enkel glas = warmteverlies

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Gilbert

Re: enkel glas = warmteverlies

Bericht door Gilbert » di 25 aug 2009 09:14

hallo,
ik kreeg onlangs een berichtje van iemand uit dit forum maar door een onhandigheid van mij , is het zoek geraakt en heb ik niet kunnen antwoorden. stom.gif
ik ben er dus uit en de werken gaan na dit seizoen van start, dubbel glas etc. brengt mee dat alle kozijnen zeg maar gans de ramen moeten vervangen worden, brengt niet zo heel veel op als je rest van de isolatie bekijkt. Wat echter wel een optie is om de kou van de ramen weg te houden, is voorzet rolluiken, voorzetglas is te zwaar voor de alu kozijntjes. Wel moet er rekening gehouden worden met verluchting dus is het nodig, een dakraam te hebben in mijn geval zijn er twee 1 in de badkamer en 1 boven de keuken, deze wil ik vervangen door dakluijes met ingebouwd ventilator systeem, dit is echt nodig om te ventileren en het condentiewater waar hier boven over gesproken werd te vermijden. De roluiken zouden op ongeveer 3000€ komen om gans de caravan er van te voorzien, dus ook de twee ingang deuren want deze geven dus ook koude af, bovendien word het dan in de zomer ook interesant want zo kan je ook de zon buiten houden. Ik hoop hiermede het forum lid dat mij aanschreef een antwoord te hebben gegeven, en nogmaals sorry om het verlies van uw mail.
prettige dag
Gilbert haphop.gif haphop.gif

WillemdeZwijger

Re: enkel glas = warmteverlies

Bericht door WillemdeZwijger » za 17 okt 2009 07:56

Gilbert schreef:hallo,
ik kreeg onlangs een berichtje van iemand uit dit forum maar door een onhandigheid van mij , is het zoek geraakt en heb ik niet kunnen antwoorden. stom.gif
hoi,
ik heb u een mail gestuurd
ik wou eens bij u komen kijken
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 23 aug 2015 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: mailadres verwijderd

Frankyboy123

Re: enkel glas = warmteverlies

Bericht door Frankyboy123 » zo 23 aug 2015 16:17

Hallo,
Dit onderwerp was voor mij heel interessant zodat ik er dan ook even op reageer.
Wij kochten een gebruikte Willerby Granada met enkel glas.
Eerste werk wordt de onderkant dichtmaken met enkele ventilatieroosters.
Daarna wil ik het enkelglas isoleren en wel met Polycarbonaat Lexaan platen van 3mm.
Zie : http://www.perlaplast-kunststofshop.nl/ ... -3-mm.html
Deze kunststof voorzetruiten wil ik afboorden met een volrubber U profiel.
Zie : http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/ ... profielen/
Ik moet nog bekijken of ik de platen aan de binnen- of buitenkant zal monteren, naargelang de vorm van het raam. Ook rekening houden met de ramen die open kunnen. In de platen zou ik gaatjes boren door het rubber en deze zo bevestigen op de ramen.
Volgend punt wordt de kachel bekijken en zo nodig vervangen door een huis model of Truma. Wij worden aangesloten op een gastank, dus moet ik nog vragen welk soort gas dit is.
In de slaapkamer en badkamer wil ik een elektrisch convector kacheltje plaatsen, straler in de badkamer, met ventilator in de slaapkamer.

Wat is jullie idee daaromtrent ?
Graag commentaar en suggestie's,

Groeten,

Frank

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: enkel glas = warmteverlies

Bericht door Knaus440 » zo 23 aug 2015 21:22

hallo frank,
Wij hebben een Willerby Gainsborough (3.70 bij 10,50)
Ook met enkle glas.
Het model kachel wat er in zat heb ik heel snel verwijderd en vervangen door een
Trumatic 5002 met ringverwarming en twee uitblaasmonden.
De onderkant heb ik dicht gemaakt, tussen grond en wand. En geisoleerd met 10 cm piepschuim.
Afwerking met wandprofiel, metaal. Uiteraard wel met schuif ventilatie die ik open/dicht kan doen.

