(Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Frans013
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 mei 2013 21:51
Locatie: Landgraaf

(Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Frans013 » wo 22 apr 2015 10:31

We hebben nu al een aantal dagen lekker weer overdag, maar de nachten zijn nog koud. Vanochtend was het 4 graden binnen.

Nu was ik van plan de Widney maar aan te laten komende nacht, kan ook wel een elektrische ventilatorkachel, maar dan word je gek van de herrie van dat geblaas.

Hoe doen jullie dat?
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 22 apr 2015 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp gewijzigd.

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door killerbee1958 » wo 22 apr 2015 10:44

Truma ultraheat op laagste standje (500W) en dan zorgt de ringverwarming ervoor dat hele caravan behaaglijk blijft.
Blower draait zo zacht dat het niet storend is. (en ik slaap heel licht en heb snel last van lawaai).
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Mees

Re: Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Mees » wo 22 apr 2015 10:53

Bij aankomst gaat de CV direct aan en pas bij vertrek weer uit.
Alde = vloeistofverwarming door radiatoren op diverse lokaties en dunnen platen in de vloer.
Dus dag en nacht.
Altijd op 19,5ºC
En maakt nagenoeg geen geluid.
Egels doen het luidruchtiger.

Frans013
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 mei 2013 21:51
Locatie: Landgraaf

Re: Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Frans013 » wo 22 apr 2015 11:05

Dank voor jullie antwoorden.

Even ter verduidelijking: het gaat om een stacaravan 9.00x3.70. Geen ringverwarming dus en al zeker geen Alde vloeistofverwarming helaas. De slaapkamers en de badkamer hoeven niet warm te blijven/worden. Het gaat enkel om de woonkamer.

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door killerbee1958 » wo 22 apr 2015 11:12

Ik ken je indeling natuurlijk niet maar als de slaapkamers al apart zijn (en met deur afgesloten) dan is verwarming in de woonkamer toch geen issue qua geluid?

Mischien moet je even aangeven wat je vraag precies is. Waarom vraag je je af of je de verwarming wel aan kan/mag?

Thuis laat je de verwarming toch ook gewooon s'nachts (hopelijk wel op nachtstand) aanstaan?
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Frans013
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 mei 2013 21:51
Locatie: Landgraaf

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Frans013 » wo 22 apr 2015 11:21

Mijn Eurom kachel maakt behoorlijk lawaai, dat hoor je door de hele caravan, zelfs met de deuren dicht. Omdat er een thermostaat op zit, slaat ie af en toe ook uit en aan, en van dat aan slaan word ik dan weer wakker.
De gaskachel is stil en verbruikt zo'n 170 gram per uur op de laagste stand.

Ik ben gewoon benieuwd hoe medeforummers dat doen. Laten ze de stacaravan helemaal af koelen en dan in de ochtend de kachel pas aan? Zijn er mogelijkheden die ik nog niet heb onderzocht of gewoonweg niet aan gedacht heb?

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door killerbee1958 » wo 22 apr 2015 11:31

Goed als collega stacaravanners gaan reageren. weenie.gif

Als het voornamelijk het vraagstuk is van de herrie dan zou je eens kunnen kijken naar een electrische kachel. Ik had vroeger zo een simpel kamperding met 500 of 100o Watt stand die de kop een beetje draaide en waar een heel klein ventilatortje inzat die echt niet stoorde.
Maar goed ook die gebruikte ik in een caravan en jij hebt wel even een wat grotere ruimte te verwarmen dus of dat voldoende is kan ik even niet overzien.

Denk overigens niet dat hier op dit forum heel veel sta-caravanners actief zijn maar goed je kan altijd even kijken wat er als antwoorden terug komt.

Succes met de verwarming van je stacaravan.
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Patman » wo 22 apr 2015 17:52

Ik had in mijn caravan een verrijdbare radiatorkachel, ik dacht oliegevuld, met regelbare thermostaat.
Instellen op het graden wat je minimaal wilt hebben en voila. In het voorseizoen stond ie 's nachts op 17 graden.

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Sugar » wo 22 apr 2015 17:57

Wij kruipen lekker tegen elkaar aan... mrgreen.gif
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Micky » wo 22 apr 2015 18:02

OP stroom verwarmen in een stacaravan loop je leeg, mijn ouders hebben een pelletkachel, maar hun chalet is wel groter (4,5 meter X 13 meter) de termostaat erin zorgt ervoor dat hij vanzelf aan en weer uit gaat. voor de pelletkachel verwarmden ze op gas.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door PD » wo 22 apr 2015 18:31

Mocht je al besluiten om elektrisch te verwarmen, dan zou ik er een tijdschakelaar tussen zetten waardoor de kachel bijv. tussen 24:00h (of al iets eerder) en 07:00h uit is. De isolatiewaarde van een stacaravan is nou eenmaal niet zo best en de hele camping verwarmen lukt je toch niet :lol:

Bij een voldoende aansluitwaarde van de camping, kun je mogelijk met 2.000 Watt en thermostaat stoken en dan gaat het opwarmen best snel.
Laatst gewijzigd door PD op wo 22 apr 2015 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Henmar53
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 6 jul 2008 11:12

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Henmar53 » wo 22 apr 2015 18:33

Wij hebben de Truma S3002(ipv. de Widney) in de stacaravan zitten,
deze blijft indien nodig s'nachts branden(gesloten toestel) verbrandingslucht vanonder de caravan vandaan en rookgassen via schoorsteen => atm.
na mijn idee weinig risico, in de tour caravan hadden we de TRUMA wel eens s'nachts aan.
Gieser is open toestel en heeft dus een groter risico op CO vergiftiging, trouwens die brand (waakvlam)wel de gehele dag.
Maar voor de zekerheid hebben we toch een CO/Rookmelder hangen.
Trouwens de eerste keer dat we de kachel (s'nachts) aan moeten hebben moet nog komen, s'morgens wel eens fris, koude neus, of koude handen als ze boven de dekens liggen knipoog.gif
verder lekker onder het dekbed kus.gif
slapen eigenlijk wel lekker in de caravan als het wat kouder is.
het is wel fris s'morgens maar 4 gr. lijkt me weinig, schat een graad of 14-15.
caravan is redelijk geisoleerd, en dubbel glas.
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door de reiziger » wo 22 apr 2015 18:40

Ik heb geen ervaring met stacaravans, maar ben wel benieuwd: kan je een tweevoudig elektriciteitstarief hebben op een camping; een verschillend tarief dus 's nachts (en in het weekend in Vlaanderen) tegenover overdag ?
Anders lijkt elektrisch verwarmen nogal prijzig tegenover gas.

.

Frans013
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 mei 2013 21:51
Locatie: Landgraaf

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Frans013 » wo 22 apr 2015 20:03

@dereiziger. Wij hebben geen piek/daltarief qua electriciteit € 0,28/kWh.

@Henmar53: Het slaapt heerlijk in de caravan als het zo koud is, de neus is het koudste punt in de ochtend, lekker dik duits donzen dekbed en slapen maar. Voor nood een elektrische onderdeken er onder, maar nog niet nodig gehad. Ik heb een Ultimate 900/2 uit 2010. Ik heb wel dubbel glas, maar is nog de laatste van aluminium van hun, wellicht scheelt dat en windkracht 4 uit het noorden die er onderdoor blies vannacht hielp ook niet natuurlijk. Normaal is het een graad of 10 inderdaad 's ochtends, maar vanochtend dus 4 volgens de thermometer. Op dat moment was het buiten 0.8, dus behoorlijk koud geweest in Brabant vannacht.
De Widney is ook een gesloten systeem, maar veel minder zuinig als een Truma, maar ja als je caravan+plek tweedehands koopt heb je weinig te kiezen. Een waakvlam heb ik niet, de geiser heeft electronische ontsteking.

Als de Widney op de laagste stand brandt dan verbruikt hij (volgens specs) op de laagste stand 122 gram/uur (ik zei eerder 170, maar had verkeerd gekeken :oops: ). Uitgaande van 8 uur branden is dat dus een kilo gas (grof gezegd) en dat kost dan dus € 2,00 (flessen ruilen in Belgie scheelt een tientje per fles van 10,5 kg). Met het stroomtarief van de camping kun je daar ook 7,15 kWh aan spenderen, dat kost evenveel, dan kun je dus ook een nacht een kacheltje van 800 Watt laten branden. Ik ga eens kijken wat het doet vannacht, ben wel benieuwd.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Knaus440 » wo 22 apr 2015 20:59

In onze stacaravan zat ook een andere kachel als we nu hebben.
Ik heb zelf een trumatic 5002 S ingebouwd met blower in 4 standen voor de ringverwarming.
Op de waakvlam, en blower in standje 1, is het behoorlijk stil. Kan ik bij slapen.
Maar wanneer er in de woonkamer geslapen wordt, gaat de blower bijna altijd uit.
Onze zoon verblijft er veel door de week, en doet het ook op die manier.
De afgelopen maanden hebben we regelmatig ook overnacht in de willerby.
Helaas geen dubbelglas.
's Avonds dus de gordijnen dicht, (ouderwetse dikke) en de kachel dus laag. Verbruik is dan 70 gram per uur.
Buiten vriest dan dan een graadje of 4, binnen is het dan 's ochtends 7 a 9 graden.
Onbijt maken, kachel hoog, blower aan, en in 10 -15 minuten is het er een graadje of 18.
Dan komt mijn vrouw ook wel haar bed uit mrgreen.gif
We hebben een vrij grote Willerby, 11 m bij 3,70 m.
Net voor we naar bed gaan even een soort van bouw kacheltje op de slaapkamer die slaapkamer, wc, douche/washok verwarmd.
Die gaat dan een 15 - 20 minuten aan.

