Luxe caravan of woonwagen?

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door primera » do 3 sep 2015 07:34

http://www.hebbes.be/artikel/letterlijk ... paign=home
Dat is een leuk huisje om aan de trekhaak te hangen.

Ben alleen bang dat het gewicht meer naar de oplegger neigt.

Caramba

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door Caramba » do 3 sep 2015 09:45

Ziet er goed uit, maar ik vrees dat de 'mobiliteit' meer op niveau stacaravan zit. knipoog.gif

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door MarcoC » do 3 sep 2015 10:54

Tja..... in Amerika mogen de Pick-ups, zoals de tank van Ab, wel ff 5 ton trekken schrik.gif
Door alle regeltjes mogen ze dan hier gewoonweg niet...... hier is het begrenst op 3,5 ton scratch.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Caramba

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door Caramba » do 3 sep 2015 11:21

RE.gif

Klopt, zoals dit bescheiden caravannetje:
https://youtu.be/12GoVO3cUmw

Maar het voorbeeld van TS lijkt me minder geschikt (en bedoeld) om mee te reizen. Dat heeft meer weg van een 'chalet' cq stacaravan. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door Michel1975 » do 3 sep 2015 11:58

MarcoC schreef:Tja..... in Amerika mogen de Pick-ups, zoals de tank van Ab, wel ff 5 ton trekken schrik.gif
Door alle regeltjes mogen ze dan hier gewoonweg niet...... hier is het begrenst op 3,5 ton scratch.gif
Nee hoor is helemaal niet waar. Mijn Range Rover mocht 4 ton trekken. Het is wettelijk helemaal niet begrenst. De grenzen waar je tegenaan loopt zijn de voertuigengrenzen en de grenzen voor de trekhaak.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

pd0bao40

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door pd0bao40 » do 3 sep 2015 14:36

RE.gif Marco vergist zich met de categorie rijbewijs E die inderdaad verbiedt om zwaardere aanhangers te trekken dan
3500 kg Maar dit geldt slechts voor degenen die hun rijbewijs behaald hebben/behalen na 18 januari 2013. Voor de rest geldt een
uitsterfconstructie en wordt max. gewicht aanhanger slechts bepaald door max. trekgewicht van de auto. Jaap.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door Hobby Linka » do 3 sep 2015 16:10

MarcoC schreef:Tja..... in Amerika mogen de Pick-ups, zoals de tank van Ab, wel ff 5 ton trekken schrik.gif
Door alle regeltjes mogen ze dan hier gewoonweg niet...... hier is het begrenst op 3,5 ton scratch.gif
Gewoon even rijbewijc C en E achter C halen. Mag je de halve wereld achter je kont slepen. knipoog.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door MarcoC » do 3 sep 2015 21:06

Mij is ooit verteld dat motorvoertuigen die onder de categorie "B" vallen, max. 3500 kg mogen trekken! Ondanks dat de autofabrikant meer opgeeft. Maar die informatie is alweer meer dan 10 jaar oud moet ik erbij zeggen. Maar dat kwam wel bij het RDW vandaan..... scratch.gif
Verbaasd was ik dan ook toen ik las dat de RARO van Michel1975 4000 kg mag trekken.
Met een C rijbewijs mag je uiteraard meer trekken, maar moet je ook een vrachtwagen hebben! Maar de doorsnee forumlid heeft volgens mij geen vrachtauto?! weenie.gif

Maar goed ik zal mij er nog eens in verdiepen.....
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door Daphne » do 3 sep 2015 21:12

RE.gif

Je bent, denk ik, in de war met het maximum gewicht van een auto. Die mag maar maximaal 3500 kg wegen. Voor een auto die meer dan 3500 kg mag wegen moet je een C rijbewijs hebben.

Bij een aanhanger bepaalt het trekkende voertuig welk rijbewijs je moet hebben.

Voor een aanhanger van meer dan 3500 kg achter een voertuig dat met een B rijbewijs mag worden bestuurd, hoef je dus geen C-E rijbewijs te hebben. Zo is het zelfs mogelijk om een kleine trekker/oplegger combinatie van 10.000 kg met een BE rijbewijs te rijden (moet E wel voor 19 januari 2013 zijn gehaald en de trekker een maximum gewicht van 3500 kg)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

pd0bao40

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door pd0bao40 » do 3 sep 2015 21:27

