enkel glas = warmteverlies

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
WillemdeZwijger

enkel glas = warmteverlies

Bericht door WillemdeZwijger » do 18 dec 2008 18:37

Beste,
onze stacaravan heeft enkel glas en daar komt veel koude door +warmteverlies.
Is er een oplossing om deze "koude" te verminderen zonder het plaatsen van dubbel glas?

Jurry

Bericht door Jurry » do 18 dec 2008 18:50

De zonnen rolo's naar beneden doen zou mischien kunnen helpen , echter krijg je dan geen daglicht meer binnen :(

Bob1976

Bericht door Bob1976 » do 18 dec 2008 20:08

er bestaan toch ook van die voorzet ramen, die kan je dan als het warm wordt weer weghalen...

gr, Bob.

Jurry

Bericht door Jurry » do 18 dec 2008 20:36

Voorzet ramen voor in de caravan ken ik niet , wel van die aluminiumfolie voorzet stukken die je ook vaak in campers ziet .

Bob1976

Bericht door Bob1976 » do 18 dec 2008 20:47

ik weet ook niet of ze speciaal voor de caravan zijn, maar als je ze in diverse maten kan maken (en volgens mij is het een soort plastic dus dat zal niet zo'n probleem zijn) dan past het lijkt mij ook wel op een sta-caravan...

want ik denk dat de enige manier om het te isoleren is om te zorgen voor stilstaande lucht tussen het raam en een voor- (of achter-) zet raam...

kan je met die alluminiumfolie nog naar buiten kijken eigenlijk?

gr, Bob.

DJ

Bericht door DJ » do 18 dec 2008 21:06

Als je voorzetramen plaatst doe het dan niet bij de ramen die open kunnen want dan kun je niet ventileren. Wat heel belangrijk is in een caravan ivm de vochtigheid in een caravan.


Je kunt deze op maat bestellen maar je kunt ze ook eenvoudig zelf maken. ALs je dat wilt en je stuurt detailtekening met maten (foto mailen) van je ramen zal ik je wel advies geven hoe je het kunt maken en hoe je het op moet meten.

Maar lees eerts het onderstaande. !!!!!

Rolluiken is ook een oplossing.

Folie op de ruiten heeft geen nut want de isolatiewaarde van glas is gebaseerd op stilstaande lucht.

Tegenwoordig hr beglazing die heeft een gasvulling tussen de ruiten.

Het beste is isolatieglas plaatsen maar dat zal niet meevallen als je aluminium kozijnen hebt. Je zult dan ook je kozijnen moeten vervangen.

En met voorzetramen ben je er niet. Als je caravan aluminium ramen heeft is het hoogst waarschijnlijk dat het aluminium ook niet geisoleerd.

Als het vriest krijg je ijs aan de binnenkant op het aluminium waardoor de voorzetramen vastvriezen of dat deze niet meer goed aansluiten waardoor je weer warmteverlis krijgt en de voorzetramen tussen de ruiten aanslaan.

Binnen iets plaatsen is geen oplossing want de kou komt gewoon tussen je rolgordijn of wat dan ook zitten, de kou is dan binnen.
En het wordt donkerder binnen zodat het nog kouder lijkt.

Je kunt het beste je vloer isoleren van de onderkant(zorg dat er geen condens tussen de isolatie en de vloer kan komen als je dit gaat doen. Ik denk dat je daaran het meeste hebt want dat is het grootste oppervlak.

Of je caravan aan de onderzijde rondom dichtmaken.

De aluminiumfolie voor de ramen heb je alleen maar wat aan als je stookt dan reflecteerd de warmte naar binnen.

HR glas heeft ook een metaalfolie aan de binnenzijde van het glas (tussen de ruiten in) Die reflecteerd ook de warmte naar binnen waardoor je de warmte binnen houd. Daartegen in de zomer houd hr glas ook de warmte binnen want het glas kent geen verschil tussen zomer en winter. Dus in de winter is het warmer binnen maar in de zomer ook.

