Misschien toch een vouwwagen

Alles wat betrekking heeft op vouwwagens
RobW

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door RobW » vr 30 aug 2013 11:28

Volvodriver schreef:Misschien is een Rapido XL vouwcaravan wat voor TS. De voordelen van een laag gewicht maar op de camping toch een soort van caravan. En ruim genoeg voor 4-5 personen.
Met de mogelijheid van 2 "voor"tenten omdat aan 2 kanten een deur zit.
Een paar jaar terug had ik op de camping een buurman met een rapido (met voortent en luifel). Wel een geinig ding, maar kan je zeggen dat het ook geen snelheidsmonster is qua opzetten...

pd0bao40

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door pd0bao40 » vr 30 aug 2013 11:43

Nee echt snel was er maar een : de Paradiso, een hefdakwagen, zelfs bij stromende regen naar achteren lopen, dak heffen en naar binnen. De voortent kwam dan morgen wel weer. De echte tent
vouwwagens hebben heel wat huwelijkscrisissen veroorzaakt vermoed ik. Er bestond ook een Gran Paradiso voor degenen die meer ruimte nodig hadden.

Zandkasteel

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Zandkasteel » vr 30 aug 2013 16:18

RE.gif

Zoiets hadden mijn ouders begin jaren '80 in de kleuren van de jaren '70 (oranje doek, groen/wit/bruin bekleding).
Het was alleen geen Paradiso maar wel een vouwwagen waarvan je zo het dak omhoog kon klappen. met enkele en dubbele treinzit en keukentje in 't midden.

eppo1979

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door eppo1979 » zo 1 sep 2013 13:54

@Cadillacfreak.

en is het besluit inmiddels op en Vouwwagen gevallen?

Wij zijn dit jaar overgestapt van de vouwwagen naar een Caravan (tec 490 K1), het argument dat je veel sneller bent met een vouwwagen kan ik gelijk ontkrachten.
nl. om het volgende , Wij zijn 1 ur later weg gereden dan mijn schoonouders uit Frankrijk (zij met caravan , wij met Vouwwagen) We zijn allebei via Zwitserland terug gereden.
mijn schoonouders mochten 1oo met hun caravan en als ik mij officieel aan de snelheid zou houden in Duitsland, zou ik er maar 80 mogen.

Door het warme weer zijn wij maar 2 x gestopt over een afstand van 1000km , ongeveer op 980 km hebben wij onze schoonouders weer ingehaald.
die zijn vaker gestopt en hebben een iets hoger verbruikt i.v.m. de caravan die er achter hangt.

voor je gevoel ga je misschien wel sneller maar in tijd scheelt het minimaal.

voor en nadelen zou je zelf moeten afwegen, wat vind je belangrijk : snel staan en slapen en vervolgens weer verder trekken kan met een vouwwagen ook.
nadeel hiervan is dat je moet wachten tot het doek droog is of nat invouwen (geen succes), caravan zet je op zijn plek en nat of droog je kan gelijk weer verder.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Knaus440 » zo 1 sep 2013 14:01

eppo1979
C zoekt een vouwwagen ivm max belasting van 750kg op de trekhaak.
Dan is er weinig afweging mogelijk lijkt me.
Ik begrijp en volg je redenering wel.
Heb ervaring met vouwwagens, caravan en campers.
Maar max 750kg is max750kg.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Zandkasteel

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Zandkasteel » ma 2 sep 2013 18:50

Ik heb het nog even opgezocht, wij hadden een Vocatour, precies dezelfde als deze:
https://picasaweb.google.com/Bjorn.Lahu ... 5005860482
Die waren bijna gelijk aan de Paradiso en ja, die stonden in een mum van tijd!

Gebruikersavatar
maikel
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 30 jan 2011 15:33
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door maikel » zo 13 okt 2013 12:12

Wij hebben zelf een Conway Cruiser folding camper 1998. Een combinatie van een vouwwagen / caravan. Achter de auto een vouwwagen, maar op de camping toch de "luxe" van een caravan.
Snel op te zetten doordat de bedden uit te schuiven zijn via een rails. Deze vouwt zichzelf grotendeels uit. Even de middenpaal vastklikken en hij staat. Zelf dragend en geen haringen nodig. (m.u.v. de voortent)
Je kunt er makkelijk 130 km/h mee rijden op de Franse wegen. Max. 750 kg
Zie album voor foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Album=MMCXJA3L
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998

SDoeleman

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door SDoeleman » ma 10 feb 2014 17:20

Cadilacfreak moet, denk ik, ook goed rekening houden met het verbruik. Een oude cadillac staat niet bekend om zijn zuinigheid. Hij moet er rekening mee houden dat als hij een caravan achter zijn auto hangt het verbruik flink tot zeer flink zal toenemen. De meeste caravans hebben nl een stroomlijn van een deur. Bij een vouwwagen zal de toename in verbruik een stuk minder dramatisch zijn. Groetjes

