Faillissement CABBY

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2843
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 09:49

Hoe je het ook wendt of keert, een caravan (of camper) is een verzameling onderdelen. Ook bij de dure Scandinavische caravans wordt alleen het interieur speciaal vervaardigd. De rest komt gewoon van de plank van grote toeleveranciers. Er wordt goed nagedacht welke onderdelen er gemonteerd moeten worden en er zijn in het verleden knappe innovaties geweest. Maar de aantallen zijn te laag, de concurrentie zat ook niet stil en dus zijn ze te duur geworden. Voeg daaraan nog even toe dat het veelgeroemde Alde-systeem zeker niet vrij van storingen is. Zelfs in Noorwegen zijn de Dethleffs-Snow gewilder dan de de lokale maaksels. Meer caravan voor veel minder geld.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

arnovariante

Re: Faillissement CABBY

Bericht door arnovariante » do 14 jan 2016 09:54

De kwaliteit van Kabe en Cabby enz wil ik helemaal niet bestrijden.
Maar ook de nieuwere vinden wij gewoon niet mooi.
Dat geld dus ook voor de oudere Fendts, en daar zijn ook hele volksstammen gelukkig mee!
Ik denk dat Fendt het ook heel moeilijk had gekregen als hun interieurs niet die inhaalslag hadden gemaakt.
Nu zijn het echt mooie hutten, van binnen en van buiten.
Maar het blijft persoonlijk, gelukkig.

Volvodriver

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Volvodriver » do 14 jan 2016 09:56

Dat het een kwestie van smaak is valt niet over te twisten. Dat klopt.
Wat ik er echter mee probeer te zeggen: Het "Ikea" interieur is/was al een poosje verleden tijd.
Laatst gewijzigd door Volvodriver op do 14 jan 2016 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

arnovariante

Re: Faillissement CABBY

Bericht door arnovariante » do 14 jan 2016 09:57

Ik ben voor het laatst een jaar of 4 geleden bij Heijdijk geweest.
Volgens mij waren ze toen net Cabby importeur.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 10:09

arnovariante schreef:Als ze nog eens de interieur vormgeving op het pijl van de prijs brengen maken ze nog een kans vind ik.
Verder helemaal eens met de constatering dat het veel te veel kleine merken zijn die in een beperkte markt opereren.
Wat vormgeving betreft was Fendt in mijn ogen ook lang veel te oubollig en ouderwets.
Pas de laatste jaren is daar een flinke omslag gemaakt en zijn het nu gewoon hele mooie caravans.
Wat is hier oubollig en ouderwets aan dan Arno?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
XV_limburg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 11:47

Re: Faillissement CABBY

Bericht door XV_limburg » do 14 jan 2016 10:34

RE.gif
De buitenkant is niet zo "modern" als andere merken. Maar ook dat kan zijn charme hebben.
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD Automaat
Eifelland Holiday 520 TM Advance BJ 2006
Camptek drive Mover
Truma Saphir Comfort RC

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2843
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 10:44

RE.gif Ook knalharde voordelen. Niet iedereen was blij met de ramen van de futuristische Hobby.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Faillissement CABBY

Bericht door evr66 » do 14 jan 2016 15:01

troapel schreef:
evr66 schreef:Ook als me de kwaliteit waardeert, wordt er uiteindelijk toch vaak gekeken naar de verhouding tot de prijs lijkt me. |Je kunt je afvragen of een caravan van EUR 60k nog veel meer (vakantie)plezier oplevert dan een van pak m beet 30-40k. Zal ongetwijfeld met de crisis samenhangen maar het zijn ook nogal geen bedragen die je af en toe bij de topmerken voorbij ziet komen :)
Dan zal Mercedes ook niet meer verkocht moeten worden. Die kosten nieuw ook een godsvermogen... ;)
Daarom rijd ik een oude Benz :)

Gebruikersavatar
XV_limburg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 11:47

Re: Faillissement CABBY

Bericht door XV_limburg » do 14 jan 2016 15:26

RE.gif RE.gif
Nee geen vooroordelen... Maar mijn smaak en over smaak valt niet te twisten whistle.gif
knipoog.gif
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD Automaat
Eifelland Holiday 520 TM Advance BJ 2006
Camptek drive Mover
Truma Saphir Comfort RC

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 15:42

RE.gif

Of iets modern is of niet, is eigenlijk geen smaak, maar een feit mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Faillissement CABBY

Bericht door PD » do 14 jan 2016 16:48

Het feit dat zo'n relatief duur caravanmerk failliet gaat, heeft volgens mij maar zeer beperkt met het economisch klimaat te maken. De koopkracht van juist de doelgroep die zich wat meer kan permitteren is namelijk niet of nauwelijks afgenomen of zelfs toegenomen.

