gasverbruik stacaravan/chalet

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Cheers » wo 28 nov 2012 22:13

Ben bezig een gasleverancier te selecteren voor ons net gekochte chalet in Dwingeloo.
Nu ben ik benieuwd met hoeveel kuub gas ik rekening moet houden qua jaarverbruik.
Chalet is van 2006, staat in het bos, is geheel van kunststof, goed geïsoleerd, voorzien van dubbel glas en heeft een cv-ketel, die ook het warme water levert.
's Zomers zullen we er het meest zijn. Ca. 6 weken en de nodige weekeinden en feestdagen in het voorjaar.
's Winters bij afwezigheid zullen we de thermostaat op 8 graden laten staan, om de boel vorstvrij en goed droog te houden.
Meeste gas zal gestookt worden in het weekje herfstvakantie, twee weken kerstvakantie en een aantal weekeinden in najaar, winter en voorjaar.
Wie heeft hier een idee van? Zou 250 tot 350 m3 een heel verkeerde inschatting zijn?
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Ab » wo 28 nov 2012 22:14

Heb je daar aardgas dan ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Cheers » wo 28 nov 2012 22:29

Ab schreef:Heb je daar aardgas dan ?
Ja
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Micky » wo 28 nov 2012 22:38

Zeker? dat zie je niet vaak, ook al lopen de leidingen door de grond.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Ab » wo 28 nov 2012 23:25

Ik denk, dat je met 300 m3 dan wel een heel eind komt.
Geheel afhankelijk van weer, koken , en verwarmen.. en verwarmingsketel (!)
8 graden lijkt me overigens best veel.. 2 of 3 graden is ook zat toch ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door willem » do 29 nov 2012 09:40

RE.gif
Bedenk wel dat alles dan wel "steen"-koud wordt en dat moet je wel weer opwarmen, wat overigens behoorlijk wat energie kost.
Mijn idee is beter de thermostaat tussen de 10 en/of 15 graden zetten om zo de opwarmtijd te reduceren.
Gr,
Willem
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Olive
Berichten: 145
Lid geworden op: do 19 jul 2012 19:51
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Olive » do 29 nov 2012 17:50

Absoluut oneens Willem.

Ik heb het gasverbruik langdurig bij gehouden van onze sportkantine.
Bleek dat verreweg het meeste gas werd gebruikt in de uren dat we er niet waren en de thermostaat op 15 gr stond.
Terug gedraaid naar 10 gr. en heel veel energie bespaard.

Dus die 8 graden bij afwezigheid is zo gek nog niet. Dan maar even koud als je daar aan komt.

gr
Mitsubishi Outlander 2,4 2 WD + T.E.C. Weltbummler Energy 473 TE

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Micky » do 29 nov 2012 17:58

RE.gif

En dat is nog bij lange na niet te vergelijken met een chalet, dat is stoken tegen de bierkaai :wink:

gewoon net boven nul houden en eventueel een op afstand te besturen thermostaat, dan hoef je niet eens koud binnen te komen.

bijvoorbeeld zoiets: http://sync.nl/toon-een-op-afstand-best ... ermostaat/
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Cheers » vr 30 nov 2012 19:57

Thermostaat gaat bij afwezigheid in de winter op 6 tot 8 graden, dan blijven ook de 'uithoeken' in het chalet boven nul.
Op afstand instelbare thermostaat werkt meestal via internet. Hoewel er Wifi op het park is, laat ik geen pc draaien als we er niet zijn. Ook schijnt de Wifi-verbinding regelmatig uit te vallen, dus dan je alsnog zonder verbinding.
ICY Connect biedt een kastje + thermostaat (set 439 euro) aan waar je met je smartphone een sms-je naar toe kunt sturen. Werkt met een puntensysteem, waarmee je voor 15 euro in 6 maanden (winter: okt t/m maart) 30 keer je cv-ketel aan kunt zetten. Dat zou voor ons voldoende zijn. Lijkt me wel lekker om thuis de thermostaat te verhogen, naar je chalet te rijden en daar in een warm huisje te stappen.
Maar voor zoveel geld zit ik graag even in een koud huisje...
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Micky » vr 30 nov 2012 20:31