RE.gif MaroC zoals ik hierboven al schreef heb je door de wetswijziging mbt rijbewijzen ingaande 19 januari 2013 alsnog
gelijk gekregen. Tenminste, voor degenen die op-en-na deze datum hun rijbewijs haalden/halen. Het aanhangergewicht
was i.d.d.ongelimiteerd, enige criterium was het maximaal trekgewicht dat trekautofabrikant toestond. Daardoor kwam
er een groei in het volumevervoer: pick-up trucks met oplegger tot 10 a 12 ton van Hyunday ed. Die mochten bestuurd
worden door goedkope chauffeurs met slechts BE rijbewijs.Was in feite transport van goederen. Nooit de bedoeling geweest
in het verleden maar ja stand der techniek wijzigt snel en haalt oude regels in. Nu dus gecorrigeerd zeg ik makkelijk praten
met het rijbewijs ABCDE op zak. Groet Jaap.
Sorry Daphne je bent me net voor.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door MarcoC » do 3 sep 2015 22:52

RE.gif EN RE.gif

Ik ben nergens mee in de war mensen. Een medewerker van de RDW heeft mij (ruim 10 jaar geleden) telefonisch medegedeeld, dat een auto onder categorie B (personenauto, pick-up, bestelwagen enz.) max. 3500 kg mag/mocht trekken. Elke auto die toen een kenteken kreeg en volgens de fabrikant meer dan 3500 kg zou kunnen trekken, werd teruggebracht naar een max van 3500 kg. Maar zoals ik al eerder aangaf, wellicht in andere bewoording, is mijn informatie dus kennelijk verouderd!
Ik heb het dus niet over wat je met een rijbewijs mag trekken, maar het max. trekgewicht wat op het kenteken van de auto wordt geregistreerd.

Waarom heb ik die informatie toen nagevraagd? Omdat ik destijds een pick-up wou invoeren (Ford F150 dubbele cabine met een V8 Hemi motor) die 5000 kg mag trekken volgens Ford Motors in Amerika. Naar aanleiding van bovenstaande info die ik dus van het RDW kreeg heb ik dat niet gedaan!
Kennelijk was ik dus niet duidelijk genoeg in mijn bewoordingen in mijn vorige post.... excuses daarvoor dan!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door Daphne » do 3 sep 2015 23:01

RE.gif thumbup.gif

Ik heb de rijbewijskwestie er alleen bij gehaald om aan te tonen dat het wel degelijk mogelijk is dat een voertuig van max 3500 kg meer dan 3500 kg zou mogen trekken. Het is al vaker gebleken dat de RDW niet volledig is met hun informatie.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door Michel1975 » do 3 sep 2015 23:05

Klopt. Zoek maar even op kenteken. GB-HT-63 dan zal je zien. Max trekgewicht 4000 kg
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door MarcoC » do 3 sep 2015 23:10

RE.gif RE.gif
Nee dat blijkt Daphne. Maar ik wou toen een business overnemen van een venter uit Duitsland. Een schamelwagen met een opbouw van 6 meter. Dat ding woog, incl. belading/goederen, dus 5 ton. Die man had dus ook die pick-up erbij te koop staan. Dat zou ik dus allemaal moeten invoeren hier in NL, maar toen ik dat van de RDW te horen kreeg dus niet gedaan. De RDW gaf destijds dus aan dat als ik een dergelijke zware "aanhanger" wou trekken, ik een C rijbewijs moest gaan halen en een kleine vrachtwagen aan moest schaffen. Dat ging mij dus te ver en mijn budget te boven, rijbewijs BE had ik al wel op zak en de combi zou net 7 ton wegen, dus dacht ik dat dat wel kon. Helaas beslisten anderen dat het niet kon!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door MarcoC » do 3 sep 2015 23:11

Michel1975 schreef:Klopt. Zoek maar even op kenteken. GB-HT-63 dan zal je zien. Max trekgewicht 4000 kg
Ik geloof je wel hoor Michel thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door PD » do 3 sep 2015 23:20

Luxe caravan of woonwagen.... Volgens mij een vakantiehuisje waar wielen onder verdwaald zijn mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door Michel1975 » do 3 sep 2015 23:26

MarcoC schreef:
Michel1975 schreef:Klopt. Zoek maar even op kenteken. GB-HT-63 dan zal je zien. Max trekgewicht 4000 kg
Ik geloof je wel hoor Michel thumbup.gif
Weet ik was alleen bedoeld om te bevestigen dat de rdw er dus naast zat. thumbup.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Caramba

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door Caramba » do 3 sep 2015 23:30

PremiumDiscovery schreef:Luxe caravan of woonwagen.... Volgens mij een vakantiehuisje waar wielen onder verdwaald zijn mrgreen.gif

Dabedoelik.... mrgreen.gif knipoog.gif

pd0bao40

Re: Luxe caravan of woonwagen?

Bericht door pd0bao40 » vr 4 sep 2015 10:25

Dan te weten dat vanaf 1984 t/m 1995 E achter B behaald moest worden met een schamelwagen met een minimum
wielbasis (tussen de assen) van 3 meter en een minimum gewicht van 1750 kg Dat had uiteraard weinig te doen
met het rijden van een middenas aanhanger als een caravan vandaar dat het 1996 toegestaan werd met een
caravan de E te behalen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”