warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
AnsJPC
Berichten: 6
Lid geworden op: do 9 feb 2017 11:37

warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door AnsJPC » do 16 feb 2017 22:38

Hallo beste forum leden...... en dank Daphne, ik dacht dat het hele onderwerp er niet meer bijstond gezien laatste datum: 2013 scratch.gif

Dan dus nu mijn vraag:
Heeft iemand verstand van goede vloer (warmte) isolatie voor een chalet? Er is tot ca. 1 meter koude straling van de vloer en dus hoge stookkosten.
Er zit aan de onderkant glaswol maar met een tussenruimte en het tocht daartussen dus heeft weinig soelaas.
Aan de bovenkant vinyl met vloerbedekking, hoogpolig synthetisch.

Wil graag een warmte isolerende ondervloer en daaroverheen nieuwe vloerbedekking.
Zou rubber (op de rol) als ondervloer voldoende isoleren ? Is daaronder een aluminium folie (met dunne polyesterlaag) dan nog beter?

Of, wat sommigen beweren, is kurk veel beter? Met (ook) een folie eronder? Of kan zachtboardplaten onder het kurk ook?

Kom er niet uit en winkels en fabrikanten weten er ook weinig tot niets over te vertellen; wel mbt geluidsisolatie.

Benieuwd!
Hgroet, Joance.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door Micky » do 16 feb 2017 23:42

er is maar 1 "normale" goede oplossing en dat is rondom dichtmaken en voorzien van een paar ventilatieroosters
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Timo1990
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 nov 2015 12:23
Locatie: Amerongen

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door Timo1990 » vr 17 feb 2017 17:11

Inderdaad, dat scheelde bij mij énorm.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door Knaus440 » vr 17 feb 2017 22:32

Dat heb ik ook gedaan bij onze stacaravan. Goed passend en sluitend isolatieplaten en afwerken met wandprofiel van staal, 1 1/2 mm dik.
En roosters voor de noodzakelijke ventilatie.
Scheelt echt in de kou vanaf de vloer!!!
Het damwand profiel heb ik een restpartijtje van gekocht op internet, in een passende RAL kleur.
Omdat de caravan 12 bij 3,7 meter is heb ik wel een elektrische knabbelschaar op de kop getikt.
Absoluut noodzakelijk voor zoveel meter knippen. zagen gaat echt lastiger en meer lawaai.
Zorg wel dat je nog onder de stacaravan kan komen bij calamiteiten, en bij eventuele afsluitkranen die onder de stacaravan zitten.
Zelf heb ik binnen op een slaapkamer ook een "kruipluik" of mangat mrgreen.gif gemaakt waardoor ik makkelijk onder de caravan kan komen en waterleidingen etc
kan repareren als dat nodig is.
Damwand profiel is te koop in gevormde platen en in de maat 122 bij 244cm.
Zoek de dunne en een restpartij bij een of andere handelaar. Gewoon even zoeken op MP.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door graaf » vr 17 feb 2017 23:16

@ansJPS, Hoeveel ruimte heb je om isolatie toe te voegen? 1 cm? 2 cm? In dat geval zou je drukvaste dubbelaluminium gecacheerde polyurethaan platen kunnen toepassen.
En die dan afwerken met een harde afwerking. venyltegels of laminaat o.i.d. In 2 cm dikte heet het "dupanel" en in 1 cm dikte "superding" (is volgens mij alleen in Duitsland te krijgen).
Zorg wel dat er aan de onderzijde van de houten(?) ondervloer zwakke ventilatie mogelijk blijft. De naden tussen de aluminium gecacheerde platen aftappen met aluminium plakstroken.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

AnsJPC
Berichten: 6
Lid geworden op: do 9 feb 2017 11:37

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door AnsJPC » za 18 feb 2017 15:58

Wat fijn deze reacties, dankjulliewel! danku.gif
Onderlangs het chalet is de betonnen tegelrand aan de binnenkant met piepschuimplaten geïsoleerd, voldoende ventilatie (echter met vochtmeter zit 't op gemiddeld 70 procent, was schrikken)
Onder de vloerbedekking (binnen) daarom oplossing te zoeken.
Isolatieplaten Duitsland (laatste tip) zijn dat die rose platen? Daarover hoorde ik zeer positief isolatie effect.
Er kan wel ruim 1 cm op maar er moet dus ook nog tapijt op...

