Isabella versus Unico

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Isabella versus Unico

Bericht door petronella » zo 9 jul 2017 18:10

Dat Unico de ronde vormen heeft en Isabella het wat klassiekere "huisjes" model, mogen duidelijk zijn.
Ik ben benieuwd naar de verschillen wbt opzet gemak, ruimte wat betreft het vloer oppervlak.
Omdat bij Unico de wanden schuinlopen, vraag ik me af of dat wel nuttige ruimte is?
Zijn er onder ons kampeerders die overgestapt zijn van Isabella naar Unico, of omgedraaid?
Eigenlijk t verschil tussen de Milaan en de Ambassador.....
Ik ben reuze benieuwd naar jullie ervaringen.

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Isabella versus Unico

Bericht door stronk » zo 9 jul 2017 18:31

Wij zijn van Unico naar DWT gegaan. We hebben weer een huiskamer. Wat je zegt van de ruimte in de laaggelegen delen ben ik het met je eens. Je hebt er niks aan. Omdat ik 1.95 lang ben begin ik een hekel te krijgen aan het alsmaar moeten bukken om de tent binnen te stappen. Nu hebben we weer een hoge rechte deur. We kunnen weer kapstokken hangen aan de liggers. We hebben weer een rechte hor in de deur opening. Daar heeft Unico geen oplossing voor. Ook het feit dat als je de deur open doet dan hangt het aan de rits.
Wat opzetgemak betreft: ik vind de unico niet veel gemakkelijker dan een huiskamertent. Ik neem gewoon veel tijd om de tent goed neer te zetten.

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Isabella versus Unico

Bericht door stronk » zo 9 jul 2017 18:38

IMG_5473.JPG
Ik kon het niet in de vorige posten.
Overigens vind ik de Unico een hele mooie tent. Omdat wij het hele seizoen staan vraag ik mij ook af of de Unico hier geschikt voor is.

Volvodriver

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Volvodriver » zo 9 jul 2017 19:02

De Unico is zeeeeeer zeker geschikt voor het hele seizoen. Bij ons staat ie er al vanaf 15 maart voor.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Micky » zo 9 jul 2017 19:36

wij voldoen niet helemaal aan je vraagstelling, wij zijn van het Isabella "model" naar Fortex gegaan (vergelijkbaar model als Unico, maar klein familie bedrijf) daardoor hadden we 1 meter diepere vloer, maar de tent steek aan de dissel en aan de achterkant van de caravan veel meer uit, we hebben een vloer lengte van 6 meter in de tent, terwijl de opbouw van de caravan 5,2 meter aan de buitenkant.

doordat de tent zoveel oversteekt hebben we meer loop/leefruimte dan bij de "normale" tent, dus je wint zoveel meer vloeroppervlak dat je puur in vergelijking met de oude tent juist meer hoofdruimte overhoud.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Isabella versus Unico

Bericht door stronk » zo 9 jul 2017 19:44

RE.gif
Wat je zegt klopt voor de Fortex. De boog van de Fortex is een andere dan de Unico.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Micky » zo 9 jul 2017 19:55

RE.gif mrgreen.gif

Wil Fortex niet "te veel" promoten, moet geen reclame worden, maar ik wist het wel blij.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

poorbeek
Berichten: 245
Lid geworden op: do 13 apr 2017 14:22

Re: Isabella versus Unico

Bericht door poorbeek » zo 9 jul 2017 19:56

Wij hebben ook een fortex erg blij mee. Zie het eerder genoemde voordeel. Groter vloer oppervlak dan de caravan.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Sent from my LG-H990 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Micky » zo 9 jul 2017 20:02

RE.gif

Idd dat is wat ik bedoel en dat is dus ook zo bij een caravan zonder hefdak thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Isabella versus Unico

Bericht door stronk » zo 9 jul 2017 21:19

"Rondwerk is strontwerk" is een veel gehoorde kreet. Het is vaak prachtig maar soms o zo onpraktisch. Wij zijn al een paar voortenten verder en waar wij steeds op terugvallen is het praktische. Wij zijn met ons 2-en en hebben die grote vloeroppervlakte niet nodig die een Unico of een Fortex biedt. Je moet je afvragen wat je allemaal in je voortent wilt hebben tijdens je vakantie.
Als je een kleine caravan hebt en je hebt spullen op te bergen dan is het ideaal om het in de uitstekende delen te leggen. Daar is het heel praktisch voor. Vloeroppervlakte is meer maar het is meer als opbergruimte te gebruiken. Heb je een kleine caravan? Doe er je voordeel mee.
Het is een pracht om de Unico's en de Fortex'en te zien staan. Ook wil ik het gewicht aanhalen. Wij hebben de Unico zojuist uit de auto geladen: 3 volle zakken met de spullen. Best een boel gewicht! Ik geloof niet dat dat minder is dan andere woonkamer voortenten.

