aluminium poetsen en groene aanslag

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Hinke

aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Hinke » vr 4 mei 2012 22:56

Dag allen,

Paar vraagjes. Onze stacaravan is aan één kant weer helemaal groen, ik krijg het er wel af maar is zwaar werk. Is er ook een middeltje om de caravan mee in te smeren zodat de groene aanslag minder snel terug komt?

En momenteel zijn we met een nieuwe aanbouw bezig en proberen zoveel mogelijk materiaal te hergebruiken, alleen de dakplaten (polycarbonaat) hebben we, tot nu toe, nieuw gekocht. We hebben nog een aluminiumdeur die we weer willen gebruiken maar die is dof en verweerd, hebben jullie tips hoe en/of waarmee ik die weer wat op kan poetsen?

groet, Hinke.

Vliedje

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Vliedje » za 10 nov 2012 13:29

caravan.gif Je kunt de caravan het beste eerst grondig reinigen met autoshampoo. Daarna afspoelen en behandelen met groene aanslagverwijderaar, dat ook voor terrassen wordt gebruikt. Verkrijgbaar inelk tuincentrum. Als je dat na elk seizoen doet blijft je stacaravan mooi en heb je vrijwel geen last van groene aanslag.

Wat het verweerde aluminium betreft zou je het kunnen proberen met aluminiumcleaner die ook wordt gebruikt om alu onderdelen van motoren te poetsen. Verkrijgbaar in motorzaken. Ik weet niet of dat helpt, maar het kan ook geen kwaad en is de moeite van het proberen waard.

Veel succes!

Hinke

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Hinke » za 10 nov 2012 15:32

Bedankt Peter, vorige week net de caravan opgeruimd en deels winterklaar gemaakt. Mijn man overnacht er nog regelmatig maar voor mij is het eerst mooi geweest :lol: Poets voor het aluminium heb ik deze zomer gekocht maar nog niet gebruikt, volgend voorjaar maar eens proberen. De tip voor de groene aanslag zal ik bewaren, ook daar in het voorjaar maar mee aan de slag.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Micky » za 10 nov 2012 16:27

Vliedje schreef:caravan.gif Je kunt de caravan het beste eerst grondig reinigen met autoshampoo. Daarna afspoelen en behandelen met groene aanslagverwijderaar, dat ook voor terrassen wordt gebruikt. Verkrijgbaar inelk tuincentrum. Als je dat na elk seizoen doet blijft je stacaravan mooi en heb je vrijwel geen last van groene aanslag.

Wat het verweerde aluminium betreft zou je het kunnen proberen met aluminiumcleaner die ook wordt gebruikt om alu onderdelen van motoren te poetsen. Verkrijgbaar in motorzaken. Ik weet niet of dat helpt, maar het kan ook geen kwaad en is de moeite van het proberen waard.

Veel succes!
das wel voor onbehandeld aluminium, als de deur een behandeling heeft gehad in de vorm van lak of verf, zou ik wel een ander middel gebruiken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Ab » za 10 nov 2012 16:55

Groene aanslag reiniger kan, maar is vrij duur.
Wat zeker zo goed werkt, zelfs nog beter naar mijn ervaring, is gewoon azijn. Milieuvriendelijk, en goedkoop.
Ik spuit dat (nevel) ook o.a. op mijn terras achter mijn huis.
Bij een vulling van de spuit (5 liter) gooi ik dan nog een klein scheutje afwasmiddel.
Dat breekt de oppervaktespanning van de azijn, zodat het beter uitvloeit.
Op de stoep doe ik verder niks, na een halve dag is het groen al weg. Werkt super.
Bij een zijwand van een caravan, moet je misschien na die tijd nog even wat naspuiten met water
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Micky » za 10 nov 2012 16:59

RE.gif

Ab, klinkt interessant, verdun je de azijn dan ook nog met water? zo ja in welke verhouding dan ongeveer?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Ab » za 10 nov 2012 17:02

Gewoon pure azijn.
We kopen gewoon een doos vol bij de Aldi, daar zit 12 x 1 liter in.
Nog geen 50 ct per liter.

Tip: laat het niet in de spuit zitten. Azijn tast de afdichtrubbers aan op den duur.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vliedje

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Vliedje » za 10 nov 2012 18:12

caravan.gif @Ab Ons terras maken wij ook altijd schoon met azijn. Waarschijnlijk kun je dat ook met de stacaravan doen, maar om het snel groen worden te voorkomen is het aan te raden om de caravan daarna te wassen met een warm sopje met autoshampoo. Aluminium vraagt een andere behandeling dan terrastegels. Overigens is het idd nodig om de spuit goed te reinigen om de reden die je noemt.
Laatst gewijzigd door Vliedje op za 10 nov 2012 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

pd0bao40

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door pd0bao40 » za 10 nov 2012 18:14

Hey Ab, nog een vraagje :bedoel je met die spuit (waarin 5 liter) een hogedruk spuit a la Karcher of andere soortgelijke ? Heb nl ook veel last van alg op het terras. Jaap.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Micky » za 10 nov 2012 18:39

5 liter spuit is bijv. zo'n kunststof bus met pomp er bovenop thumbup.gif

Edit Ab : Ja, klopt.
Ik spuit daar ook verdunde formaldehyde mee.
Nooit meer onkruid of mos tussen de voegen van het straatwerk.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Hinke

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Hinke » do 22 nov 2012 22:10

Afgelopen zomer heb ik de caravan schoongemaakt met water en schoonmaakazijn maar ik vind dat vreselijk zwaar werk. Dus ik zoek eigenlijk iets waardoor de aanslag minder snel terug komt. Als een sopje van autowas daarna helpt om de aanslag (iets) minder snel terug te krijgen scheelt dat natuurlijk al. Ach het duurt nog een paar maanden voor de voorjaarsschoonmaak..... helaas:-) Maar die autoshampoo ga ik zeker proberen.

