Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
astrid-raymond
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 19:15

Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door astrid-raymond » vr 7 apr 2017 19:20

Beste Caravan fans hier, een vraag van een beginner. We gaan 3 weken naar het Gardameer met onze nieuwe caravan deze zomer. Caravan is besteld, inclusief dakairco, en komt er na pasen aan.
We zijn met 2 volwassenen en 1 kind. Adviseren jullie een voortent, zakluifel of cassetteluifel?
Graag jullie meningen en ervaringen!
Laatst gewijzigd door astrid-raymond op vr 7 apr 2017 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Tendenza 515 SG 2017 Truma XT mover/Truma Avento Comfort airco - Audi Q7 2016

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door Davendre » vr 7 apr 2017 19:23

Het kan er goed spoken. Wanneer je zakluifel of dakluifel gebruikt, dan inrollen wanneer je op pad gaat. Ook wanneer het er mooi en goed uitziet. Tafels en stoeltjes onder de caravan leggen.

Heb je een voortent, deze goed vastzetten met spijkerharingen en de nodige scheerlijnen. Bij ons (vroeger als kind met ouders) en later zelf nog nooit een voortent de lucht in gegaan. Maar wel veel voorbij zien vliegen.

O ja, hagelschade wel laten opnemen bij de verzekering.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door AadB » vr 7 apr 2017 19:29

Dat ligt helemaal aan je gezins situatie en wat je verder met de caravan doet.
Heb je een gezin dan is het vaak handig een voortent te hebben. Anders volstaat (meestal) een luifel.
Een zakluifel is goedkoper dan een een cassetteluifel maar een cassetteluifel is weer handiger.
Er zijn ook caravanners die zweren bij een losse luifel, daar heb je dan ook weer vele gradaties in.
Moeilijk adviseren dus.
Mooie combi trouwens thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door Chris » vr 7 apr 2017 20:43

Hallo Astrid Raymond.

Het Gardameer... o... ik zou zo weer gaan, zo lekker daar.
Nu maakt het gebouw voor je caravan niets uit of je wel of niet aan het Gardameer staat, dat is overal hetzelfde.
Enige wat mij telkens weer opvalt is de afmetingen van de plekjes daar.
Het lijkt elk jaar wel te krimpen.
Onze vorige caravan was met tent en daarvoor luifel, heerlijk als je het kunt plaatsen.
En daar zit de kneep dus... lukt vaak maar net, of net niet aan het Gardameer.
Van de 4x dat wij geweest zij is het 1x niet gelukt, plek te klein en een boom in het midden voor de plek... geen luifel dus! ( hoe dom om zo een boom te plaatsen)
Dus niet wat, maar hoe groot zou een criterium kunnen zijn.
Daarbij is jullie caravan ook niet de kleinste.
En mijn ervaring, je leeft de hele dag buiten, de airco doe je pas aan na het ondergaan van de zon. ( mooi gezicht als je aan de oostkant staat)
Dus de hele dag is het warm in de hut, de zon staat erop, dan is een luifel wel heel erg lekker, in de volle zon is het niet uit te houden.
En of die luifel aan de caravan zit, of dat daar nog een tent tussen zit... dat is aan jezelf.
Wij hebben voortent met een luifel.
En ik heb nog een kleinere Sun-Z luifel die solo op de caravan past. ( voor weekendjes en onderweg.)

Succes.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jozef0210
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 6 okt 2014 22:45

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door Jozef0210 » vr 7 apr 2017 20:51

Het beste is bij iedere uitstap de luifel op te rollen. Met een voortent bij het opstellen goed verankeren. Storm, hagelbuien en zware regen zijn er plots. Enkele malen meegemaakt, toekomende campeerders vragen wanneer er voor het laatst geregend of onweer geweest was, en ik antwoorddé een week geleden. Drie dagen later een stortvloed en veel wind. Enkele tenten ingestort en buizen geplooid. Heel eenvoudig, alles goed vast maken en dakluiken toe bij afwezigheid.
Groetjes en een goed verlof, prachtige omgeving.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door erichendri » vr 7 apr 2017 21:05

Keer of 4 daar gestaan, altijd met voortent.
Plekken van klein tot groomt, beide zijn aan de prijs daar.
Maar dat weer daar, veranderd in een half uurtje, niet normaal meer.
Luifels heb je daar niks aan, je krijgt daar wel ervaring met opzetten/afbreken.
Zeker doen als je weg gaat en als je gaat slapen ook.
Hoop gerammel en gebons gehoord s'nachts.
Met een goed gezekerde en opgezette voortent nergens last van gehad.
Wel overdag helemaal dichtritsen, eenmaal door de buren gedaan
bij een plotseling opstekende wind. (leermomentje geweest)
De beruchte hagelbuien gelukkig nooit meegemaakt.
Omgeving en sfeer zijn erg verslavend.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door VIP » vr 7 apr 2017 21:11

Uit ervaringaan het gardameer kan ik mij aansluiten bij alle vorige bijragen.

