Faillissement CABBY

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Ruud27

Faillissement CABBY

Bericht door Ruud27 » di 12 jan 2016 11:10

Ik zag net op FB dit voorbij komen
http://www.campingtrend.nl/cabby-caravans-failliet/

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Faillissement KABE

Bericht door Michel1975 » di 12 jan 2016 11:12

Dat zijn geen leuke berichten. Blijft toch kommer en kwel zo met die caravan fabrikanten.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Kingpin1966 » di 12 jan 2016 11:13

Cabby is toch Kabe niet? Of komt ie uit dezelfde fabriek.

EDIT
Titel reeds aangepast zie ik.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Volvodriver

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Volvodriver » di 12 jan 2016 11:33

Oops, ben ik even blij dat we geen Cabby hebben gekocht, hoewel die wel heel hoog op onze wishlist stond.
Maar behoorlijk balen dat het toch zo ver is gekomen.

Rijk

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Rijk » di 12 jan 2016 12:58

Jammer. Cabby was ooit een steun voor KIP, dat rond 1980 failliet ging en een doorstart maken. Aan da modellen van de jaren 80 en 90 kan dat nog goed zien.

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Guus 1972 » di 12 jan 2016 12:59

Jammer, zijn hele mooie caravans.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Micky » di 12 jan 2016 18:32

Rijk schreef:Jammer. Cabby was ooit een steun voor KIP, dat rond 1980 failliet ging en een doorstart maken. Aan da modellen van de jaren 80 en 90 kan dat nog goed zien.
Ik heb even gekeken maar zie geen vergelijking met mijn Kip uit 1989 (gemaakt sinds 1984 denk ik) misschien wel wat meer in de jaren 70 modellen. ik vind de jaren >86 Cabby's juist meer lijken op de Hobby's uit de jaren 80. Aangezien ik groot fan ben van Scandinavische caravans hoopte ik juist op een mooie vergelijking :) of heb ik naar de verkeerde modellen gekeken?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Stef » di 12 jan 2016 20:01

Nadat de Tirus groep failliet is gegaan zijn het engelse merk Lunar en het zweedse merk Cabby verder zelfsstandig gegaan .
Cabby is destijds overgenomen door een zweedse beleggingsmaatschappij.
Volgens mij zijn er technisch geen overeenkomsten tussen kip en cabby. Ze lijken dus niet echt op elkaar!
Afwachten is of de curator nog zal proberen om een doorstart te maken.

@Kingpinn1966:
Cabby en Kabe zijn twee totaal verschillende caravanbouwers en hebben niets met elkaar te maken , de enige overeenkomst is dat ze allebei caravans bouwen en dat ze in het zelfde land zitten

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Kingpin1966 » di 12 jan 2016 20:05

RE.gif
Dat weet ik inmiddels.
Maar de titel van het topic was eerst "Faillissement Kabe" terwijl het over Cabby ging.
Later heeft TS deze titel aangepast hetgeen ik ook in mijn reply heb geschreven.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Volvodriver

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Volvodriver » di 12 jan 2016 20:20

@Stef, ik hoop het. Maar naar wat ik begreep heeft de reddingsactie begin 2015 echter uiteindelijk niet geholpen.
De opleving van de economie kwam voor Cabby te laat.

Gebruikersavatar
XV_limburg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 11:47

Re: Faillissement CABBY

Bericht door XV_limburg » wo 13 jan 2016 09:54

Triest.... Schitterende caravans evenals de andere zweden.
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD Automaat
Eifelland Holiday 520 TM Advance BJ 2006
Camptek drive Mover
Truma Saphir Comfort RC

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Jan van Vijven » wo 13 jan 2016 09:57

Blijkbaar waren er te weinig mensen die ze schitterend vonden.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
XV_limburg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 11:47

