voortent in je eentje opzetten

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
jtbakker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 jan 2018 22:00

voortent in je eentje opzetten

Bericht door jtbakker » vr 16 feb 2018 17:45

Zoals al hier vermeld(viewtopic.php?f=23&t=34893) heb ik onlangs een caravan gekocht. De caravan heb ik gekocht met voortent, maar dit is volgens mij een kleine: Starcamp Mistral.

Aangezien ik de voortent in mijn eentje moet gaan opzetten (mogelijk wat hulp van mijn oudste dochter van 8) ben ik op zoek naar een voortent die gemakkelijk opgezet kan worden.

Op de caravana beurs heb ik o.a. gekeken naar opblaasbare voortenten zoals de Dorema Monaco Air all season. Daarnaast heb ik bij Kampa gekeken, de Rally Air Pro.
Het voordeel van de Dorema is volgens mij het kwaliteit van het doek, en dat deze de gehele lengte van de caravan benut. De Kampa ziet er mijn inziens weer wat moderner uit, maar de zijkanten worden tegen de caravan gezet, dit lijkt mij minder praktisch.

De vraag is alleen, is zo'n voortent in je eentje op te zetten? (even los van het feit dat er misschien iemand wel wilt helpen op de camping)

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door JosD » vr 16 feb 2018 18:00

De tenten die je aangeeft heb ik geen ervaring mee, zelf heb ik de Unico Verona en deze is echt volledig in je eentje op te zetten.
Kijk voor een voorbeeld maar eens op: https://m.youtube.com/watch?v=MoTddee-TQA

Supertent !

Succes
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door PD » vr 16 feb 2018 18:02

Elke voortent, zeker voor een relatief kleine 455 caravan, kun je in je eentje opzetten. Wanneer je dochter eventueel even een (hoek)staander vasthoudt, is het al helemaal een eitje thumbup.gif Kies je voor een boogvormige tent zoals bijv. een Unico, dan is het zeker geen enkel probleem.

Met opblaasbare tenten heb ik geen ervaring maar dat lijkt me zo mogelijk nog makkelijker dan een tent met frame. De pees door de tentrail halen en pompen maar knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door WillyL » vr 16 feb 2018 18:11

Ik zet de luifel ook alleen op, en dat is vrijwel hetzelfde als een voortent.
Zij- en voorpanelen moeten voor het gemak er wel af voor het afbreken en dus ook opzetten.

Hoe doe ik het:
  • alle stokken zo veel mogelijk voormonteren, vooral dan de dwarse, maar niet op volle lengte, de schuifdelen zijn vrij ver ingeschoven.
  • dan het dakpees in de gleuf schuiven. Dat is het moeilijks, vooral bij langere caravans. Zorg dat de pees goed ingevet is met kaarsvet. Een theelichtje (waxine) is daar schitterend voor te gebruiken. Ik spuit de gleuf ook in met siliconenspray oid. Dat helpt ook voor het schuiven, opletten, niet op de verf spuiten.
    Dan is het duwen of trekken tot het dak juist zit. Hulp is nuttig, maar niet noodzakelijk. Best aan de duwkant werken. Dan zie je wanneer de pees buiten de gleuf zou komen en knellen.
  • dan de middelste dwarsbalk monteren en ook de middelste vertikale steun, op ongeveer halve hoogte en alles vasthangen, eventueel kan je ook eerste de vertikale steun plaatsen en die naar buiten aantrekken met een scheerlijn en daarna de middelste dwarsbuis.
  • Daarna doe ik de voorste overlangse buizen samen met de vertikale, kant per kant. Voorlopig de hoeken vastzetten met de hoekscheerlijnen.
  • als laatste zet ik de zijdelingse dwarsbuizen
  • tot nu is er niets echt aangespannen, dat doe ik nu pas, te beginnen in het midden, dan zij, dan vooraan en ik breng ook de vertikale buizen nu pas op hoogte tot alles wat strak staat
  • tot slot de zijpanelen erin en voor jou ook de voorkant.
In het begin is het wat knoeien, maar het went wel.
Een extra trapje helpt om aan de bovenste buizen te geraken, tenzij je een dubbele meter bent.

