Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door janvijn » wo 16 aug 2017 12:36

@JanPunne en Stonk,-
O.K. Jullie hebben me wel overtuigt, maar ik blijf me wel afvragen of oppompen tot 6 bar vrij van gevaar is. Diverse mensen hier op het forum vragen zich bv. af wat er gebeurt met een air tent wanneer deze in de volle zon staat, wanneer je de nodige reserve in acht neemt gebeurt daar niets mee denk ik. Maar wat zou er kunnen gebeuren in zo'n geval, dat een van de liggers/staanders klapt. Als dat zo is zou ik niet graag langs iets staan waar 6 bar druk op staat. Heb ook wel eens gezien welke veiligheid er in acht wordtgenomen bij het oppompen van een tractor- of vrachtautoband, dat is toch ook niet voor niks denk ik dan maar.
Ja die brandweerslang kan het wel hebben, maar ook die wordt ouder net als ik.
Dat was mijn bezorgdheid over jullie opgegeven druk.mvg.
Jan Vijn

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door stronk » wo 16 aug 2017 12:51

RE.gif
Zoals eerder gezegd heeft onze tent vaak in de verzengende hitte gestaan met 6 bar in de tubes. Ik heb nog nooit een ongeluk gelezen/gehoord met oppompbare/opblaasbare tenten. Misschien anderen wel. Als het wel zo'n gevaar zou opleveren waren er wel maatregelen getroffen. Is niet gebeurd en ga ervan uit dat de veiligheid ok is.

fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door fam stok » wo 16 aug 2017 13:06

Ik geloof het allemaal wel thumbup.gif Zojuist een Kampa rally air pro 330 gekocht 2de hands van 4 maanden oud, deze gaan we volgende week ophalen als we naar de camping gaan en gelijk proberen mocht het het toch niet zijn gooien we toch maar weer onze fortex ervoor.

Wij hebben de Kampa puur voor het gemak en het voor-en najaar gekocht dit zijn toch wel de nattere periodes en de Kampa kunnen we mooi opgepompt laten drogen op zolder blij.gif

Zal het nog laten weten hoe het is gegaan na de vakantie
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door JanPunne » wo 16 aug 2017 14:48

janvijn schreef:@JanPunne en Stonk,-
O.K. Jullie hebben me wel overtuigt, maar ik blijf me wel afvragen of oppompen tot 6 bar vrij van gevaar is. Diverse mensen hier op het forum vragen zich bv. af wat er gebeurt met een air tent wanneer deze in de volle zon staat, wanneer je de nodige reserve in acht neemt gebeurt daar niets mee denk ik. Maar wat zou er kunnen gebeuren in zo'n geval, dat een van de liggers/staanders klapt. Als dat zo is zou ik niet graag langs iets staan waar 6 bar druk op staat. Heb ook wel eens gezien welke veiligheid er in acht wordtgenomen bij het oppompen van een tractor- of vrachtautoband, dat is toch ook niet voor niks denk ik dan maar.
Ja die brandweerslang kan het wel hebben, maar ook die wordt ouder net als ik.
Dat was mijn bezorgdheid over jullie opgegeven druk.mvg.
Jan Vijn
Dat is nou het mooie van deze tenten, er klapt dus niets!
Staanders heeft'ie niet en de lichtgewicht dragers zitten met een blokje aan de caravan geduwd met aan de andere kant een soort halfronde beugel waar de opgepompte slang in past. De ligger schuif je dan uit zodat deze klem komt te zitten tussen blokje en slang.
Bij een lekkende slang zal de spanning dusdanig omlaag gaan dat het zwikkie ineen zakt.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door nonblond » wo 16 aug 2017 18:30

Veel plezier met de gekochte opblaasbare voortent. Laat even weten hoe jullie ervaring is, nadat jullie hem hebben gebruikt. Ik denk dat TS dat wel wil weten.

fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door fam stok » wo 16 aug 2017 19:05

RE.gif komt helemaal goed thumbup.gif
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

Ruud+Petra

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Ruud+Petra » wo 16 aug 2017 20:45

Hoewel dit topic nog wel even door zal gaan wil ik allen nu alvast bedanken voor jullie reacties.
thumbup.gif
"De raderen draaien".

Ruud+Petra

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Ruud+Petra » vr 18 aug 2017 16:39

Gisteren eens naar Margraten gereden. Goed om eens de voortenten in het echt te zien, te voelen, erin rond te lopen.

Ze hadden alleen Kampa, maar wel 4 modellen staan. Op basis van enkele reacties had ik me een voorstelling gemaakt van de tubes van dat merk. Maar die voorstelling klopte in zijn geheel niet. Alles voelde heel stevig aan, al was het maar 0,7 bar (of zoiets).

Een bepaald model had zelfs een petluifel. En hoewel ik er in eerste instantie niet kapot van het idee van mijn vrouw was (maar ja, om nu je huwelijk in de waagschaal te leggen vanwege een domme voortent.......) viel het me 100% mee. De tubes zijn allemaal afzonderlijk af te sluiten zodat je na het ompompen (vanuit één aansluitpunt) niet het probleem hebt dat mòcht er een lek zijn je de hele tent als een pudding in elkaar zakt. En daarnaast ben ik geen doemdenker. Alles komt voor; maar ja, hoevaak. En hoe is de eigenaar ermee omgegaan?