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Leo45 » zo 9 jul 2017 21:27

Ik wil bij deze discussie aanhaken met een vraagje...
Afgelopen maand zijn we in Denemarken geweest en het heeft bijna elke dag gewaaid.
Ik moet alleen de voortent opzetten, dat is nu zo'n klassiek huisje en vind dat een heel gedoe.
De tent in de pees krijgen lukt wel alleen maar om met wind schadevrij de stokken erin te krijgen en de boel zodanig op te zetten zonder dat de tent er vandoor gaat
voordat je kans hebt gehad de haringen erin te krijgen.
Gaat dat beter met de boogtenten van Unico en/of Fortex? Op Youtube zie je mooie filmpjes van Unico maar dat is reklame is dat ook de praktijk??

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Micky » zo 9 jul 2017 21:29

stronk schreef:"Rondwerk is strontwerk" is een veel gehoorde kreet. Het is vaak prachtig maar soms o zo onpraktisch. Wij zijn al een paar voortenten verder en waar wij steeds op terugvallen is het praktische. Wij zijn met ons 2-en en hebben die grote vloeroppervlakte niet nodig die een Unico of een Fortex biedt. Je moet je afvragen wat je allemaal in je voortent wilt hebben tijdens je vakantie.
Als je een kleine caravan hebt en je hebt spullen op te bergen dan is het ideaal om het in de uitstekende delen te leggen. Daar is het heel praktisch voor. Vloeroppervlakte is meer maar het is meer als opbergruimte te gebruiken. Heb je een kleine caravan? Doe er je voordeel mee.
Het is een pracht om de Unico's en de Fortex'en te zien staan. Ook wil ik het gewicht aanhalen. Wij hebben de Unico zojuist uit de auto geladen: 3 volle zakken met de spullen. Best een boel gewicht! Ik geloof niet dat dat minder is dan andere woonkamer voortenten.

Het advies was ook niet voor jou bedoelt, maar voor TS die speciaal vraagt of de ruimte in een "ronde" Unico wel nuttig is.....

overigens kan ik je zeggen dat ik de "ronde"tent veel praktischer vind dan de "gewone" tent.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Micky » zo 9 jul 2017 21:37

Leo45 schreef:Ik wil bij deze discussie aanhaken met een vraagje...
Afgelopen maand zijn we in Denemarken geweest en het heeft bijna elke dag gewaaid.
Ik moet alleen de voortent opzetten, dat is nu zo'n klassiek huisje en vind dat een heel gedoe.
De tent in de pees krijgen lukt wel alleen maar om met wind schadevrij de stokken erin te krijgen en de boel zodanig op te zetten zonder dat de tent er vandoor gaat
voordat je kans hebt gehad de haringen erin te krijgen.
Gaat dat beter met de boogtenten van Unico en/of Fortex? Op Youtube zie je mooie filmpjes van Unico maar dat is reklame is dat ook de praktijk??

Leo

Ja, dit is een fluitje van een cent, ik zet hem heel gemakkelijk alleen op, je hebt namelijk de boog, die niet uit elkaar kan vallen die rits je in. daar prik je de midden dakligger in en je spant die op, dan blijft de tent al gewoon staan, ook als het waait.
Dan nog de 2 eindliggers en klaar, je steekt deze dakliggers in een huls die aan de boog zit, je hoeft dus niet met vleugelmoertje en klemmetjes te prutsen, gewoon de haak aan de caravanwand in de quicklock en de andere kant in de huls schuiven, opspannen en klaar.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Williamr » zo 9 jul 2017 21:40

Bij onze eerste caravan hadden we een Isabella en bij onze tweede zat er een Unico Bologna bij. Aangezien wij dezelfde caravan als Stronk hebben lukt het mij "makkelijk" om de Unico alleen op te zetten. Unicomaat 13.1 is omloopmaat van ongeveer 9.90m. Tent zelf steekt verder uit dan de caravan en geeft wel veel meer ruimte dan een rechte.

