Vochtgehalte stacaravan

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Timo1990
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 nov 2015 12:23
Locatie: Amerongen

Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Timo1990 » zo 1 nov 2015 13:30

Goedemiddag,

Ik ben Timo, 25 jaar oud en ik recreëer 365 dagen per jaar in een stacaravan. Nu precies een jaar. En ik vind het persoonlijk heerlijk.

Afbeelding

Nadat ik de stacaravan in november 2014 gekocht heb, heb ik eerst de hele winter de binnenkant helemaal opgeknapt. Alles leeggehaald, nieuwe vloerenafwerking, alles schilderen, etc. Daarna de onderkant dicht gemaakt met 10 cm dikke isolatieplaten en daartegenaan zwarte golfplaten als afwerking.

Afbeelding

Nu valt mij de laatste weken op dat er erg veel vocht binnen is. De ramen beslaan 's avonds snel en 's ochtends hangen de druppels onder aan de ramen en aan de aluminium kozijnen. Soms zo erg dat de druppels langs de muur onder de ramen lopen. Is hier iets aan te doen? Er zitten wel gaatjes onderaan de kozijnen waar het water uit kan lopen wat van de ramen afdruppelt. In elke ruimte zit in de muur een ventilatierooster die ik open heb staan.

Afbeelding

Ik heb het standaard zwakke kacheltje vervangen voor een zwaardere die het prima aan kan, het is snel op temperatuur en door de thermostaat functie houdt die het ook op de gewenste temperatuur. 's Nachts staat die op stand 2, wat rond een graad of 10/11 is. Overdag en 's avonds op stand 4, wat rond een graad of 15/16 is.

Afbeelding

De aluminium kozijnen beginnen ook te schimmelen.

Afbeelding

's Ochtends als ik wakker wordt doe ik al eerste het raam van de slaapkamer open, die tref ik dan altijd zo aan:

Afbeelding

Nu deed ik laatst het gordijn eens omhoog van het aparte toilet, die ruimte wordt eigenlijk niet verwarmd. En ja hoor, daar trof ik het ook zo aan. Gelijk het raampje maar open gezet:

Afbeelding

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben hoe ik dit zoveel mogelijk kan voorkomen.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Hans1954 » zo 1 nov 2015 13:46

RE.gif Je hebt dus duidelijk een ventilatieprobleem. Ik vermoed dat je de onderkant iets te goed dichtgemaakt hebt. Zou ervoor zorgen dat de lucht onder de caravan ook kan circuleren. En toch ook wat ventilatieopeningen in de vloer maken. Misschien heb je nog een dakluik want ik vind het oppervlak van de muurventilators maar klein. En dan het belangrijkste: Tijdens bewoning met alle vocht die je dan binnen brengt is de temperatuur te laag. 's Nachts 14-16 graden en overdag/'s avonds 19-21 graden zijn betere waarden. Luchtvochtigheid is relatief. De relativiteit zit in de temperatuur. Warme lucht kan meer vocht bevatten en met dezelfde hoeveelheid vocht in de lucht is het percentage bij hogere temperatuur dus lager.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Micky » zo 1 nov 2015 13:53

Mee eens Hans, Timo, zeer belangrijk, ik zie dat je schrijft dat je in de ochtend de ramen open doet, je moet altijd goed ventileren, dus slapen met het raam open/ op een kier. Als je er permanent woont is het misschien beter een permanente afzuiging aan te leggen, zo word de woonlucht naar buiten geblazen en geforceerd verse lucht aangetrokken. Het gaat tegen je gevoel in omdat je de warme lucht binnen wilt houden, maar toch is dit echt nodig.


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door FWalraven » zo 1 nov 2015 15:30

Vermoedelijk wordt er ook nog eens met gas gestookt.
Dat levert naast warmte ook de nodige hoeveelheid vocht op.
Het teveel aan vocht moet met op de juiste manier ventileren te voorkomen zijn.
Of daarbij ventilatieopeningen in de vloer moeten worden aangebracht betwijfel ik.
In een woning zitten ook geen ventilatiegaten in de vloer.

