Kronings neusrups
Kronings neusrups
De firma Kronings levert sinds enige tijd dit neusrupswiel, bestaande uit twee wielen en omgeven door een rupsband. Ik ben van plan om deze volgend voorjaar onder mijn Sprite te laten monteren. Wie heeft dit neuswiel inmiddels en hoe zijn de ervaringen? Ik heb al wel gezien, dat hij bij Sprite volledig op te trekken is, net als het huidige neuswiel, dus dat is in elk geval geen probleem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Kronings neusrups
Voordeel: zakt minder diep weg.
Nadeel: als de rups iets weggezakt is, kan je bijna niet meer manoeuvreren.
Een rups wil sowieso eigenlijk alleen maar het liefst rechtdoor.
Met een goede mover die voldoende sterk is zal je er echter niet zoveel last van hebben.
Nadeel: als de rups iets weggezakt is, kan je bijna niet meer manoeuvreren.
Een rups wil sowieso eigenlijk alleen maar het liefst rechtdoor.
Met een goede mover die voldoende sterk is zal je er echter niet zoveel last van hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kronings neusrups
RE.gif De dealer gaf een soortgelijk antwoord. Hij vermeldde er bij, dat het met de hand wat lastiger manoevreren is (groter wrijvingsoppervlak), maar dat het met de mover geen enkel probleem is. Met name wegzakken gebeurt vlg. hem veel minder. Vandaar mijn vraag naar ervaringen. Nou moet ik er bij vermelden, dat het standaard neuswiel onder onze Sprite wel heel erg smal is en dus ook snel wegzakt in drassige bodem of zachte bosgrond.
Re: Kronings neusrups
Ik heb hem onlangs bij de Vrijbuiter gezien en hem even bekeken.
Wat mij opviel is, dat hij nogal zwaar is en ik vroeg me af of het geen modderverzamelaar is als je een keer door drassiger terrein moet manoeuvreren.
In ieder geval vond ik hem meer nadelen dan voordelen hebben
Wat mij opviel is, dat hij nogal zwaar is en ik vroeg me af of het geen modderverzamelaar is als je een keer door drassiger terrein moet manoeuvreren.
In ieder geval vond ik hem meer nadelen dan voordelen hebben
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Kronings neusrups
RE.gif Hij is idd een stuk zwaarder dan een gewoon neuswiel, ik schat een kilo of 4, maar dat is geen groot probleem. Of het een modderverzamelaar is weet ik natuurlijk ook niet; mede daarom hoop ik op reacties van forummers die er een hebben gemonteerd.
Re: Kronings neusrups
Is een luchtbandneuswiel ook niet afdoend en vooral minder zwaar en gemakkelijker te sturen?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Kronings neusrups
RE.gif
Zeker afdoende, maar iets nieuws kan ook heel goed zijn natuurlijk, ik was meteen verkocht, maar het zwaardere sturen had ik niet bij na gedacht, dat lijkt me toch wel een nadeel, niet met de mover, maar vaak rol ik de caravan ook wel even als het afloopt bijv.
Zeker afdoende, maar iets nieuws kan ook heel goed zijn natuurlijk, ik was meteen verkocht, maar het zwaardere sturen had ik niet bij na gedacht, dat lijkt me toch wel een nadeel, niet met de mover, maar vaak rol ik de caravan ook wel even als het afloopt bijv.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kronings neusrups
RE.gif RE.gif
Een luchtbandje als neuswiel zou ik persoonlijk nooit nemen, simpelweg omdat het lek kan gaan. Zelf heb ik het Alko wegend neuswiel wat een stalen wiel met rubber loopvlak heeft. Dit is veel breder dan een regulier neuswiel, het heeft een betrouwbare weegfunktie en is ook nog verend en dus prettiger moveren. Nadelen zijn het hoge gewicht en het feit dat het niet volledig optrekbaar is, maar beiden zijn voor ons geen probleem vanwege het overschot in belading en de luchtvering van de Land Rover.
Zo'n rupsband lijkt me niet echt handig, verzamelaar van modder en slecht wendbaar lijkt me. Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaringen.
