Karmann Colorado 655ti

Alles wat betrekking heeft op campers
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Micky » ma 24 aug 2015 18:08

RE.gif

mijn ervaring was ook echte crap, maar goed het kan zijn dat deze wel wat langer blijven werken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Cheers » ma 24 aug 2015 18:24

Caramba schreef:
Cheers schreef: Ca. 20 LED-lampjes gekocht en alle halogeen vervangen.
Hoeveel watt lichtopbrengst hebben die LEDs die jij hebt? Ik heb gisteren een defecte halogeen van 12v/19w vervangen door een LED van 6w, maar die heeft 30w lichtopbrengst. In de caravan blijkt dat toch net te fel.

Zit nu aan zoiets te denken:

http://www.ledlampenkopen.nu/led-spots/ ... -watt-smd/
Ik heb er ledjes van 1.5 tot 2 watt in zitten. Alleen boven het wasbakje 3 watt, want daar heb je meer licht nodig. Zal wat foto's maken...
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Caramba

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Caramba » ma 24 aug 2015 18:26

RE.gif

Aha, zoiets vermoedde ik al. thumbup.gif

Als je online hebt besteld misschien ook een linkje? knipoog.gif

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Cheers » ma 24 aug 2015 20:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

GU4 led-lampjes met vermogen van 2 watt: 5 stuks voor 8 euro.
http://www.dx.com/nl/p/zy-0919-g4-2w-13 ... dtizvRIM2w
Deze led-jes zijn wat dikker/groter dan de originele halogeen lampjes. Ik heb de reflectors uit mijn spotjes moeten slopen. Daar moet je 'zin' in hebben. De hoeveelheid licht is overigens prima! De twee spotjes boven de tafel en die boven het bed geven meer licht en dat is zeker voldoende om bij te lezen.

GU4 led-spotjes met vermogen van 3 watt:
http://www.dx.com/nl/p/jrled-g4-3w-200l ... dtjefRIM2w

In tegenstelling tot mijn eerdere bericht; de 3W spotjes zitten boven de tafel en boven het bed. In de wasruimte heb ik platte printplaat 3 watt led-lampen gemonteerd. Deze twee heb ik in NL besteld en waren flink duurder dan die uit China:

http://www.ledlampendirect.nl/g4-gu4-le ... 0-35w.html
Deze moet je plaatsen in het spotje zonder reflector en zonder afdekglaasje.

Let op: dit zijn 12V ledjes. Je hebt dus een stabiele 12V spanning nodig. Er zijn ook 10-15V ledjes te koop, die zijn beter bestand tegen spanningspieken. Mijn camper heeft zo'n stabiele spanning, maar ik weet nog niet of ze het lang uithouden. Nou heb je meestal geen lampjes branden als de motor van de auto start/loopt en de spanning dus wat hoger kan worden (door de dynamo).

Als ik 's avonds alle 10 de lampjes + de 4 spotjes heb branden, is het verbruik 32 watt. Evenveel als 3 halogeen lampjes. Daar kun je qua accu een hele tijd mee vooruit. En... de lampjes hebben bijna geen warmteontwikkeling. Dat vind ik op warme avonden een heel voordeel in zo'n kleine ruimte.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Caramba

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Caramba » ma 24 aug 2015 21:56

RE.gif

Ziet er prachtig uit! thumbup.gif

Ik heb dezelfde spots boven de rondzit en in de slaapkamer. Dat zijn die GU4 met ingebouwde reflector en vast glazen venster. De inbouwspots zullen ook vrijwel hetzelfde zijn als de jouwe, met die losse insteeklampjes.

De ene GU4 boven bed is vervangen door die 6w LED, maar die is echt fel. De halogeen Spots geven precies genoeg licht, maar ik dacht meteen maar overstappen nu hij stuk is.

Ik ga het eens proberen met een nog lager wattage in die opbouwspots, kijken hoe dat bevalt. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Cheers » zo 18 okt 2015 20:19

In september heerlijk naar Frankrijk geweest. Weekje aan de Middellandse zee en twee weken binnenland.
Geweldige ervaring om met deze camper op stap te zijn. Alles functioneert en het rijdt veel gemakkelijker dan met een caravan aan de haak. Alle led-lampjes zijn nog heel!
E-bikes mee is erg fijn. Zeker in Frankrijk met al die klimmetjes... Boodschappen halen op de e-bike. We hebben allebei fietstassen en daar heb je meer dan genoeg aan.
Nu staat de camper weer schoon naast het huis. Klaar voor nog eens een lang weekend aan de kust. Wacht ik wel even op mooier weer thumbup.gif
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Diny » zo 18 okt 2015 21:52

Fijn om te lezen dat het camperen zo goed bevalt thumbup.gif
Ik had niet anders verwacht trouwens.
Mooie verlichting!

blueslake

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door blueslake » za 21 nov 2015 14:57

Ziet er mooi uit. thumbup.gif

Ik zo'n zelfde camper, wat mij opviel was je fietsendrager.
Is dit een eigenbouw fietsendrager of is deze in de handel te kopen.