Frans

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Diny » zo 1 nov 2015 15:42

Dit probleem lijkt heel erg veel op wat vroeger gebruikelijk was in woningen, voordat er dubbel glas bestond.
Bij koud weer waren de ramen beslagen en soms was de condens bevroren.
Ventilatie is inderdaad het sleutelwoord, al vrees ik dat je natte ramen bij koude temperaturen nooit helemaal kwijt raakt.

Zo te zien zit er enkel glas in, maar ik kan me vergissen.
Trouwens, ook bij dubbel glas is ventileren een must.

Timo1990
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 nov 2015 12:23
Locatie: Amerongen

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Timo1990 » zo 1 nov 2015 16:21

Bedankt voor de reacties! Even reageren.

Over de dicht gezette onderkant. Ik heb aan de linker lange kant 3 openingen gehouden in de isolatieplaten, in de andere lange kant in het midden van de 3 openingen ertegenover nog 2 openingen. Een plaatje ter verduidelijking:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op de plekken waar de gaten in de isolatie zitten heb ik gaatjes gemaakt in de golfplaat. Ik dacht persoonlijk dat dit wel voldoende zou zijn?

Afbeelding

Opzich zou ik bijv. inderdaad met het raam op een kiertje kunnen slapen, alleen wordt het dan wel echt koud in de kamer. [coldwithsnow.gif]
Maar ik kan het wel eens proberen, kijken hoe het gaat.

Ik bedacht mij later wel, er zaten wel ooit vloerventilatieroosters in de caravan. Die had alleen een vorige eigenaar al dicht gemaakt en ik heb daar eigenlijk ook gewoon mijn laminaat en vloerbedekking overheen gelegd..

Er wordt op gas gestookt ja, propaan gas. Ik zat ook al te denken om wellicht elektrisch (bij) te stoken. De kachel krijgt het prima warm, maar wellicht dat met elektrisch bij verwarmen de lucht wat droger wordt?

Het is inderdaad enkel glas. Nu zag ik toevallig van de week in de bouwmarkt van Tesamoll isolatiefolie wat je voor het raam plakt en ongeveer dezelfde functie als dubbelglas heeft, stilstaande lucht. Wellicht ook nog het proberen waard om het condens tegen te gaan.

http://www.tesa.nl/consumenten/tesamoll ... ver,c.html

Ik heb aan de achterkant van de caravan een groot serviceluik in de dichtgezette onderkant gemaakt. Die heb ik nu eens weggehaald zodat het goed kan luchten, eens kijken of dat misschien al beter gaat.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Micky » zo 1 nov 2015 17:39

RE.gif

Onder het chalet hoef je helemaal niet echt te ventileren een paar gaatjes zijn meer dan voldoende, het is en blijft er altijd kurkdroog onder, tenzij je hemelwaterafvoer niet goed geregeld hebt en het dakwater er onder loopt, maar dan heb je ook weer direct een punt om op te lossen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Chris » zo 1 nov 2015 23:16

Hoi Timo.

Ik ben bang dat je dit probleem niet onder controle zal krijgen.
Enkel glas, aluminium kozijnen... een enorme koudebrug.
Exact de reden waarom er thermopane glas en kozijnen met onderbroken koudebrug zijn uitgevonden.
Ventileren is het enige wat je kan doen.
Iets wat misschien een beetje helpt is geen gas stoken ( geen optie denk ik), en bakjes met zout neerzetten.
Alhoewel ik mij afvraag of dat middel niet erger is dan de kwaal...
Zout trekt enorm veel water aan, maar misschien wel teveel,,, ook van buiten...