Dorema heb ik ook gezien. Het feit dat je op verschillende punten de tubes moet oppompen en de daktubes er handmatig in moet zetten (klittenband aan weerszijden) spreekt me niet aan. Ik wil pompen en klaar zijn (OK, afspannen dan nog). En om de (vaak zware) oppompvoortent met de pees door de rail te krijgen valt ook erg mee omdat ze alleen aan de bovenzijde erdoorheen moet. En mijn caravan heeft standaard openingen in de rail zodat ik niet alles van onder af hoeft in te voeren.

Het doek is nog een dingetje. Ze gooien je dood met termen en toegedichte eigenschappen. Maar ja, wat is de praktijk? Ademend of net niet? Hoe ziet het er na een paar jaar uit? Wat doet UV met het doek? En ja, een wintertent bestaat ook uit ander doek. En daarmee gaat men toch ook op wintersportvakantie (heb ik één keer gedaan; een weekendje met de caravan, ervaring opdoen bij Winterberg; nooit meer.........). Maar goed, de raderen draaien nog.

Er wordt er nu een op Marktplaats aangeboden, een 390 maat. Zou op zich mooi passen. Blijft er nog één raam naast de deur vrij zonder luifel. Zou op zich niet erg zijn. Maar omdat de raderen nog draaien heb ik nog geen zin daar al op te bieden. Misschien mail ik ze eens. Want om nu twee uur te gaan rijden om te kijken hoe hij er uitziet heb ik ook geen zin in.

Wordt vervolgd.

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door stronk » vr 18 aug 2017 20:05

Kom eens gezellig naar Zwaag. T*ring end weg voor jullie maar Karsten maakt kwaliteit tenten. Knoop er een avondje lekker eten in Enkhuizen aan vast. Neem je boot mee. Zeilwater genoeg. Medemblik, Andijk, Hoorn......man man wat wonen wij hier in een mooie omgeving!!

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door JanPunne » vr 18 aug 2017 20:30

Als mensen het hebben over "opblaasbare" voortenten hebben ze het niet over de Karstententen.. mrgreen.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door stronk » vr 18 aug 2017 20:34

RE.gif
:lol: awhoea.gif awhoea.gif

mri
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 16:55

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door mri » vr 18 aug 2017 21:35

Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door JanPunne » vr 18 aug 2017 21:41

RE.gif wat kan wel? Opblazen?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ruud+Petra

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Ruud+Petra » vr 18 aug 2017 23:43

We moeten wel uitkijken dat we met het woord 'opblazen' niet de aandacht van de inlichtingendiensten trekken ..... Big brother is watching us ......
awhoea.gif awhoea.gif

mri
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 16:55

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door mri » za 19 aug 2017 07:47

RE.gif RE.gif
Het kan wel dat mensen het bij "opblaasbare" voortenten over Karsten tenten hebben.
Want Karsten maakt opblaasbare voortenten voor caravans (zie linkje).
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)

Gebruikersavatar
snajeduo
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 7 mar 2014 06:49
Locatie: Hansweert

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door snajeduo » za 19 aug 2017 08:41

Goedemorgen forum
Wij hebben een kampa 500 opblaas tent. Afmetingen 3,5 meter diep en 5 meter breed. Een joekel van een voortent. Onze caravan opbouw is 5 meter 75 cm en past als gegoten. Wij hebben er 5 maanden op een Nederlandse camping gestaan in zeeland en permanent in gewoond. Wij zijn zeer tevreden. Veel voordelen zoals super snel opzetten. Nooit geen risico dat stokken door je caravan gaan tijdens storm. Veel licht (kampa 500) en zit alleen met de pees aan je caravan vast. Nadelen , tent is boogvormig (minder loopruimte voorin), en bij storm deukt hij in. We hadden windkracht 9 volop de voortent en tent bleef ingedeukt. De oplossing is storm banden en we hebben een aantal aluminium telescoop tent stokken gekocht. Er zitten ogen aan de buizen waar precies de punt van de stokken inpast zonder het tentdoek te raken. Deze stokken schuin richting storm vast geklemd en hoppa, geen probleem meer. Bij warm weer, ja hier was het een week zoiets van 32 tot 38 0C geen probleem met de buizen geconstateerd, Buizen in die 3 maanden wel moeten bijpompen, ze lopen net als banden zachtjes leeg. Ook zoals ergen al in het draadje wordt aangegeven, je kan de voortent uitkleden totdat alleen de buizen en het dak over blijven. Wij zijn tevreden en we zouden het volgende keer weer doen. Ook het afbreken is fluitje van een cent. Alle ventielen open en weg is de lucht. Op de foto kun je wel zien dat bij het openen van de voordeur(en) de tent iets van zijn strakheid verlies. Hij staat sowieso niet snoeistrak. Als je dat belangrijk vindt dan de kampa 500 niet nemen. Veel succes met de keuze, groeten Rinus blij.gif
Bijlagen
kampa 500.jpg
kampa 500 2014
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2014 met Dethleffs Camper 470ER 2014

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door perry » za 19 aug 2017 09:46

RE.gif
Maar wat heeft het nut van oppompbare tent als je voor een storm toch extra stokken nog heb?

