Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door freekvo » vr 9 mar 2018 19:02

Hoewel wij de voortent bij onze nieuwe Elddis nog niet hebben gezien, weten we al wel dat het ern wat oudere Isabella is (vermoedelijk nrt zo oud als de caravan dus van 2003).
Omdat ik ook geen zware voortent wil hebben, ben ik aan het kijken naar een Unico. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een Verona-luifel. Het mooiste van deze luifel vind ik de echt open voorkant (zonder voorwand uiteraad), hij is lekker licht van gewicht en makkelijk op te zetten.
Ik wil dan wel als extra een voorwand voor als het regent. Maar mijn vraag is of dat dan niet inregent als je de luifel/voortent in en uitloopt. En hoe ventileer je dan? Is de luifel met voorwand redelijk stormvast? NB Een extra dakluifel is geen optie ivm de grootte van onze 'plek' in Frankrijk.
Een Milaan-voortent is ook een optie maar dat is mij toch iets teveel 'voortent' om op te ztten; wat is jullie ervaring daarmee?
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Williamr » vr 9 mar 2018 19:22

Opzetgemak van de unico is heel makkelijk. Met de milaan ben je mijn inziens iets langer bezig met opzetten tov de Verona.
Kinderen gaan met jullie niet meer mee dus ‘s avonds als het wat kouder is zitten jullie in de caravan, denk ik.
Qua investering is de verona iets prijstechnisch iets aantrekkelijker en het gewicht is ook een stuk minder. Milaan mt 10 is ongeveer 29 kilo en verona mt 10 is 19 kilo zonder voorscherm.
Ik weet niet of jullie lang of kort op een camping staan maar dan zou mijn voorkeur naar de Verona gaan.
Succes met jullie keuze!
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door henry12 » vr 9 mar 2018 19:32

Hallo Freek,

Wij hebben de Verona en ook de optionele voorwand er bij .
Hij is inderdaad makkelijk makkelijk op te zetten zoals je zelf al aangeeft , echter is het best wel iets werk om de voorkant er in te zetten als je deze nodig hebt .
Ook is het niet zo dat je hem even kunt oprollen als je hem niet gebruikt , maar wellicht is dit bij de latere versies veranderd .
Wij gebruiken hem nu bijna niet meer omdat we een fiamma zak luifel hebben en dat veel makkelijker vinden met de korte weekendjes .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Abve

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Abve » vr 9 mar 2018 19:52

In het kader van oriënteren wil ik je attenderen op het merk Fortex.
Wij hebben de Fortex luifel, genaamd Aronde aangeschaft.
Wordt volgende week geleverd, dus ik heb nog geen ervaring opgedaan.
Micky overigens wel :lol:

Deze Aronde is vergelijkbaar met de Unico Verona maar wordt specifiek voor jouw caravan op maat gemaakt.
Iemand heeft een vergelijk geschreven op de ANWB-site:
https://www.anwb.nl/community/forum/kck ... x-vs-unico

Voor wat het waard is, maar misschien goed om eens te lezen en vergelijken.
Ik heb de Aronde zo laten maken dat de driehoeken aan de voorzijde uitritsbaar zijn en ook de slikranden ( tochtstroken) zijn middels klittenband separaat te bevestigen.
Voordeel is dat je bij mooi weer of enkele nachtjes zo eenvoudig ( en dus sneller) mogelijk de luifel kunt gebruiken.
Fortex is ook een Nederlands produkt, nl. uit Enschede.

Succes thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Micky » vr 9 mar 2018 20:03

RE.gif thumbup.gif

Mooi maatwerk dus ook bij jou mrgreen.gif dat is ook waarom ik zo fan ben van Fortex en het bevalt al bijna 5 jaar supergoed thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door freekvo » vr 9 mar 2018 20:05

Wij zullen de luifel/voortent met name in de zomer gebruiken op onze 'vaste' plek waar wij 8-10 weken blijven staan. Voor winter/voorjaar hebben we een kleine voortent. 's Zomers staan we direct aan het Lac d'Aiguebeltte met een plek aan het water. Het weer kan daar erg verschillen van weken heel warm tot weken van 16 gr of minder. Vandaar de combi van luifel/voortent. Die dan ook nog een stevige wind (vanaf het water) aan kan.

