Keuring Belgie

Instructieboekje nodig? Reisgenoten gezocht? Plaats hier je oproep.
hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Keuring Belgie

Bericht door hermanVB » di 3 feb 2015 18:06

Bij mij kleeft dat altijd op de voorkant.....zou niet weten waarom dat niet mag?
Knaus Komfort 325

ronny
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 07:05
Locatie: BE Haacht

Re: Keuring Belgie

Bericht door ronny » di 3 feb 2015 18:37

weet zelfs ni dat je die verplicht bent om te plakken. heb die nog nooit gehangen op de vrachtwagen.
herman ,proficiat met de aankoop en laat iets weten dat het gelukt is om hem te keuren met mijn uitleg.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Keuring Belgie

Bericht door hermanVB » di 3 feb 2015 19:46

Ziehier het antwoord van het keurstation:


Geachte,

Voor inschrijving van een caravan moet je eerst een administratieve keuring laten uitvoeren, dwz enkel met de documenten je aanbieden aan de kassa van een keuringsstation.
Met het roze inschrijvingsaanvraag kan je via je verzekeraar de caravan inschrijven en van zodra je de nummerplaat/inschrijvingsbewijs thuis krijgt kan je de caravan laten keuren voor in gebruikname.

Mvg



Freddy Van Eyken
Adjunct Stationschef autokeuring Willebroek

Super bedankt! thumbup.gif
Knaus Komfort 325

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Keuring Belgie

Bericht door Kingpin1966 » di 3 feb 2015 19:47

RE.gif
Het leven kan zo simpel zijn. knipoog.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Cehash
Berichten: 15
Lid geworden op: za 27 jun 2015 12:35

Re: Keuring Belgie

Bericht door Cehash » di 5 jan 2016 15:00

Ik denk dat mijn "probleem" ook hier in dit draadje past.
De caravan is in België gekeurd voor 2 jaar. Na de keuring werd de caravan op een camping in het buitenland geplaatst en de bedoeling is om die er voor jaren te laten staan, zonder die te verplaatsen (hij behoudt de nummerplaat en de verzekering en de verkeersbelasting worden verder jaarlijks betaald).
Stel dat ik binnen 3 jaar de caravan terug naar België wens te brengen ... mag ik dan met de caravan richting België rijden om hem hier dan onmiddellijk ter keuring aan te bieden? Of moet ik die eerst in het buitenland in een keuringsstation aanbieden (om toch enigszins gekeurd op de baan te komen) om dan bij aankomst in België opnieuw langs de keuring te passeren.
M.a.w. geldt de buitenlandse keuring (in een Europees land) als vrijbrief om met de caravan richting België te rijden. Zal de verzekering, bij een ongeval, de buitenlandse keuring als rechtsgeldig beschouwen.
Een andere oplossing om legaal op de weg te komen (tenzij de caravan op een vrachtwagen te laten plaatsen :-)) zie ik eigenlijk niet.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Keuring Belgie

Bericht door fendtjeplatin » di 5 jan 2016 18:02

RE.gif

Denk eenvoudig

Staat niet in Belgie
Dus nummerplaat binnen sturen , geen verkeersbelasting meer , geen ba verzekering meer nodig.
Terug de weg op , inschrijven , verzekering betalen en naar de keuring.
Voordeel ge gaat gegarandeerd geen problemen hebben.
Niet gekeurd is de weg niet op , geen ba dekking , extra betalen wegens te laat aanbieden.
Weet wel een kleine kost ba + taks maar waarom blijven betalen , ge spreekt nu van 3 jaar maar wat als het langer wordt.
Een ander iets , jaren stilstand wat met remmen , banden enz.
De baan op zonder dit alles in orde ?
Zegt ge blijf alles betalen , wanneer terug in verkeer op papier dekking vragen aan verzekering.
Bij terug inschrijving , wel dekking ge moet u tenslotte naar de keuring kunnen begeven.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 5 jan 2016 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Svp niet onnodig quoten!
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Keuring Belgie

Bericht door Micky » di 5 jan 2016 18:44

RE.gif

Idd, als je het kenteken erop laat zul je gewoon na 2 jaar terug naar België moeten voor de keuring, simpel als dat, ander ben je in overtreding.
Dus idd platen verwijderen en uitschrijven
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Cehash
Berichten: 15
Lid geworden op: za 27 jun 2015 12:35

Re: Keuring Belgie

Bericht door Cehash » di 5 jan 2016 20:59

fendtjeplatin schreef:Denk eenvoudig
Heb ik al een beetje gedaan :-).
Vooreerst de jaarlijkse kosten voor de caravan (verzekering 39 euro en verkeersbelasting iets van 36 euro). Dat valt nog mee, niet.
Caravan staat in Portugal; stel dat ik jullie raad opvolg en alles opzeg.
Wil ik in de toekomst toch terug de baan op met de caravan, dan moet ik na het nemen van een verzekering terug een administratieve keuring van de caravan in België doorlopen. Nadien de nummerplaat aanvragen en daarna terug naar het keuringsstation in België voor de "echte" keuring van de caravan.

