Petroleumkachel blijft niet branden...

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
vincent
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 aug 2015 14:01

Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door vincent » ma 21 sep 2015 13:22

Na een eerdere vraag mbt onderhoud petroleumkachels, nu het volgende...
De kachel is schoongemaakt door een bedrijf wat ook bij ons de geiser heeft vervangen. De man gaf aan dat het geen standaardwerk voor hun was, maar hij wilde het wel meenemen. Stelde niet veel voor...
Vorige week even de kachel getest, en we kregen hem brandend. blij.gif
Echter, afgelopen weekend zijn we nu voor het eerst in onze caravan blijven slapen, en ik dacht dus 's avonds de kachel even aan te doen. Even klopt dus, want hij ging steevast na een tijdje weer uit... Het lijkt erop alsof de olieaanvoer niet voldoende is om te laten branden.

Ik heb de farikant van de kachel (SAEY) al een mail gestuurd met bijbehorende foto's om te vragen of ze nog een handleiding hebben liggen (ik vraag me van sommige knoppen af wat ze doen en wat ze zouden moeten doen (kachel is denk ik van het bouwjaar caravan dus 1992).

Nu twijfel ik over 2 opties:
1. Evt. kachel vervangen door een andere petroleumkachel
2. 2? elektrische kachels van 500-750 watt neer te zetten.

Elektrisch is natuurlijk prijzig vanwege stroomgebruik, maar we zitten er eigenlijk alleen in de (droge) weekenden van april-oktober plus de schoolvakanties. Ik denk dat we de kachel dus eigenlijk alleen in de periode april-mei en september-oktober zullen gebruiken...
De caravan is plusminus 11x3,5m. Wat zou economisch een verantwoorde keuze zijn?

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door Ab » ma 21 sep 2015 19:34

Een gaskachel kopen.
Die doen het altijd.
En zijn het goedkoopste in gebruik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door Micky » ma 21 sep 2015 20:06

RE.gif

Vergeet niet de moderne Pellet kachel Ab, sinds mijn ouders die in het chalet hebben zijn ze heel veel goedkoper uit dan met het gas wat ze eerst gebruikten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

vincent
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 aug 2015 14:01

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door vincent » ma 21 sep 2015 20:30

Een gaskachel zal duurder uitkomen dan petroleum. Als ik alleen al naar de vaste lasten per jaar kijk voor de gasaansluiting, kan ik daar volgens mij al aardig wat liter olie voor laten branden... Het zal voor een 40-tal avonden/dagen per jaar zijn. En dan zit ik denk ik nog aan de hoge kant...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door Micky » ma 21 sep 2015 20:35

RE.gif

Je kunt ook met een losse LPG tank/fles werken, die gooi je in de kofferbak en vul je bij de pomp, mijn ouders ook een tijd gedaan, daarom zaten ze niet op het gasnet van het park, bij permanent aanwezig zijn moesten ze ongeveer elke 3 dagen 1 fles vullen, daarom zat de verwarming, de geiser voor warm water en het gasfornuis.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door Knaus440 » ma 21 sep 2015 22:37

Een pellet kachel heeft toch een flink gewicht?
Ik zag modellen van een 90 kg.
Dan zul je ter plekke ook de vloer moeten verstevigen in een chalet of stacaravan lijkt me.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door yarrah » di 22 sep 2015 08:35

Elektrische kachel kopen en als je toch aan de paal staat is dat het goedkoopst.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door Micky » di 22 sep 2015 10:04

Knaus440 schreef:Een pellet kachel heeft toch een flink gewicht?
Ik zag modellen van een 90 kg.
Dan zul je ter plekke ook de vloer moeten verstevigen in een chalet of stacaravan lijkt me.
Tuurlijk niet, een volwassene weegt vaak al meer dan dat en wat denk je van een bed op 4 poten met 2 volwassenen erin, knipoog.gif
OSB platen die meestal gebruikt worden kunnen rustig een auto dragen bij juiste ondersteuning (frame), maar hoe dan ook een stacaravan moet makkelijk 2 volwassenen bij elkaar kunnen dragen en ook wel 4, wat als je een verjaardag hebt mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

vincent
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 aug 2015 14:01

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door vincent » di 22 sep 2015 11:48

ik heb eens even gerekend, maar volgens mij is electrisch helemaal nog niet zo'n gek dure oplossing...