De Fortex heb ik ook gezien. Is ook een optie maar de Unico leek mij makkelijker om op te zetten.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door VIP » vr 9 mar 2018 20:08

Wij hebben een Unico Verona en een Torino en gebruiken beide met volle tevredenheid.

We hebben alleen het frame van de Verona bij ons, daar kunnen we beide Unico's mee opzetten.
Laatst gewijzigd door VIP op vr 9 mar 2018 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Micky » vr 9 mar 2018 20:11

freekvo schreef:Wij zullen de luifel/voortent met name in de zomer gebruiken op onze 'vaste' plek waar wij 8-10 weken blijven staan. Voor winter/voorjaar hebben we een kleine voortent. 's Zomers staan we direct aan het Lac d'Aiguebeltte met een plek aan het water. Het weer kan daar erg verschillen van weken heel warm tot weken van 16 gr of minder. Vandaar de combi van luifel/voortent. Die dan ook nog een stevige wind (vanaf het water) aan kan.

De Fortex heb ik ook gezien. Is ook een optie maar de Unico leek mij makkelijker om op te zetten.
er is geen verschil in opzetten tussen deze 2, het systeem is vergelijkbaar
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Engelsejann
Berichten: 26
Lid geworden op: za 17 mar 2012 20:30
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Engelsejann » zo 11 mar 2018 12:23

Wij hebben ook een Unica Verona met voorwand die we hoofdzakelijk in het voorjaar gebruiken, ‘s-zomers gebruiken we allen een kleine zonneluifel. Met de voorwand gesloten is er geen ventilatie mogelijkheid en ontstaat er vaak condens aan de binnenzijde van de tent. En omdat de deuren in de voorwand schuin staan regenen deze inderdaad in, ook als je de rits van de deur een stukje open zet voor ventilatie.
Ondanks deze bezwaren zijn wij door het opzetgemak en de vormgeving toch wel tevreden met de Verona.
In de link de onze caravan met voortent in de topic “laat je voortent zien”
viewtopic.php?f=59&t=30735&start=50#p509805
Skoda Karoq 1.5tsi DSG - Kip Isa White KI41T

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door BertJan » zo 11 mar 2018 14:20

Bij unico kan je ook voor maatwerk kiezen, dat is inderdaad voor deze caravan een verstandige keus.
De Verona zet makkelijker op dan de bologna en is echt een open luifel.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door freekvo » zo 11 mar 2018 14:40

Ik wacht nog even af of de meegeleverde Isabella voortent nog een beetje 'zu haben' is.
Zo niet, dan gaan we voor de Verona met voorwand. En misschien doe ik dat sowieso wel als ik mijn vrouw kan overtuigen.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door jackt » zo 11 mar 2018 14:42

Bij unico kan je ook voor maatwerk kiezen,
Is maar zeer beperkt is onze ervaring. Wij hebben vorig jaar een Bologna gekocht maar konden geen dingen (kleppen) wijzigen.....
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Abve

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Abve » zo 11 mar 2018 17:07

RE.gif

Bij Fortex juist wél maatwerk. thumbup.gif

Quattro
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 okt 2017 18:34

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Quattro » ma 12 mar 2018 22:08

RE.gif

Bij de fortex is het wel wat makkelijker om de voorwand in te ritsen. Je hebt dan geen dubbele driehoeken. Deze geven trouwens weleens problemen bij de aansluiting van de driehoek. ( lekkage)

Dit ben ik tenminste in een ander topic tegengekomen.

