stacaravan winterklaar maken

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans

stacaravan winterklaar maken

Berichtdoor tine123 » di 13 sep 2011 20:08

hoi,
wij hebben het eerste jaar een stacaravan.

Nu vroegen we ons af hoe we die winterklaar maken?

Alle water aflaten? Moeten de leidingen ook doorgeblazen worden? We hebben geen compressor , kan het ook anders?

Zijn er nog zaken waaraan we moeten denken?
tine123

Re: stacaravan winterklaar maken

Berichtdoor Patman » di 13 sep 2011 20:50

Hoofdkraan dicht en de waterleiding aftappen. Ik deed dan altijd alle kranen open, blies de kranen door met de mond. Indien je een geiser hebt, leeglaten lopen. Antivries in alle afvoerputjes deed ik voor de zekerheid. Matrassen zette ik op z'n kant. En eventueel vochtvreters plaatsen (wel af en toe legen). Let op dat je geen voedsel laat liggen, de
muizen weten het te vinden :wink:

Succes!
Patman

Berichtdoor fs1986 » di 13 sep 2011 21:12

En vergeet vooral de stortbak en zwanenhals van het toilet niet leeg te maken.
fs1986

Berichtdoor tine123 » wo 14 sep 2011 09:41

bedankt voor de tips alvast !

nog een vraagje: (ik ben een vrouw met twee linkerhanden dus dat zegt genoeg he :) )

u zegt aflaten toilet, hoe doe ik dat? als ik de hoofdkraan toedraai en nog eens doorspoel, blijft sowieso nog water staan in het toilet, hoe krijg ik dat eruit?

en nog een tweede vraagje: :) van bv onze kraan in de keuken van de voortent naar de hoofdkraan vooraan aan de straat, loopt toch wel enkele meters.

kan ik dat dan zomaar met de mond doorblazen?

bedankt!
tine123

Berichtdoor Knaus440 » wo 14 sep 2011 15:31

Wij hebben sinds mei vorig jaar een stacaravan. Met dus ook een winter ervaring. We zijn regelmatig ook in de winter een weekend in de stacaravan geweest. wanneer we naar huis gingen had ik het volgende lijstje:
=>Gasfles dicht.
=> hoofdkraan waterleiding in de put dicht.
=> de kranen in de stacaravan open.
=> geiser> stroom uitzetten en leeg laten lopen.
=> Bij de hoofdkraan in de put zaten aftapkraantjes, die zette ik open en dan liep de complete waterleidingnet van de stacaravan zo goed als leeg.
=> 1 aftappunt liet ik open staan.
=> in de zwanehalzen van gootsteen, douche etc deed ik antivries.
=> de waterleiding stortbak wc deed ik dicht en spoelde 1 of 2 keer de bak zo goed als leeg.
=> ook antivries in de toiletpot!!!
=> 1 kraan open laten staan, de rest dicht.

Doorblazen van de waterleiding heb ik nooit gedaan. Maar er moet wel bij gezegd worden dat we de put met aansluitingen voor meerdere caravan op ons terrein hebben. En de kranen in een 80 a 90 cm diepe put zitten. Water kan dus echt goed weglopen.
Lijkt een grote klus maar was binnen 10 minuten gebeurd.

Bij terugkomst de kranen dicht en aftappunten dicht, hoofdkraan weer open. Op die maniet heb ik nooit een probleem gehad. Ik zie het meerdere campinggasten ook doen op die manier.

Ik heb me de luxe veroorlooft door de onderkant geisoleerd dicht te maken en het leidingnetwerk te voorzien van thermolint en buisisolatie.
Desalniettemin werk ik toch elke keer het rijtje af. Het lastigste is eigenlijk dat ik steeds de hoofdkraan in de put oet openen, en dus op mijn buik op de grond moet. ik zoek daar nog iets elektrisch voor.
Ik heb ons waterleidingnet tot de hoofdkraan geisoleerd en van thermolint voorzien. Uiteraard met een sensor die zorgt dat de lintverwarming niet steeds aan is. Maar temperatuur gestuurd tussen de 4 en de 13 graden aan en uit gaat.
Die voorziening gebruik ik eigenlijk alleen wanneer we daar zijn met kou. Anders is het waterleidingnet toch leeg.

Voor de antivries koop ik de goedkoopste die ik kan vinden, meestal Lidl, Aldi etc. Wel tot -25.
In de WCpot liet het geen blauwe waas of rare vlekken achter.

De tip van de matrassen en de vochtvreters staa er al, geen kostbare dingen direct zichtbaar door een raampje, helaas een ervaringsfeit. Er is ingebroken in de caravan deze winter.
Zorg ook voor een blik in en op de caravan af te toe, door jezelf of iemand anders. parkbeheer of zo.
En houd een ventilatierooster open.
Johan
Knaus440

Keer terug naar Stacaravans