Boiler van 10 liter voldoende?

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Carin69

Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Carin69 » ma 6 jul 2015 19:26

Hallo, Ik heb een vraag. Sinds kort hebben wij een stacaravan gekocht met een boiler van 10 liter.

De vorige eigenaar zei dat dit voldoende is om te te kunnen douchen en af te wassen.

Is dit reeel? Kijken ook naar de mogelijkheid van een geiser.

Hopelijk kunnen jullie mij raad geven.

Groetjes Carin

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Hobby Linka » ma 6 jul 2015 20:05

10 liter warm / heet water is niet veel. Voor een afwasje ruim voldoende. Zelf vind ik een iets langere douche wel lekker. Ben bangdat je dat met 10 liter niet gaat lukken. Een geiser kan een oplossing zijn. Maar zorg wel dat hij op de juiste manier wordt aangesloten. Hebben jullie daar weinig of geen verstand van laat het dan door een erkend installatie bedrijf doen. Water zal nog wel lukken, maar de afvoer moet wel heel goed zijn. Je zal niet de eerste zijn die slachtoffer wordt van koolmonoxide door verkeerd installeren.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Carin69

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Carin69 » ma 6 jul 2015 20:28

Bedankt voor je antwoord, aan welke bedrag moet ik denken als ik een geiser wil en ook laat installeren ?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Micky » ma 6 jul 2015 20:47

RE.gif

even google gebruiken, de boilers die wij in onze toercaravans gebruiken zijn heel anders dan die in een stacaravan en geiser heeft bijna niemand met een toercaravan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Pino » ma 6 jul 2015 21:25

Ik heb een Truma boiler van 14 liter. Zelf nog nooit als douche gebruikt, maar gezien de riante hoeveelheid warm water die we wel eens gebruiken voor emmertjes schoonmaak en/of afwas zal douchen ook zeker wel lukken (kort). Nog nooit zonder warm water gezeten eigenlijk.
Een kantekening is het stroomverbruik. Het ding is 850W. Ik heb nu een keer meegemaakt dat op een camping met 4A elektra het echt even opletten was. De koelkast en boiler samen lukte niet. Dus koelkast even uit en handmatig de boiler aan/uit schakelen.

Maar verder ideaal een wat grotere boiler. Zou er geen geiser inhangen. Dan nog eerder een iets grotere boiler. Van 10 naar 14 bijv...
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Leentje » ma 6 jul 2015 23:09

Wacht even, 10 liter warm water is wel 10 liter héét(!!) water. Hier ga je echt niet onder staan, je mengt het nog volop.
Iemand anders mag uitrekenen hoeveel koud water erbij mag om een temp van 30 graden te hebben om te douchen. Dat aantal liters door zo'n minisproeikopje geeft wellicht een douchebeurt van een paar minuten. Kan krek zat zijn ;-)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Pino » ma 6 jul 2015 23:15

RE.gif boiler 70 graden. Koud water 20.
Laten we 1 op 2 mengen. Dan heb je 30 liter douche water van 37 graden.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Daphne » ma 6 jul 2015 23:22

Telkens minimaal een uur wachten tot de volgende kan douchen....... Niet handig als je met meer personen bent.


Verzonden via Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Henmar53
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 6 jul 2008 11:12

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Henmar53 » di 7 jul 2015 12:08

Je kan ook nog gaan douchen in het toiletgebouw, anders toch maar een geiser lijkt me, je kookt toch ook op gas?
dus gas systeem is aanwezig,dus voor zo'n v/a 250,euro toch maar een geiser,en het comfort ervan.
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Hobby Linka » di 7 jul 2015 13:24

RE.gif

Dat wil niet altijd lukken. Vaak bij grotere campings waar sta- en tour caravans aanwezig zijn wordt gewerkt met een pastjes systeem. Hiermee wordt voorkomen dat bewoners van vaste jaarplaatsen gebruik maken van met name toiletgebouwen.

