Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Knaus440 » wo 13 apr 2016 09:37

http://regiotvdebilt.nl/artikel/2384776 ... -bilthoven

Gisteren even kijken op internet naar de plek waar onze stacaravan staat.
Kom ik oa bovenstaande link tegen.
Dan zie je wel even hoe brandbaar een chalet/stacaravan is.
Deze stacaravan staat aan de aanrij route naar onze stacaravan, staat er pas enkele maanden.
Tegenover de plek voor toercaravans.
Gasflessen, het blijven gevaarlijke dingen!
Ik hoop dat het letsel mee valt, en ze verzekerd zijn tegen dit soort zaken.

Gelukkig heeft de brandweer verdere brand weten te voorkomen.
Er staan chalets en stacaravan omheen, en toercaravans tegenover.
Met voortenten! En in een bosgebied!
Een stukje opwaaiend brandend rotzooi maakt zo meer problemen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ruud27

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Ruud27 » wo 13 apr 2016 09:43

Sorry hoor maar een steekvlam bij wisselen van de fles kan alleen maar als er een ontstekingsbron in de buurt is, dit gaat niet van zelf op het moment dat ik de fles wissel staat alles uit ook de koelkast/box die eventueel op een andere gasfles sta.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Micky » wo 13 apr 2016 10:51

Sjekkie op de lip?


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ruud27

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Ruud27 » wo 13 apr 2016 11:32

Zou me niets verwonderen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door j.dreves » wo 13 apr 2016 12:03

RE.gif
Ik denk een dikke Cubaan.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Cor63
Ban
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 17 feb 2016 21:27

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Cor63 » wo 13 apr 2016 12:34

Statische lading energieoverdracht scratch.gif
Fendt Diamant 495 SFB 2013 en Tiguan R-Line 2.0 TDI 205 PK .

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door deusjevo » wo 13 apr 2016 12:44

Zou kunnen, trek je fleecetrui maar eens uit in het donker.
Maar dan moet er toch ook ergens gas ontsnapt zijn tijdens wisselen zou je zeggen?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Knaus440 » wo 13 apr 2016 14:19

Tja, dat waren natuurlijk ook mijn eerste gedachten.
Ik heb de mensen, of omstanders, nog niet gesproken, weet dus niks van sjekkie oid.
Maar ik kan me ook weinig voorstellen hoe er een steekvlam kan ontstaan.
De gasflessen stonden volgens mij bij dit chalet, gewoon buiten in een kast.

De flessen staan bij ons buiten in een kast, geen stroom dingen of zo in de buurt.
maar vonkjes /statische spanning kan natuurlijk ook.
In elk geval hoop ik dat iedereen voorzichtig is met gasflessen wisselen,
zelfs zoiets simpels kan goed fout gaan.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

CFE-fan
Berichten: 68
Lid geworden op: do 9 aug 2012 09:50
Locatie: In het midden van het land

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door CFE-fan » wo 13 apr 2016 17:19

voor een steekvlam heb je twee dingen nodig: een ontstekingsbron en gas.
Gas kan zich bij een lekkage ophopen in de kast als er onvoldoende of geen ventilatie is. Ik kan mij niet voorstellen dat het restgas wat in de leidingen zat voor het wisselen heel veel is geweest. Ik vermoed dan ook een lekkage in de gasinstallatie in de buitenkast die niet goed heeft geventileerd of een niet afgesloten gasfles (als in 'die hoef ik niet dicht te draaien want die is nu toch al leeg'). Dan heb je daarnaast nog steeds een ontstekingsbron nodig natuurlijk...
Is altijd moeilijk te zeggen hoe het echt gegaan is zonder verdere informatie.

Mijn benadering is altijd: ventileren bij wisselen (is niet moeilijk met een caravandissel), oude gasfles dicht voor het verwijderen en de nieuw pas open na aankoppelen. En roken doe ik ook niet, dus dat is ook al weer een risico minder..
Hobby 560 CFe Excellent (2011) - Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDi 150pk 370 Nm (2015)
Isabella Opus 250 - Unico Verona luifel - Enduro EM405smart/Lithium-ion accu Li1220 - Dometic Freshjet 2200 - Alfa R36 Wifi met Tube U en Minix Mediacenter

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Knaus440 » zo 2 apr 2017 16:31

Na 1 jaar betrokken man toevallig gesproken, en het leek me goed om af te ronden met meer over de oorzaak.
Leerzaam voor ons allemaal!

Ze gebruiken LPG gasflessen met drukmeters, officiele LPG flessen dus!
Gekocht via een bedrijf op internet.
Het is gebleken dat de drukmeter, en/of de afslag beveiliging in de nieuwe fles niet goed was!
Na enkele keren vullen was dus niet duidelijk hoeveel LPG er (nog) inzat.
Op een gegeven moment constateerden ze dat er wel "regen" uit de fles leek te komen.