Alleen oppassen, in mijn geval zit aan de voorkant nog een soort van mouw of mof in tentzeilstof waar de voorste dwarsbuizen door moeten. Vergeet dat niet tijdig te doen want dit pas doen nadat de tent lichtgespannen staat is niet eenvoudig en dus moet ik soms enkele stapen terug.
Succes.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

jsloof
Berichten: 10
Lid geworden op: za 4 jan 2014 21:03

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door jsloof » vr 16 feb 2018 18:30

Hoi. Wij hebben ook de starcamp mistral. Die kun je samen met je dochter van 8 wel opzetten. Is zo simpel. Ze moet 1 schuine staander even voor je vasthouden, de rest gaat vanzelf. Eerst deze proberen voor je verder zoekt. Ideaal voortentje.

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Avdp » vr 16 feb 2018 20:13

ik zet onze voortent ook altijd alleen op.
dames liggen dan al in het zwembad.
hebben het al zwaar genoeg gehad tijdens de reis scratch.gif

4 meter lange caravan
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Chris » vr 16 feb 2018 20:34

RE.gif
Bij mij mogen ze ook naar het zwembad...
NADAT..
De tent met pees door het dakprofiel is getrokken, en ze de middenpoot even vastgehouden hebben als ik de middelste dakligger en de zijpoten er in heb gezet...
De rest van het opbouwen doe ik liever solo.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Volvodriver

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Volvodriver » vr 16 feb 2018 23:18

De zeer lichte Starcamp Mistral is gemakkelijk in je eentje op te zetten. Ik doe dat met de Dorema All Season variant ook. Deze zetten wij altijd in het naseizoen op als we terugkomen van de 3 weken trekvakantie.

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door perry » za 17 feb 2018 09:23

Tent alleen opzetten is goed te doen.
Wij hadden een 7meter caravan en nu 6 meter nog wat.
En dat doe ik na genoeg alleen vrouw lief helpt altijd met de tent door de pees halen.
en de eerste stokken vast houden maar als dit moet zou ik het alleen kunnen. Kost alleen wat meer tijd.
Je heb je dochter van 8 die kan je makkelijk even helpen de stokken vast houden.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door 4Motion » za 17 feb 2018 09:35

+1 voor even helpen met de pees intrekken (Unico Verona).
Een beetje "geleiding" geven aan de start van de goot, dus geen zwaar werk. Daarna liever solo!
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door VIP » za 17 feb 2018 09:44

Los van of je een tent/luifel in je eentje kan opzetten, 1 extra persoon erbij is altijd beter.

Zeker voor de middenstaander die iemand vasthoudt (altijd zo hoog mogelijk vasthouden omdat het als een hefboom werkt).

2de voordeel van een extra persoon is de kans dat er een stok tegen de caravan valt en een del veroorzaakt geminimaliseerd word.
(hoewel sommige caravaners dat schijnbaar niet interesseert, afgaande op wat je regelmatig op campings ziet bij het opzetten/demonteren van de tent en vallende stokken).

En dan insmeren / spuiten van je tentrails, houdt er rekening mee dat dit ook aan je tentpees komt te zitten.
Dus haal je je tent er af en vouw je hem op, dan komt dit ook allemaal op je tentdoek te zitten, niet zo mijn ding en spuit/smeer zelf dan ook niets in knipoog.gif
Porsche + Tabbert

arnovariante

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door arnovariante » za 17 feb 2018 09:53

Ik zie geen enkele reden om het alleen te willen doen!
Als ik het goed begrijp reist PS met 2 kleine(re) kinderen, ook die kunnen best helpen met even de pees in de caravan geleiden en stokken vast houden.
Als je er wat handiger in wordt besef je dat je van te voren al scheerlijnen klaar kunt leggen en op strategische plaatsen wat haringen slaan.
Als er 1 tent geschikt is om het alleen te doen (op de pees na) is het wel een Unico.
Alle normale tenten met een heel bouwwerk aan stokken zou ik niet eens aan beginnen, vragen om problemen.