Rekenvoorbeeld:
aanschaf zibro (qlima) ech 3020 : 40€
aanschaf petroleumkachel : 200+ €
aanschaf gaskachel: +/- 125 €
vaste kosten gas: 80€ (of je moet met gasflessen werken, maar vind ik geen optie als je verwarming op gas is)
kosten gas: 3,65 m3
kosten stroom: 0,36kwh

als ik 8 branduren per dag heb, kost me dat:
10kwh (middelste stand, 1250w) = 3,60
1-2 liter petroleum? (schatting) = 3,00
Gas: totaal zo'n 30m3? (schatting) = 108

over 40 dagen gezien, kost me dat aan stroom 144€, aan olie 120€ en gas 188€.
Olie is dus het goedkoopst, maar zit je wel met hogere aanschafwaarde kachel, en met geklooi om te vullen en de geur...

Ik neig dus eigenlijk ernaar om de oliekachel eruit te slopen (iig niet meer te gebruiken) en elektrisch te gaan verwarmen....
die 25 euro is mij dat gemak wel waard...

Maak ik nu een hele rare berekening of klopt deze redelijk?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door Micky » di 22 sep 2015 12:49

RE.gif

Elektrisch verwarmen gaat je zwaar tegenvallen om een chalet/stacaravan te verwarmen heb je veel en veel meer stroom nodig dan 1250 watt, ga maar rustig uit van minimaal het 2-3 voudige en dan verwarm je alleen de woonkamer, niet de slaapkamers en badkamer, als je die deuren openzet ga je nog veel meer verbruiken.
Mijn ouders hebben het in de afgelopen 5 jaar allemaal geprobeerd hun chalet is wel groot 4,5 bij 12 meter maar modern en super geïsoleerd (Hout skelet met kunststof afwerking) en overal dubbelglas.
Zelfs met de enorm dure zibro olie kom je niet uit met jou berekening met 2 liter petroleum krijg je hem niet warm, dan moet je een zwaardere of 2 kachels aanzetten.

Ook klopt je olie prijs niet, 20 liter kost 40 euro, dus 2 euro per liter, 2 liter per dag is 4 euro per dag = €160,- na 40 dagen, met 2 liter red je het dus niet, maar goed dat is Zibro olie, ik weet niet of er ongefilterde olie in jouw kachel kan en mag, de zibro gaat er van vastzitten, de kous verkleefd.

(kan dit ook nog ene probleem zijn bij je huidige kachel?)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door Ab » di 22 sep 2015 14:54

Ik heb het ooit eens uitgerekend bij gelijkblijvend vermogen.
Ik geloof bij 4000 watt.
Propaan was dan veel goedkoper dan olie en elektra.
Het moet nog ergens op dit forum staan.
Bij Lpg gebruik nog veel voordeliger.
Ik kocht het deze week nog voor 38 ct. per liter.

Was wel in België.
Dat komt neer op ca 76 ct per kilo.
1 KG propaan heeft meer calorische waarde dan 1liter olie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 14:16
Locatie: west Brabant bij de suikerfabriek

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door robstof » ma 28 sep 2015 23:18

hoi Vincent,

Het kan zijn dat de lucht die de kachel aanzuigt, te vochtig is, dit komt in ieder geval wel eens voor bij de lazer kachels.

