Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 30 jun 2015 09:24

Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door beginner » di 30 jun 2015 15:41

Hallo, ik ben nieuw hier ! Wij overwegen om een caravan te gaan kopen. Nooit eerder gedaan, wel heeel vaak stacaravans/chalets gehuurd op diverse campings in binnen-/buitenland. Het campingleven is ons dus wel enigszins bekend.

Aangezien onze auto niet te zwaar kan trekken, zoeken we een lichtgewicht caravan, leeggewicht max 1050 kg ongeveer. We zijn al bij een keer gaan kijken en hebben ons er al een beetje in verdiept. Onze gezinssamenstelling is 2 volwassen + 2 kinderen. Onze ideale indeling lijkt een rondzit, keukenblok, en 2 enkele bedden. Ik vind een keukenblokje met enige aflegruimte wel heel belangrijk. Ik wil wel ergens even een bord kwijt kunnen of het koffieapparaat neer kunnen zetten. Een caravan die wij o.a. tegenkwamen en onze interesse heeft is de Caravelair Ambiance Style 450. Weten jullie nog meer types caravan die aan onze wensen voldoen?

Enerzijds willen we er eigenlijk niet te veel geld aan uitgeven omdat we het nog nooit gedaan hebben, maar ook niet in een aftandse caravan uit 1995 zitten. Ik weet wel dat je die later zou kunnen pimpen (hele leuke voorbeelden gezien !), maar dat zou dan pas in een latere fase gebeuren, omdat we eerst willen kijken of het ons bevalt. Het is erg lastig, omdat het wel echt een gok is of dit echt iets voor ons zal zijn. Anderzijds; verkopen kan altijd weer. Of is een lichtgewicht caravan met enkele bedden helemaal niet in trek?

Wat is qua prijs reeëel vinden jullie ervaringsdeskundigen, bij een caravan uit ca. 2008-2011, zonder extra luifel/voortent of inventaris. Het liefst hebben we dit laatsten er allemaal wél bij natuurlijk maar dat zien we toch niet zo vaak.

Linkjes van te koop staande occasions welke voldoen aan onze wensen, zijn welkom trouwens !

Groetjes !

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door Weinsberg » di 30 jun 2015 15:52

Een caravan met leeggewicht van 1050 kg noem ik niet echt een lichtgewicht caravan. Je hebt ze met een maximaal toelaatbaar gewicht van 1050 kg. Dat noem ik een lichtgewicht caravan. Kijk eens bij Carado of Weinsberg ( whats in the name.. ) of Caravelair zoals je noemt. Vaak heeft Burstner ook wel lichtgewict modellen . Of Sterckeman om er een paar te noemen...

Weet je zeker dat je niet een caravan wilt met vast bed + treinzit + stapelbed ? Is een veel makkelijkere indeling voor gezin met kinderen. Ik spreek uit ervaring.

qua linkjes, kijk hier eens, via deze site hebben wij ook onze caravan gevonden.. http://www.caravans.net/occasions/caravans.php

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door Leentje » di 30 jun 2015 15:55

Welkom hier!
De caravelair heeft leuke indelingen en een goede afzetruimte is inderdaad prettig.
Een caravan uit 1995 hoeft niet per definitie aftands te zijn. Ik denk dat je dan veel caravanners die zuinig met hun spullen omgaan op de tenen trapt.
Sterckeman heeft ook leuke lichtgewicht modelen.
Wat is de leeftijd van de kinderen? Slapen ze al in een tentje buiten en dus alleen onderweg binnen, of de hele vakantie nog in de caravan?
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door Kingpin1966 » di 30 jun 2015 15:56

beginner schreef: Aangezien onze auto niet te zwaar kan trekken, zoeken we een lichtgewicht caravan, leeggewicht max 1050 kg ongeveer.
Wat mag je auto trekken geremd? Daar kun je nl. beter naar kijken dan het leeggewicht.
De MTM van de caravan (=leeggewicht caravan + laadvermogen caravan) en het geremd trekgewicht van de auto bepaald namelijk of je auto de caravan kan trekken.
En natuurlijk ook van belang is welk rijbewijs je hebt, alleen B of BE.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 30 jun 2015 09:24

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door beginner » di 30 jun 2015 19:31

Dank voor de reacties. Even wat antwoorden van mijn kant.

De merken Carado of Weinsber hebben we nog niet eerder gezien, gaan we naar kijken.

Een vast bed hebben we serieus overwogen. Echter, die vinden we toch wat smal en zeker zo'n frans bed met afgeronde hoek. Daarnaast moet degene die achter ligt, dan nog altijd over de ander heen bij het toiletbezoek 's nachts. Lijkt ons niet handig.
En een treinzit is ook wat kleiner dan een rondzit. Wij zitten graag met de beentjes omhoog en dan is daarvoor net wat meer plek. Dit zal vooral 's avonds zijn als we naar binnen moeten vanwege de kou. Of als het regent, dan is er met 4 personen ook wat meer ruimte.

En het woord aftands bedoel ik uiteraard niet verkeerd en ik wil niemand op zijn teentjes trappen, maar wij houden nogal van een strak interieur zeg maar. Je snapt vast wel wat ik bedoel.

In eerste instantie wilden we een stapelbed voor de kinderen. Leek ons inderdaad ideaal. Totdat onze oudste er op 1 ging liggen (was een bed weliswaar niet over de gehele lengte, maar toch) en we zagen dat dit al krap was. Dus zullen ze in een tentje gaan, en bij slecht weer of 1 nachtje op de rondzit die om te bouwen is. Kids zijn trouwens 8 en 11 jaar. Dan is een stapelbed niet meer aan te raden, of wel.