De teloorgang moet dan ook meer gezocht worden in het verliezen van de aantrekkingskracht van het merk. Waarschijnlijk voornamelijk veroorzaakt door de concollega caravanmerken die aantrekkelijker zijn geworden voor deze doelgroep. Naar mijn mening zijn ze de aansluiting met hun klanten gewoon verloren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 21:01

RE.gif

Die kans is enorm groot denk ik ook. Toch denk ik dat het ook wel echt met de crisis te maken heeft, velen denken nu met hun huidige caravan, we doen er wel 4 jaartjes langer mee....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Stef » do 14 jan 2016 21:14

Hans1954 schreef:Hoe je het ook wendt of keert, een caravan (of camper) is een verzameling onderdelen. Ook bij de dure Scandinavische caravans wordt alleen het interieur speciaal vervaardigd. De rest komt gewoon van de plank van grote toeleveranciers. Er wordt goed nagedacht welke onderdelen er gemonteerd moeten worden en er zijn in het verleden knappe innovaties geweest. Maar de aantallen zijn te laag, de concurrentie zat ook niet stil en dus zijn ze te duur geworden. Voeg daaraan nog even toe dat het veelgeroemde Alde-systeem zeker niet vrij van storingen is. Zelfs in Noorwegen zijn de Dethleffs-Snow gewilder dan de de lokale maaksels. Meer caravan voor veel minder geld.
Wat hebben jullie overdag allemaal veel tijd om te reageren! Ik heb gewoon gewerkt vandaag C forum1.gif
Ik heb gisteren op carravantrekker al verteld wat volgens mij de oorzaak was waarom het niet goed gegaan is.

In tegenstelling tot was Hans1954 hier verteld, is juist de bouw van de boddy (vloer, wanden samen met de kleinere ramen en dak ) juist heel anders is dan de doorsnee caravans. Dit samen met de Alde zorgt voor de uitstekende winterse kwaliteiten van scandinavische caravans. Zijn bestand tot dik - 40 C.
Gebruik van stoffering, houtsoorten en meubelontwerpen zijn inderdaad persoonlijke smaak.
Vaak kom je bij een caravan binnen en heb je gelijk al de indruk of het je aanstaat of niet.

Zoals arnovariante omschreef betreffende de beddeb herken ik dit niet: wij hebben in onze caravan twee enkele bedden van 2.0 mtr lang en 80 cm breed met uitstekende matrassen. Daarbij hebben wij een keuken die je kwa grootte in geen enkele andere caravan tegenkomt.

In eerste instantie worden alle scandinavische caravans geproduceerd voor de eigen scandinavische markt!
en enkele caravans worden buiten deze markt verkocht, maar dit zijn geen noemenswaardige aantallen.
Het is ook zo dat bijna alle buitenlandse ( met namen duitse merken ) voor de scandinavische markt, ook met de bekende zweedse Alde verwarming geleverd worden. Dit merk is zeer betrouwbaar staat alleen wel als duur bekend en word ook bij de duurdere campers standaard geleverd.

De duurdere manier van fabriceren met de duurdere Alde, en de hogere loonkosten maken de scandinavische caravans tot de duurdere merken.
Wanneer je kijkt naar de onderlinge prijsverschillen tussen alle scandinavische merken zal je zien dat dit bij de vergelijkbare modellen enorm meevalt.

Ik ben zelf drie jaar bezig geweest om deze caravan , die ik nu heb, te kopen .( Ik wilde persee dit model met deze indeling hebben )
Destijds was er in Nld geen importeur en ben toen zelfs in Denemarken geweest om een Cabby te kopen.
Die werd wel voor mijn neus aan een ander verkocht stom.gif

Uiteindelijk heb ik mijn caravan gekocht via Heidijk toe die net begon als importeur.
Om het nog maar even over smaak te hebben: voor mij zijn de mooiste modellen van Cabby gemaakt tussen 2008 en 2012 , maar dit is natuurlijk heel persoonlijk.
Wanneer er met mijn caravan nu iets zou gebeuren, dan zou ik absoluut niet weten , wat ik ervoor terug zou moeten kopen. Laten we maar hopen dat er niets gebeurd.