als het al een ouder systeem is, denk ik dat vervanging de beste oplossing is, de nieuwere modellen petroleum kachels zijn zuiniger en veiliger en verplaatsbaar.
Zelf stoken wij in de voortent en thuis al jaren met deze kachels, in de voortent gebruiken we een lazer zoals van de link

http://www.vanderlindenwatersport.nl/p/ ... 3000-watt/

Kan gewone op petroleum gestookt worden, ruikt alleen met het aansteken en het doven, is compleet beveiligt, en vraagt met het opstarten 3 amp voor ongeveer 5 minuten en daar na zo goed als geen stroom.
wij stoken de voortent ongeveer 2 tot 3 weken warm, 20 tot 22 graden, overdag en in de avond, niet in de nacht, met 25 liter, dat kopen we in belgie dat is voor ons toevallig net over de grens, voor 80 cent de liter, voortent is ongeveer 30 m3 en niet geïsoleerd.

het is wel zo dat deze kachels een emissie hebben van 10%, een katalyt kachel op gas heeft een emissie van minder dan 1%

http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inr ... =mympBuyer

verbruik opgegeven door de fabrikant 220 gram per uur(hoogste stand) voor 4000 watt de petroleum kachel heeft 3000 watt verbruik 0,32 liter per uur het is dus eenvoudig uit te rekenen wat bij deze twee goedkoper is, elektrisch is altijd duurder, dat staat vast.

Ik weet dat de volgende uitlating van mij bekritiseert zal gaan worden, alle elektronisch gestuurde petroleum kachels kan je zonder meer stoken met gewone petroleum, zonder problemen.

vakantie groeten,

Rob
VW T4 102 pk 450 dkm 1998 met aan de haak een westfalia columbus 551d 1999 met alde kachel truma ser mover, dorema president jubilee 280 met luifel en uitbouw, Nederland is het mooiste land van de wereld.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door Ab » di 29 sep 2015 10:27

Vrienden van ons hebben een Zibro.
Ze stoken de reukloze Zibro olie.
Toch ruik ik het altijd.
Mijn vrouw kan er helemaal niet tegen.
Het zal wel aan die vrij hoge emissie liggen.
Als ik daar 's avonds een biertje ga drinken krijg ik altijd pijn in mijn haar.
Daar heb ik gelukkig niet zo heel veel meer van, maar toch.
Of zou het toch aan het bier liggen? awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door karelV » di 29 sep 2015 10:48

wij gebruiken de zibro kachel ook in onze woonkamer thuis tijdens de frisse avonden en ochtenden als het kampeerseizoen voorbij is en gebruiken geen echte zibro olie (veel te duur) maar gewoon heel zuivere peteroleum. deze kost bij ons plus/min. €1,20 p/l. en is heel heel zuiver en dus niet zo kostbaar. Na 7 jaar zelf een keer helemaal schoongemaakt en het filter was nog als nieuw en er zat totaal geen vuil aan.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door FWalraven » di 29 sep 2015 11:00

vincent schreef: Gas: totaal zo'n 30m3? (schatting) = 108
scratch.gif scratch.gif
Misschien bij 5 of meer graden vorst.

Maar gemiddeld denk ik meer aan 15m3.

Frans

Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 14:16
Locatie: west Brabant bij de suikerfabriek

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door robstof » di 29 sep 2015 23:38

@AB
Je ruikt het altijd dat is waar, de reukloze vind ik altijd naar kaarsvet ruiken.

Wat het bier betreft, ik drink geen alcohol, dus daar kan ik niet over mee praten, wel veel haar, niet dat er een bewezen relatie tussen beiden is aange scratch.gif toond.

Rob
VW T4 102 pk 450 dkm 1998 met aan de haak een westfalia columbus 551d 1999 met alde kachel truma ser mover, dorema president jubilee 280 met luifel en uitbouw, Nederland is het mooiste land van de wereld.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Petroleumkachel blijft niet branden...

Bericht door Ab » wo 30 sep 2015 08:23

mrgreen.gif

Laten we in dit geval niet vergeten dat het hier over een stacaravan gaat.
Met een schoorsteen.
Voor een goede, veilige en reukloze verwarming is er dan maar 1 goede keuze mogelijk.
Dat is een kachel met een gesloten brander-ruimte, afvoer van verbrandingsgassen naar buiten.
Bij voorkeur ook aanvoer van benodigde zuurstof voor de verbranding van buitenaf.
Zibro, s en gaskachels voor voortenten vallen dan af.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”