Re: Faillissement CABBY

Bericht door XV_limburg » wo 13 jan 2016 09:59

RE.gif

Wellicht ook erg stevig aan de prijs. Daarom dolgelukkig met ons 2de handsje mrgreen.gif
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD Automaat
Eifelland Holiday 520 TM Advance BJ 2006
Camptek drive Mover
Truma Saphir Comfort RC

Mees

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Mees » wo 13 jan 2016 11:28

@Volvodriver:
het is nog maar de vraag of de (kleine) Polarfabriek kan overleven. (mede gezien het afstoten van Solifer uit die zelfde fabriek)
Want Polar en Cabby bouwen geen campers.
Kabe wel ! (en was al marktleider in dat caravan-segment, gezien het vele rood op mijn campingfoto's)
Het campergebruik is gigantisch toegenomen......toch?

Ik vind het vreselijk, dat zo'n bijzonder product het niet redt. :(

Smaken verschillen en zijn afhankelijk van je omgeving waarin je hebt gekampeerd
Als je met spaghetti bent opgegroeid, dan vindt je smørrebrød maar niets.....

Nog maar een foto uit 2005
modellen uit de vorige eeuw.....
f578 V70 & Cabby.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Rijk

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Rijk » wo 13 jan 2016 11:48

micky schreef:
Rijk schreef:Jammer. Cabby was ooit een steun voor KIP, dat rond 1980 failliet ging en een doorstart maken. Aan da modellen van de jaren 80 en 90 kan dat nog goed zien.
Ik heb even gekeken maar zie geen vergelijking met mijn Kip uit 1989 (gemaakt sinds 1984 denk ik) misschien wel wat meer in de jaren 70 modellen. ik vind de jaren >86 Cabby's juist meer lijken op de Hobby's uit de jaren 80. Aangezien ik groot fan ben van Scandinavische caravans hoopte ik juist op een mooie vergelijking :) of heb ik naar de verkeerde modellen gekeken?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Micky,

Bekijk onderstaande eens en vergelijk met de foto van de Cabby hierboven.

http://kipcaravans.nl/wp-content/upload ... folder.pdf

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Faillissement CABBY

Bericht door mennovdh » wo 13 jan 2016 12:43

Mees schreef: het is nog maar de vraag of de (kleine) Polarfabriek kan overleven. (mede gezien het afstoten van Solifer uit die zelfde fabriek)
Want Polar en Cabby bouwen geen campers.
Polar verkoopt wel campers volgens de website, maar of die uit Dorotea komen weet ik niet. Nordstar afzetunits komen wel uit Dorotea maar dat is officieel weer geen onderdeel van Polar geloof ik.
Het lijstje met verdwenen Scandinavische merken wordt wel lang. MKP, Matkajaa, Bjolseth, SMV (bestaat nog wel op zeer keine schaal), Solifer (alleen de naam) en dan nu Cabby. Kwaliteit met dus een hoge prijs wordt blijkbaar niet gewaardeerd.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Faillissement CABBY

Bericht door evr66 » wo 13 jan 2016 12:58

Ook als me de kwaliteit waardeert, wordt er uiteindelijk toch vaak gekeken naar de verhouding tot de prijs lijkt me. |Je kunt je afvragen of een caravan van EUR 60k nog veel meer (vakantie)plezier oplevert dan een van pak m beet 30-40k. Zal ongetwijfeld met de crisis samenhangen maar het zijn ook nogal geen bedragen die je af en toe bij de topmerken voorbij ziet komen :)

Volvodriver

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Volvodriver » wo 13 jan 2016 13:07

RE.gif RE.gif
Naar ik heb begrepen zal Polar niet zo snel failliet verklaard worden vanwege het economisch belang voor de omgeving van Dorotea. De fabriek wordt behoorlijk gesubsidieerd. Of dat economisch verstandig is weet ik niet. Maar voorlopig zou dat nog wel doorgaan

Overigens is de capaciteit maximaal 2500 eenheden per jaar en zitten ze na jarenlang op maximaal 750 eenheden nu weer op ruim 1500 eenheden werd mij verteld toen wij de onze kochten.