Binnen alle open ventilaties vervangen door schuifventilatie gaten.
Ook heb ik alle waterleiding vanaf de put tot kranen, wc, douche, geyser, voorzien van thermolint.
Wel met sensor, dus bij 4 a 5 graden watertemp gaat de verwarming aan tot het 13 -15 graden is in de buizen.
Meerdere thermolinten gelegd, dus bijna elke aftakking heeft een eigen lint met sensor.

In de beide slaapkamers zit een kachel radiator, elektrisch, in het plafond, en een elektrische radiator in de badkamer/douche kabine.
Bij kou werken we met een elektrische blaaskachel in de slaapkamer/hal/wc/badkamer.
Die is sneller dan de plafond dingen.
Bij echte kou, vorst buiten, staat er een elektrische radiator kachel op 15 graden in de gang.
Die houd de gang/wc/slaapkamer op die temperatuur.
In de woonkamer staat dan de trumatic op waakvlam te snorren, en de engelse pluche gordijnen zijn dan dicht.
Dan is het prima te doen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Frankyboy123

Re: enkel glas = warmteverlies

Bericht door Frankyboy123 » ma 24 aug 2015 08:01

Hallo Knaus 440 zal ik maar zeggen.
Bedankt voor uw vlugge reactie.
Heb je in uw Willerby dan niks gedaan aan het enkel glas ? Wat denk je over de oplossing met Lexaan kunststofglas ?
Die electrische plafond verwarming ken ik niet. Zijn die nuttig ? Waar kan ik die vinden ?
Een Truma is waarschijnlijk ook alleen nuttig als je die leidingen bijlegt met verschillende blaasmonden. Bij ons zit de schouw in een hoek in de woonruimte. Kan je dan die leidingen wegstoppen ?
Het idee om de ventilatieopeningen in de caravan te vervangen door regelbare vind ik wel goed. Je moet natuurlijk blijven ventileren. Heb je nooit last van vocht want dat verontrust mij het meest. Ik heb nog een nieuwe laser petroleumkachel staan, maar ook daar ben ik bang voor vocht.
Waar heeft u dat thermolint aangeschaft ? Als ik het goed begrijp heb je een apart lint geplaatst op elke vertakking van een leiding. Draai je dat lint gewoon rond de leiding ? Daar ben ik niet in thuis hoor. We zijn beginneling en ik moet nog veel leren op gebied van caravan.
Zijn die wanden een beetje geïsoleerd of zijn dat ook grote verliesposten ? Anders opnieuw behangen met isolatie zou ook een oplossing zijn.
Ben volop aan het brainstormen...

Groetjes,

Frank

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: enkel glas = warmteverlies

Bericht door Knaus440 » ma 24 aug 2015 09:44

Hallo Frank,
Tja, die plafond verwarming: die kende ik ook niet, maar lijken op mooi afgewerkte bakken waar nu geen TL lampen meer in kunnen.
Misschien moet je even googlen bij Willerby, ik begreep dat het tot een soort van extra luxe pakket behoorde.

Is wel apart, in de slaapkamer kast zit de schakeling, inschakelen en na 45 of 60 minuten gaat het dan zelf uit.
Maar we gebruiken dus liever de blaaskachel.

De truma, die heb ik op een verhoging (15 cm) gebouwd in de schouw, en 1 mond onder de kachel naar voren, en een mond in de zijwand van de schouw,
richting eettafel/keuken, laten blazen. Verse lucht zuigt de kachel nu van onder de caravan aan. Dus verhoging een aansluiting wel goed dicht maken.
Anders verbruikt de kachel (verbrandings)lucht uit de stacaravan.
Ik zou niet zonder de blaasmonden willen inderdaad!!
Komend weekend ben ik er een paar dagen, kan een foto maken en naar je mailen.
Laat via een pbtje maar even je mailadres weten.
Foto op de site plaatsen is me nog nooit gelukt tot nu toe, vandaar pbtje.
Of al iemand het voor me wil doen mag ook!