Hij had al gemerkt dat het niet goed ging binnen bij de gas kookplaat.
Gas fles dus buiten en op advies LPG "boer" de fles open gezet om de veel te hoge druk te laten ontsnappen.
Er kwam dus vloeibaar LPG uit, en door statische elektriciteit bij de uitspuitmond ontstond er een gasvlam!
Tja, dus geen sjekkie of havanna. Maar een niet deugdelijke LPG fles.
En statische elektriciteit geeft dan de vonk!
Jullie kunnen je voorstellen dat er nog juridisch gedoe loopt.
Intussen diep respekt voor deze mensen, ze hebben het chalet weer schitterend opgeknapt!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Hobby Linka » zo 2 apr 2017 16:45

RE.gif

Top om dit te delen. En omdat ik zelf ook een LPG tank gebruik ben ik wel benieuwd naar het type tank.

Tank type 1.
LPG1.jpg
LPG1.jpg (8.75 KiB) 5891 keer bekeken
Tank type 2.
LPG2.jpg
LPG2.jpg (7.16 KiB) 5891 keer bekeken
Tank type 3.
LPG3.jpg
LPG3.jpg (6.54 KiB) 5891 keer bekeken

Uit ervaring weet ik dat type 1 en 2 hetzelfde principe hanteren. Type 3 werk heel anders. Ben wel benieuwd bij welk type dit is ontstaan. Na vullen controleer ik overigens altijd heel even op een veilige plek of er gas of vloeistof uit de tank komt door deze even open te draaien. Nog nooit mee gemaakt dat er vloeistof uit kwam. Ik heb type 1.

Zou jij er achter kunnen komen met welk type tank dit is gebeurt?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door deusjevo » zo 2 apr 2017 16:53

Knaus440 schreef: Na enkele keren vullen was dus niet duidelijk hoeveel LPG er (nog) inzat.
Kwestie van bij twijfel je gasfles op een weegschaal wegen, tarra gewicht eraf trekken en je weet hoeveel kilo erin zit.

Knaus440 schreef: Er kwam dus vloeibaar LPG uit, en door statische elektriciteit bij de uitspuitmond ontstond er een gasvlam!
Hoe / waarom is die statische elektriciteit opgewekt, dat zouden ze dan ook moeten weten?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door JanP » zo 2 apr 2017 18:24

En dan zijn er nog van die HALVE ZOLEN die op facebook vermelden,
dat bij een eventuele gas lekkage je het lek met een aansteker op moet zoeken.
Hoe halen ze het in hun hoofd.
stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Ab » zo 2 apr 2017 19:30

Het werkt wel... mrgreen.gif mrgreen.gif
Je weet meteen zeker dat er wat lekt.. stom.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Knaus440 » zo 2 apr 2017 21:13

Ja, de statische elektriciteit schijnt ontstaan te zijn door de grote druk waarmee het LPG eruit komt door de koperen aansluitnippel.
Zal binnenkort vragen welk type gasfles het was.
Deusjevo, met een LPG fles hoop je juist van het wegen af te zijn, en te vertrouwen op de max 80% vulling.
Bij de pomp waar ik mijn butaan fles laat vullen staat inderdaad een weegschaal. Mijn gasfles heeft geen afslag.
En ik zal hem dus ook nooit vullen aan de LPG pomp met de vuldop die voor een 30 euro op internet te koop is!!!!
Er schijnen mensen te zijn die een gewone gasfles dus vullen bij de LPG pomp!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door deusjevo » zo 2 apr 2017 21:48

Maar als je niet meer vertrouwd (en dat deden ze op een gegeven moment niet meer?) op die drukmeter zou ik allang gewogen hebben om zeker te zijn.
Ik heb trouwens ook een vulnippel en groene 5 kilo flessen en dat werkt prima zolang je weet waar je mee bezig bent.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Micky » zo 2 apr 2017 22:48

RE.gif

Toch vind ik dat iets om niet te promoten en dat is hier al vaker geschreven, dat mensen dat doen die weten waar ze mee bezig zijn moeten ze zelf weten, maar er zijn ook dombo's die zo denken geld te kunnen besparen en daar wil ik niet naast staan..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Knaus440 » ma 3 apr 2017 10:39

Precies!!
Ik was de laatste keer bij een gulf station in Zeist waar ik mijn gasflessen liet vullen. De rode fles heeft een goedkeur datum tot 2021.
Maar wat schetste mijn verbazing:
-Daar werd niet naar gekeken.
-De jonge man die me hielp kreeg de aansluiting niet op mijn fles aangesloten scratch.gif . Hij wist niet van links en rechtsom draaiend draad
bij binnen of buiten aansluitingen.
-had geen idee hoeveel kg er in een lege fles ging, ik heb gezegd te stoppen bij 18kg.
Dat leek me genoeg [aschrik.gif]
De vorige keer gebeurde er ook al iets dergelijks, maar ik dacht dat dat eenmalig zou zijn.
Van professionals had ik meer verwacht!