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Michel1975 » ma 10 feb 2014 20:28

pd0bao40 schreef:Nee echt snel was er maar een : de Paradiso, een hefdakwagen, zelfs bij stromende regen naar achteren lopen, dak heffen en naar binnen. De voortent kwam dan morgen wel weer. De echte tent
vouwwagens hebben heel wat huwelijkscrisissen veroorzaakt vermoed ik. Er bestond ook een Gran Paradiso voor degenen die meer ruimte nodig hadden.
Het 5 minuten wonder was verre van snel. Na 10 jaar gekampeerd te hebben met de Paradiso hebben we de Paradiso ingeruild op een caravan. Het vele werk begon me toch wel erg tegen te staan. Pootjes uitdraaien en het dak omhoog was zo gebeurd maar de rest opbouwen was erg veel werk. Je moet hem uitklappen en vervolgens helemaal leeghalen en weer helemaal opbouwen. Wel geweldige vakanties gehad en hij is met weemoed weggegaan. We hopen dat de nieuwe eigenaar (hij was de al meteen weer verkocht) er net zoveel plezier van heeft als wij. Ligt als een blok op de weg en met een zware auto reden we in Frankrijk ook gewoon 130 km/u, Maar niet meer dan 700 km en dat was eigenlijk al te veel. De eerste 2 jaar wel in een ruk naar de Ardèche gereden maar dat doen we niet meer. De vakantie begint voor de deur al en redden we het vandaag niet dan morgen wel.
IMG_0083.JPG
IMAG0149.jpg
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

RobB

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door RobB » ma 10 feb 2014 20:39

SDoeleman schreef:Cadilacfreak moet, denk ik, ook goed rekening houden met het verbruik. Een oude cadillac staat niet bekend om zijn zuinigheid. Hij moet er rekening mee houden dat als hij een caravan achter zijn auto hangt het verbruik flink tot zeer flink zal toenemen.
Tuurlijk zal de auto met caravan meer verbruiken. Maar juist bij 'zuipschuiten' valt het meerverbruik erg mee, hij heeft genoeg vermogen over en hoeft dus niet op z'n teentjes te lopen.
Met mijn boswachtertje rij ik solo ongeveer 1:10 , met caravan werd dit 1:8 (continu ca 110km/h). Mijn vorige auto ging van 1:12 naar 1:7.
Nu heb ik een vouwwagen en daarmee merk ik eigenlijk geen verschil in verbruik met of zonder.

Gebruikersavatar
maikel
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 30 jan 2011 15:33
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door maikel » vr 1 aug 2014 10:14

Wij hebben zelf een Conway Cruiser gekocht. Een mix van een caravan en een vouwwagen.
Het is een Engelse folding camper. Je trekt aan 2 hendels en hij schuift / vouwt zichzelf uit.
Zie alle foto's : http://www.mijnalbum.nl/Album=MMCXJA3L

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door fortissimo » vr 1 aug 2014 12:34

RE.gif
Ik vermoed dat je die kast er wel zelf opgetild hebt? ;)
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
maikel
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 30 jan 2011 15:33
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door maikel » vr 1 aug 2014 19:05

fortissimo schreef:RE.gif
Ik vermoed dat je die kast er wel zelf opgetild hebt? ;)
Dat kastje loopt op een witte rail waar hij aan vast zit. Je kunt hem dan kantelen op de grond. Hij blijft dan vastzitten aan de rail zodat hij niet weg kan "lopen" tijdens het rijden. Bovenaan zit een klepje dat dan als steunpoot fungeert.
Het kastje zelf weegt niks. Het ziet er zwaarder uit dan het is.
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998

Dubrovnik

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Dubrovnik » vr 1 aug 2014 19:20

Wat een ontzettend leuk ding.

Gebruikersavatar
maikel
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 30 jan 2011 15:33
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door maikel » vr 1 aug 2014 22:00

Dubrovnik schreef:Wat een ontzettend leuk ding.
Dank je wel ! :wink:
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Micky » vr 1 aug 2014 22:33

Heel mooi apparaat, we hebben hem hier al eens eerder voorbij zien komen, wat mij betreft een echte leuke combi van tent en caravan (er gaat wat mij betreft niets boven de geur/de sfeer van kamperen als je wakker wordt in een tent mrgreen.gif )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Michel1975 » vr 1 aug 2014 22:38

Hier ook een overweging geweest maar ik wilde meer ruimte en niet meer zo veel op en afbouwen. Ruimte zat wel goed (Penine) alleen weer dat op en afbouwen. Wel altijd veel bekijks op de camping thumbup.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door wolf » vr 1 aug 2014 22:54

@Maikel: dat plekje naast je huis waar hij staat, ken ik precies knipoog.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
maikel
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 30 jan 2011 15:33
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door maikel » vr 1 aug 2014 22:58

wolf schreef:@Maikel: dat plekje naast je huis waar hij staat, ken ik precies knipoog.gif
Ja, ik heb nog een foto van de Rapido naast het huis hier. Ik heb overigens nog wel wat meer foto's nog van de Rapido.
Ik zou je ze eventueel kunnen sturen per mail.
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998