Sorry.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Knaus440 » ma 2 nov 2015 09:36

In de 4 jaar dat wij in onze stacaravan verblijven, zie ik dit vocht ook regelmatig terug komen.
Ik heb ook de onderkant dicht gemaakt en ventilatie rooster er in.
Ook met 10cm piepschuim, metalen damwandprofiel voor op schuurdaken, en de leidingen met thermolint
geïsoleerd.
Achter de gordijnen is het regelmatig vochtig, net als bij jouw op de ramen en de gootjes onder de ramen.
De gootjes houd ik schoon en prik de gaatjes door. In de woonkamer staan twee ventilatie rooster altijd open.
We hebben een trumatic 5002 met ringverwarming ingebouwd.
Wat veel heeft geholpen is dat ik een echte afzuiger boven het fornuis heb gemaakt.
Die gaat direct aan bij het koken, blaast via een slang de damp naar buiten.
We drogen ook regelmatig even met de trekker en een doek de ruiten.
De afgelopen weken ben ik er drie weken aaneen gesloten geweest.
Verrassend genoeg was het de eerste week vochtiger dan de 2 daarna.
Geen beslagen slaapkamer ramen of kamer ramen.

Er staan ook vochtvreters, maar de vraag is inderdaad of dat de goede aanpak is.
moet ze bijna 2wekelijks leeggooien in deze tijd.
In de winter gaat dat beter.
Maar ik ben ook bang dat er geen oplossing is die je een droge stacaravan garandeert.
Onze is goed droog, geen schimmel en vaak geen beslagen ramen.
Daar ben ik tevreden mee.
Ventileren en schoonhouden openingen, vochtafvoer onder de ramen, is de beste remedie met een stacaravan met enkel glas.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Sugar » ma 2 nov 2015 11:35

Met enkel glas en ongeisoleerde profielen van kozijnen/ramen zul je het condens nooit kwijtraken in de koudere jaargetijden. Of je moet geforceerd gaan ventileren tegen de ruiten. Zoiets als je met de aanjager van de voorruit van je auto doet. Geen werkbare oplossing lijkt mij.
Probeer bij douchen en koken de ventilatie tijdelijk fors te vergroten. Dat scheelt al. En verder de permanente ventilatie verbeteren door de ruimtes boven de plafonds met buitenlucht te ventileren. Roosters tegenover elkaar aanbrengen. Mits de plafonds goed geisoleerd zijn, valt het met het warmteverlies dan ook wel mee. Of de ramen tegenover elkaar open houden. Maar dan kan het onaangenaam aanvoelen vanwege de 'trek'.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Maj

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Maj » ma 2 nov 2015 23:10

Volledig mee eens, met enkel glas en aluminium kozijnen heb je condens, een van onze vorige stacaravan's was bijna dezelfde als die van u(zelfde model maar van ABI i.p.v. Atlas) ook altijd condens op de ramen en deuren, verluchten is een must, 's morgens alles afdrogen, is een heel karwei maar aan te raden. Zodra de temperatuur het toelaat zoveel mogelijk de ramen en deuren op een kier.
Vochtvreters helpen niet, een elektrische luchtontvochtiger wel! Je hebt goede voor ongeveer 200 euro en die kan dan tot 20 liter vocht uit de lucht halen per dag. Maar zelfs dan heb je 's morgens nog condens op de ramen. Het voordeel > je merkt al na enkele dagen dat het veel aangenamer is in de caravan, de kachel moet minder aan om het aangenaam te houden, je merkt het ook dat je lakens en beddengoed aangenamer aanvoelen niet meer zo klammig.
Het nadeel, ze maken een beetje lawaai wat kan storen tijdens je slaap en ze verbruiken stroom.
Andere optie is alle ramen en deuren vervangen door kunststof exemplaren met dubbel glas maar dat kost heel wat.
overwinteren in een stacaravan is niet altijd een feestje, succes ermee!

Timo1990
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 nov 2015 12:23
Locatie: Amerongen

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Timo1990 » za 7 nov 2015 10:30

Bedankt voor de reacties!