Behoud ik mijn nummerplaat en verzekering, dan rest me alleen een technische keuring.
Het probleem heb ik ook voorgelegd in het keuringsstation aan de chef. Hij wist niet meteen een oplossing voor deze case, maar stelde me voor om met de verzekering een overeenkomst te maken dat een technische keuring in Portugal aanvaard zou worden voor de trip naar België (en daarna direct naar de Belgische keuring).
Anderen zeggen me dat men steeds als "niet gekeurd zijnde" rechtstreeks naar het keuringsstation mag rijden; in dit geval is dit natuurlijk een heuse trip, maar als men een overeenkomst heeft met de verzekering lijkt me verder weinig gevaar (ik kan altijd de Portugese keuring voorleggen, niet).

Ik heb dit probleem gewoon op dit forum gegooid om eventueel nog andere oplossingen te horen. Opzeggen van verzekering en inleveren van de nummerplaat brengen echt geen oplossing. Alles gaat over de trip van Portugal naar België over ..... misschien 3, 4 ... jaar.

Stori
Berichten: 180
Lid geworden op: di 9 jul 2013 12:47
Locatie: Geel B

Re: Keuring Belgie

Bericht door Stori » wo 6 jan 2016 08:05

Wij overwegen ook om de caravan in Spanje te stallen. Maar willen in Spanje tijdens de vakantie rond rondtrekken en dan hebben we hetzelfde probleem. Ondertussen heeft mijn man op het Internet gevonden dat je de caravan in Spanje (slechts enkele toegelaten stations) kan laten keuren en dat dit aanvaard wordt voor de Belgische keuring.
Misschien ook in Portugal mogelijk? Ik zal hem straks eens vragen waar hij die info heeft gevonden.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Keuring Belgie

Bericht door fendtjeplatin » wo 6 jan 2016 10:41

Stori schreef:Wij overwegen ook om de caravan in Spanje te stallen. Maar willen in Spanje tijdens de vakantie rond rondtrekken en dan hebben we hetzelfde probleem. Ondertussen heeft mijn man op het Internet gevonden dat je de caravan in Spanje (slechts enkele toegelaten stations) kan laten keuren en dat dit aanvaard wordt voor de Belgische keuring.
Misschien ook in Portugal mogelijk? Ik zal hem straks eens vragen waar hij die info heeft gevonden.
Een Spaanse keuring met een Belgische nummerplaat.
Zou me echt heel verwonderen.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Keuring Belgie

Bericht door fendtjeplatin » wo 6 jan 2016 10:45

Cehash schreef:
fendtjeplatin schreef:Denk eenvoudig
Heb ik al een beetje gedaan :-).
Vooreerst de jaarlijkse kosten voor de caravan (verzekering 39 euro en verkeersbelasting iets van 36 euro). Dat valt nog mee, niet.
Caravan staat in Portugal; stel dat ik jullie raad opvolg en alles opzeg.

Alles gaat afhangen of in het buitenland een verplichte keuring nodig is zoals in Belgie.
Nu caravan in Spanje , nummerplaat er op en geen keuring wat zegt uw ba verzekering hierover.
Nl moeten niet naar de 2 jaarlijkse keuring zoals in Belgie.
Als me niet vergis is daar een vrijwillige Bovag keuring wel mogelijk.
Dus een heel anders iets als in Belgie.
Hoe het in Spanje , Portugal is ???
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Keuring Belgie

Bericht door WillyL » wo 6 jan 2016 11:09

Dit is inderdaad een vrij ingewikkeld geval. Het eenvoudigst is om regelmatig naar België terug te keren...

Zoals reeds geschreven, zoek erkende keuringscentra in Portugal, waarschijnlijk in of nabij Lissabon en laat je voertuig/caravan daar keuren. Ook een keuring in een door België niet-erkend station is mogelijk maar dan moet je nadien wel laten herkeuren in je thuisland, met extra kost.

Je mag inderdaad rechtstreeks naar je keuringstation rijden, eventueel zelfs het eerste over de grens in België, maar doe je dat na een lange rit? In princiepe is de toegelaten rit van je woonadres naar het keuringsstation.

Een nietgekeurde caravan ook is bij mijn weten ook niet verzekerd. Check dit eens met je verzekeraar!

Aanvraag nieuwe nummerplaat, inverkeerstelling enz. kan inderdaad duurder zijn dan 1 of 2 jaar de caravan gewoon ingeschreven te houden.

Om de kost nog een beetje te drukken kan je ook aan je verzekering vragen de polis op te schorten zolang de caravan niet op de openbare weg komt. Dan moet je enkel de verkeersbelasting betalen. Je bent dan wel niet verzekerd tegen diefstal ed. Maar vermoedelijk is dit nu ook niet het geval.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Ik zoek...”