Maar, van het een op andere moment kan het weer enorm veranderen en losbarsten, ook heel erg lokaal.

Heb je eent tent of luifel zorg voor een stormband en ook dat ie goed is verankerd is.
Porsche + Tabbert

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door janoniem » vr 7 apr 2017 21:36

Het weer is er onvoorspelbaar en kan je behoorlijk verrassen zoals hier wordt gemeld.
Ik zou daar een luifel niet "onbeheerd" achter durven laten.
Bedenk wat een cassette luifel kan aanrichten wanneer wind daar grip op krijgt.
Een tent zul je stevig moeten verankeren.

Onze dakluifel heeft het daar vorig jaar niet gehouden en was verzekeringstechnisch total loss.
De mooiste en vaak ook meest ruime plekken vind je langs de rand van het water.
Wij stonden op rij 2 vanaf de kust en hadden medelijden met het stel vóór ons dat ook werd.........
Bijlagen
221 San Francesco.JPG
verrast door het weer
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door Chris » vr 7 apr 2017 23:19

hoi, TS

Helaas het weer klopt, ik heb het niet geschreven in mijn eerdere reactie, maar het is wel zo.
In 2012, wij hadden toen onze vorige caravan net, die was toen net nieuw.
Aangekomen op de camping en tent+luifel opgezet. ( met stormlijnen en goede haringen, ik was er eerder geweest en wist iets.)
Zie ik ineens allerlei buren met luchtbedden op auto's en op daken van caravans.
Rubberboten werden ook op ramen, daken en auto's vastgebonden.
Donker wolkje aan de overkant van het meer was de trigger voor iedereen.
Ik heb mijn luifel helemaal laten zakken en nog meer scheerlijnen en haringen er aan geknoopt.
Meer had ik niet.
De bui kwam....enorm snel en hevig, wij hadden duive-eieren van hagelstenen, net niet groot genoeg om schade de maken....gelukkig....
Maar op de camping naast ons was het een groot drama, heel veel schade aan auto's en caravandaken en ramen.
De bui had ons geschampt.....gelukkig.. met je nieuwe caravan zie je dan wel wat ellende aankomen...en voorbij gaan.
Ik vergeet dat niet.
Maar ik heb er ook jaren gestaan dat er helemaal niets aan de hand was.
Grillige natuur dus daar...laat je niet snel afschrikken.....

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door HarrieK » za 8 apr 2017 00:57

Wij zijn drie keer naar het Gardameer geweest en iedere keer dat wij daar waren is het wel even spannend geweest. We staan dan vlakbij Lazise en een plaatsje verderop ( Bardolino ) werd toen geteisterd door een enorme hagelbui, je praat dan over een paar kilometer verschil. Ik zou de voortent opzetten en deze goed verankeren en zeker een stormband gebruiken. Verder sluit ik mij aan bij de andere meningen. Het is goed vertoeven aan het Gardameer thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door Micky » za 8 apr 2017 12:11

Wij gaan er niet meer heen, juist vanwege het onvoorspelbare weer. een luifel elke dag opruimen en de spullen onder de caravan is een gehannes van niets, ik zou echt voor een goede stevige tent gaan, dan kun je lekker alles laten staan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door willianv » wo 19 apr 2017 12:42

al enige malen geweest aan het Gardameer, en ja, het kan er flink spoken. De winden komen ineens opzetten.

In de meivakantie gaan we weer, ik zit nog in dubio of ik de voortent opzet of dat we het met de Unico Verona gaan doen...
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door Taan » wo 19 apr 2017 13:33

Begrijp ik dat je nog iets moet kopen? Dan zou ik een voortent kiezen. Daar kun je alle kanten mee op.
Is het weer slechter, dan doe je de wanden erin. Is het mooi weer, dan haal je de wanden eruit en heb je een luifel.

Alleen als je je vakantie rondtrekkend doorbrengt zou ik er een zak of cassetteluifel bij nemen.