De laatste tijd gaat het weer erg goed, ook omdat het warmer weer is. Geen één keer beslagen ramen meer gehad en geen natte kozijnen. Ook heb ik een extra ventilatierooster gemaakt in vloer van de woonkamer en slaapkamer. Ik heb geen afzuigkap in de keuken, enken een rooster boven het fornuis. Ik vind het ook een behoorlijk karwei om een afzuigkap in te bouwen. Daarom zet ik nu inderdaad met koken altijd het raam open in de keuken, dit scheelt ook enorm.

Ik heb me ook ingelezen in de elektrische luchtontvochtigers, dat lijkt mij ook een hele goede.

Timo1990
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 nov 2015 12:23
Locatie: Amerongen

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Timo1990 » di 29 dec 2015 17:17

Timo1990 schreef:Het is inderdaad enkel glas. Nu zag ik toevallig van de week in de bouwmarkt van Tesamoll isolatiefolie wat je voor het raam plakt en ongeveer dezelfde functie als dubbelglas heeft, stilstaande lucht. Wellicht ook nog het proberen waard om het condens tegen te gaan.

http://www.tesa.nl/consumenten/tesamoll ... ver,c.html
Ik heb vandaag eens bij één raam dit folie geplakt om te proberen. Eerst had ik, zoals op onderstaande foto te zien is, het dubbelzijdig tape op het aluminium geplakt. Daar heb ik het later weer vanaf getrokken nadat ik het na 2 pogingen er niet mooi op kreeg en het tape op de witte lijst rondom het kozijn geplakt. Dat ging beter. Na de derde poging zat het er eindelijk een beetje strak op. Daarna met de föhn langs het folie blazen om de kreukels er uit te krimpen.

Afbeelding

Afbeelding

Er zit rechtsonder nog een kreukje, maar ik vond het gezegend. Van binnenuit zie je het zo goed als niet zitten, alleen het zicht naar buiten is iets 'doffer' geworden. Vanaf de buitenkant zie je het wel iets. Ik ga eerst eens proberen of er nu alsnog condens tussen komt en of het wellicht wat scheelt in kou, mocht het bevallen dan ga ik meerdere kozijnen doen. Ik laat het wel weten.

Afbeelding

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Jeroen123 » di 29 dec 2015 21:54

Als je zoveel dagen in de caravan verblijft zou ik een goede ontvochtiger overwegen, die halen zeer veel vocht uit te lucht, kun je ook aansluiten op een permanente afvoer
en met een tijdklok kun je hem aan/uit laten gaan wanneer jij wil
ze zijn niet al te duur en ik denk dat je er veel plezier van zult hebben
verder ind. goed ventileren
Met een hamer past alles

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Micky » di 29 dec 2015 23:52

hoe maak je de ramen/ deze folie nu schoon?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Marxl

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Marxl » za 9 jan 2016 18:00

Hoi,
mijn naam is Marcel en ben nieuw op het forum.
Wij hebben ook sinds dit jaar een stacaravan en ik kwam hier terecht omdat ik ook op zoek ben naar een oplossing van het vocht op de ramen.

Wat ik me afvroeg over de Tessa folie: is dit nu een tijdelijke oplossing doe je bijv. in de zomer weer weghaalt (en dan volgende winter weer opnieuw beginnen) of is het een permanente oplossing ?

Timo1990
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 nov 2015 12:23
Locatie: Amerongen

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Timo1990 » za 9 jan 2016 18:25

Wat je zelf wilt, eigenlijk. Je ziet het nauwelijks zitten dus als het netjes blijft laat ik het ook gewoon zitten.

Ik heb op dat raam waar ik het folie overheen geplakt heb geen één keer meer condens gehad, die blijft nu helemaal schoon. Ik ga daarom morgen bij meer ramen het folie plakken. Het scheelt ook merkbaar veel kou. Voor dat raam heb ik een stoel staan. En eigenlijk voelde je als het koud was buiten gewoon een koude gloed van het raam af komen. Die is nu ook weg.

