Kronings neusrups

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Vliedje

Kronings neusrups

Bericht door Vliedje » di 18 aug 2015 01:46

De firma Kronings levert sinds enige tijd dit neusrupswiel, bestaande uit twee wielen en omgeven door een rupsband. Ik ben van plan om deze volgend voorjaar onder mijn Sprite te laten monteren. Wie heeft dit neuswiel inmiddels en hoe zijn de ervaringen? Ik heb al wel gezien, dat hij bij Sprite volledig op te trekken is, net als het huidige neuswiel, dus dat is in elk geval geen probleem.
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kronings neusrups

Bericht door Ab » di 18 aug 2015 09:23

Voordeel: zakt minder diep weg.
Nadeel: als de rups iets weggezakt is, kan je bijna niet meer manoeuvreren.
Een rups wil sowieso eigenlijk alleen maar het liefst rechtdoor.
Met een goede mover die voldoende sterk is zal je er echter niet zoveel last van hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vliedje

Re: Kronings neusrups

Bericht door Vliedje » di 18 aug 2015 10:05

RE.gif De dealer gaf een soortgelijk antwoord. Hij vermeldde er bij, dat het met de hand wat lastiger manoevreren is (groter wrijvingsoppervlak), maar dat het met de mover geen enkel probleem is. Met name wegzakken gebeurt vlg. hem veel minder. Vandaar mijn vraag naar ervaringen. Nou moet ik er bij vermelden, dat het standaard neuswiel onder onze Sprite wel heel erg smal is en dus ook snel wegzakt in drassige bodem of zachte bosgrond.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kronings neusrups

Bericht door JPGeetje » di 18 aug 2015 10:34

Ik heb hem onlangs bij de Vrijbuiter gezien en hem even bekeken.
Wat mij opviel is, dat hij nogal zwaar is en ik vroeg me af of het geen modderverzamelaar is als je een keer door drassiger terrein moet manoeuvreren.
In ieder geval vond ik hem meer nadelen dan voordelen hebben scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Vliedje

Re: Kronings neusrups

Bericht door Vliedje » di 18 aug 2015 11:41

RE.gif Hij is idd een stuk zwaarder dan een gewoon neuswiel, ik schat een kilo of 4, maar dat is geen groot probleem. Of het een modderverzamelaar is weet ik natuurlijk ook niet; mede daarom hoop ik op reacties van forummers die er een hebben gemonteerd.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kronings neusrups

Bericht door WillyL » di 18 aug 2015 14:06

Is een luchtbandneuswiel ook niet afdoend en vooral minder zwaar en gemakkelijker te sturen?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kronings neusrups

Bericht door Micky » di 18 aug 2015 17:08

RE.gif

Zeker afdoende, maar iets nieuws kan ook heel goed zijn natuurlijk, ik was meteen verkocht, maar het zwaardere sturen had ik niet bij na gedacht, dat lijkt me toch wel een nadeel, niet met de mover, maar vaak rol ik de caravan ook wel even als het afloopt bijv.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kronings neusrups

Bericht door PD » di 18 aug 2015 17:32

RE.gif RE.gif
Een luchtbandje als neuswiel zou ik persoonlijk nooit nemen, simpelweg omdat het lek kan gaan. Zelf heb ik het Alko wegend neuswiel wat een stalen wiel met rubber loopvlak heeft. Dit is veel breder dan een regulier neuswiel, het heeft een betrouwbare weegfunktie en is ook nog verend en dus prettiger moveren. Nadelen zijn het hoge gewicht en het feit dat het niet volledig optrekbaar is, maar beiden zijn voor ons geen probleem vanwege het overschot in belading en de luchtvering van de Land Rover.

Zo'n rupsband lijkt me niet echt handig, verzamelaar van modder en slecht wendbaar lijkt me. Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaringen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kronings neusrups

Bericht door Micky » di 18 aug 2015 17:39

RE.gif

wat dacht je, "ik heb al 8 banden onder de combi die lek kunnen gaan, deze ene wil ik er niet meer bij" mrgreen.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

het goede leven
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 20:31

Re: Kronings neusrups

Bericht door het goede leven » zo 23 aug 2015 19:53

uitgaande van een droge / stabiele ondergrond , is er bekend wat dan de +/- trekkracht is van deze rups , bij een natte / modder ondergrond zal dit waarschijnlijk 0 . 0 zijn gezien de grip van het profiel .
Mercedes Sprinter 211 CDI , Fendt Diamand 650 TF , Stacaravan/Chalet 8.50 x 3.30 Mtr.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kronings neusrups

Bericht door Jan van Vijven » zo 23 aug 2015 19:59

Trekkracht?? Hangt van jou spierballen af....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Caramba

Re: Kronings neusrups

Bericht door Caramba » zo 23 aug 2015 20:25

RE.gif RE.gif

Dit is geen mini mover op de dissel maar een neus 'wiel' in de vorm van een rups... knipoog.gif

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Kronings neusrups

Bericht door Ivo » di 25 aug 2015 20:42

Na enkele negatieve ervaringen met een 'gewoon' neuswiel (vastlopen in grind of in moddergras) heb ik sinds jaren een luchtband gemonteerd. Dat loopt zo vlot dat ik de caravan nu alleen uit de stalling kan trekken, wat vroeger niet lukte.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kronings neusrups