Hinke.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Micky » vr 23 nov 2012 09:23

een echte verwijdereraar zorgt er ook voor dat het minder snel terug komt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Hinke

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Hinke » vr 23 nov 2012 10:12

Dank je Micky. Volgend voorjaar maar eens wat dingen proberen.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
PHcaravan
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 apr 2016 14:26

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door PHcaravan » vr 15 apr 2016 08:38

Heeft iemand een tip welke wax het beste te gebruiken is met de aluminium wanden van een stacaravan?

Volvodriver

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Volvodriver » vr 15 apr 2016 13:04

RE.gif
Gewoon de 123 caravanwax gebruiken.

Gebruikersavatar
PHcaravan
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 apr 2016 14:26

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door PHcaravan » vr 15 apr 2016 13:06

Geen harde wax gebruiken? Dat houdt toch langer?

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Diny » vr 15 apr 2016 15:40

@ Micky,
Het viel me op dat je de verdunde vorm van formaldehyde aanraadt.
Formaldehyde staat bekend als een kankerverwekkende stof.

Ik heb het jaren geleden een poosje gebruikt om de oprit enz. onkruidvrij te houden, maar ben ermee gestopt toen iemands overlijden aan kanker geweten werd aan regelmatig gebruik van dat spul.
Googlen maakte me ook wijzer.

Toegegeven, met grote tussenpozen gieten zal minder snel tot problemen leiden dan nevelen of ermee werken zonder masker, maar ik wil de nadelen toch even onder de aandacht brengen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Micky » vr 15 apr 2016 16:45

RE.gif

Nee, dat was Ab denk ik scratch.gif , ik heb het zelf ook 3 keer gelezen omdat het lijkt alsof ik het geschreven heb en ik ken het product niet eens, Ab heeft als moderator denk ik de Edit geplaatst alhoewel ik dat zelf ook vaak zo doe...

In die tijd gebruikte ik alleen: https://www.gamma.nl/assortiment/bayer- ... /p/B483277

Trouwens goed dat je het aantipt hier, een gewaarschuwd mens telt voor 2
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Vliedje

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Vliedje » vr 15 apr 2016 18:02

Tegenwoordig gebruik ik dit
image.jpeg
image.jpeg (72.1 KiB) 12093 keer bekeken
voor zowel de toercaravan , als ons kunststof chalet. Het resultaat is verbluffend. Eventuele zwarte strepen verdwijnen als sneeuw voor de zon en de groene aanslag op de nerfstructuur van het chalet, verdwijnt niet alleen vlot, maar blijft ook langer weg.
Wel doe ik het chalet met een borstel vanwege die nerfstructuur, maar bij het gladde oppervlak van de toercaravan gaat het prima met een gewone spons.

het goede leven
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 20:31

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door het goede leven » zo 17 apr 2016 17:21

vloeibare groene zeep van driehoek, even laten intrekken en schoonmaken , milieu vriendelijk, goedkoop, en werkt goed bijna het zelfde als azijn, er zit clycerine in verwerkt wat weer het effect heeft dat je opppervlak iets vettig blijft, en vuil niet goed zal hechten .
Mercedes Sprinter 211 CDI , Fendt Diamand 650 TF , Stacaravan/Chalet 8.50 x 3.30 Mtr.

Volvodriver

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Volvodriver » zo 17 apr 2016 21:12

PHcaravan schreef:Geen harde wax gebruiken? Dat houdt toch langer?
Misschien maar 123 spuitwas brengt veel makkelijker op, gewoon de flacon aan de slang koppelen, spuiten, ramen drogen en klaar is kees. Het houdt ongeveer 4 maanden.
Harde wax is daarnaast redelijk duur voor je caravan. Je moet nogal een oppervlak behandelen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Micky » zo 17 apr 2016 21:14

RE.gif

Met alle respect, dat is geen degelijke waxbeurt hoor, dan wil je gewoon echt kwaliteit en spuitwax is een leuk product voor even snel, maar geen duurzame oplossing.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Volvodriver » ma 18 apr 2016 12:57

RE.gif
Klopt Micky. Maar alleen een auto krijgt een degelijke behandeling. Een stacaravan heeft 3 x per jaar voldoende aan de 123 wax. (In mijn opinie overigens).

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: aluminium poetsen en groene aanslag

Bericht door Micky » ma 18 apr 2016 13:45

Ze zijn beide buiten in weer en wind, ik zou dus mijn chalet net zo behandelen als mijn auto..


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”