Mvg
Stef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Faillissement CABBY

Bericht door PD » do 14 jan 2016 21:28

Stef schreef:Wanneer er met mijn caravan nu iets zou gebeuren, dan zou ik absoluut niet weten , wat ik ervoor terug zou moeten kopen.
Zo zijn wij de afgelopen maanden op zoek geweest naar een vervanger van onze Premium uit 2013 die ik in 2016 graag zou willen vervangen door een 610 of 650 tandemasser........ Echter we willen absoluut weer het exterieur van de Premium maar niet het nieuwe interieur en ook de beschikbare indeling is niet naar onze zin. Daarvoor willen we eigenlijk eigen inbreng met de houtsoort en bekleding die in de Opal-serie van Fendt zit. Helaas is bouw op klantspecificatie (nog) niet mogelijk :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2843
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 21:51

Stef schreef:In tegenstelling tot was Hans1954 hier verteld, is juist de bouw van de boddy (vloer, wanden samen met de kleinere ramen en dak ) juist heel anders is dan de doorsnee caravans.
In eerste instantie worden alle scandinavische caravans geproduceerd voor de eigen scandinavische markt!
en enkele caravans worden buiten deze markt verkocht, maar dit zijn geen noemenswaardige aantallen.
Het is ook zo dat bijna alle buitenlandse ( met namen duitse merken ) voor de scandinavische markt, ook met de bekende zweedse Alde verwarming geleverd worden. Dit merk is zeer betrouwbaar staat alleen wel als duur bekend en word ook bij de duurdere campers standaard geleverd.
De duurdere manier van fabriceren met de duurdere Alde, en de hogere loonkosten maken de scandinavische caravans tot de duurdere merken.
Wanneer je kijkt naar de onderlinge prijsverschillen tussen alle scandinavische merken zal je zien dat dit bij de vergelijkbare modellen enorm meevalt.
Ik schreef al dat er een aantal innovaties waren. Daartoe behoorde vloerverwarming die wel met Alde mogelijk is, maar niet met Truma. Ook de wandopbouw van Kabe (en misschien andere merken) is anders. Het gebruik van kunststof i.pv hout tezamen met een vrijwel rotvrije isolatie mag een belangrijke innovatie genoemd worden. De ramen die in de caravan zitten zijn precies gelijk aan die in mijn Tabbert. Ze zijn alleen kleiner. Het chassis is gewoon van Alko of BPW. Alle apparaten vind je in willekeurig welk merk ook. Geen enkele wintersporter heeft bij verwarming -40 in gedachte. Er zullen er niet zoveel zijn die lager dan -25 kwamen. En dat overleefden ze doorgaans dan ook in een Duitse caravan. Conclusie: mooie caravans maar veel te duur. En wat Alde betreft: Ik heb heel wat storingen aan die dingen gezien.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Volvodriver

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Volvodriver » do 14 jan 2016 22:13

RE.gif
Ik trek hieruit de conclusie dat je de filosofie achter de Scandinavische caravans dus niet begrijpt. Ze worden niet specifiek voor de wintersport gemaakt. Dit in tegenstelling tot de "wintercaravans" van de "grote" Duitse merken. Een Scandinavische caravan gebruiken is a way of life. Dat is een gevoel. Dat ik/wij jaren met een ander merk kampeerden was "behelpen". Het voldeed en ook goed. Onze huidige Polar echter voelt als thuiskomen. Hoewel hij niet nieuw is, dat was een stap te ver, steekt hij echt qua beleving alleen al, voor ons, met kop en schouders boven elke andere niet Scandinavische caravan uit.

Maar Stef heeft de reden van het faillissement denk ik redelijk goed weergegeven. Jammer maar helaas

Mees

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Mees » do 14 jan 2016 22:40

RE.gif RE.gif Bedankt voor je uitleg hier en op caravantrekker.nl Stef.
RE.gif Ik deel de bovenstaande mening van Volvodriver.

Steeds als ik 1 van de 4 Scandinaviërs aan de buitenzijde zag en voelde, dacht ik: wauw !!
Als ik binnenkwam was het de laatste jaren zo, dat K en C veel te luxe voor ons waren.
....thuis hebben we nog geen 20% van al die luxe schoonheid (heeft even niets met smaak te maken PD).
Als we binnenkwamen in een P of S, dan kwam er een onbeschrijflijk 'välkommen' gevoel over ons.
Enne,
het is zo heerlijk als je een camping inloopt na je avondwandeling
en je haalt je Viking er direct uit..... (zoiets als Saab herkennen tussen de rest; kan je van Volvo helaas niet meer zeggen tegenwoordig)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Faillissement CABBY

Bericht door PD » do 14 jan 2016 22:53

Ik vind die onvoorwaardelijke liefde voor scandinavische caravans wel grappig, maar ons ding is het niet. Gelukkig is er voor elk wat wils, anders reed iedereen in een zwarte Land Rover met een Premium erachter :lol: Laat dat maar een exclusieve combi blijven thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Mees

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Mees » do 14 jan 2016 23:03

Als ik het geld had voor jouw trekker (ik bedoel niet de aanschaf maar de daadwerkelijke kosten van alles bij elkaar per maand)
dan zag onze combi er ook anders uit.....
Het heeft 34 caravan-jaren geduurd :( , voordat we een 'rijdende vloerverwarming' konden aanschaffen. mrgreen.gif

edit:
Zoals ik een supergevoel kreeg, toen ik afgelopen zomer in een Disco 4 over Italiaanse bergweggetjes en off-road reed,
zo zal jij het gevoel pas ervaren, als je die super-soort-verwarming, isolatie en vooral ventilatie eens mocht meemaken..... zwaaien.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Faillissement CABBY