Hulp van gasten op een camping?
Laat ik voorop stellen dat ik geen nee zou zeggen.....
Maar ik heb zelf al een hekel aan dat hele gebouw dus zou er zeker niet om staan te springen om me in het zweet te werken met helpen....
mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Ab » za 17 feb 2018 10:08

Wat kan helpen als je het alleen doet, is een buisje maken waar een staander losjes in past.
Met een pen of hoekijzertje eraan die je in de grond kunt steken.
Dan hoeft niemand een staander vast te houden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Diny » za 17 feb 2018 11:24

Over de Kampa: die kun je in je eentje opzetten.
Om de zijkanten strak tegen de wanden te krijgen kun je zuignappen kopen.
Volgens de fabrikant Is de hulp van een katrol handig om de tent door de rails te trekken.
Dit wordt op YouTube geshowd als je Kampa 2018 opzoekt (volgens mij een attribuut wat niks toevoegt, maar dat is slechts een mening).

Ik heb nog geen ervaring met de Kampa.
Mijn info komt van een zeer tevreden gebruiker.

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door deemster07 » zo 18 feb 2018 15:32

Chris schreef:RE.gif
Bij mij mogen ze ook naar het zwembad...
NADAT..
De tent met pees door het dakprofiel is getrokken, en ze de middenpoot even vastgehouden hebben als ik de middelste dakligger en de zijpoten er in heb gezet...
De rest van het opbouwen doe ik liever solo.

Chris
Sluit me hier bij aan ;-)
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Ron » zo 25 feb 2018 10:25

Ik doe het ook al jaren alleen.
Mijn vrouw valt letterlijk flauw van de hitte, zeker die we de afgelopen jaren hebben gehad.
Daarin tegen kan ik er juist heel goed tegen , en wil zo snel mogelijk een schaduwplek creëren.
Wij hebben een Dorema voortent.
Zonder de zij en voorwanden schuif ik hem in de pees.
Met beleid en goed kijken kan dat best alleen.
Alle stokken leg ik klaar op de juiste plek.
Dan neem ik de middelste dwars ligger die ik aan de pees vast maak.
De middelste staander zet ik dan met de pen in de tent in de laagste stand heel schuin neer.
Het dak houd zo de staander in evenwicht.
Zo doe ik hetzelfde met een zijkant waarna ik dan de dwars verbinding met de midden staander maak.
Daarna de andere kant.
Als alle buizen op zijn plek zitten dan beetje bij beetje de staanders rechtop zetten.
Na dat de zij en voorwand er ingeritst hebt kan je de pas alle buizen op lengte afspannen, beginnend met de voorzijde.
Zo staat de voortent binnen 20 minuten overeind (zonder voor en zijwanden) .
Daarna komen nog de haringen e.d

Er moet uiteraard geen wind staan , want dan is hulp wel nodig
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Henri Berends » zo 25 feb 2018 11:39

Een gewone voortent zonder luifel is volgens mij ook zeker in je eentje te doen.
Maar een Kampa is zeker toch wel een stuk zwaarder en stugger. Dat vergt toch wel de nodige kracht en zorg om de pees door de rails te halen. Tis niet alleen trekken, maar ook doorvoeren/geleiden bij de rail-ingang. Waarom zou je dit alles in je eentje doen? scratch.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Ron » zo 25 feb 2018 12:22

RE.gif

In mijn geval omdat er soms omstandigheden zijn dat de ander niet in staat is om te helpen.

Maar er zijn ook alleenstaande ouders die kamperen met jonge kinderen.
Of eenpersoons huishoudens die kamperen ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Thei Luijten » zo 25 feb 2018 13:22

Zo'n hulpstukje zoals Ab voorstelt wil ik wel voor je maken Jeroen. Stuur maar een PB-tje met de exacte buisdiameter.
Ik zal er een maken met een "voetensteuntje" zodat je hem makkelijker in vaste grond kunt steken.
Groet,
Thei

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Henri Berends » zo 25 feb 2018 14:17

AdriaDirk schreef:Een voortent is alleen op te zetten. De pees wil alleen wel eens wat dwars zijn. Maar dit is vooral een kwestie van rustig blijven en de boel netjes klaarleggen. Bij natte ondergrond is dat minder prettig, dan wordt de boel gelijk nat en dat werkt niet lekker. De stokken is prima alleen te doen. Gewoon scheerlijntjes gebruiken om de stok niet terug te laten vallen tegen de caravan.

