Gaskachel verwijderen

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Annemouse

Gaskachel verwijderen

Bericht door Annemouse » do 16 okt 2014 22:25

Hallo,

Wij zijn sinds een jaar de trotse bezitters van een atlas moonstone super uit 2003.
Nu willen wij het een en ander gaan veranderen maar staat de gaskachel eigenlijk in de "weg". Aangezien er ook een elektrische kachel in de caravan zit die genoeg warmte afgeeft, willen wij de gaskachel eigenlijk verwijderen. Kan dit zomaar? Ik ben namelijk bang wat ik tegen ga komen als ik het verwijder, er zit namelijk ruimte achter, hij komt naar voren toe zeg maar.
Hopelijk kunnen jullie ons helpen! :wink:

Alvast bedankt

Groetjes,
Annemarie
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gaskachel verwijderen

Bericht door Micky » do 16 okt 2014 22:53

je krijgt een gat en gezien de schouw die je hebt, ziet dat er niet echt uit, waarom wil je hem verwijderen als ik vragen mag, wat meer info geeft ons de mogelijkheid gerichter advies te geven.
Wil je de hele schouw verwijderen, dan kan dit gewoon, het enige wat op de kachel zit is een gasleiding die komt normaal gezien van onder de stacaravan , die kun je dus terug trekken en afdoppen.
Tevens heb je boven de afvoerpijp, deze kun je ook gewoon verwijderen en zorgen dat het netjes afgedicht wordt, de doorvoer kun je desgewenst laten zitten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Annemouse

Re: Gaskachel verwijderen

Bericht door Annemouse » do 16 okt 2014 23:24

Hallo,

Wij willen hem verwijderen zodat wij dan meer ruimte krijgen voor een bankstel. Dus inderdaad de hele schouw, hoe leuk ik hem ook vindt ;-) . Dus in principe zitten er geen rare verrassingen achter de schouw en is dit mogelijk?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gaskachel verwijderen

Bericht door Micky » do 16 okt 2014 23:27

RE.gif

ja hoor, doorgaand is alles voor het behang geplaatst, dus zelfs het behang loopt normaal gezien gewoon door, wel even checken natuurlijk voordat je de boel uit elkaar trekt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Annemouse

Re: Gaskachel verwijderen

Bericht door Annemouse » do 16 okt 2014 23:34

Ok: bedankt voor de tips en antwoorden! thumbup.gif

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Gaskachel verwijderen

Bericht door blefke » vr 17 okt 2014 08:12

Ik zou het afvoerpijpje boven op het dak laten zitten en de binnenkant v.d. caravan dichtmaken met een mooi roostertje.
Heeft 2 voordelen 1 snel klaar 2 heb je ook nog wat trek in je caravan.
En mocht je later alles terug willen plaatsen heb je tenminste nog het afvoerpijpje op de juiste plek.
Blefke

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gaskachel verwijderen

Bericht door WillyL » vr 17 okt 2014 21:43

Trekt de kachel lucht vanonder door de vloer dan kan je overwegen dit gat ook met een afsluitbare rooster af te sluiten. Zo heb je extra verluchting wanneer je het openzet, bv bij afwezigheid in de winter.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gaskachel verwijderen

Bericht door Micky » vr 17 okt 2014 23:32

RE.gif

nee, dat doet ie doorgaans niet
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Gaskachel verwijderen

Bericht door Knaus440 » za 18 okt 2014 09:43

Ik heb deze kachel verwijderd uit onze stacaravan.
En vervangen door een grote trumatic en ringverwarming aangelegd.
Met een elektra prijs van 34ct per Kwh kon een grote gasfles al snel uit bij wat kouder weer, tov elektrische verwarming.
Maar over de totale constructie:
Ik heb een zijwand van de schouw verwijderd om de motor van de ringverwarming mooi weg te kunnen werken in de schouw.
En dus ook de constructie kunnen bekijken.

Trouwens, slim om deze kachel te verwijderen. Je moet het warm krijgen van de gloed en kleur van de vlammetjes. :(
De kachel zelf geeft heel weinig warmte en gooit alles in de schoorsteen.

De constructie; Onze Willerby is uit dezelfde tijd.
houd er rekening mee dat je wat moet aanpassen, de wand met isolatie, en behang, loopt waarschijnlijk wel door.
Bij mij zat in de vloer een aanzuig gat, en uiteraard een rookafvoer gat in het dak.

De vloerbedekking liep niet door, het lijstje op de grond en plafond ook niet.
Op de wand en het plafond was een duidelijke aftekening zichtbaar van de schouw, was wat verkleurd zeg maar.
De gasleiding moet je degelijk afsluiten.

Op zich heb je de constructie van de schouw er in korte tijd uit.
Maar hij zit wel strak tussen vloer en plafond, dus langere stevige zijkanten moet je voorzichtig verwijderen.
De plafond platen zijn snel beschadigd.

Oja, bij mij logeerden erg veel spinnen in de ruimte achter de schouw mrgreen.gif

johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”