RE.gif

Je hoeft helemaal geen pc aan te laten, je modem alleen en die staat thuis ook dag en nacht aan, als het een keer uit valt (wat bij mijn ouders die er bijna het hele jaar zijn, zeer zeer zelden is) dan start hij zich normaal gesproken zelf weer op en de keer dat hij dat niet doet kom je binnen in een ruimte waarvan de temperatuur is zoals je zelf de minimale waarde had ingesteld (dus bijv 6 graden), aangezien je toch een gas leverancier zoekt, neem de juiste en zo'n thermostaat kost je een eurotje of 50 sintfluit.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Henmar53
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 6 jul 2008 11:12

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Henmar53 » vr 5 dec 2014 21:58

Nou heb is even gekeken naar ons energie verbruik hebben sinds dit jaar een propaangas ldg net,
bijna ieder weekend ( vr avond /zondag avond ) en ca. 6 wkn hoogseizoen met gem. 3 prs.
Gas ( mei t/m oktober) 19 M3 a 3,85 = 73,15
stroom 169 KWH 0,42 = 70,98
water 15 M3 a 5,50 = 82,50
totaal dus 226,63 euro !!

- opmerking water verbruik incl wekelijks( ca.10 wkn) gazonsproeien/struikjes ivm nw aanleg grasmatten/ struikjes
- stroom dit jaar alle verl. op LED en KK 24 hr aan v/a april t/m oktober.
- Gas v/a medio mei t/m eind oktober

vind eigenlijk gasverbruik aan de hoge kant? amper gaskachel aangehad, voorspelling was, dat gasnet goedkoper zal zijn dan flessengas ( flessen gas ca. 55,- pp 2013)?
toch hoog verbruik geiser?? moet haast wel.
iemand nog cijfertjes?
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door caspar » vr 5 dec 2014 22:07

Ik zou er voor het gemak een zibro bij nemen dat scheelt veel in de opwarm fase en in de dagen dat het een beetje fris is maar dat is persoonlijk
burstner amara 520 ts

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Cheers » wo 24 dec 2014 21:16

Ondertussen twee jaar verder... Met de op afstand te bedienen thermostaat van Essent zet ik de cv thuis al aan en als we dan een uurtje later in het chalet komen is het lekker opgewarmd. De inhoud van de kasten, zoals kopjes en borden, blijft langer koud.
Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoeveel gas ik heb gebruikt. We betalen elke maand een vast bedrag van 50 euro aan de energieleverancier en dat blijkt meer dan voldoende. Voordeel van cv in het huisje is dat je ook in de winter ieder weekend kunt gaan, zonder dat geisers en waterleidingen steeds weer moeten worden afgetapt. Als we er niet zijn staat de thermostaat op 6 graden.

Nog een tip/waarschuwing; blijf ook in de winter voldoende ventileren en laat bij afwezigheid alle deuren en kledingkasten open staan! Je voorkomt zo vocht en schimmelvorming in de kledingkasten. Ik ontdekte schimmelvorming op een oude spijkerbroek die ik daar al een jaar heb liggen (en niet gebruik). Schuif ook geen bedden of meubels pal tegen de wand. Schimmel ligt op de loer, zeker in een vochtig bos...
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Knaus440 » do 25 dec 2014 13:43

Grappig,
Wij noemen de periode vanaf december het koude kastjes tijdperk kerstwhoehoehaha.gif]
De eerste paar uren, en 's ochtends komt er een koude laag je tegemoet bij het openen van de kastjes inderdaad.

We werken met gasflessen, bij 1 week echt wonen gaat er per week een fles van 18 kg door.
dan staat de kachel aan, eten koken, wassen/douchen.
En dan vriest het 's nachts een graadje of 2 a 3.
Bij meer kou ben ik lekker thuis.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Cheers » do 30 jul 2015 19:22

Het maandelijkse voorschot voor gas heb ik op 35 euro gezet. Afgelopen jaar 500 kuub verbruikt. We laten de temperatuur niet verder zakken dan 10 graden en zijn er veel geweest, vooral in de winter.
Wat je daar verstookt, dat gebruik je thuis niet. Ben je in het chalet, dan douche je niet thuis...
Ellende is wel dat je tegenwoordig meer betaalt aan transport- en belastingheffing, dan voor het gas zelf. Met dank aan de (r)overheid... schrik.gif
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Henmar53
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 6 jul 2008 11:12