Een voortent is natuurlijk wel even werk, maar voor meer dan 2 dagen vind ik dat de moeite wel waard.
Als we ergens korter blijven dan zetten we alleen de caravan neer.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door witjesm » wo 19 apr 2017 15:13

Ik ben het met iedereen eens dat het daar flink kan spoken en waakzaamheid is dus een must. Ik moet er wel aan toevoegen dat een cassette luifel echt wel wat kan hebben mits goed geplaatst. Ik heb zelf best wel aardige buien gehad aan het lago Maggiore en Mistral aan de franse zuidkust en Bora in kroatie en dat is tot dusver altijd goed gegaan. Het kan altijd gebeuren en aan het Garda meer is de kans groter. Als je voor een cassette luifel gaat (wij zweren daar bij door gemak) dan wel goed beslagen ten ijs komen. Dingen die er dan zeker bij moet hebben zijn:

3 Rafter stangen ter versteviging
1 extra midden staander voor als je weg gaat
Storm banden (ook altijd gebruiken zelf voor een paar uur)
Verschillende type haringen die geschikt zijn voor stormbanden in combinatie met de ondergrond (onderstaand een voorbeeld maar meer van dit type haringen).
Extra reserve klemmen om de staanders te borgen in de hoogte (als de wind weer weg is begeeft er meestal eentje het bij het inklappen)
Bijlagen
thule.jpg
thule.jpg (11.31 KiB) 3377 keer bekeken
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door willianv » wo 19 apr 2017 15:29

RE.gif RE.gif Nee, we hoeven niets meer te kopen. We hebben zowel een Unico Verona als een Isabella voortent in bezit. Hebben ook de voorwand voor de Unico overwogen maar dat lijkt ons voor ons gebruik minder handig.

Het hangt af van de vakantiebestemming en vakantieduur wat we gebruiken. Voor de zomermaanden gebruiken we vaak de Unico, voor bijvoorbeeld een juni maandarrangement de Isabella met daaraan evt de eclipse luifel.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Ruud+Petra

Re: Gardameer: voortent, zakluifel of cassetteluifel

Bericht door Ruud+Petra » wo 19 apr 2017 17:12

Tja, Astrid en Raymond,

Daar wordt je natuurlijk niet echt vrolijk van. Krijg je een nieuwe caravan en lees je alleen maar dit soort reacties.

Maar ze kloppen wel helaas. Wij zijn er zeker 10 lang elke zomer in juli/augustus naar toe gegaan, toen de kinderen klein waren. We bleven er altijd drie tot vier weken. Als ik een paar jaar geen onweer heb gehad is het veel. En je wist nooit hoe het zich ontwikkelde. Vanuit het oosten/noordoosten zag je ineens wat wolkjes aankomen rond een uur of drie en een half uur later was het dan bingo. De ene keer alleen onweer met wat regen, de andere keer een hoosbui met wat hagel maar soms heel veel hagel (tennisballen, niet overdreven).

We waren er ook in 2002 met die windhoos. Alleen was dat 'snachts. De volgende dag zag je alleen maar auto's met kapotte voorruiten en deuken in het dak en de motorkap. Het leek wel of je in een oorlogsgebied verbleef. En op het meer dreven tientallen dode meeuwen (ik denk gestorven door gebroken vleugels). Echt surrealistisch.

Wat betreft jullie keuze? Het blijft persoonlijk maar ik zou voor een zakluifel gaan. Is niet zo duur, binnen 2 minuten staat die; dus als je dagje weggaat of snachts in bed ligt is het een werkje van niets om zorgenvrij te zijn (wat betreft je luifel althans.....). Tja, en dat de stoelen en dergelijk dan buiten staan of erg in het zicht? So what. Het is een camping. En een voortent moet je daar al helemaal openritsen wil je geen warmteopbouw hebben. En met die zakluifel heb je daar geen last van. En het gaat je toch veelal om de schaduw.

Sterkte met je beslissing....... Misschien toch een andere bestemming? Wat dacht van het Idro meer? Ligt er vlakbij, ligt wat hoger dus aangenamere temperaturen. Alleen die prachtige plaatsjes met hun boulevard en terrasjes aan het meer heb je daar niet (Lazise, Bardolino, Garda, etc).

Al met al zou ik zeggen: verzeker je caravan tegen hagelschade, koop een zakluifel en rol hem altijd in als je weggaat of als je naar bed gaat en ga naar het Gardameer..........

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”