Een luchtbandje als neuswiel zou ik persoonlijk nooit nemen, simpelweg omdat het lek kan gaan. Zelf heb ik het Alko wegend neuswiel wat een stalen wiel met rubber loopvlak heeft. Dit is veel breder dan een regulier neuswiel, het heeft een betrouwbare weegfunktie en is ook nog verend en dus prettiger moveren. Nadelen zijn het hoge gewicht en het feit dat het niet volledig optrekbaar is, maar beiden zijn voor ons geen probleem vanwege het overschot in belading en de luchtvering van de Land Rover.
Zo'n rupsband lijkt me niet echt handig, verzamelaar van modder en slecht wendbaar lijkt me. Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaringen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Kronings neusrups
RE.gif
wat dacht je, "ik heb al 8 banden onder de combi die lek kunnen gaan, deze ene wil ik er niet meer bij"
wat dacht je, "ik heb al 8 banden onder de combi die lek kunnen gaan, deze ene wil ik er niet meer bij"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: zo 17 nov 2013 20:31
Re: Kronings neusrups
uitgaande van een droge / stabiele ondergrond , is er bekend wat dan de +/- trekkracht is van deze rups , bij een natte / modder ondergrond zal dit waarschijnlijk 0 . 0 zijn gezien de grip van het profiel .
Mercedes Sprinter 211 CDI , Fendt Diamand 650 TF , Stacaravan/Chalet 8.50 x 3.30 Mtr.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Kronings neusrups
Trekkracht?? Hangt van jou spierballen af....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Kronings neusrups
RE.gif RE.gif
Dit is geen mini mover op de dissel maar een neus 'wiel' in de vorm van een rups...
Dit is geen mini mover op de dissel maar een neus 'wiel' in de vorm van een rups...
Re: Kronings neusrups
Na enkele negatieve ervaringen met een 'gewoon' neuswiel (vastlopen in grind of in moddergras) heb ik sinds jaren een luchtband gemonteerd. Dat loopt zo vlot dat ik de caravan nu alleen uit de stalling kan trekken, wat vroeger niet lukte.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: Kronings neusrups
RE.gif
Het is bekend Ivo dat een luchtbandje de caravan veel makkelijker doet rollen.
Er kleeft echter een groot naddel aan deze bandjes, ze zijn niet onderhoudsvrij en buiten het regelmatig op pompen komt het ook regelmatig voor dat het bandje gewoon kapot is omdat de geleverde bandjes meestal van een abominabele kwaliteit zijn.
Als jij die problemen niet herkent, ben jij waarschijnlijk een van de weinige gelukkigen die wel een kwaliteitsbandje om het velgje hebben liggen
Het is bekend Ivo dat een luchtbandje de caravan veel makkelijker doet rollen.
Er kleeft echter een groot naddel aan deze bandjes, ze zijn niet onderhoudsvrij en buiten het regelmatig op pompen komt het ook regelmatig voor dat het bandje gewoon kapot is omdat de geleverde bandjes meestal van een abominabele kwaliteit zijn.
Als jij die problemen niet herkent, ben jij waarschijnlijk een van de weinige gelukkigen die wel een kwaliteitsbandje om het velgje hebben liggen
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Kronings neusrups
Ik ben dan de 2e gelukkige met luchtbandjes
Heb 2 bandjes en bevalt al 3 jaar zonder onderhoud !
Heb 2 bandjes en bevalt al 3 jaar zonder onderhoud !
Re: Kronings neusrups
Bij mij komt er toch ook een luchtband op. Een extra binnenband er bij en een lekke band is geen probleem meer.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.
Re: Kronings neusrups
RE.gif
Heb je dat al eens gedaan?
Ik wel..... een crime, dat kan ik je wel vertellen.
Het is een gefrot om dat binnenbandje heel te houden.
En al helemaal op een camping waar je met beperkte middelen aan de slag moet en vrijwel niks hebt om vast te houden bij zo'n klein velgje.
Ik heb er thuis een op mijn aanhangwagentje liggen, een die het ook boven verwachting lang uithoudt.
Daar heb ik ook wat meer middelen om het bandje evt. te repareren.
Op de caravan wil ik hem niet hebben om voornoemde reden.
Heb je dat al eens gedaan?
Ik wel..... een crime, dat kan ik je wel vertellen.
Het is een gefrot om dat binnenbandje heel te houden.
En al helemaal op een camping waar je met beperkte middelen aan de slag moet en vrijwel niks hebt om vast te houden bij zo'n klein velgje.
