Hangend toilet in chalet

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Zebehn

Hangend toilet in chalet

Bericht door Zebehn » do 30 jul 2015 14:42

Ik ben bezig met het verbouwen van mijn badkamer en toilet in mijn chalet en stuit op enkele vragen.
Zo nu wil ik een hagend toilet plaatsen, maar de wandjes van "karton" hebben weinig draagkracht.
Iemand ervaring of een idee hoe ik de achterwand zodanig kan verstevigen dat ik een hangend toilet kan monteren?

De achterkant van de achterwand komt uit op de douche ruimte, dus daar kan ik nu ook goed bij.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Hangend toilet in chalet

Bericht door JanP » do 30 jul 2015 15:13

Achterwand verstevigen met watervast verlijmd meubelplaat en deze constructie gebruiken.
Bijlagen
geberit_up320_set_met_litza_diepspoel_design_toilet_pot2.jpg
geberit_up320_set_met_litza_diepspoel_design_toilet_pot2.jpg (42.8 KiB) 5759 keer bekeken
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Hangend toilet in chalet

Bericht door JPGeetje » do 30 jul 2015 16:06

Kun je geen verstevigingen maken aan beide zijden van de unit met een stalen kokerprofiel of met een keper.
Die laat je dan van de vloer tot aan het plafond lopen en zorgt dat ze daar goed verankerd zitten.
De stortbakunit monteer je weer tussen die 2 staanders waarna de krachten die normaal op de wand rusten, worden overgebracht naar vloer en plafond.
Het toilet wordt aan de twee uitstekende draadeinden bevestigd en zal daar behoorlijk aan trekken als er iemand op het toilet zit.
Onder aan het toilet, t.h.v. de afvoer zal juist een behoorlijke drukkracht richting wand ontstaan.
Vaak zie je dat na verloop van tijd die drukkracht in staat is om de achterliggende wand in te drukken waardoor het toiletblok enigszins voorover gaat hangen.
Daarom adviseer ik je om daar de zaak eventueel te verstevigen. Het kan natuurlijk best dat de unit die jij hebt zodanig is ontworpen dat je geen last zult hebben van dat indrukken.
Maar omdat de ontwerpers er vaak vanuit gaan dat die units in een stenen wand worden geplaatst, is die versteviging vaak minimaal.
Succes ermee,
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Zebehn

Re: Hangend toilet in chalet

Bericht door Zebehn » do 30 jul 2015 23:00

Bedankt voor jullie reacties.

Een stevige plaat tegen de wand aan schroeven leek me al een oplossing, maar ik vroeg me af of een wand van balkjes die trekkracht wel aan kan. JanP: hoe dik dacht je dat de plaat moet zijn?
Ook bij een bevestiging aan de plafond en vloer platen die wellicht gespijkerd zijn, vraag ik me af of deze niet los komen van de draagbalken en plafond balkjes. Als ik wist waar de balken zaten was het wellicht wat makkelijker.
Ik heb geen idee wat voor trekkrachten erop komen en heb het liever zekerder dan bij de eerste zit een wand in mijn nek :lol:
photo_2015-07-30_22-47-27.jpg
Op de schets zie je de gearceerde wand die verstevigd moet worden en die ik aan beide zou kunnen verstevigen met een plaat.
De wand krijgt dan ook wel wat steun van de zijwanden.

Hebben jullie ervaring met een soortgelijke montage in chalet/stacaravan? Ik weet wel dat het mogelijk moet zijn want mijn buurman heeft een hangen toilet in chalet.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Hangend toilet in chalet

Bericht door JPGeetje » vr 31 jul 2015 10:25

De stortbak van een hangend toilet komt in de wand te zitten.
Als dat wandje wat jij op je tekening aangeeft de achterwand van de toiletruimte is, dan zal daar nog een wandje moeten worden voorgezet.
De maten van de stortbakunit zijn daarvoor bepalend maar 10cm. naar voren zal het al gauw zijn.
In de holle ruimte die daarbij ontstaat kun je ook die verstevigende staanders plaatsen. Houten kepers 6.5*4 zijn sterk genoeg. Die plaats je strak naast de stortbakunit en zet je stevig vast in plafond en op de vloer; dat zijn stevige bases. De stortbak wordt weer stevig aan die kepers bevestigd. Waarschijnlijk worden daar bevestigingsonderdelen voor meegeleverd.
Als je de afwerking aan de voorzijde, tussen stortbak en hangtoilet met een houten plaat wil doen dan moet je altijd watervaste (beton)plex nemen. (18mm. dik)
Desalniettemin moet je ervoor zorgen dat die plaat aan de onderzijde, om en nabij de afvoer genoeg steun/dracht krijgt van achteruit ivm met de druk door het toiletblok.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Zebehn

Re: Hangend toilet in chalet

Bericht door Zebehn » vr 31 jul 2015 12:28

Hoi Jan,
Desalniettemin moet je ervoor zorgen dat die plaat aan de onderzijde, om en nabij de afvoer genoeg steun/dracht krijgt
Als ik het goed begrijp zou die plaat aan de voorzijde alleen het tegelwerk hoeven dragen omdat zoals jij aangeeft de balken het reservoir en de pot dragen?
Wanneer ik die balken aan het plafond bevestig, moeten deze dan niet aan de balken bevestigd worden? Of zouden de plafond platen die kracht kunnen dragen?

Zebehn

Re: Hangend toilet in chalet

Bericht door Zebehn » vr 31 jul 2015 14:18

Ik ben onder het chalet gekropen en heb wat gaten in het plafond geboord en enkele draagbalken gevonden, vloerbalken 4x11, plafondbaken 4x?
Hiertussen ga ik de constructie maken met balkjes 6,5 x 4.
Bedankt voor het meedenken!

Zebehn

Re: Hangend toilet in chalet

Bericht door Zebehn » wo 12 aug 2015 21:10

Houten kepers 6.5*4 zijn sterk genoeg
7 x 4,5 was echt niet sterk genoeg, op de balken zat zo veel speling dat de wc een trampoline werd. Ik heb dus tegen deze balken nog een balk van 4,5 x 14 aangewerkt, nu denk ik dat het niet meer meeveert. :-)

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”