tentluifel of voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
perry123
Berichten: 4
Lid geworden op: do 31 mei 2012 19:58

tentluifel of voortent

Bericht door perry123 » zo 25 aug 2013 09:37

Na jaren de voortent gebruikt te hebben tijdens de 3 weken vakantie in Spanje overweeg ik om een zakluifel aan te schaffen.
minder gewicht en nog makkelijker op te zetten.
Volgend jaar willen wij naar Kroatië , gebruiken juliie voor 3 weken de voortent of de zakluifel ?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: tentluifel of voortent

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 aug 2013 10:50

Als we richting de zon gaan nemen we alleen de zakluifel mee, de voortent ligt dan ook al enkele jaren op zolder.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: tentluifel of voortent

Bericht door Fred N » zo 25 aug 2013 12:04

Wij hebben alleen een zakluifel. thumbup.gif
Een voortent opzetten ben je gewoon een hoop tijd kwijt.
Om over het afbetreken en schoonmaken maar te zwijgen.
Vaak zie ik de medkampeerder een halve dag aan het soppen en doen. schrik.gif

Veel te veel werk. :lol:

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: tentluifel of voortent

Bericht door barney » zo 25 aug 2013 12:41

Als je lang bent en de zakluifel hoog zet om er niet steeds tegen aan te lopen is het schaduw effect zeer gering.
Tevens met regen komt dit dan voor 3/4 onder de luifel .
Met wind is het raadzaam om hem in te rollen.
Dit zijn mijn bevindingen en heb hem om die redenen weer verkocht.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: tentluifel of voortent

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 aug 2013 13:24

Wat schaduw betreft, in de rol zit een gleuf net als aan de caravan, hier schuiven wij een zelfgemaakt doek (met zo,n touw eraan genaaid) door en ziedaar extra schaduw.
Je kan dat doek laten hangen of doormiddel van twee scheerlijnen wat verderweg zetten zodat het gehele opervlak verdubbeld.
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op zo 25 aug 2013 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: tentluifel of voortent

Bericht door Ab » zo 25 aug 2013 13:26

Wij hebben een vaste Omnistor luifel, die je met een slinger kunt uitdraaien.
Vrij makkelijk opzetten dus.
Afgelopen vakantie hebben we zelfs deze luifel maar af en toe gebruikt. Meer niet als wel eigenlijk.
Reden:
*Meestal hadden we schaduw genoeg van bomen.
* Onder de luifel (en helemaal in een voortent) blijft de warmte hangen. Zonder luifel is het koeler. (Tenminste, als er schaduw van bomen aanwezig is)

Waarom mensen in warme streken een voortent opzetten is mij een raadsel.
Ik heb dat eigenlijk nooit goed begrepen.
Met een beetje zon erop wordt het al snel warm/bloedheet. Als er geen of weinig wind is, helpt openzetten ook al niet veel.

Bij buitentemperaturen van amper 17 graden zweet ik al behoorlijk bij het opzetten van de voortent als de zon erop staat... :lol:
Moet er niet aan denken om dat bij 30 graden te moeten doen. schrik.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: tentluifel of voortent

Bericht door Stoekie » zo 25 aug 2013 17:08

Wij staan 3 weken op dezelfde plaats (kroatië) en als we er de ruimte voor hebben dan zetten we alles op..... Voortent met voortentluifel.
De voortent is wel voorzien van 2 verandastangen en de nodige ventilatie...... Dus het kan wat beter luchten dan een dichte voortent.
Wij slepen nogal wat mee op vakantie en veel van die spullen staan in de voortent wat meer uit 't zicht dan onder een luifel....... Dat vind mijn vrouw prettiger mrgreen.gif
In de voortent kan het idd erg heet worden maar ook onder de voortentluifel kan het broeierig aanvoelen als daar de volle zon op staat...... De mooiste schaduw heb je altijd nog van de (hoge) bomen vind ik

Doch, we zijn van plan om een andere caravan te kopen en áls we een nieuwe caravan mochten kopen dan komt er waarschijnlijk geen échte voortent meer maar eerder een voortent/luifel als deze Unico Verona of een vaste cassetteluifel.
Temeer omdat we in de toekomst misschien wat meer rond gaan trekken in plaats van 3 weken op dezelfde plek.
Bijlagen
image.jpg
Huidige Knaus met voortent en voortentluifel afgelopen zomer in Kroatië
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

G-force
Berichten: 216
Lid geworden op: di 27 mei 2008 16:41
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: tentluifel of voortent

Bericht door G-force » zo 25 aug 2013 17:21

Ook ik zou zo'n extra luifel aan mijn voortent willen. Alleen weet ik niet goed hoe dit bevestigd wordt.
BMW 520 D x-drive met een Fendt 495 SF Tendenza en een Isabella Ambassador voortent.