Ik heb er thuis een op mijn aanhangwagentje liggen, een die het ook boven verwachting lang uithoudt.
Daar heb ik ook wat meer middelen om het bandje evt. te repareren.
Op de caravan wil ik hem niet hebben om voornoemde reden.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Kronings neusrups
Ik heb altijd een heel arsenaal aan gereedschap bij mij. Als het moet kan ik zelfs de helft van mijn wagen uit elkaar halen, herstellen en terug in elkaar steken. Zo een bandje gaat echt geen probleem zijn voor mij hoor. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen wel een probleem is, maar voor mij dus niet. Daarom komt er een luchtband op.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.
Re: Kronings neusrups
ik moet ook eerlijk bekennen dat ik inmiddels ook gezeik heb met mijn 2de bandje, hij is niet lek, maar gaat bol staan en begint al weer scheurtjes te vormen, ik ga een nog betere oplossing zoeken denk ik.........
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kronings neusrups
Waarom bestaat er geen hybride? Ik bedoel een hard neuswiel, met zacht loopvlak, dat je wellicht eenvoudig kunt vervangen. Ben je af van die bandjes, maar dempt het wel op hardere ondergrond.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Kronings neusrups
Ik heb sinds kort het Premium neuswiel van Alko er onder zitten.
Vanochtend eens een stukje gemovered en ook zelf op spierkracht gereden. Opvallend is de grote soepelheid van het brede neuswiel. Doordat het loopvlak bol is is er op een harde ondergrond weinig contact en op zachtere ondergrond een breder draagvlak. Geen hard kunststof meer maar zacht rubber. Lijkt mij prima tussenweg tussen de luchtband en het harde plastic.
En ja... waar het Winterhoff wiel precies tussen de dissel past lukt dat met deze niet en hangt hij er wat verder onder. Echter toch nog 17 cm boven het wegdek. En mocht het dan toch in fikse drempel of knik zijn kan het wiel wel wat gewicht opvangen.
De auto heeft maar 12 cm bodemvrijheid dus zal die als eerste de drempel raken....
Terug on topic wat het rupswiel betreft. Ik zou hem niet nemen vanwege de beperktere wendbaarheid en het halve kampeerveld dat er aan blijft hangen na een partijtje manouvreren door een zompig veldje. Gewicht zal niet veel uitmaken tov een Premium wiel. Die is 5 kilo meer dan het standaard wiel
Vanochtend eens een stukje gemovered en ook zelf op spierkracht gereden. Opvallend is de grote soepelheid van het brede neuswiel. Doordat het loopvlak bol is is er op een harde ondergrond weinig contact en op zachtere ondergrond een breder draagvlak. Geen hard kunststof meer maar zacht rubber. Lijkt mij prima tussenweg tussen de luchtband en het harde plastic.
En ja... waar het Winterhoff wiel precies tussen de dissel past lukt dat met deze niet en hangt hij er wat verder onder. Echter toch nog 17 cm boven het wegdek. En mocht het dan toch in fikse drempel of knik zijn kan het wiel wel wat gewicht opvangen.
De auto heeft maar 12 cm bodemvrijheid dus zal die als eerste de drempel raken....
Terug on topic wat het rupswiel betreft. Ik zou hem niet nemen vanwege de beperktere wendbaarheid en het halve kampeerveld dat er aan blijft hangen na een partijtje manouvreren door een zompig veldje. Gewicht zal niet veel uitmaken tov een Premium wiel. Die is 5 kilo meer dan het standaard wiel
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Kronings neusrups
RE.gif
Eindelijk wijs geworden
Eindelijk wijs geworden
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Kronings neusrups
RE.gif Had niet veel keuze meer na de vele aanvallen van scherpe rotsen en stenen op mijn hard kunststoffen wieltje afgelopen vakantie.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Kronings neusrups
RE.gif
Zo zeg, ook mijn neuswiel heeft na een seizoen al behoorlijk wat cellulitis opgelopen
Zo zeg, ook mijn neuswiel heeft na een seizoen al behoorlijk wat cellulitis opgelopen
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Kronings neusrups
Ik begrijp, dat er niemand is met ervaring met de neusrups? Met alle respect, maar aan aannames heb ik niet zoveel