Voortent op vlonder

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Adriano
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 jan 2017 13:52

Voortent op vlonder

Bericht door Adriano » za 14 jan 2017 19:10

Ik wil mijn voortent op een vlonder van plusminus 10cm hoog plaatsen (frame en rubbers worden bevestigd op/aan het vlonder). Moet ik dan de caravan ook hoger zetten (plusminus 10cm)?

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voortent op vlonder

Bericht door Ab » za 14 jan 2017 19:25

Dat ligt eraan.
Als je voldoende slikrand aan de voortent over had, kan het zonder omhoog zetten prima.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JaapB

Re: Voortent op vlonder

Bericht door JaapB » za 14 jan 2017 19:33

Je wilt de voortent op het vlonder zetten.
Nooit aan de hand gehad, maar ik kan me bedenken dat het aan de omloopmaat van je voortent ligt.
Komen links en rechts de zijkanten van de voortent al direct op de grond (bij de caravan dus)
dan kom je met 10 cm van de vlonder niet uit, dus ook de caravan 10 omhoog.
Maar heb je genoeg ruimte links en rechts dan hoeft het natuurlijk niet.
Hou wel rekening dat je instap in de caravan vanaf de vlonder ook veranderd.
En hoe zit het met de spatflappen?
Die liggen dan ook op de vlonder, dus met regen wordt het hout van de vlonder nat.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Voortent op vlonder

Bericht door karelV » za 14 jan 2017 22:19

Voortent op vlonder zou ik idd ook nooit doen ivm inwatering. Toen wij nog voorseizoenen kampeerde zetten ik éérst altijd de voortent aan de caravan om vervolgens de vloer/vlonder er precies op maat in te zagen en helemaal waterpas te leggen met behulp van ribben onder de vloer om de 30 cm. Alles stond dan naderhand als een huis en zelfs de koelkasten die in de voortent stonden hoefden we niet meer waterpas te stellen. Zelfs waar normaal de onderflap zit in de lengterichting van de caravan had ik een opstaande houten plaat staan die aan de vloer vast zat geschroefd en daar tegenaan liep de vloerbedekking helemaal door. Was ideaal want er kwam totaal geen wind/trek onder de caravan vandaan.
De tentflappen lagen mooi onder de houten ribben die aan de zijkanten en voorkant van de vloer lagen. Onder de ribben/houten vloer lag worteldoek dat helemaal onder de caravan doorlag en een strook van ca. 40 cm naast de voortent en luifel lag, dus ook geen last van opgroeiend gras langs de tent en onder de caravan.
Dit mag niet bij alle campings maar waar wij altijd stonden maakte ze er geen punt van. Lag dus éérst op de plaats worteldoek wat rondom de caravan en tent/luifel ca. 40 cm. naar buiten stak en reed daarna de caravan op zijn plaats.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Adriano
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 jan 2017 13:52

Re: Voortent op vlonder

Bericht door Adriano » zo 15 jan 2017 14:54

Ik had er niet bij vermeld dat de tent het gehele jaar blijft staan, dus ook in de winter. Dit is de reden dat ik heb gekozen om de tent op het vlonder te plaatsen. Op de grond plaatsen heeft als nadeel dat met haringen moet worden gewerkt die, ook al zijn ze stevig en lang, regelmatig moeten worden bijgesteld/vervangen. Het risico van inwatering is inderdaad aanwezig, maar daarom neem ik het zeer raadzaam wat Jaap B als advies gaf (lengte van slijkranden is bepalend voor hoogte caravan). Dit betekent dat ik de (nieuwe) voortent eerst als proef op de grond zal opzetten en op basis van de breedte van de slikranden bepaal of de caravan al dan niet omhoog moet worden gezet en wel dusdanig dat dit geen probleem oplevert met mogelijke inwatering.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Voortent op vlonder

Bericht door Peerke » zo 15 jan 2017 18:40

Eerder had ik dezelfde overwegingen, die uiteindelijk resulteerde in:
- Vaste vlonder, zie: viewtopic.php?f=59&t=24916
- Vaste voortent, zie: viewtopic.php?f=59&t=24918

Extra aandachtspunten als voortent OP vlonder staat:
- Windvast maken (er worden immers geen haringen gebruikt) door grondankers te gebruiken
- Vochtregulering vlonder en ook voortent
- Optie om voortent vast te maken aan vlonder d.m.v. extra pees en aluminium pees-profiel Afbeelding
- Slikrand vastmaken aan vlonder
- Tentstokken vastmaken aan vlonder

Véél succes!, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Voortent op vlonder

Bericht door Michel1975 » zo 15 jan 2017 18:55

Brand heeft dubbele slikrand.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Adriano
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 jan 2017 13:52

Re: Voortent op vlonder

Bericht door Adriano » zo 15 jan 2017 19:05

Peerke,

Bedankt voor de goede adviezen, met name de aluminum strip lijkt mij een goed idee werken omdat dan de krachten gelijk worden verdeeld. Het vlonder had ik ook al gevonden in het forum. Twijfel alleen nog of ik hoekijzers of geïmpregneerde (piketpalen) ga gebruiken voor de grondankers. Voor de vloer had ik gedacht aan betonplex (18mm) op balken (5 x 7cm).

Adriano
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 jan 2017 13:52

Re: Voortent op vlonder

Bericht door Adriano » zo 15 jan 2017 19:07

Peerke,

Correctie vorige reactie.

Bedankt voor de goede adviezen, met name de aluminum strip lijkt mij een te werken omdat dan de krachten gelijk worden verdeeld. Het vlonder had ik ook al gevonden in het forum. Twijfel alleen nog of ik hoekijzers of geïmpregneerde piketpalen ga gebruiken voor de grondankers. Voor de vloer had ik gedacht aan betonplex (18mm) op balken (5 x 7cm).

Adriano
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 jan 2017 13:52

Re: Voortent op vlonder

Bericht door Adriano » zo 15 jan 2017 19:21

Michel1975,

Brand heeft in het algemeen zeer goede tenten, maar afgelopen jaar is mijn tweede Brand tent (type Magellan) op verschillende plaatsen op de slikrand afgescheurd. De oorzaak hiervan was dat het stiksel na 3 seizoenen aan zee was versleten zowel van de slikranden als op diverse andere plaatsen. Daarbij heb ik de rits van de deur na 2 jaar moeten vervangen. Dit is erg snel omdat ik mijn andere voortenten gemiddeld 6 jaar (seizoenen) heb gebruikt zonder noemenswaardige problemen. De reactie van Brand was "dat kan wel eens voorkomen" en daar moest ik het meedoen. Daarom ben ik nu overgestapt naar een DWT (pvc) voortent.

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Voortent op vlonder

Bericht door Jan 64 » do 15 feb 2018 21:23

RE.gif
En bevalt de DWT? Ben ook met een pvc DWT bezig.

Groet Jan

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”