Chalet stellen

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
MirjamV

Chalet stellen

Bericht door MirjamV » vr 29 mei 2015 13:18

Goedemiddag allemaal,

Wij hebben sinds kort onze oude tour omgeruild voor een chalet op een vaste plaats. Nu hebben we gemerkt dat het chalet in de loop der jaren aan een kant een beetje verzakt is. We willen het nu graag weer waterpas stellen. Kunnen wij dit zelf? En hoe gaat dat dan?
Of moeten we hiervoor een bedrijf inschakelen? Zo ja, heeft iemand toevallig een indicatie van de kosten?

Bedankt alvast voor jullie reacties,
Groet,
Mirjam

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Chalet stellen

Bericht door Micky » vr 29 mei 2015 13:32

Je kunt altijd krikken, maar een dealer doet het vaak met luchtkussens onder het onderstel en daarna opvullen met plaatjes of balkjes


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Chalet stellen

Bericht door blefke » vr 29 mei 2015 15:01

RE.gif
Thei heeft nog wel een paar luchtkussens awhoea.gif awhoea.gif

@MirjamV,
Moet je veel waterpas stellen?
Heb je ook al aan de onderkant gekeken hoe het chalet nu gesteld is.

Ik zou het denk ik zelf gaan doen, maar dan moet ik wel weten hoe het aan de onderkant uit ziet.

blefke

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Chalet stellen

Bericht door Knaus440 » vr 29 mei 2015 15:16

Kun je van een zijkant nog onder het chalet komen?
Dan kun je zelf met een autokrik opkrikken, en met steunen, of stapels tegels, die kant wat hoger zetten en stabiliseren.
Ik heb vorig jaar onze nog zo bijgesteld.
Maar dan moet je er wel onder kunnen komen, soms is dat lastig tot onmogelijk!
Voor een prijsopgave kun je bellen met bv een stacaravanbedrijf.
Die hebben ervaring met het stellen
van stacaravans en chalets.


Ik heb een "mangat" in de vloer gemaakt om er zo onder te komen.
Dat mangat is nu dus luik om onder de vloer te kunnen. Ook handig voor checken leidingen etc.
Uiteraard op een niet druk belopen stuk en onder de vloerbedekking.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Chalet stellen

Bericht door Micky » vr 29 mei 2015 15:20

RE.gif

Wordt eigenlijk altijd met bielzen gedaan en dan opvullen met latjes en/of plankjes, ik heb het in mijn leven meerdere malen mee gemaakt.
Er zit gewoon ene stalen frame onder, daar kun je een krik onder zetten en als die genoeg ondersteuning heeft krik je hem zelf zo op, ik zou de bestaande balken niet bewegen/verwijderen, die liggen al super stevig, dus alleen opkrikken en opvullen. ik heb er ook wel foto's van maar die zijn gewoon niet duidelijk genoeg.

Edit, ik weet niet hoe zwaar/groot hij is, maar die van mijn ouders krik je niet met een autokrik op (4,5 x 13 meter houtskelet met kunststof buitenkant, weegt dacht ik 8 ton)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

MirjamV

Re: Chalet stellen

Bericht door MirjamV » ma 1 jun 2015 09:51

Bedankt voor jullie antwoorden, aankomend weekend gaan we weer, we zullen eens onder het chalet kruipen en kijken hoe het in elkaar zit.
Groet,
Mirjam

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Chalet stellen

Bericht door Sugar » ma 1 jun 2015 10:24

Zoals Mickey zegt, zit er normaliter een stalen frame onder met -voor de vorm- een stel wieltjes met luchtbanden. Chalets/stacaravans worden vaak met de kraan op de plek gezet. Kosten voor transport en plaatsen vanaf de dealer grofweg € 900. Maar met een stel goede krikken en vulplaatjes (geen naaldhout gebruiken) moet je het nu kunnen redden. Wel je kabels en leidingen goed nalopen, dat ze niet onder spanning staan.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Chalet stellen

Bericht door Knaus440 » ma 1 jun 2015 11:04

Gelukkig hoef je met een autokrik geen hele stacaravan/chalet op te tillen!
Bij autokrik denk ik overigens niet aan de krik die in een auto zit, maar een garagekrik.
Sorry voor verwarrend woordgebruik!

Ik heb de ervaring dat met een goede garagekrik, en inderdaad bielzen, tegels, wiggen, het stellen prima te doen is.
Kies inderdaad wel voor het metalen frame als het even kan. Wanneer je onder houten dwarsliggers gaat steunen heb je kans op een golvende vloer!
verder inderdaad opkrikken en opvullen.

Als je toch onder het chalet bent, kijk dan gelijk ook naar de aansluitingen van waterleidingen, gasleidingen, afvoer.
Zo vaak kom je niet onder een chalet/stacaravan.
Ik heb gelijk besloten om de onder de vloer liggende waterleiding van thermolint en buisisolatie te voorzien.

Ook uit eigen ervaring: onder een chalet kruipen is niet altijd even makkelijk. Er is niet veel "kruiphoogte" soms.
Ik moest vanaf de achterkant een geul graven onder vloer om wat bewegingsruimte te hebben.
Vandaar dat ik dus gekozen heb voor de "mangaten" om ook in het midden onder de 11 meter lange vloer te kunnen komen.
Vanaf de zijkant lukte niet, was enigszins verzonken door het iets verhoogde terras van 17 bij 6 meter met mooi strak liggende 15 bij 20cm stenen.
Opnieuw tegelen had ik geen zin in.
De andere zijkant stonden grote bomen met veel stevige wortels, dus ook niet graven en er even onder schuiven!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”