Geen petroleumkachel, of kachel zonder afvoer!!!! Dan krijg je inderdaad vochtproblemen binnen.
wanneer je in voor/najaar over het park loopt, kun je aan de ramen zien wie er wel zo'n kachel gebruikt!

Thermolint: kun je via boerenwelkoop, scheepvaart, MP(internet) kopen Worden wel in stallen, schuren etc gebruikt.
Maar kijk via google. let wel op de verschillende prijzen en systemen.

Ik heb verschillende lengtes lint gebruikt vanaf een centrale hoofdleiding zeg maar.
Thermo lint met sensor, anders staan ze continu aan. En een hoofdschakelaar in de keuken.
Thermolint om de waterleiding draaien, daaromheen isolatiebuis. Van die grijze uit de bouwmarkten.

Link naar een site met wat voorbeeld foto's:
http://www.thermaflex.nl/upload/file/TS ... f.2009.pdf
Ik meen dat ik het hier gekocht heb:
http://www.saniship.nl/Warmtelint-Therm ... eveiliging
Tevens goede uitleg over verbruik en hoeveel Watt verbruik je moet nemen.

De isolatiebuis plak je dan dicht met aluminiumtape. Uiteraard is het frutselen met isolatiebuis om alle hoekjes en aftakkingen dicht te krijgen.
Geen kou brug te maken dus.
Ik heb het hele waterleiding onder de caravan weg gehaald, omwikkeld en terug geplaats.
Een flinke klus, maar heb ook gelijk alle knelkoppelingen gecheckt en/of vervangen.
Gelukkig had ik nog geen zijwanden gemaakt mrgreen.gif
Want je moet onder de stacaravan kunnen werken.

Mocht je er tegenop zien, in een beetje in het midden van het land zitten,
dan weet ik wel een mannetje die het voor je kan doen. Wel betaald uiteraard.
Maar die heeft ervaring en doet het veel meer.
Wat ik in drie dagen deed doet hij in 1 dag, of ochtend met hulp, en simpele leiding systeem.
Maar het is ook zelf goed te doen hoor, zeker wanneer je wel handig bent, logisch nadenkt en goed kijkt.
En je moet onder de caravan kunnen werken.
Misschien heb je er nu al genoeg ruimte onder. Maar als hij wat verdiept ligt moet je bv een greppel graven
in de lengte onder de caravan.
Echt onder een stacaravan duiken doe ik niet meer(fysiek lastig), maar tips geven kan wel hoor. Vooral hoe je de greppel moet gravel.
Aanmoedigen kan ik dan erg goed awhoea.gif awhoea.gif whistle.gif
Omgeving De Bilt of Assen/Diever, kan ik zo even langs rijden.
Tips via Maail of via forum is ook prima natuurlijk.

Tja, de wanden en het glas.
Ik heb geaccepteerd dat dat warmte verlies plaatsen zijn. En dat dat willen oplossen veel geld, en tijd, gaat kosten.
Of een stacaravan met dubbel glas kopen whistle.gif , of dubbel glas plaatsen, of voorzetramen plaatsen.

De wanden weghalen, isoleren en nieuwe wanden plaatsen. Ook een fikse klus.
De buren hebben dat net gedaan bij hun stacaravan.

Weet je, met de wand dicht tot op de grond, isolatie en wandprofiel plaat, betere kachel, thermolint, heb ik het zo'n beetje gehad.
Met vorst kunnen we er toch veilig en droog zitten, kost wel wat flessen gas, maar alles beter willen isoleren gaat me te veel kosten.
Dan maar een elektrische blaaskachel en de truma.
Als ik bij buren kijk zitten wij overigens nog laag in gas en stroom verbruik.
En toch een graadje of 18-20 in keuken/woonkamer.
In de twee slaapkamers/wc/badkamer/gang is het dan wat frisser.
Maar dan heb ik het over tegen vorst aan overdag.
Een -4/-5 in de nachten kunnen we zo goed hebben. Al zal ik er geen week willen zitten.
We zijn er dan ook meestal 3 dagen en 2 nachten.
Maar ook in de nachten tegen de vorst aan is geen punt, en ja als je alles isoleert is het warmer.
En minder warmte verlies.
Maar het is en blijft een stacaravan natuurlijk.
Een houten chalet is wat warmer, al zie ik de buren met een chalet leven in de zelfde temperaturen binnen.
Enkele buren hebben een chalet met dikke houten wanden, dubbel en isolatie.
Tja daar kan geen stacaravan tegen op.
Kosten ook wat meer in aanschaf.