Tot onze verhuizing ruilde ik de grote gasfles om bij een bedrijf in Smilde. Omgeving Utrecht had ik alleen dit Gulf
station gevonden. Waar ze zelf vullen. Ik dacht een hele fijne oplossing!
Maar na deze keer zoek ik wel een ander adres.

En Micky, dan denk ik nog niet eens aan die mensen die "op het gevoel" de camping gasflessen wel even vullen.
Natuurlijk, zo'n aansluiting op MP van 15 - 30 euro is lekker goedkoop.
Veel goedkoper dan de LPG fles van 200 euro.
Bij die goedkope aansluiting hoort dan natuurlijk ook nog een aanbieding gasdruk regelaar die buiten de fles zit. whistle.gif

Deusjevo, zonder jou te kort te willen doen natuurlijk, ik heb echter vaker constructies en gedoe gezien van mensen
die het "wel even op hun gevoel" konden dan de nauwkeurige wegers en "precies weters wat ze doen".

Jaren in het gebeuren van oldtimer campers gezeten, waar mensen ook vaak sleutelden aan hun vakantie zekerheden.
Een LPG tank met een drukregelaar die op een gasfles hoort, en een verwijderde afslag uit deze LPG tank, zo gefikst!!!
Een paar verloop stukjes buis, slang, alles is passend te maken!!!! [aschrik.gif]
Wij kochten zo'n oude camperbus, saviem SG2, waar een dergelijke constructie onder was gebouwd.
Ik kocht de bus met zicht op onderhoud en revisie. Een leuke winterklus.
De vorige eigenaar was trots op zijn grote LPG tank voor huishoudelijk gebruik.
Maar had geen idee wat er nog in zat. De aansluitingen zaten heel mooi weggewerkt achter beplating en zo.
Een rijdende bom noemde een RDW keurmeester dit!!!!!
Hij kwam dit veel vaker tegen.
En ook dat ze helaas dit niet mee mogen nemen in hun APK keurings eisen. Zelfs geen advies over mogen zetten
op het formulier blijkbaar. Weet niet hoe het nu is, 10 jaar geleden zoals ik aangeef.

Geen idee of het toevallige samenloop van omstandigheden of keuzes was.
Bij aanschaf wilde ik eerst een APK.
Daaruit bleek dat de achter remmen van deze 3200kg wegend wagen, nog voor 5 en 3 % werkten.
(De SG2 weegt dus een 3200kg, heeft geen rembekrachtiging.)
Oja, vertelden ze, ze waren net met beide kleine kinderen even een paar dagen weg geweest.
En het laatste half jaar moest er dan na een rit van een 100 a 200km een half flesje remolie bij gevuld worden.
"Maar hij remt nog goed hoor" whistle.gif whistle.gif [aschrik.gif] [aschrik.gif]
Helaas zag ik bij zelf sleutelaars aan oldtimer campers, vaker de onveilige constructies of oplossingen.
Weinig geld willen besteden maar wel "veilig" op vakantie!

Wat ik met dit hele verhaal probeer aan te geven, en dit item eigenlijk vervuil, is dat veiligheid en zicht op veiligheid,
vertrouwen in eigen kwaliteit en constructies, niet altijd op hetzelfde niveau staat dan geloof in eigen kwaliteit en inzicht.
Als je echt weet wat je doet sta ik graag naast je, maar naast een "op gevoel vuller" sta ik liever niet.

Ik ben dus blij met dit caravanforum, en voorheen met het camper forum,
waar mensen vragen kunnen stellen.
En dan vele antwoorden krijgen, waardoor je je bewust kunt worden, en verstandiger met eea om kunt (leren) gaan.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zal je maar gebeuren bij gasfles wisselen!

Bericht door Jan van Vijven » ma 3 apr 2017 11:11

Als je hier moet vragen hoe te vullen ben je eigenlijk al verkeerd bezig, ga idd niet rommelen voor die paar centen te besparen.
Doe het volgens de regels, indien je dat niet weet of kan laat het dan doen.
Met deze materie mag nooit bespaart worden ten koste van veiligheid! Als het op deze kosten aankomt stop dan maar met kamperen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”