Nu is mijn 'verse" exemplaar natuurlijk al 8 jaar oud dus heb ik daar weinig invloed op maar voorlopig zie ik het wel aan. De Delta hebben we natuurlijk ook van een failliet bedrijf, die was wel nieuw gekocht.

Mees

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Mees » wo 13 jan 2016 13:12

Je hebt gelijk Menno.
Sorry mensen voor mijn fout.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Faillissement CABBY

Bericht door troapel » do 14 jan 2016 00:49

evr66 schreef:Ook als me de kwaliteit waardeert, wordt er uiteindelijk toch vaak gekeken naar de verhouding tot de prijs lijkt me. |Je kunt je afvragen of een caravan van EUR 60k nog veel meer (vakantie)plezier oplevert dan een van pak m beet 30-40k. Zal ongetwijfeld met de crisis samenhangen maar het zijn ook nogal geen bedragen die je af en toe bij de topmerken voorbij ziet komen :)
Dan zal Mercedes ook niet meer verkocht moeten worden. Die kosten nieuw ook een godsvermogen... ;)
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

arnovariante

Re: Faillissement CABBY

Bericht door arnovariante » do 14 jan 2016 01:06

RE.gif
Maar dan heb je tenminste nog wat.... whistle.gif
Ik heb ook wel eens gekeken bij Cabby, Heijdijk is hier vlakbij.
Apart merk, een paar rare innovatieve indelingen.
Maar praktisch, mwah.
Veel erg smalle bedjes in veel indelingen, alleen daarom valt Cabby al af, thuis op 160 breed, in de hut ook.

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Guus 1972 » do 14 jan 2016 08:27

Het heeft m.i. niet met Zweeds te maken, hoewel de merken natuurlijk wel allemaal uit Zweden komen. Kabe, Cabby, Polar en Solifer maken allemaal caravans die in grote lijnen hetzelfde zijn. Ik omschrijf ze voor het gemak maar even als degelijke wintercaravan. Dat is een segment in de caravanmarkt waarnaar zeker vraag is, maar het segment is niet zo groot. Dit zijn veel te veel caravanmerken die zich in dat segment bewegen.

We hebben zelf naar Cabby's gekeken voordat we onze Kip kochten. Uiteindelijk besloten we dat we geen wintercaravan wilden en kwamen we bij Kip uit. Maar we waren zeer onder de indruk van de kwaliteit van Cabby. Voor relatief weinig geld kon je een hele behoorlijke Cabby tweedehands kopen.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

arnovariante

Re: Faillissement CABBY

Bericht door arnovariante » do 14 jan 2016 08:31

Als ze nog eens de interieur vormgeving op het pijl van de prijs brengen maken ze nog een kans vind ik.
Verder helemaal eens met de constatering dat het veel te veel kleine merken zijn die in een beperkte markt opereren.
Wat vormgeving betreft was Fendt in mijn ogen ook lang veel te oubollig en ouderwets.
Pas de laatste jaren is daar een flinke omslag gemaakt en zijn het nu gewoon hele mooie caravans.

Volvodriver

Re: Faillissement CABBY

Bericht door Volvodriver » do 14 jan 2016 08:48

Ik weet niet wanneer jij voor de laatste keer een Cabby van binnen hebt gezien Arno en van welk bouwjaar die was maar zeker vanaf 2010 zijn het echt fantastische interieurs. Daar steekt, met alle respect naar het interieur van jou huidige caravan, het interieur van die caravan echt schril tegen af. De warmte en de kwaliteit stralen je tegemoet.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Faillissement CABBY

Bericht door PD » do 14 jan 2016 09:14

RE.gif
Blijft een persoonlijke smaak mrgreen.gif Ook de nieuwe Kabe's zijn een stuk moderner geworden, maar onze smaak wordt het niet, daarvoor voelen wij ons nog te jong.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”