De lexaan kunstofglas heb ik wel overwogen, maar ik ben bang voor vocht en condens tussen de lexaan en glas.
's Avonds met kou gaan gewoon de dikke pluche gordijnen dicht.
Dat scheelt 's ochtends echt een graad of 4 a 5 minder afkoeling!
Dus met lichte vorst, waakvlam aan, en open gordijnen, dan is het 's ochtends een 4 a 6 graden binnen.
Met de gordijnen dicht is het dan een 9 a 11 graden.

Een andere buurman heeft gekozen voor een airco systeem die ook kan verwarmen.
Daar heb ik geen ervaring mee of kennis van.
Hij is erg tevreden hierover, en vooral het geringe stroomverbruik.
Terwijl hij er 10 maanden per jaar echt woonde!

Ik zou trouwens beginnen met de kachel, die geeft het snelst een warm resultaat wanneer het buiten frisser gaat worden.
Daar kan geen dubbel glas tegenop!!!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, wil je meer weten,
overleg of tips, vraag maar.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Frankyboy123

Re: enkel glas = warmteverlies

Bericht door Frankyboy123 » vr 28 aug 2015 12:01

Hallo Knaus,

Bedankt voor uw vlotte uitleg. Daar kan ik eens rustig op knabbelen en over nadenken.
Ik ben toch van plan om dat Lexaan kunststofglas te plaatsen. Ik moet nog bekijken hoe ik het kan aanbrengen. Hoe de ruiten opengaan, en of ik kan monteren met de hendels in de weg. Het gemakkelijkst is aan de buitenkant. Dan zit er niet veel in de weg. Ik zou de glasplaat afboorden met een U-rubber van Rubbermagazijn.nl . Ik kreeg reeds 2 monsters. Dan zou ik op bepaalde afstanden een gaatje boren door het rubber/glasplaat en met vijsjes en ring bevestigen op het ruitkader. Op de vertikale zijden en onderaan moeten kleine onderbrekingen zijn zodat er iets ventilatie is tegen condens. Het voordeel is dat ik na de winter kan demonteren en opkuisen. In plaats van het U-rubber kan ik ook gewoon een isolatierubber lijmen en ook op dezelfde manier bevestigen. Ik wil de platen niet volledig lijmen want dan kan je die niet meer wegnemen. Geschatte kostprijs lexaan is rond de 400 euro, 50m rubber ongeveer 100 euro. Het overwegen waard en 30% minder warmteverlies.
Wil je aan je buurman eens vragen welke airco/verwarming hij gebruikt ? Ik veronderstel een mobiel toestel. En welke koel- en verwarmingscapaciteit hij heeft ? Ik kan moeilijk geloven dat je daar in de winter zuinig mee verwarmt. Als die verwarming 1000 a 2000 watt is, zal dat toch behoorlijk verbruiken.
Ik heb het voordeel dat ik kan aansluiten op een gastank, wat volgens de buren veel minder duur uitvalt. Tja flessengas is duur. Wij bezitten ook een camper en in de winter doen wij slechts 5 dagen met een fles van 10,5 kg.
Ik overweeg nog altijd een Truma, maar ik moet eerst vragen welk gas er in die tank zit. Ik vond ook in Nederland een firma die Truma kachels 2dehands verkoopt, volledig nagezien en met waarborg.
Tot verder nieuws.
Brainstormen gaat verder, en ondertussen wachten tot de stacaravan geplaatst is.

Groeten,

Frankyboy

thumbup.gif scratch.gif

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”