Hgr!

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door graaf » za 18 feb 2017 17:59

Als vervolg op mijn eerdere post..... Het blijft bouwfysisch gezien altijd beter om de isolatie aan de buitenkant van een constructie te houden. In dit geval onder de vloer van de stacaravan . Ook hier geldt dat je moet voorkomen dat houten vloeren (en balklagen) volledig ingesloten worden door een vochtdichte isolatie/ afdichting. Dus ook zwakke ventilatie voorzien. Immers interne condensatie moet je in ieder geval kunnen afvoeren. Voorkomen kan vrijwel niet omdat een caravan nauwelijks een "accumulerend" vermogen heeft zoals steenachtige vloeren wel.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door Knaus440 » zo 19 feb 2017 13:29

Ik heb bij ons op het park stacaravans en chalets gezien die aan de onderkant dus geïsoleerd waren.
Met als extra een vochtwerende laag van plastiek, alluminium folie, oid..
Heb ook enkele keren gezien dat de vloer op sommige plekken dan was gaan schimmelen.
Of zelf zacht, verrot, was geworden. En vervangen moest worden.
Ventilatie en niet opsluiten is echt van belang.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door Micky » ma 20 feb 2017 09:20

AnsJPC schreef:Wat fijn deze reacties, dankjulliewel! danku.gif
Onderlangs het chalet is de betonnen tegelrand aan de binnenkant met piepschuimplaten geïsoleerd, voldoende ventilatie (echter met vochtmeter zit 't op gemiddeld 70 procent, was schrikken)
Onder de vloerbedekking (binnen) daarom oplossing te zoeken.
Isolatieplaten Duitsland (laatste tip) zijn dat die rose platen? Daarover hoorde ik zeer positief isolatie effect.
Er kan wel ruim 1 cm op maar er moet dus ook nog tapijt op...

Hgr!
hoe heb je dat gemeten als ik mag vragen?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

AnsJPC
Berichten: 6
Lid geworden op: do 9 feb 2017 11:37

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door AnsJPC » ma 20 feb 2017 13:48

De drempel is 1 cm hoog en er is 0,5 cm ruimte tussen drempel en deur. Desnoods moet er dus wat van de deuren af...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door Micky » ma 20 feb 2017 14:47

RE.gif

Ik bedoel de luchtvochtigheid mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

AnsJPC
Berichten: 6
Lid geworden op: do 9 feb 2017 11:37

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door AnsJPC » ma 20 feb 2017 15:18

Aha
Met een speciale vochtigheidsmeter (hygrometer)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: warmte isolatie ondervloer stacaravan, chalet

Bericht door graaf » di 21 feb 2017 01:05

AnsJPC schreef:De drempel is 1 cm hoog en er is 0,5 cm ruimte tussen drempel en deur. Desnoods moet er dus wat van de deuren af...
@AnsJPC, Het dunne poly-urethane plaatje waarover ik schreef is wel drukvast, maar dient wel afgewerkt te worden met een pons-vaste laag. Met naaldhakken op zachte vloerbedekking zou je de plaat perforeren. De hoge Rc waarde wordt bereikt door de reflectie van de aluminium folie-lagen aan beiden zijden.(=equivalent aan 3,4 cm steenwol /3,2 cm glaswol). Ik heb het vaak toegepast in detailleringen waar weinig ruimte was.

Los van het feit dat je bij isolatie ook ventilatie moet realiseren zoals hierboven ook al door anderen opgemerkt, wil ik je ook attenderen op gelijkwaardige schil(wand-vloer-dak)-opbouw. Alle vlakken zo evenredig mogelijk dus. Bij een hoge relatieve vochtigheid is enkele graden (3-4) verschil al genoeg om condensatie op het koudste vlak te veroorzaken. Tot slot nog letten op koudebruggen (dat eigenlijk een foute benaming is, het zijn "warmtebruggen"). Als je een vloer isoleert er op letten dat er geen ongeïsoleerde vlakken of verbindingen blijven bestaan.
Bijlagen
IMG_2587 (478x640) (2).jpg
Superding polyurethane 1 cm.
IMG_2587 (478x640) (2).jpg (129.53 KiB) 13101 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”