Heb zo tent gezien bij een campingwinkel was echt verbaasd over hoe hard die buizen met lucht zijn.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door JanPunne » za 19 aug 2017 11:55

RE.gif Helaas voor jou, die stokken zijn niet nodig, sterker nog, Karstententen hebben die niet!
Waaom niet? Omdat ze niet nodig zijn. Een goede positionering van en het goed scoren is ruim voldoende!
En dan nog een opmerking over het opblazen van Karstententen, Karsten heeft het over oppompbare voortenten. Niet over opblazen daarvan.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door JanPunne » za 19 aug 2017 11:58

mri schreef:RE.gif RE.gif
Het kan wel dat mensen het bij "opblaasbare" voortenten over Karsten tenten hebben.
Want Karsten maakt opblaasbare voortenten voor caravans (zie linkje).
Zelf zijn we in het bezit van zo'n voortent.
En ik heb het linkje nog eens bekeken, maar waar staat dan dat het over opblaasbare voortenten gaat?
Ik lees alleen maar "oppompbare voortenten" scratch.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

mri
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 16:55

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door mri » za 19 aug 2017 12:02

RE.gif
zucht.gif mrgreen.gif
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)

nerood

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door nerood » za 19 aug 2017 12:39

Wij hebben ook een Kampa.
Al eens in ander topic over geschreven.
Opzetten gaat snel. Binnen 15 min. incl. haringen etc.
De eerste keer duurt wellicht wat langer omdat je de tent 'niet kent'.
Bij Kampa zijn alle luchtbuizen met elkaar verbonden, waardoor je hem via 1 vulopening oppompt.
Als er een buis lek raakt (snap niet hoe dit kan, zitten twee lagen tentmateriaal omheen) kun je deze isoleren van de rest en zelf repareren alsof je een band plakt).
Overigens een lekke Karsten tent lijkt me iets moeilijker, maar dat terzijde.
Onze tent staat momenteel in Italië... en wij in NL achter de geraniums &@#%*$¥..
Op de foto is de tent net opgepompt door een 'leek'...
Wij vinden het ontbreken van stokken een groot pluspunt.
Bijlagen
IMG_2815.JPG

Ruud+Petra

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Ruud+Petra » za 19 aug 2017 14:04

JanPunne schreef:En ik heb het linkje nog eens bekeken, maar waar staat dan dat het over opblaasbare voortenten gaat?
Ik lees alleen maar "oppompbare voortenten" scratch.gif
Het mag in elk geval duidelijk zijn dat ik als TS heb gedoeld op voortenten die met behulp van onder druk gevulde luchtslangen opgezet worden. Tja, en of je dat nu opblaasbare of oppompbare voortenten noemt ....... En me lijkt dat dat ook door praktisch iedereen als zodanig interpreteerd wordt.

Ik snap dat als je het heel letterlijk neemt (en zelfs dàn is het nog maar de vraag) dat we over voortenten praten die 'met een pomp' gevuld worden met lucht (dus oppompbaar) en niet die je 'met de mond' opblaast (opblaasbaar).

Nogmaals dank voor de continue stroom aan bijdragen. De raderen draaien nog steeds ......

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door JanPunne » za 19 aug 2017 16:14

RE.gif Als men het over Karsten opblaasbare voortenten heeft dan vind ik dat die benaming de juiste lading niet dekt. En als er vervolgens iemand met een linkje komt en dan expleciet vermeld dat het wel degelijk gaat over opblaasbare voortenten, op de officiele Karstenten site nota bene, dan voel ik me ahw verplicht om dat te corrigeren. Verder no hard feelings. thumbup.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ruud+Petra

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Ruud+Petra » za 19 aug 2017 16:35

RE.gif
Begrijp ik; en van mijn kant ook no hard feelings. knipoog.gif

Maar als we het zo bekijken denk ik dat er geen enkele 'opblaasbare' voortent bestaat. Want ook 10 PSI lukt mij niet om met de mond op te blazen (los van het feit dat ze me dan denk ik weg kunnen dragen).

Ik heb het voor de grap eens opgezocht (want ik heb er helemaal geen kijk op). Een normale feestballon heeft 1 psi nodig om opgeblazen te kunnen worden. Kun je nagaan ......................... En het blijkt dat normaal niet meer dan max 3 tot 4 psi voor een mens haalbaar is. Wat een kennis doen we toch op op zo'n (caravan)forum.

Maar goed; ik van mijn kant zal in elk geval mocht ik zo'n ding ga kopen zeggen dat ik een oppompbare voortent heb ..............thumbup.gif

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door JanPunne » za 19 aug 2017 17:56

RE.gif
Maar alleen als jullie een Karsten nemen! blij.gif
"Inkoppertje" mrgreen.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”