Daarnaast kan het zo zijn dat toerplaatsen niet het hele jaar open zijn. Toiletgebouwen zijn dan buiten het seizoen gesloten.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Knaus440 » di 7 jul 2015 14:06

In onze stacaravan hebben we een zgn badgeyser met elektronische ontsteking.
Levert een 14 liter heet water per minuut.
Kosten, een 5 a 600 euro.
Een boiler van 10 liter lijkt me klein, afwas, afsoppen, maar douchen neemt meer water voor mijn gevoel.
En geiser is prettiger.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Henmar53
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 6 jul 2008 11:12

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Henmar53 » di 7 jul 2015 19:16

http://www.megamove.nl/c-749968/butaan-propaan-geisers/,
bij ons op de camping kan je gewoon gebruikmaken van de "Key" je betaald €10,- borg, en je kan hem gewoon opwaarderen , douchen kost iets van €0,30-0,40 / keer douchen?
De camping is zowel voor stacaravans als overige kampeerden dezelfde tijd open! Ook de toiletgebouw en.
Menig stacaravan bewoner douched in het toiletgebouw voor dezelfde kosten als eenieder!
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door blefke » di 7 jul 2015 19:25

ik zou ook voor een geiser gaan.
Hadden wij vroeger ook in onze stacaravan.
En in die tijd was dat een echte luxe, zolang douchen als je maar wilt en altijd warm water knipoog.gif
Je kunt natuurlijk ook eens op MP kijken voor een 2ehandse.
Zullen gegarandeerd aanbieders zijn die goede geisers aanbieden.

Blefke

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Ab » di 7 jul 2015 20:44

In een van mijn vorige kampeermiddelen (een afzetunit) had ik ook een badgeyser ingebouwd.
Op propaan.
Onbeperkt douchen was goed mogelijk.
Tenminste, als er een kraan en een afvoer op de kampeerplaats aanwezig was.
Ik had wel een 80 liter watertank, maar zonder kraan en afvoer was het teveel gesjouw.
Dat speelt met een stacaravan natuurlijk niet.
Een geyser is door de directe verwarming goedkoper in het gebruik dan een elektrische boiler.
Het is wel zaak om de geyser goed in te bouwen.
In ieder geval zorgen voor een goede afvoer van de verbrandingsgassen, en (zeker zo belangrijk ) voor een goede aanvoer van zuurstof voor de verbranding.
Indertijd had ik de geyser in een compleet van het woongedeelte afgesloten kastje geplaatst, met een afvoer door het dak, en een rooster voor verse lucht in de buitenwand.
Het werkte prima. Maar 1 probleem. .De geyser is 2 keer
kapot gevroren omdat ik vergat af te tappen..
Beide keren kon ik 'm echter gelukkig wel weer dichtsolderen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door WillyL » di 7 jul 2015 22:43

Hangt ook af van het gebruiksmoment. Voor- en najaar is het koudwater koeler en dus moet je meer warm water gebruiken.
Hangt ook af van de douchemond. Gebruik een zuinige...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Cheers » zo 16 aug 2015 09:47

Kijk ook even naar je douchegedrag.
Ik kan mij van top tot teen douchen met 10 liter heet (=30 liter warm) water.
Recept: kort nat maken cq afspoelen, kraan uit en inzepen, afspoelen, klaar. Het is prettig, maar onzin om de douche 5 minuten te laten stromen.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

JaapB

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door JaapB » zo 16 aug 2015 09:55

Wij hebben in de Sprite ook een boiler van 10 liter.
In combinatie met een vaste wateraansluiting (comfort plaats) kunnen we na elkaar gewoon douchen.
Comfort plaats heeft ook een afvoer.
Staan we op een plaats zonder vaste wateraansluiting, dus met water uit de roltank, dan moet de volgende even wachten tot de boiler weer is opgewarmd. Uiteraard moet er voldoende water dan in de roltank zitten.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Jan van Vijven » zo 16 aug 2015 18:22

Dat moet je even uitleggen Jaap, in beide gevallen gaan er toch evenveel liters door de boiler dus de opwarmtijd is toch het zelfde? Met of zonder city aansluiting....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door JPGeetje » zo 16 aug 2015 18:58