En hoe je het schoon maakt? Voordat je het folie gaat plakken maak je eerst het raam en het kozijn helemaal schoon. Als dat droog is plak je het folie op. Dat folie is af te nemen met een droge doek.

Gerhard N

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Gerhard N » za 9 jan 2016 18:48

Hallo Marcel, welkom op het forum!

martijn v o

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door martijn v o » za 9 jan 2016 19:37

en die gaatjes die je geboord hebt. Dat toch niet in asbest golfplaat hoop ik?

Marxl

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Marxl » za 9 jan 2016 20:15

@Timo,
Bedankt voor de info.
Voelt het ook een beetje stevig (de folie)

@Gerard,
Bedankt ! zwaaien.gif

Timo1990
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 nov 2015 12:23
Locatie: Amerongen

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Timo1990 » do 21 jan 2016 15:50

martijn v o schreef:en die gaatjes die je geboord hebt. Dat toch niet in asbest golfplaat hoop ik?
Dat zijn nieuwe golfplaten. Er is sinds 1993 een verbod op asbest van kracht. Sinds dien mag het niet meer geproduceerd, verkocht en verwerkt worden. Dus nee. knipoog.gif

Timo1990
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 nov 2015 12:23
Locatie: Amerongen

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Timo1990 » do 21 jan 2016 15:51

Marxl schreef:@Timo,
Bedankt voor de info.
Voelt het ook een beetje stevig (de folie)
Opzich wel, door het föhnen trekt het strak. Ik heb echter toch besloten voor plexiglas te gaan.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Micky » do 21 jan 2016 19:12

RE.gif

Waarom als ik vragen mag?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Marxl

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Marxl » za 23 jan 2016 16:00

Ik heb inmiddels ook de ramen van deze folie voorzien.
Het plaatsen was easy-piecie.
De folie iets groter dan het raam geknipt
Dubbelzijdige tape langs de rand van het raam geplakt
Papiertje van dubbelzijdige tape verwijderd.
Folie van boven naar beneden op de dubbelzijdige tape, onderwijl straktrekkend.
Met de fohn in mum van tijd strakgeblazen
Overbodige filie met scherp mesje verwijderd.

Tussen raam en folie zit nu zo'n halve centimeter lucht.
Het doet wat het moet doen, de ramen beslaan niet meer en er is goed door naar buiten te kijken (met gewoon " scherp beeld")
Maar... net als Timo denk ik ook dat we volgend jaar plexiglas zullen nemen om in het raam te zetten als soort dubbelglas. Als je wat dikke dubbelzijdige teassa tape neemt dan blijft er ook een strookje lucht tussen de ramen hangen.

Waarom wij dat gaan doen is omdat de folie toch als folie blijft voelen en er zit toch ook een soort mistige waas over het raam als je naar buiten kijkt.
Niet heel erg storend maar net genoeg om te besluiten dat het voor een tijdelijke oplossing prima is, maar geen blijvertje (blijfertje ?).

Volgend najaar eens testen met 1 raam om te kijken wat het effect van plexiglas is.

Marxl

Re: Vochtgehalte stacaravan

Bericht door Marxl » zo 21 feb 2016 13:08

Update voor wie dit draadje nog eens leest en op zoek is naar niet al te duur plexiglas :

Ik heb via Marktplaats een adres gevonden waar ik voor weinig geld plexiglas platen heb kunnen aanschaffen voor de ramen van de stacaravan.
Ik heb 6 voorzetramen van ong. 75 cm x 70 cm x 3 mm kunnen aanschaffen voor 60 euro De ramen met de transparante dubbelzijdige tape van Tessa vastgezet (die bij de folie van hierboven zat) en de afgelopen dagen geen last gehad van vocht op de ramen.
Alleen nog even stripjes op de binnenkant van de ramen zetten om het wat af te werken..

Wie interesse heeft in de plexiglas platen kan op Marktplaats zoeken naar Acrylaat perspex. De advertentie was van de Vries uit Schiedam.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”