Succes met je keuze. thumbup.gif
Kip 49TEB 2009 met Fortex Circum voortent, getrokken door Audi A4 Allroad 2015

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Jacques Bakker » wo 14 mar 2018 20:02

Wij hebben een Verona luifel met voorwand gehad en hebben nu gekozen voor een Bologna voortent. Het opzetten van beide varianten vereist enige handigheid.
Als je de voorwanden van de Verona wilt aanbrengen gaan deze over de zijkanten van de luifel heen. Bij de Bologna is dit net zoals bij een normale voortent.
Bij de nieuwe Bologna kun je ook voor de optie petluifel kiezen. Dit voorkomt dat het kan inregenen. Ook de ventilatiemogelijkheid is bij de Bologna aanwezig dmv gaas boven aan de voorkant. Voorkomt toch condensatie. En als ik de voorwanden en de zijkanten niet gebruik heb ik een perfecte luifel. En zowel de Verona en Bologna hebben windkracht 10 met glans doorstaan. En tenslotte wat ik heel plezierig vindt is dat de slikranden met klittenband wordt bevestigd. Bij mooi weer gebruik ik ze niet en bij koud weer breng ik ze aan. Het schoonmaken gaat met deze constructie zeer gemakkelijk.
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door freekvo » vr 23 mar 2018 15:25

Na lang wikken en wegen hebben wij toch maar voor een traditionele oplossing gekozen:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (30.94 KiB) 1979 keer bekeken
Wil ik een Unico-luifel of voortent helemaal naar mijn zin hebben (met voorwand, petluifel, gordijnen etc.) dan wordt ons dat simpelweg te duur (mede in verhouding tot de aanschafprijs van de caravan). Hetzelfde geldt voor Fortex. We hebben ook nog even gekeken naar een Kamp-voortent maar naast de kosten, vinden we het gewicht (wat je wel in 1x moet tillen) en het ontbreken van deuren aan de voorkant een bezwaar.
De bedoeling is dat we de voortent zo'n 8-10 weken achter elkaar gebruiken en het opzetten van een traditionele voortent doen we al jaren samen en kost ons ongeveer 1/2 uur tot 3 kwartier (inclusief afspannen).
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Micky » vr 23 mar 2018 15:38

RE.gif

de verhouding? ach, onze Fortex kost hetzelfde als de caravan mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door apejoekie » vr 23 mar 2018 16:48

Wij zijn ons am het oriënteren op de Verona maar gaan zeker de Fortex bekijken. Top tips!

Ik begrijp dat in de Fortex wel ventilatie mogelijk is, eventueel als optie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Micky » vr 23 mar 2018 16:53

RE.gif

een optie die niets kost, de driehoeken kun je laten voorzien van gaas en een afdakje, wij hebben alle ramen afdekbaar en dus ook dit rooster met raam, dus sluiten kun je ook als je wilt. thumbup.gif

Foto extra groot geplaatst zodat je de driehoeken beter kunt zien, daaronder zit gaas en dat ventileert dit hebben we wel zelf op wens besteld, dit was de eerste keer opzetten trouwens mrgreen.gif

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Abve » vr 23 mar 2018 18:59

In de nieuwste editie van de KCK, wordt vanaf pag. 82 een artikel gewijd aan luifels en voortenten op maat gemaakt door Nederlandse bedrijven.
Ter oriëntatie misschien handig voor potentiële kopers om even te lezen.
Bijlagen
167F74DC-110C-4FB2-BFF4-07DD8C421D8F.jpeg
Artikel KCK, ANWB

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door apejoekie » za 24 mar 2018 19:40

Bedankt Micky, duidelijke foto! We hebben geen haast, eerst de tuin verbouwen en over een week of 2 de nieuwe schuur plaatsen.

Wat is trouwens de levertijd?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico: kiezen we de luifel of de voortent

Bericht door Micky » za 24 mar 2018 22:22

Een week of 6 dacht ik


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”