En dat zonder reclame te maken 8)

WillemdeZwijger

Bericht door WillemdeZwijger » do 18 dec 2008 21:45

hartelijk dank voor het antwoord
wij hebben aluminium kozijnen :cry:
mvg
willem

DJ

Bericht door DJ » do 18 dec 2008 21:46

Ik heb zelf ook jaren een stacaravan gehad in rockanje.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Bericht door Cheke » vr 19 dec 2008 09:52

komt de kou langs het glas of komt ie langs het kader en tussen de stacaravan? indien langs het kader , goed droog maken en opnieuw afkitten. Indien langs het glas , glasrubber controleren. Meet de diepte van de sponning en vraag even na of er dubbelglas in kan en er dunnere glaslatten zijn. Dubbelglas hoeft niet zo duur te zijn hoor zeker niet als je zelf kan zetten. Ook een mogelijheid is acrylaatplaat aan de binnenzijde rondom met een mousse en een lat vast zetten, wel duurder als glas!
gr Cheke

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 19 dec 2008 11:16

Ik heb hier hele mooie adviezen langs zien komen, maar mis er toch nog wel eentje.
Als je namelijk vlakke binnenwanden hebt, kun je met behulp van dunne plaatjes Lexan op zelfklevend klittenband nog wel een heel redelijk voorzetraam maken, waarvan je zeker de invloed zal merken.
Nog mooier is het om die plaatjes in een kadertje te vatten en het dan vast te zetten met schroefduimen.. Het voordeel hiervan is, dat je die schroefduimen heel makkelijk weer wegdraait, zodat je het voorzetraam kan wegnemen.
Tussen de bestaande ramen en het voorzetraam moet ook geventileerd worden. Door aan de binnenkant dat voorzetraam te plaatsen, wordt er vanzelf net voldoende lucht toegelaten door kiertjes van de ramen.

DJ

Bericht door DJ » vr 19 dec 2008 13:13

Cheke schreef:komt de kou langs het glas of komt ie langs het kader en tussen de stacaravan? indien langs het kader , goed droog maken en opnieuw afkitten. Indien langs het glas , glasrubber controleren. Meet de diepte van de sponning en vraag even na of er dubbelglas in kan en er dunnere glaslatten zijn. Dubbelglas hoeft niet zo duur te zijn hoor zeker niet als je zelf kan zetten. Ook een mogelijheid is acrylaatplaat aan de binnenzijde rondom met een mousse en een lat vast zetten, wel duurder als glas!
gr Cheke

De kou slaat door het enkelglas Je kent het wel van ijsvorming op de binnenkant van enkelglas.

De alu kozijnen van een stacaravan zit het glas waarschijnlijk niet in glasllaaten maar zitten vast in het kozijn. Het alu kozijn is een soort u profiel wat in de hoeken bevestigd is.

Ik kan je zo de prijs geven van hr glas dat ligt voor alleen leveren rond de 50 euro incl btw per m2.
Laatst gewijzigd door DJ op vr 19 dec 2008 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » vr 19 dec 2008 13:21

Maar dat HR krijg je toch nooit in die alu u profieltjes ????

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » vr 19 dec 2008 13:35

Oplossingen zat maar is het niet simpeler om je radiatoren onder de ramen te plaatsen. Wordt de koude lucht in ieder geval opgewarmd

DJ

Bericht door DJ » vr 19 dec 2008 13:39

Signmaker schreef:Maar dat HR krijg je toch nooit in die alu u profieltjes ????

Dat klopt.


Hr glas is net zo dik als normaal isolatieglas.

