Zelf een hoekbank maken, hoe?

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
ray0172
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 13 aug 2017 19:59

Zelf een hoekbank maken, hoe?

Bericht door ray0172 » ma 14 aug 2017 08:51

Beste lezers,

Wij zijn inmiddels de trotse eigenaars van een stacaravan.
In deze caravan zit gewoon een 2 zits bank maar wij willen daar eigenlijk zelf een hoekbank
inmaken met eigen gemaakte kussens en opbergruimte onder de kussens d.m.v. open klapbare planken.

Heeft iemand tips?

* wat voor materiaal het best te gebruiken?
* misschien een domme vraag maar monteer je de constructie ook aan de wanden van de caravan?

Ik zie jullie tips graag tegemoet!

Alvast bedankt!

Groetjes,

Raymond Klaver

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Zelf een hoekbank maken, hoe?

Bericht door blefke » ma 14 aug 2017 09:36

Een stacaravan is niet om te reizen, dus dat is al een groot voordeel wat gewicht betreft.
Als je de bank wilt vastzetten zou ik een houten frame maken van eventueel vurenhouten balkjes en de buitenkant afwerken met triplex.
De balkje op de bodem schroeven en de balkes die tegen de wanden moeten lijmen en schroeven.

Wat natuurlijk ook kan losse delen maken en deze los in de stacaravan plaatsen.
Dit is wellicht nog makkelijker.
Blefke

ray0172
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 13 aug 2017 19:59

Re: Zelf een hoekbank maken, hoe?

Bericht door ray0172 » ma 14 aug 2017 09:49

Bedankt voor je reactie,

Ik zat zelf inderdaad ook te denken om de componenten voor te monteren en deze
in de caravan te plaatsen, was inderdaad even benieuwd met wat voor hout je dit zou doen dus hier kan ik in ieder geval iets mee.

Bedankt!
blefke schreef:Een stacaravan is niet om te reizen, dus dat is al een groot voordeel wat gewicht betreft.
Als je de bank wilt vastzetten zou ik een houten frame maken van eventueel vurenhouten balkjes en de buitenkant afwerken met triplex.
De balkje op de bodem schroeven en de balkes die tegen de wanden moeten lijmen en schroeven.

Wat natuurlijk ook kan losse delen maken en deze los in de stacaravan plaatsen.
Dit is wellicht nog makkelijker.
Blefke

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Zelf een hoekbank maken, hoe?

Bericht door Peter 1969 » ma 14 aug 2017 12:16

Op youtube zijn filmpjes te zien van mensen die zelf camper of caravan interieur maken en tips geven hoe dat te doen. Dan heb je een audio-visuele indruk wat er kan.

Werken met houten balkjes en latjes tot een stevig frame is niet zo moeilijk. Het einge wat uitdagend is dat je secuur meet en recht zaagt. En dat gaat met (mechanische/huur) hulpmiddelen waarschijnlijk makkelijker dan met de losse zaag op het oog voor de leek. Tenzij je een aangeboren talent hebt. thumbup.gif

Kussens en bekleding kun je op maat laten maken. Of als je geluk hebt met de (standaard) maten kant-en klaar kopen. Mensen die daar weer talent voor hebben kunnen dat ook zelf maken. In mijn ogen heeft dat wel een hogere moeilijkheidsgraad.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op ma 14 aug 2017 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

ray0172
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 13 aug 2017 19:59

Re: Zelf een hoekbank maken, hoe?

Bericht door ray0172 » ma 14 aug 2017 12:19

Bedankt voor je reactie,

YouTube is inderdaad ook een goeie tip!

Bedankt!
Peter 1969 schreef:Op youtube zijn filmpjes te zien van mensen die zelf camper of caravan interieur maken en tips geven hoe dat te doen. Dan heb je een audio-visuele indruk wat er kan.

Werken met houten balkjes en latjes tot een stevig frame is niet zo moeilijk. Het einge wat uitdagend is dat je secuur meet en recht zaagt. En dat gaat met (mechanise/huur) hulpmiddelen makkelijker dan met de losse zaag op het oog voor de leek. Tenzij je een aangeboren talent hebt. thumbup.gif

Kussens en bekleding kun je op maat alten maken. Maar mensen die daar weer talent voor hebben kunnen dat ook zelf. In mijn ogen heeft dat een hogere moeilijkheidsgraad.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”