Bericht door JPGeetje » di 25 aug 2015 21:46

RE.gif
Het is bekend Ivo dat een luchtbandje de caravan veel makkelijker doet rollen.
Er kleeft echter een groot naddel aan deze bandjes, ze zijn niet onderhoudsvrij en buiten het regelmatig op pompen komt het ook regelmatig voor dat het bandje gewoon kapot is omdat de geleverde bandjes meestal van een abominabele kwaliteit zijn.
Als jij die problemen niet herkent, ben jij waarschijnlijk een van de weinige gelukkigen die wel een kwaliteitsbandje om het velgje hebben liggen thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Kronings neusrups

Bericht door barney » wo 26 aug 2015 09:44

Ik ben dan de 2e gelukkige met luchtbandjes
Heb 2 bandjes en bevalt al 3 jaar zonder onderhoud !

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: Kronings neusrups

Bericht door cedicol » wo 26 aug 2015 10:58

Bij mij komt er toch ook een luchtband op. Een extra binnenband er bij en een lekke band is geen probleem meer.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kronings neusrups

Bericht door JPGeetje » wo 26 aug 2015 11:07

RE.gif
Heb je dat al eens gedaan?
Ik wel..... een crime, dat kan ik je wel vertellen. boos.gif
Het is een gefrot om dat binnenbandje heel te houden.
En al helemaal op een camping waar je met beperkte middelen aan de slag moet en vrijwel niks hebt om vast te houden bij zo'n klein velgje.
Ik heb er thuis een op mijn aanhangwagentje liggen, een die het ook boven verwachting lang uithoudt.
Daar heb ik ook wat meer middelen om het bandje evt. te repareren.
Op de caravan wil ik hem niet hebben om voornoemde reden. whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: Kronings neusrups

Bericht door cedicol » wo 26 aug 2015 11:17

Ik heb altijd een heel arsenaal aan gereedschap bij mij. Als het moet kan ik zelfs de helft van mijn wagen uit elkaar halen, herstellen en terug in elkaar steken. Zo een bandje gaat echt geen probleem zijn voor mij hoor. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen wel een probleem is, maar voor mij dus niet. Daarom komt er een luchtband op.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kronings neusrups

Bericht door Micky » wo 26 aug 2015 20:34

ik moet ook eerlijk bekennen dat ik inmiddels ook gezeik heb met mijn 2de bandje, hij is niet lek, maar gaat bol staan en begint al weer scheurtjes te vormen, ik ga een nog betere oplossing zoeken denk ik.........
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kronings neusrups

Bericht door Conradi » wo 26 aug 2015 22:32

Waarom bestaat er geen hybride? Ik bedoel een hard neuswiel, met zacht loopvlak, dat je wellicht eenvoudig kunt vervangen. Ben je af van die bandjes, maar dempt het wel op hardere ondergrond.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Kronings neusrups

Bericht door Pino » wo 26 aug 2015 22:53

Ik heb sinds kort het Premium neuswiel van Alko er onder zitten.
Vanochtend eens een stukje gemovered en ook zelf op spierkracht gereden. Opvallend is de grote soepelheid van het brede neuswiel. Doordat het loopvlak bol is is er op een harde ondergrond weinig contact en op zachtere ondergrond een breder draagvlak. Geen hard kunststof meer maar zacht rubber. Lijkt mij prima tussenweg tussen de luchtband en het harde plastic.
En ja... waar het Winterhoff wiel precies tussen de dissel past lukt dat met deze niet en hangt hij er wat verder onder. Echter toch nog 17 cm boven het wegdek. En mocht het dan toch in fikse drempel of knik zijn kan het wiel wel wat gewicht opvangen.
De auto heeft maar 12 cm bodemvrijheid dus zal die als eerste de drempel raken....

Terug on topic wat het rupswiel betreft. Ik zou hem niet nemen vanwege de beperktere wendbaarheid en het halve kampeerveld dat er aan blijft hangen na een partijtje manouvreren door een zompig veldje. Gewicht zal niet veel uitmaken tov een Premium wiel. Die is 5 kilo meer dan het standaard wiel
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kronings neusrups

Bericht door PD » wo 26 aug 2015 22:56

RE.gif
Eindelijk wijs geworden knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Kronings neusrups

Bericht door Pino » wo 26 aug 2015 23:04

RE.gif Had niet veel keuze meer na de vele aanvallen van scherpe rotsen en stenen op mijn hard kunststoffen wieltje afgelopen vakantie.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kronings neusrups

Bericht door Conradi » wo 26 aug 2015 23:48

RE.gif
Zo zeg, ook mijn neuswiel heeft na een seizoen al behoorlijk wat cellulitis opgelopen mrgreen.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Vliedje

Re: Kronings neusrups

Bericht door Vliedje » wo 26 aug 2015 23:54

mrgreen.gif Ik begrijp, dat er niemand is met ervaring met de neusrups? Met alle respect, maar aan aannames heb ik niet zoveel scratch.gif

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”