Ik vermoed dat de boiler waar TS het over heeft, een close-in type is.
De boilertjes die thuis ook wel eens worden gebruikt op plaatsen die ver van het hoofd-warmwatertoestel liggen.
Pas op, die boilertjes kun je behoorlijk warm laten worden 90+ is vaak mogelijk op zijn hoogste stand.
De kunst bij het douchen is dat je een warmtebuffer moet aanleggen.
Dat doe je door het water in die boiler zo heet mogelijk te laten worden.
Je kunt dan verder aanlengen om de juiste douchetemp. te krijgen.
Tijdens het douchen loopt de temp. in de boiler terug waardoor de ingebouwde thermostaat het verwarmingselement van 2000+W. inschakelt.
Dat element zal niet in staat zijn om de warmtevraag in stand te houden maar zal de levering wel verlengen.
Daarom denk ik dat het best mogelijk is om lekker te douchen met een close-inboiler. (geen kwartier)
10 a 15 min na het sluiten van de kraan heeft hij weer een nieuwe voorraad heet water paraat staan. thumbup.gif
Wel adviseer ik om de douche te voorzien van een thermostaatkraan om de temp. zo lang mogelijk in stand te houden en zo min mogelijk verlies te hebben bij het afstellen van de juiste temp.
Mijn advies aan TS. Probeer het eerst eens en zet de boiler vooraf op zijn hoogste stand. thumbup.gif
Die boiler is achteraf evt. nog snel gekocht.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

JaapB

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door JaapB » zo 16 aug 2015 22:19

Dat moet je even uitleggen Jaap, in beide gevallen gaan er toch evenveel liters door de boiler dus de opwarmtijd is toch het zelfde? Met of zonder city aansluiting....
Er zit een 10 liter, (volgens mij)Truma boiler in die op electra en gas kan.
Jan, op zich heb je natuurlijk gelijk en zijn in beide gevallen de opwarmtijd gelijk.
Maar het viel ons op, op de campings in Nederland dit voorjaar, hadden wij steeds confortplaatsen.
Dus een vaste wateraansluiting.
Hier konden wij gewoon na elkaar douchen. ( wij zijn met z'n tweeen ).
Nu, onze rondrit door Engeland en Wales hadden we nergens een waterkraantje bij de caravan.
Dus gebruik gemaakt van de roltank met 40 liter water.
Dan is de druk op de leidingen in de caravan ietsiepietsie minder ondanks dat de pomp eerst een drukvat vult en dan de leidingen voorziet van een constante druk. Maar bijna niet waarneembaar.
Dus gingen we ook nu weer de douche uitproberen.
Echter nu bleek toch wel dat degene die als tweede ging douchen even tien minuten moest wachten.
Maar dan was alles ook weer goed op temperatuur.
JaapB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door Jan van Vijven » ma 17 aug 2015 01:43

Ik denk dat ik je denkwijze kan volgen, alleen denk ik: "meer druk is meer liters" dus zou je met minder druk makkeler moeten verwarmen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door dreamfox » ma 17 aug 2015 09:33

dag Jaap, wij hebben onze toercaravan uitgerust met een truma boyler op gas als optie ipv van de standaard electrische versie. We hebben deze zomer verschillende keren in de caravan gedouched en dit gaat perfect.
Deze boyler is de 10 liter versie op gas of op gas en electriciteit.
De onze is enkel op gas

In de gebruiksaanwijzing staat overigens het volgende omschreven:
Na het opwarmen ( duurt ongeveer 15-20 minuten) kan je 2 minuten douchen op douche temp, 1 minuut inzepen en terug 2 minuten douchen/ afspoelen. En dit kun je 2 maal doen, dus 2 personen telkens de cyclus. Daarna moet je opnieuw 15 a 20 minuten laten opwarmen.
Er zit ook een knop in die bepaald of het 50 of 70 graden moet zijn.
Ga je met 2 dan zet ik hem op 70 want dan is ie natuurlijk warmer en verbuik je bij het mengen minder warm water.
We hebben niet 1 keer zonder warm water gezeten dus in mijn ogen volstaat dit. Het is natuurlijk geen ultrajet douche waar je de straat stenen mee kan schoonspuiten maar met het kleine straaltje dat standaard is voor de caravans lukt het best.


de gas met extra electriciteit zou 5 minuten sneller zijn, voor ons dus geen issue.

JaapB

Re: Boiler van 10 liter voldoende?

Bericht door JaapB » ma 17 aug 2015 13:17

RE.gif

Dag dreamfox,
Ja, het bevalt ons ook uitstekend.
Wij hebben dan de combi versie, gas en/of electra, maar tot nu toe alleen op electra gebruikt.
Electra stand kan ik op twee temperaturen en twee wattages zetten, uit m'n hoofd gezegd, 1000 en 2000 Watt. De hoogste stand is voor de afwas veel te heet, brandt je je handen aan. Dus meer koud bij mengen. Ook wij hebben nog nooit zonder warm water gezeten.
En 10 minuten wachten tot de volgende kan douchen is toch geen ramp.
Ga je je even scheren of wat ook.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”