 09:09

Danke! thumbup.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Jan Br » wo 21 mar 2018 10:18

Ik ben ook sterk aan het overwegen om een Kampa tent aan te schaffen. Heb de afgelopen maanden overwinterd in Zuid Spanje en hier zie je echt veel van deze tenten staan. Heb met de vraag over condens diverse gebruikers benaderd en zij geven aan dat er sprake kan zijn van condens in de voortent, maar dat een adequaat middel hiertegen is de Kampa hemel. De evt druppels vallen dus niet direct naar beneden, maar worden opgevangen door de stoffen hemel en verdampen in de loop van de dag zonder dat je er last van hebt. Verder zijn alle gebruikers die ik over hun Kampa tent sprak zeer tevreden.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Diny
Berichten: 3882
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Diny » wo 21 mar 2018 11:02

RE.gif
Overweeg je die vanwege het opzet gemak naast de Fortex?

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Jan Br » wo 21 mar 2018 13:29

RE.gif
Ja en nee. Eerlijk gezegd is het opzetten van een goede voortent altijd wel een klus. Tussen veel of weinig werk is de bodem meestal de grootste bottleneck.
De Fortex is een kwalitatief uitstekende voortent, maar ik ben 2 meter lang en omdat de tent boogvormig is, is het grondvlak wat ik kan gebruiken minder dan het lijkt. Dat geldt ook voor de deuren, die zitten aan twee kanten maar in het al lagere deel van de boog.
Omdat we volgend seizoen 5 maanden willen gaan overwinteren en de plaats die we al gereserveerd hebben het beste valt te gebruiken om de caravan dwars op de plaats te zetten en de voortent er dan uiteraard voo, heeft de Fortex tevens als nadeel dat er in beide zijkanten geen deur zit of valt te maken. Bij de Kampa’s is het net andersom, in de voorzijde geen deuren, maar juist aan de zijkanten.

Het opzetgemak speelt uiteraard wel mee, maar als je 5 maanden op 1 plek staat, al zou het opzetten van de voortent dan een hele dag duren, jammer dan blij.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Diny
Berichten: 3882
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Diny » wo 21 mar 2018 15:17

Helder en informatief danku.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Jan Br » wo 21 mar 2018 15:19

De Fortex komt wel te koop in april
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Vino » wo 21 mar 2018 18:22

Ventileren is de beste remedie tegen dit probleem.De meeste voortenten hebben hier last van.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Micky » wo 21 mar 2018 19:01

Het beste middel tegen condens is toch echt zorgen dat je vloer geen vocht verdampt, dus plastic perfect tegen de randen leggen en vervolgens je kleed erover. Meeste condens voorkom je zo, het beetje wat dan nog komt houd je onder controle met ventileren, wij hebben nooit druppels aan het plafond, ook niet met pasen als het gesneeuwd of geregend heeft en de gaskachel vollebak aanstaat in de tent, als je met je hand over het plafond wrijft, voelt het wel wat klammig/vochtig aan als de gaskachel lang aanstaat en het buiten dus erg klam is, maar druppels niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Peerke » wo 21 mar 2018 22:09

Vocht komt naar mijn ervaring vaak vanuit de bodem, maar wat ook vaak vergeten wordt: er komt ook erg veel vocht tevoorschijn bij gebruik van een een gas- of Zibro kachel, ed. in de voortent: de tip is reeds door anderen gegeven: ventileren !, zeker als je een gas/Zibro kacheltjes in de voortent gebruikt !

Greetz, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Wesley
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 16:22

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Wesley » do 22 mar 2018 16:47

Jan Br schreef:Ik ben ook sterk aan het overwegen om een Kampa tent aan te schaffen. Heb de afgelopen maanden overwinterd in Zuid Spanje en hier zie je echt veel van deze tenten staan. Heb met de vraag over condens diverse gebruikers benaderd en zij geven aan dat er sprake kan zijn van condens in de voortent, maar dat een adequaat middel hiertegen is de Kampa hemel. De evt druppels vallen dus niet direct naar beneden, maar worden opgevangen door de stoffen hemel en verdampen in de loop van de dag zonder dat je er last van hebt. Verder zijn alle gebruikers die ik over hun Kampa tent sprak zeer tevreden.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Condens in Kampa tent

Bericht door Michel1975 » ma 26 mar 2018 22:06

Peerke schreef:Vocht komt naar mijn ervaring vaak vanuit de bodem, maar wat ook vaak vergeten wordt: er komt ook erg veel vocht tevoorschijn bij gebruik van een een gas- of Zibro kachel, ed. in de voortent: de tip is reeds door anderen gegeven: ventileren !, zeker als je een gas/Zibro kacheltjes in de voortent gebruikt !

Greetz, Peerke
Bij een gaskachel heb je veel meer last van condens dan met een zibro. Oneens kun je nooit helemaal voorkomen bij koud weer of je moet een koudebrug aanbrengen. ,(binnentent)
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”