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: tentluifel of voortent

Bericht door barney » zo 25 aug 2013 18:51

Jan van Vijven schreef:Wat schaduw betreft, in de rol zit een gleuf net als aan de caravan, hier schuiven wij een zelfgemaakt doek (met zo,n touw eraan genaaid) door en ziedaar extra schaduw.
Je kan dat doek laten hangen of doormiddel van twee scheerlijnen wat verderweg zetten zodat het gehele opervlak verdubbeld.
Jan loop ik daar dan niet constant tegenaan? Dat is juist het probleem ons dubbel vouwen hebben we helaas de leeftijd niet meer voor.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: tentluifel of voortent

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 aug 2013 19:39

RE.gif
Ik niet, ik ben 1,85.
De luifel kan je makkelijk op meer dan 2 meter zetten, en die "verlenging" staat bij ons schuin naar beneden.
Maar die kan ook op stokken gezet worden, Ik geloof dat Daphne hier ergens een foto geplaatst heeft met een aangebouwde tarp, ik ben nu niet in de gelegenheid om een foto te plaatsen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Brian Kersten
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 20 jan 2013 19:42

Re: tentluifel of voortent

Bericht door Brian Kersten » zo 25 aug 2013 19:45

Wij zetten lekker de voortent op. Het wordt wel warm, maar als je de tent op alle 4 de delen los ritst is voldoende ventilatie. Wij vinden het vooral makkelijk voor de kinderen, kunnen ze 's-ochtends lekker even spelen en kunnen wij rustig wakker worden blij.gif blij.gif . Het is inderdaad wat werk, maar het lukt ons als (niet al te ervaren kampeerders) om dat compleet binnen 1,5-2 uur voor elkaar te krijgen. Als je dat bekijkt op 2 of 3 weken vakantie, dan is dat niet heel veel.
VW Passat Variant VII 1.6TDI BMT - Knaus Südwind 500FDK

Zandkasteel

Re: tentluifel of voortent

Bericht door Zandkasteel » ma 26 aug 2013 10:03

G-force schreef:Ook ik zou zo'n extra luifel aan mijn voortent willen. Alleen weet ik niet goed hoe dit bevestigd wordt.
Er zitten aan de dakstangen gebogen uiteinden met een schroefklem die je aan de dakstangen van de voortent vastmaakt. Het luifeldoek bevestig je dan aan 2 punten via aantrekbandjes.
Daarnaast zitten er aan de zijkant van de dakluifel een soort gootjes om het doek op spanning te brengen en waar je ook de zijwanden in kan schuiven. Het is te zien op instructiefilmpjes op de Isabella Site. Zelf vinden we de bevestiging via die aantrekbandjes wel een beetje knullig van Isabella. Voorheen hadden we luifels die we op het dak met een peesverbinding vast maakten.

Zandkasteel

Re: tentluifel of voortent

Bericht door Zandkasteel » ma 26 aug 2013 10:09

Wij hebben dit jaar de voortent van Isabella meegenomen en de luifel.
Op de eerste camping (4 dagen) en temp 32-36 gr hebben we alleen het dak neergezet, dat staat binnen een halfuurtje kant/klaar (makkelijk).
Er werd geen regen of storm verwacht, prima zo.
De 2e camping wilden we wat langer blijven en omdat ze code oranje in frankrijk afgaven dat weekend hebben we de voortent met luifel opgezet.
Ik vindt het zelf ook altijd wel prettig dat de afvalbak dan "binnen" staat en we hebben toch wat minder last dat er 's avonds muggen de caravan invliegen als de hordeur open gaat.
Op de laatste camping voor 1 week hebben we alleen het dak en de 2 zijwanden (als dichte luifel) neergezet, omdat het daar overdag heet was (wand naar beneden ritsen en andere ventilatiehor) en 's avonds best wel afkoelde, dan zat je wat beschutter met dichte wanden. Wij vonden deze combinatie erg goed bevallen, luifel opzetten bij warm weer en zodra het kouder wordt of regen/storm komt, gewoon de zijwanden inritsen en afspannen.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: tentluifel of voortent

Bericht door moyzo » ma 26 aug 2013 10:13

Wij zweren bij de Fiamma luifel, voor ons nooit geen voortent meer maar we gebruiken dan ook de caravan optimaal door als het minder weer is lekker binnen te zitten omdat we daar de ruimte voor hebben. Om die reden zou ik als je naar een warm land gaat dus altijd een fiamma aanraden. De zijkanten zetten we ook niet altijd op en dan waait het wel lekker door en de zelf gemaakte tarp die we vermaakt hebben zodat hij door de buis past voor extra schaduw hopen we binnenkort uit te kunnen proberen.
Maar opzetten en afbreken is zo snel gebeurd en doet manlief altijd in zn eentje. thumbup.gif
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”