Zo, tips, adviezen of andere visies/invalshoeken welkom!

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door PeterD » di 30 jun 2015 19:45

Naast bovenstaande opmerkingen zou het makkelijk zijn om antwoord te geven op de vragen van Kingpin.
"Niet al te veel mogen trekken" betekent vor de één 2 ton en een ander denkt dan aan 1100 kg.
"Be specific" riep John Cleese ooit in één van zijn hilarische managementtraining filmpjes.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 30 jun 2015 09:24

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door beginner » di 30 jun 2015 20:01

Onze auto mag 1300 kg trekken. Partner heeft BE-rijbewijs.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door JPGeetje » di 30 jun 2015 20:13

@TS
Ik vrees dat je niet al je wensen in jouw genoemde caravangewicht kwijt kunt.
Je wilt 2 enkele bedden in de lengte, een rond zit en een aanrecht met genoeg aflegmogelijkheden.
Dat kan allemaal samen gaan, alleen vrees ik dat zoiets niet in een caravan van 1050 kg. Past.
Je moet dan toch al snel aan een caravanmodel 500 denken.
De genoemde merken zijn inderdaad relatief licht omdat ze met lichtere ( lees dunnere) matrialen zijn gebouwd en zijn daardoor ook iets minder degelijk. Maar zelfs bij die merken vrees ik dat je niet al je wensen kunt laten samengaan tot een geheel.
Niettemin wens ik je veel succes bij je zoektocht thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Volvodriver

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door Volvodriver » di 30 jun 2015 21:02

Hoewel mijn Caravan geen rondzit heeft valt ie toch in je rijtje.
Toevallig heeft de mijne een MTM van 1500 kg maar dat was een extra optie. Standaard is 1350 kg.
Leeggewicht is 1060 kg en inclusief mover en alle belangrijke inventaris en voortent kwam hij bij de laatste weging op 1282 kg.
Kijk maar naar een Delta 4700 EB.

beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 30 jun 2015 09:24

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door beginner » di 30 jun 2015 21:55

We vinden nu bijvoorbeeld de volgende caravan: Sprite Super 490 CE.

Iemand toevallig bekend met dit type?

rick
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 22 okt 2014 19:46
Locatie: made

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door rick » wo 1 jul 2015 14:43

goede middag,

kijk eens naar de 495 ul van Hobby en dan met name de begin jaren, nu weegt die standaard al 1400 kg

groet Rick
hobby 495 Ul, peugeot 308sw

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door Kingpin1966 » wo 1 jul 2015 14:46

beginner schreef:We vinden nu bijvoorbeeld de volgende caravan: Sprite Super 490 CE.

Iemand toevallig bekend met dit type?
Houd er wel rekening mee dat je van dit type het volledige laadvermogen niet kunt gebruiken.
Het MTM van deze caravan is nl. 1400 kg.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door cedicol » do 2 jul 2015 13:49

Wij hebben ons net een sterckeman gekocht. Model 470 PE Kids. Kost ons 15.000 eur Seizoenstent incl. Als je dan kijkt op de verschillende 2de hands sites betaal je al snel 7.000+ eur voor een caravan die al 10 jaar mee gaat. Daarom dat we uiteindelijk besloten hebben om een nieuwe te kopen. Die van ons heeft 3 stapelbedden, rondzit waar je nog een bed van kan maken en een vast bed in de kop voor 2 personen. Als je de stapelbedden niet gebruikt kan je ze ook gewoon als opslagplaats gebruiken. Kasten heb je nooit teveel in een caravan. Vermits de kids in een tentje slapen en mischien eens een nachtje binnen kan je van de rondzit nog steeds een 2 persoonsbed maken. Deze heeft een MTM van 1200kg. Je kan ook kiezen voor een gewoon stapelbed natuurlijk. Ik stel vooral voor dat je eens gaat kijken bij een dealer. Daar kan je verschillende modellen gaan bekijken en kiezen. Dan kan je als je wil in de 2de hands markt gaan kijken tenzij je dan ook zou overgaan naar een nieuwe natuurlijk. thumbup.gif
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 30 jun 2015 09:24

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door beginner » ma 20 jul 2015 16:01

Even een update: het is een Adria Adora 512 UL geworden.
Binnenkort gaan we 'm voor het eerst proberen. We vinden het erg spannend! Wie had dat ooit gedacht, wij in een caravan :) !

Vliedje

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door Vliedje » wo 22 jul 2015 15:56

Kijk eens naar deze advertentie.
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr#

De Caravelair 450 Ambiance Style voldoet aan je wensen. Twee aparte bedden, een keuken met aflegmogelijkheden op het aanrechtblad en een rondzit en te beladen tot 1300 kg.

Zie nu pas, dat je al een caravan hebt aangeschaft. mrgreen.gif Veel plezier ermee.

beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 30 jun 2015 09:24

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door beginner » wo 22 jul 2015 23:00

:lol:

Ja, inmiddels voorzien!
En enkele dagen later zag ik deze ook staan, maar wel een stuk duurder dan wij nu betaald hebben.
We zijn vooralsog dik tevreden met onze aanwinst. Nu op naar de probeer-vakantie!

peter stupers
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 14 feb 2011 21:18

Re: Lichtgewicht caravan met enkele bedden + rondzit

Bericht door peter stupers » ma 24 aug 2015 21:43

Wij hebben een Dethleffs go 470, is met 2 aparte bedden en de terreinzit achterin kan ook nog een bed van worden gemaakt.
Deze caravan heeft een gewicht inclusief het laadvermogen van 1200 kg.
Groeten uit Tilburg. Peter.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”