De meest voorkomende diktes zijn 4-6-5/ 4-9-5/ 4-12-5/ 4-15-5

Het middelste getal staat voor de spouwbreedte.
En je hebt nog 6 of 8 mm nodig om een pe bandje te plakken aan beide zijde van de ruit . Dus bij de dunste ruiten heb 23 mm nodig tussen de glaslat.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Bericht door Cheke » vr 19 dec 2008 13:48

Het kan ook zijn dat het glas zonder glaslat, maar wel in de kit staat. Kun je dan de kit niet lossnijden alles netjes schoonmaken en dan dubbelglas zetten in nieuwe kit, glasblokjes rondom en netjes afkitten? Er is al HR glas met spouw van 12 , er is ook dubbelglas met spouw van 9 en zelfs met 6. Vraag het eens na bij de glashandel.
Je hebt dan wel geen k-waarde van 1.1 maar k-waarde van dubbelglas is altijd beter als enkelglas . als 4-6-4 zou hebben heb je 12 mm dikte. +/- 45€/m² . min kosten is altijd 1/2 m²
Meet je diepte van het deel waar het glas in staat. maak detail foto's ga naar de glaszetter en vraag het daar eens na .
Succes Cheke

DJ

Bericht door DJ » vr 19 dec 2008 15:07

Niet om het een en het ander maar het wordt al gevraagd aan de glashandel. Alle berichtjes even lezen. Zelfs de m2 prijs is al genoemd.

Als het is glas in een aluprofiel zit kun je dit alleen maar eruit halen door het hele alukozijn eruithalen en dan in de hoeken de bevestigingshoeken los te maken, maar de opening waar het glas inzit zal maar een mm of 8 zijn.

Ook het glas van 4-4 wordt in nederland bijna nooit gebruikt.
In nederland is het eigelijk verplicht om ongelijke glasdiktes te gebruiken. Althans in elke bestekomschrijving is dit opgenomen.

En als je isolatieglas moet je een beluchtsysteem toepassen (dat lucht rond de ruit kan in de sponning). De kit van de ruiten kan namelijk niet tegen konstant in vocht staan. Je hebt dan grote kans op lekage van de ruiten en als het niet volgens de voorschriften geplaatst is vervalt de garantie.

Als je geen ongelijke glasddiktes hebt krijg je interventieverschijnselen.
(gekleurde gloed over de ramen en vervormingen kunnen optreden) op doorzicht

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Bericht door Cheke » vr 19 dec 2008 20:04

We gaan toch niet het glas verhaal van een caravan of stacaravan gelijkstellen met de wetgeving voor HR dubbelglas en ventilatie in Nederland he? Moet ie straks ook nog verluchtingsroosters plaatsen.
Ik wil niet redetwisten over hoe het Alu-profiel van die stacaravan is en hoe het enkelglas hierin geplaatst zou zijn. Nieuwe kozijnen zetten kan ook altijd . Kan in PVC ook is het goedkoopst in Glad wit PVC . Ben akkoord over het verhaal 4-4 en interventie maar dit komt helemaal niet zo vaak voor en in dit geval van stacaravan is dit van minder belang als de koude beter te weren. Er word nog heel vaak gelijk dikte 4-4 gezet vw nood.
Kou kan je ook weren door een dik gordijn met thermovoering te plaatsen maar ook dat is donker. Het kan ook door rolluiken PVC of Alu maar ook dan is het donker.
Ik wil best een boompje met je opzetten hoor over ramen, ben ik best in thuis.
Ik ben echter van mening dat vraagsteller WillemdeZwijger geen boodschap heeft aan deze discussie over. Hij geeft ook verder geen reactie.
Het idee van Peter lijkt me ook geen slecht plan. Wij hadden vroeger thuis in de tijd dat er alleen enkelglas was dikke plastic wel doorzichtig gespannen op een strak houten frame voor de ramen geplaatst als je zorgde dat het er goed droog was tussenin bij het zetten werket dat ook heel isolerend en kostte niet veel.
Willem veel succes met de oplossing
groetjes Cheke

DJ

Bericht door DJ » vr 19 dec 2008 20:19

Goede en juiste informatie is belangrijk.

Ik wilde alleen maar aangeven waar men op moet letten bij eventueel aanschaf van isoglas en het plaatsen hiervan.

Wat voor de een vanzelfsprekend is voor iemand anders niet zo vanzelfsprekend.

Als je wil Cheke open maar een discussie want die wil ik wel met je aangaan over 4-4 en plaatsingsvoorschriften van isoglas en over de verplichting van de ventilatieroosters in nederland.