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Cheers » za 21 nov 2015 15:54

Fietsendrager is een Sawiko velo III. Zeer geschikt voor zware e-bikes.
Gemonteerd door Camperprofi te Veendam. Eigenaar is Karmann expert. Hij heeft ook de hulpvering gemonteerd.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Cheers » ma 25 jan 2016 11:12

Het begint gelukkig weer voorjaar te worden thumbup.gif , maar met die vorst van de laatste weken heb ik toch een elektrisch ventilatorkacheltje laten draaien in de camper (staat naast mijn garage/huis. De waterleidingen zijn leeg geblazen, de kranen staan open en de pomp afgekoppeld/leeg, maar toch ben ik bang dat er nog ergens een beetje water zit... En dat heb je liever niet bevroren. De kachel is op het net aangesloten met een digitale thermostaat van Conrad, die je op de 0,1 graad Celsius nauwkeurig kan instellen. Hij staat zo geprogrammeerd dat 'ie bij 5,0 graden begint te verwarmen en stopt bij 8,0 graden. Het schakelen en verwarmen werkt prima, ik heb er een paar maal bij gezeten en de 1500 Watt kachel krijgt de camper redelijk vlot op temperatuur. Met de rollo's dicht lijkt de boel ook redelijk geïsoleerd.
Doen meer forumleden dit zo met hun kampeermiddel bij huis? Blijven leidingen of waterrestjes tegen de buitenwanden ontdooit wanneer de binnentemperatuur tussen de 5 en 8 graden schommelt of kan ik beter een hogere temperatuur instellen (kost me wel meer stroom)? Wat is jullie ervaring met vorst?
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door deusjevo » ma 25 jan 2016 11:18

1500 wat, ik denk dar je sowieso gaat schrikken [aschrik.gif] als je zo'n kacheltje 3 graden laat verwarmen
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Cheers » zo 31 jan 2016 01:09

Ik schrik nergens meer van. Dat scheelt een hoop zorgen...
Maar dat was niet mijn vraag zucht.gif
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Micky » zo 31 jan 2016 01:23

RE.gif

je kunt een snurk smiley plaatsen, maar het is ECHT enorm belachelijk wat je doet, je doet dit om bevriezing te voorkomen en je hebt een thermostaat die op 0,1!!! graad schakelt....

laat hem aan gaan bij 0 graden en uitschakelen bij 2 of 1 graden en je hoeft je ook nergens zorgen om te maken, ik ben van de gas op de lolly en lekker stoken in de voortent, maar dit is echt enorm onnodig verspillen van energie...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Cheers » zo 31 jan 2016 01:29

Bedankt voor je advies Micky thumbup.gif
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Cheers » zo 14 feb 2016 16:54

Het lijkt me dat als het nul graden is bij de thermostaat (centraal in het interieur), dat het dan bij de wanden en in de techniekvloer al kouder is (dus al vriest). Voor de veiligheid ben ik dus wat hoger gaan zitten. Wellicht moet ik de thermostaat onder de vloer bij de leidingen hangen en inderdaad pas bij nul laten aanschakelen.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Daphne » zo 14 feb 2016 17:06

RE.gif

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar je bang voor bent. scratch.gif Als alles is afgetapt is er geen enkel probleem. Restje water in de leidingen kan geen kwaad. Er staan buiten honderden caravans en campers in de vrieskou waar niets mee gebeurt.

Onze caravan staat nu ook onverwarmd buiten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Cheers » vr 19 feb 2016 07:51

Jeugdtrauma denk ik... ooit een boiler stuk laten vriezen in een vroegere caravan...
We ontdekten dat in het voorjaar toen een deel van de vloer onder water stond :(
De afgelopen nachten heeft het licht gevroren. Kachel niet aangezet.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door Cheers » do 24 nov 2016 18:36

Hier al even niet online geweest, maar nog steeds actief. In het voorjaar naar Texel geweest, in mei twee weken Denemarken en in september twee weken Texel. Sinds vier maanden hebben we een hond, die is voor het eerst meegeweest en dat ging prima. Eind september begonnen aan een carport naast het huis. Je moet natuurlijk de ruimte hebben, maar handig is het wel. De camper staat er lekker droog onder en permanent aan de stroom.
Het gaat om een carport bouwpakket van Weka. Verhoogd tot 2.80 dmv andere palen en één zijde aan de garage ipv vrijstaand. H-ankers in het beton gezet, zodat de palen stevig staan, 1% aflopend naar een dakgoot en dakplaten van PVC.

Afbeelding

Spijt dat ik niet eerder zo'n dak heb neergezet voor m'n caravans...
De carport is 6x3 meter. De neus van de T5 staat er niet onder. De gemeente heeft bepaald dat ik nog maar 18 m2 mocht bebouwen op m'n kavel en geen 21 m2 zoals ik wilde. Maar goed, het kunststof leefgedeelte van de camper staat er netjes onder en de neus van de bus kan goed tegen het weer.

Afbeelding

Afbeelding
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

martin_d_b
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 8 jun 2022 20:14

Re: Karmann Colorado 655ti

Bericht door martin_d_b » wo 15 jun 2022 20:49

Pb :)

Plaats reactie

Terug naar “Campers”