Bij onze eerste caravan lukte dat net om alleen de Isabella neer te zetten, deze was wel een stukje kleiner.

Tja en qua gewicht, ik dacht dat ik met een grondkuipzeil rond de 50 kg zit. Ga toch eens voor de gein morgenmiddag even wegen en dan weet ik ook het exacte gewicht van het hele spul bij elkaar.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Volvodriver

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Volvodriver » zo 9 jul 2017 21:42

Als Zeer tevreden Unico gebruiker wil ik aangeven dat ook daar het vloeroppervlak groter is dan bij een "klassiek huisje".
En ik heb hier veel meer plezier aan dan aan een huisje.
Mijn zus en zwager hebben een even grote caravan als wij. Zij hebben een "huisje" voortent maar bijna 1,0 meter minder tentlengte op de grond.

En ook ik zet (behalve bij het inrijgen, dat gaat zwaar door de nauwe pees) de tent binnen een half uur in mijn eentje op. Geen hulp nodig bij staanders vasthouden.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Micky » zo 9 jul 2017 21:44

RE.gif

Ach, dat gewicht helpt bij sommigen (die het nodig hebben) om een betere gewichtsverdeling te krijgen, de auto wordt er lekker zwaar van mrgreen.gif

Onze tent is zeker niet licht, we hebben het zwaarste doek gekozen en kunnen alle ramen dicht ritsen met doek, perfect voor een jaarplaats mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Isabella versus Unico

Bericht door stronk » zo 9 jul 2017 22:01

@Micky
Ik voelde het ook niet als persoonlijk.

TS krijgt alle ervaringen verzameld. Het is mooi om er zo over te babbelen. Dé tent bestaat niet.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Isabella versus Unico

Bericht door petronella » ma 10 jul 2017 09:13

Zitten er bij Fortex afneembare slikranden? Inderdaad leuk om alle voors en tegens te lezen.
Bij de ambassador zit de petluifel er aanvast bij de Unico moet je er een petluifel bij kopen, dus ook een extra boog. Ik ga er vanuit dat de hoeveelheid stokken dan ook best aanzienlijk is......?

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Isabella versus Unico

Bericht door stronk » ma 10 jul 2017 10:30

Ligt er aan welke Unico je koopt. De Genua heeft een vaste petluifel van 1 meter. Dus 2 bogen en een paar dwarsliggers. Het is een zak vol + 2 zakken met tent.

koning

Re: Isabella versus Unico

Bericht door koning » ma 10 jul 2017 11:32

Petronella,

De Fortex heeft ook afneembare slikranden

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Williamr » ma 10 jul 2017 17:23

Even de weegschaal erbij gepakt:
Doek voortent 22 kg
Stokken 15 kg
Grondkuipzeil 11,5 kg
Dakluifel 13,5 kg
Totaal 62 kg zonder de haringen. Denk niet dat het veel minder zal zijn tov een normale voortent. scratch.gif
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Isabella versus Unico

Bericht door Micky » ma 10 jul 2017 18:11

koning schreef:Petronella,

De Fortex heeft ook afneembare slikranden
wel aangeven bij bestellen, of is dat inmiddels standaard?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Isabella versus Unico

Bericht door petronella » zo 6 aug 2017 09:59

Fortex is ook de moeite waard die is te gaan bekijken.... onze huidige Isabella wordt wat ouder vandaar we aan het orienteren zijn, heeft geen haast.
Leuk te lezen hoe jullie allemaal reageren. thumbup.gif

zeehond
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 5 nov 2012 10:08

Re: Isabella versus Unico

Bericht door zeehond » ma 7 aug 2017 07:33

Ik wil toch even reageren op de schuine zikanten van de Unico's wat als nadeel wordt omschreven.
Omdat de zijwand schuiner loopt als een huisjes model is er meer vloeroppervlakte, dit betekent niet meer loopoppervlakte betekent.
Wij leggen hier altijd wat spullen neer zoals schoenen en een parasool maar ook een kastje, dit ligt/staat dan niet in het loop oppervlak, bij een huisjes model staat deze wel in het loopoppervlak.
Verder heb ik heel wat voortenten opgezet waaronder vele merken huisjes model maar vindt toch dat een unico veel makkelijker opzet.
Daarbij vindt ik ook heerlijk dat er geen scheerlijnen bevestigd hoeven te worden aan de unico.
Tabbert Da Vinci 490 TD met als trekkertje een Ford Mondeo 2.0 TDCI

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”