Als je wilt zal ik je wel mijn website in pbtje laten weten, daar kun je er alles over lezen.

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 19 dec 2008 22:19

Het idee van Peter lijkt me ook geen slecht plan. Wij hadden vroeger thuis in de tijd dat er alleen enkelglas was dikke plastic wel doorzichtig gespannen op een strak houten frame voor de ramen geplaatst als je zorgde dat het er goed droog was tussenin bij het zetten werket dat ook heel isolerend en kostte niet veel.
Mwah, ik geef principieel alleen maar goede adviezen! :lol: :lol: :lol:

DJ

Bericht door DJ » vr 19 dec 2008 22:38

Mwah, !!!!!!!! 8) :roll: :oops:

WillemdeZwijger

Bericht door WillemdeZwijger » di 23 dec 2008 22:24

beste,
ik heb gekozen voor een goede en goedkope oplossing ik heb een fole geplakt aan den binnenkant van de ruiten.
Kost bijna niets en scheelt heel veel in het warmteverlies.
Bedankt voor alle tips
En met deze wens ik dan ook iedereen prettige feestdagen toe en vooral een gezond 2009

Stacadak

Bericht door Stacadak » za 27 dec 2008 22:37

De onderkant van de stacaravan isoleren is ook een goede tip, vooral in de winterse perioden. Als je een tuintje aan de voor/zijkant van je stacaravan hebt, probeer de opvul ruimte (van de grond tot aan de onderkant van de stacaravan) op te vullen met eventueel houten schotten, dit voorkomt dat de wind onder de stacaravan doorgaat. Dus er is minder kans op kou!

Maj

Bericht door Maj » zo 28 dec 2008 13:57

Wat bij enkel glas in een stacaravan ook nuttig kan zijn voor de ramen van de slaapkamers is het aanbrengen van camper raamisolatie. Deze kan men kopen op rol, aanpassen aan het raamformaat en tijdelijk bevestigen met zuignappen.
Op de camping waar wij staan is iemand die al zijn enkelglasramen heeft laten vervangen door dubbelglas met nieuwe kozijnen. Werkt perfect maar was door het maatwerk zeer duur en is aan de buitenkant niet echt mooi afgewerkt door het profiel van de aluminiumplaat.
Tegenwoordig zijn veel nieuwe stacaravans uitgerust met een winterpakket; dubbel glas, extra isolatie en verwarming op de slaapkamers/badkamer. Deze zijn zolang men de kachels maar hard genoeg stookt best leefbaar in de winter.
De stacaravans met enkel glas en zonder extra aanpassingen zijn eens het vriest zeer moeilijk bewoonbaar te houden een beetje nachtvorst is nog te doen maar zodra het overdag blijft vriezen confused2.gif
Door de vele ventilatieopeningen en de toch al dunne wanden van de stacaravans is het alsof men stookt met ramen en deuren open.

Mvg.
Maj

Gilbert

kou

Bericht door Gilbert » ma 12 jan 2009 09:20

Hallo,
ik woon in een sta caravan, en deze laatste dagen was het erg koud waar wij staan in de kempen heb ik op 1 van de laaste ,achten min 20 gemeten ondanks alles, had ik het warm, ik heb wel de caravan kachel vervangen door een normale kachel op propaangas Well straler 6,5 KW dus koude was geen probleem, wel condentatie op de vensters, die ga ik deze zomer oplossen met ofwel voorzet glas aan de buitenkant dus hermetisch dicht gezogen ofwel met rolluiken, ik ga alvast de prijs vragen van beide, en dan zie ik wel, de caravan is aan de onderkant wel voledig dicht gemaakt tot op de grond zodat de wind er geen vrij spel onderheeft, scheelt een heel pak aan warmte verlies langs die kant.
groetjes

Maj

Bericht door Maj » ma 12 jan 2009 18:36

Hoi Gilbert,
Als je prijs en ervaring hebt met dat voorzetglas post het hier dan even, dat lijkt mij nuttige info.
Condens is in alle stacaravans met enkelglas een groot probleem, Bij sommige zie je soms het water zo langs de ramen lopen.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”