Volgens mij ging het primair ook om een opblaasbare/oppompbare voortent. Daar komt geen staander/stok aan te pas....
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

jtbakker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 jan 2018 22:00

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door jtbakker » di 27 feb 2018 19:53

Dank alvast voor de leuke en behulpzame reacties. Ik ga begin maart de caravan uit de staling halen en dan alvast e.e.a. proberen. Eerst met de voortent die ik er nu bij heb zitten (winter voortent). Er zit ook een zakluifel aan de caravan maar die zit in de caravan pees. Niet handig als ik een voortent wil opzetten. Denk dat ik die er maar af haal en voorlopig opberg.

Mijn doel is om met de paasvakantie of in ieder geval met de mei vakantie een andere voortent te hebben, met voorkeur voor een opblaasbare. Misschien wat duurder, maar dan kan ik er in ieder geval een tijd mee vooruit.

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Leo45 » di 27 feb 2018 19:57

Het opzetten van een voortent met frame gaat alleen prima dat heb ik wel gedaan afgelopen zomer.
Echter bij een beetje wind wordt het al een wat hachelijker werkje, terwijl je bezig bent de middenpaal vast te zetten met een scheerlijn werd de tent net zover opgetild door de wind dat de paal er onderuit schoof.
Met al dat metaal in de buurt van de caravan vond ik het risico te groot worden.
Dus toch maar een opblaasbare gekocht, hij is reeds binnen dus binnenkort zal ik een verhaaltje schrijven hoe het opzetten in mijn uppie is verlopen.
In ieder geval rustgevend dat er geen metalen palen e.d. in de buurt los kunnen schieten.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door nonblond » wo 28 feb 2018 02:02

Met mijn lengte van 1.58 meter begin ik er niet aan om alleen een voortent op te zetten. Heb een trap erbij nodig, moet alles boven mijn macht doen en wil niet rekenen op hulp van medekampeerders. De zakluifel lukt prima.

Het ? kan weg er zijn inderdaad alleenstaande kampeerders(m/v) en dat gaat prima incl. wintersportvakanties.

Een andere tip voor de TS. Breng een extra tentrails aan, dan kun je kiezen of je de voortent gebruikt of de luifel, zonder dat je steeds de zakluifel moet verwijderen. Met de zoekfunctie kun je hier wel het een en ander over vinden.

Volvodriver

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Volvodriver » wo 28 feb 2018 08:48

AdriaDirk schreef:RE.gif helder, maar opblaasbaar is niet de standaard en dus beperkt je jezelf erg in je keuze. Daarnaast denk ik dat opblaasbaar een extra stuk vakantiebudget wegneemt. Zoals uit alle reacties wel te lezen valt is met stokken ook prima te doen. Keuze is natuurlijk aan de koper.
Ik waag het, met enige schroom, hier mee oneens te zijn. Een Kampa Air is "duur". Maar er zijn (veel) duurdere voortenten. Daarnaast ik heb afgelopen week een Kampa uitgebreid bekeken. Zag er mooi uit op het eerste gezicht. Echter bij nadere beschouwing viel de tent ons tegen. Met name qua afwerking. Maar er zijn ook andere merken die oppomptenten hebben die goedkoper zijn. Ook minder qua afwerking waarschijnlijk maar zeker zo goed qua doek Dus extra vakantiebudget? Het is maar hoe je het bekijkt.

TS, veel succes met de zoektocht.
PS. Een Starcamp Mistral is GEEN wintertent. Daar is het doek niet geschikt voor. De Dorema Mistral All Season KAN je wel als wintertent gebruiken.

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: voortent in je eentje opzetten

Bericht door Weinsberg » wo 28 feb 2018 14:04

Het doorvoeren van de voortent in de rail is simpelweg handiger als je het met zijn tweetjes kan doen. Wij hebben een Kampa Fiesta Air Pro 350 gehad ( nu luifel ) en hierbij is het opzetten in je eentje echt heel goed te doen. Een voordeel van een opblaastent.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”