Gladde/strakke ramen

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Gladde/strakke ramen

Bericht door Jan Br » zo 5 nov 2017 19:56

Als ik over campings loop dan zie ik bij het overgrote deel van de kampeerders, net als bij mijzelf, dat de ramen van voortent/luifel er altijd wat “kreukelig” uitzien, maar heel af en toe zie je dan zo’n voortent die al heel strak opstaat, maar waarbij de ramen wel van glas lijken, zo strak. Is daar een truc voor om die ramen zo strak te krijgen, of is het een kwestie van zeeeeeeer zorgvuldig pakken? Volgens mij is het raam al gekreukt als je de tent koopt. scratch.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Gladde/strakke ramen

Bericht door TwanFendt » zo 5 nov 2017 20:06

Volgens mij komt het omdat er bepaalde milieu onvriendelijke stoffen niet meer in het plastic verwerkt mogen worden. boos.gif

In de weekmakers werd een Barium/Cadmium verbinding gebruikt en dat mag niet meer, zodoende zitten er veel kreukels in het plastic.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Gladde/strakke ramen

Bericht door Peerke » zo 5 nov 2017 20:45

Hier spelen meerdere 'natuur' wetten een rol:
- De voortent strak opzetten en er daarbij voor zorgen dat ook de vertikale delen van de voortent onder een zekere spanning staan: plaats de haringen zo, dat de elastieken onderaan de voortent hun werk kunnen doen: niet TE strak, maar wel een gezonde spanning, zodat de vertikale delen strak staan (in vertikale en horizontale richting), als mogelijk met zo min mogelijk plooien.

- Nadat de voortent enkele uren/dagen staat, nogmaals alles controleren en eventueel opnieuw spannen, plooien moeten daarmee weg zijn.

- Temperatuur/zon: als de temperatuur > 10-12-15grd is, is alles veel soepeler; bij lagere temperaturen blijft alles stug of zelfs hard; omdat je niet zo 1-2-3 de temperatuur omhoog kunt brengen (....toch ?...), wacht met m'n 2e tip, totdat 't weer wat warmer is....als mogelijk.

- Inderdaad speelt ons het moderne milieubesef niet altijd in het voordeel (zie ook mijn posting daarover: viewtopic.php?f=59&t=24919). Het minder bestendig zijn tegen UV-inwerking i.v.m. het gebruik van andere/mindere weekmakers kun je niet zo 1-2-3 voorkomen, maar je kunt wel een héél pragmatische oplossing gebruiken: voorkom langdurige UV-inwerking en dan bedoel ik niet uren of dagen, maar weken of maanden...luifels of raam-flappen of andere manier van zon-afscherming....

Kortom: het blijft een combinatie van strak opzetten v/d voortent en de juiste materialen.

Grtz,
Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gladde/strakke ramen

Bericht door VIP » zo 5 nov 2017 22:22

En niet te vergeten je tent met zorg opvouwen als je hem opbergt.

Ofwel opvouwen op de zelfde vouwen die er al zijn.
Porsche + Tabbert

JovanTiny
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 11 mei 2016 21:59
Locatie: Nieuwstadt

Re: Gladde/strakke ramen

Bericht door JovanTiny » wo 8 nov 2017 16:38

Wellicht is de volgende tip iets: na het seizoen maak ik alles schoon en leg alle (uitritsbare) tentdelen vlak uitgespreid op zolder, dus niet gevouwen. Voor het volgende gebruik worden de tentdelen korte tijd opgevouwen voor het transport en daarna weer uit elkaar gehaald voor de voortent.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Gladde/strakke ramen

Bericht door Den Adriaan » wo 8 nov 2017 17:43

Ik vind de kreukels niet erg.
Mijn gezicht is ook gekreukeld en daar de kreukels elkaar opheffen is mijn gezicht van buiten af werkelijk heel mooi.
Om niet te zeggen prachtig!
Een ovatie volgt dan ook altijd.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Gladde/strakke ramen

Bericht door BertJan » wo 8 nov 2017 20:17

als je de wanden oprolt (niet te strak) en dan languit op het bed legt zit er geen vouw in.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Gladde/strakke ramen

Bericht door Patman » wo 8 nov 2017 20:23

Uitgespreid op zolder scratch.gif

Dat gaat me wat te ver, lekker opgevouwen in de caravan. Wel netjes op de vouwen.

koning

Re: Gladde/strakke ramen

Bericht door koning » do 9 nov 2017 16:51

Een föhn doet wonderen! Daarna niet vouwen maar open wegleggen en.....vervoeren.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”