Wanneer we op zijn gestaan en ontbijten gaat de kachel weer even aan.
En is het minder koud in wc/douche/washok.
Zonder de kachel aan is het daar dan een 4 graden bij -4 buiten.
Ook in de slaapkamer is het dan 4 - 6 graden.

In de beide slaapkamers, en in de douche/washok zitten ook van die elektrische radiator kachels in het plafond van Willerby.
Daar hebben we geen ervaring mee, de kleine elektrische kachel warmt veel sneller op.

Maar zelfs met vorst in de nacht is het goed behaaglijk te houden op deze manier.
En inderdaad is het anders dan een volledig warm woonhuis, maar daar stellen we ons op in.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door eurotrotter » wo 22 apr 2015 21:58

Mees schreef:Egels doen het luidruchtiger.
Wat?? een caravan verwarmen???? mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

het goede leven
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 20:31

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door het goede leven » zo 16 aug 2015 22:13

zoals knaus 440 al vermelde, de standaard kachels zijn niet bijzonder warm , een trumatic 5002 S is ideaal , hebben wij ook, en geen enkel probleem in de winter , wel dubbel glas .. maar er is nog een mogelijkheid, een losse gaskachel op propaan, eventueel ombouwen hiervoor , welke wel de zelfde aansluiting heeft als je afvoer/schoorsteen aansluiting , veelal 70 / 80 mm. zorg wel dat de aansluiting overeen komt, en dat er een goede ventilatie is , deze kachels zijn gebruikt genoeg te koop , in alle soorten en maten , +/- 6 kw vermogen is genoeg . ik weet niet wat je zelf kan doen maar zorg dat " alles schoon is " en " beslist geen lekkage's heeft " , een gaskachel moet ten alle tijden mooi blauw branden , anders is er een serieus probleem . of laat het anders door een deskundige uitvoeren.. wel zo veilig !
Mercedes Sprinter 211 CDI , Fendt Diamand 650 TF , Stacaravan/Chalet 8.50 x 3.30 Mtr.

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Cheers » zo 23 aug 2015 16:27

In onze stacaravan (10x4) zit centrale verwarming. In woon- en badkamer wil ik het graag behaaglijk hebben. In beide slaapkamers zit de radiator meestal dicht. Als we weg zijn staan alle binnendeuren open en zetten we de thermostaat op 10 graden. Dan bevriest de boel niet en wordt de zaak niet vochtig.
De thermostaat kan ik via een app op de smartphone overal uitlezen en schakelen. We zitten er vaak, het hele jaar door en dan wil ik het ook comfortabel hebben. Stook ca. 500 m3 aardgas per jaar in de stacaravan maar thuis minder dan vroeger, dus qua kosten valt het allemaal wel mee.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

het goede leven
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 20:31

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door het goede leven » zo 23 aug 2015 19:24

dat is een mooi systeem centrale verwarming, maar deze zal er waarschijnlijk van nieuw af gelijk zijn ingebouwd, achteraf inbouwen in een bestaande wagen lijkt mij een probleem , zo niet haast onmogelijk gezien de aanwezige ruimte ..
Mercedes Sprinter 211 CDI , Fendt Diamand 650 TF , Stacaravan/Chalet 8.50 x 3.30 Mtr.

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Cheers » zo 23 aug 2015 20:07

het goede leven schreef:dat is een mooi systeem centrale verwarming, maar deze zal er waarschijnlijk van nieuw af gelijk zijn ingebouwd, achteraf inbouwen in een bestaande wagen lijkt mij een probleem , zo niet haast onmogelijk gezien de aanwezige ruimte ..
De cv-ketel is vrij klein hoor. Past in een (meter)kast o.i.d. Radiatoren heb je in alle maten en de buizen lopen onder de vloer.

De top 10 kleine cv-ketels van dit moment:
Remeha Tzerra
Nefit Proline HRC
Intergas Kombi Kompact Hreco 24 CW3
Remeha Avanta
Intergas Kombi Kompact Hreco 36 CW5
Ferroli BlueSense serie
Intergas Kombi Kompact Hreco 36/30 CW5
Nefit Trendline
Viessmann Vitodens 100-W
Vaillant eco TEC plus

Hoe klein deze cv-ketels ook zijn, het zijn allemaal combiketels. Ze zorgen dus voor verwarming en warmwater.
Laatst gewijzigd door Cheers op zo 23 aug 2015 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Sta)Caravan verwarmen 's nachts

Bericht door Micky » zo 23 aug 2015 20:08

RE.gif

Bouw je in een dagje in hoor, stelt niets voor, de CV tegen de kopse kant onder het afdak met ene kastje eromheen, wat leidingen en een paar radiatoren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”