Bericht door PD » do 14 jan 2016 23:32

RE.gif
Ach, wij beginnen pas aan ons 9e caravanjaar, dus wie weet als we tijd van leven hebben mrgreen.gif
De Disco 4 is een resultaat van keuzes zoals zoveel... Operationele kosten vallen best mee hoor.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Michel1975 » vr 15 jan 2016 08:08

RE.gif dit alles vind je ook in ons Kipje hoor. Vloerverwarming en Primus(met Alde onderdelen) mrgreen.gif
En ondanks dat die van '98 is lijkt het of die gebouwd is tot in de eeuwigheid. Enige dissonantie is dat de kussen wat verkleurd zijn. Ik vind zo'n cabby of kabe hartstikke mooi alleen van binnen erg donker. Nu hebben wij nooit naar nieuwe caravans gekeken maar ik snap Arno wel. Ik weet wel wat de filosofie er achter is maar ik wordt er niet 'warm' van. knipoog.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Faillissement CABBY

Bericht door mennovdh » vr 15 jan 2016 11:12

RE.gif
Als wintercaravan kan je echt een Kipje (ook een Hyline) niet vergelijken met een Scandinavisch product! Als je ziet hoe de Primus is ingebouwd en hoe de ventilatie is......is dat 'prutswerk'. Maar ook ik ben ooit gezwicht voor het design dat ik in 1999 veel mooier vond van Kip dan van K,S,C of P en dat was knap stom.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Micky » vr 15 jan 2016 11:37

RE.gif

Ik wil niet oordelen over een andere Kip, maar onze uitvoering is gemaakt speciaal voor Scandinavie in de eind jaren 80 (handleiding stickers alles in in die mooie taal zijn er maar weinig van, dit is een Greyline met Highline interieur), daar is niets "ingeprutst" zelfs de dissel is verwarmt middels een leiding om de watertanks en alle leidingen incl. de aluminium afvoerbuis zitten tegen de convectoren van de Primus aan, dubbele rubbers om de deur, zelfs de afvaltank van het toilet is verwarmt geplaatst, zoals vermeld geschikt voor temperaturen >-40 graden, kouder dan een dikke -30 hebben wij zelf echter niet mee gemaakt, maar alles is dan lekker warm en niet vochtig.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Michel1975 » vr 15 jan 2016 12:03

mennovdh schreef:RE.gif
Als wintercaravan kan je echt een Kipje (ook een Hyline) niet vergelijken met een Scandinavisch product! Als je ziet hoe de Primus is ingebouwd en hoe de ventilatie is......is dat 'prutswerk'. Maar ook ik ben ooit gezwicht voor het design dat ik in 1999 veel mooier vond van Kip dan van K,S,C of P en dat was knap stom.gif
Ik begrijp hieruit dat je je Kip geen warm hart (meer) toedraagt. Wellicht een maandagmorgen monster? Hier is net als wat Micky al opnoemt alles keurig afgewerkt en van enig prutswerk is geen sprake. Ook hier is alles keurig geïsoleerd en lopen de warme verwarmingsleidingen langs alle andere leidingen die vloeistof bevatten inclusief de disselbak. Tuurlijk zijn de wanden van de Kabe dikker maar voor ons voldoet de Kip meer dan voldoende en ik zou met een gerust hart op wintersport gaan.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Faillissement CABBY

Bericht door mennovdh » vr 15 jan 2016 13:46

Ik heb 10 jaar lang genoten van mijn Kip. Maar de enkele keer dat het kouder was dan min 10 was het geen caravan vergelijkbaar met de Zweedse caravans. Het 'prutswerk' heeft betrekking op de inbouw van de cv en ventilatie. Ik de loop der tijd heb ik daar zelf veel aan moeten verbeteren:
- frisse lucht komt alleen via het rooster in de buitendeur binnen en wordt niet door de radiatoren verwarmd.
- waterleiding achter de koelkast bevriest
- verwarming van de WC gaat via een power radiator die veel lawaai maakt
- cv pomp zit in de disselkast geplaatst op 10 cm van mijn hoofd als ik slaap. Geeft een hinderlijke brom.
- bovenkasten hebben geen afstandschot bij de buiten wanden
- heki boven de zitgroep geeft te veel kou
- ook de ramen zijn te groot en geven te veel koude af.
Al deze punten heb ik aangepast en dan nog duurt het opwarmen van de caravan erg lang. Ook had ik het idee dat het niet kouder dan min 20 moest worden omdat de radiatoren meer niet zou aankunnen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”