Wendyfaf

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Wendyfaf » wo 15 jul 2015 08:30

Hallo,
Ja je heb meerdere soorten. Wij zelf zijn in het bezit van een jamet jametic. Deze klap je aan 1 kant open en de voortent zit er al aan vast. Ideaal ! De voortent is wel kleiner dan bijv. Een jamet Louisiana. Dit type hebben wij hiervoor gehad. Deze klap je aan bijde kanten open. Dan staat de slaapcabine. ( handig voor 1 nachtje) nadeel is dat er nog een voortent aangebouwd moet worden. Je kan inderdaad met een vouwwagen lekker doorrijden dat was voor ons toentertijd doorslaggevend om voor een vouwwagen te gaan. Voordeel is ook dat de bedden heerlijk slapen en ruim zijn. Toch overwegen wij om nu voor een caravan te gaan. Dit omdat je bijv. Kleding ed alvast in de caravan kan leggen. Het is een keuze en ik zou zeggen ga eens bij een dealer naar binnen en loop eens een vouwwagen in en ook een caravan. Qua tijd dat je op een camping weg bent maakt denk ik niet veel verschil met een caravan. Succes met jullie keuze

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door ine » wo 15 jul 2015 09:53

Vroeg weg. Met een vouwwagen is wel mogelijk hoor.
De dag er voor voortent en andere dingen opruimen volgende morgen wagen inklappen en rijden.
Is hij nat bij iedere stop de wagen open zetten.
Hij word niet echt droog maar het helpt wel.
Twee van onze zonen zijn nu weg met de vouwwagen eentje met drie kinderen een is weduwnaar en twee kinderen.
Vrijdag overdag afbreken en inpakken zaterdag morgen weg rijden.
Als het heel heet is gaan ze zelfs vrijdagavond nog rijden.
Dus je ziet er is veel mogelijk.
Een caravan is niet zalig makend hoor.
Wat te denken van een voortent afbreken, moet ook goed droog zijn.
Alles heeft zijn voor en tegen
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Gebruikersavatar
Tramlijn16
Berichten: 228
Lid geworden op: di 14 mei 2013 19:39
Locatie: Almere

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Tramlijn16 » wo 15 jul 2015 10:13

Jaren met esterel vouwcaravan op pad geweest, zeer stabiel achter de auto, in FR makkelijk 130, maar het kost toch minstens een uur om de zaak weer in te ruimen voor het inklappen, spullen in de auto(mondeo station) enz enz. Nu drie jaar met caravan weg binnen een half uur inclusief weg halen luifel. Voor mij nooit meer een vouwwagen of vouwcaravan, maar vergeet niet dat je vakantie begint op het moment dat je de voordeur op slot hebt gedraaid
Renault scenic 2L met Chateau Chiara 400 + voortent (Brand Ostara)

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Gumm » wo 15 jul 2015 11:02

Je moet bijna "angstwekkend" hard rijden om een auto/caravancombinatie uren uit te lopen op een dag.
Wij worden gedurende de lange reis vaak ingehaald door steeds dezelfde auto's, busjes met en zonder aanhanger..
Het beoogde "sneller op plaats van bestemming zijn" zou zo in de praktijk best eens tegen vallen...
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Vliedje

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door Vliedje » wo 15 jul 2015 12:10

wolf schreef:
Daphne schreef:Hou er wel rekening mee dat een vouwwagen ook, net als een caravan, gewoon een aanhanger is, waarbij je je moet houden aan maximum snelheden en inhaalverboden.
Hmm, zo'n vouwwagen is hoogstwaarschijnlijk <750kg; ik heb nog nooit ergens snelheidsbeperkingen en/of inhaalverbod gezien voor zo'n aanhanger. scratch.gif
Welk verbodsteken zou dat dan moeten zijn?
In Nederland heb je voor elke aanhanger, of die nou meer of minder weegt dan 750 kg. een maximum snelheid van 90 km/u op autowegen en autosnelwegen. In België mag je 90 buiten de bebouwde kom en 120 op de snelwegen. In Frankrijk mag je 130 km/u, in Duitsland is 80 km/u de max. snelheid, tenzij je een Tempo 100 ontheffing hebt. In Oostenrijk hangt het af van het gewicht van de aanhanger. < 750 kg, dan is de max. snelheid buiten de bebouwde kom 100, ook op de snelwegen. Bij > 750 kg. is de max snelheid buiten de bebouwde kom 80 en 100 op de snelweg. Het wordt dus niet met borden aangegeven, maar is in de diverse landen een standaard regel.

pd0bao40

Re: Misschien toch een vouwwagen

Bericht door pd0bao40 » wo 15 jul 2015 12:21

RE.gif en ter aanvulling : in heel Europa (en ook ZONDER borden, moet je gewoon weten) met iedere aanhanger ongeacht gewicht : geen andere dan de 2 meest rechts gelegen rijbanen gebruiken.Tenzij je, MET aanhanger <7 meter bent,dat lukt
er niet veel vermoed ik zo. Jaap.

Plaats reactie

Terug naar “Vouwwagens”