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Henmar53 » ma 13 nov 2017 16:37

Seizoen 2017 eind maart - eind oktober:

Gas 17 M3 a 4,25/m3 = 72,25
stroom 227 kwh (staanplaats = incl.max 250kwh)a 0,39= 88,53
water 10 M3 (staanplaats = incl.max 22m3 incl.) a 5,10 = 51,-

totaal = 211,78

Blijf het jammer vinden dat minder gebruik niet beloond wordt op onze camping :roll:
in mijn geval betaal ik zo'n 75,- euro teveel ( lees niet verbruikt) omdat energie deels bij de prijs inzit, en alleen meerverbruik extra in rekening gebracht wordt.
wat inhoud dat ik( de camping moet BTW afdragen voor gas/water /kwh toch?) daar BTW over betaal, voor energie die ik niet gebruikt heb. scratch.gif
Kijk als campings alles kunnen meten (zoals bij ons) waarom dan niet gewoon naar verbruik blij.gif
Waarschijnlijk is deze manier voordeliger voor de camping knipoog.gif
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 nov 2017 17:18

Tja.....je wist op voorhand waar je aan toe was, graadje (gratis) warmer stoken?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

weter138

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door weter138 » za 11 sep 2021 10:30

Wij hebben een vaste gasaansluiting deze is aangesloten op een grote butagas tank. Iedereen is daar op aangesloten. Wel duur 3,58 euro per m2 excl btw.
Heb een chalet in de winter thermostaat op 5 graden.
Bij verwachte vorst schakel ik hem op afstand hoger via de WiFi. Ook bij ons valt deze uit heb nu elke nacht omstreeks 2 uur via een tijdschakelaar 15 min. de trom uitgezet. Hij reset daarna automatisch het WiFi systeem.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door piefje » zo 12 sep 2021 11:59

Tijdens een gemiddelde douchebeurt van 5 minuten verbruik je 50 liter water. Om dit water te verwarmen is ongeveer 0,2 m3 gas nodig

Verwarmen ligt elk jaar anders, deze zomer wat meer dan andere zomers.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Knaus440 » zo 12 sep 2021 12:08

In dit al oude bericht toch een opmerking:
Ook al laat je in chalet of stacaravan de cv op 5-8 graden staan, MAAR je waterleiding loopt onder de stacaravan/ chalet, is niet dieper ingegraven of met thermolint, dan kan de waterleiding bevriezen. Niet de leidingen van de cv want die zijn in stacaravan/chalet met anti-vries gevuld natuurlijk!!!!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door piefje » zo 12 sep 2021 17:56

Waterleiding vullen met antivries? awhoea.gif

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: gasverbruik stacaravan/chalet

Bericht door Wie-niets » ma 13 sep 2021 10:56

Algemeen
Waterleidingen diep genoeg ingegraven en/of voorzien van warmtelinten c.q. daarbij nog eens een goed geïsoleerd Chalet kan zeker bij zomer winter gebruik min 15 graden aan.
En antivries zou ik in de CV leidingen niet gebruiken i.v.m. de agressieve middelen die aantasten.

Wat prijs betreft die vaak berekend wordt voor gas op de grote tank van een park zit ongeveer tussen de 3,25-3,75 Euro per m3
Overigens nog even een opmerking als over gebruikshoeveelheid gas wordt gesproken. 30 of 50 m2 Chalet zit qua inhoud een duidelijk verschil in.

Ik zie eigenlijk in de draadjes zelden of nooit de m3 inhoud van de stacaravan of Chalet genoemd worden.
En wat is b.v. de aanwarm tijd van die m3 van b.v 4 graden naar 18 graden bij X graden buiten.
En wat voor capaciteit HR c.v. installatie wordt gebruikt en het afregelen per sectie is waarbij de kwaliteit van de isolatie van een Chalet ( denk aan dubbele beglazing, goed geïsoleerde vloer etc.) ook bepalend is.

En het is al gezegd. Goed ventileren is een belangrijk punt.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”