Koelkast ontluchtings roosters

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door erichendri » vr 15 aug 2014 13:57

Niet iets nieuws maar wel een aandachtspuntje wat opvalt.
Las laatst hier over een onderwerp : keukenraam kan niet open als de caravandeur open staat. stom.gif
Wat ik dan ook weer niet doordacht vind is het feit dat de warmte van de koelkast aan de zijde van
de voortent geloosd word. stom.gif
Waarom niet de keuken aan de andere kant van de caravan monteren zodat daar dan ook de ventilatieroosters zitten.
Men zit niet op warme lucht in de voortent te wachten in een warm zuid Europees land.

Eric mrgreen.gif
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1811
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door EricS » vr 15 aug 2014 14:12

RE.gif
Er zijn caravans te koop met de keuken aan de linkerkant natuurlijk....

maar zodra ze inderdaad rechts geplaatst zijn heb je hier last van...sterker nog, ik heb mij nu ook weer in het warme zuiden achter de oren gekrabt of het keukenraam nu open of dicht moet. Voor de gehele doorluchting staan alle ramen open...maar keukenraam zit boven de ontluchtingsroosters... scratch.gif en de koelkast staat 24/7 volop te draaien en zorgt hiermee voor de nodige warmte welke door opstijgen direkt door openstaande raam weer in de caravan gaat.... weenie.gif
Heb daarom maar overdag permanent een blower/blaas apparaat aan staan, dit helpt redelijk.

(ook een) Eric
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door Jan van Vijven » vr 15 aug 2014 14:57

erichendri schreef: Waarom niet de keuken aan de andere kant van de caravan monteren zodat daar dan ook de ventilatieroosters zitten.
Men zit niet op warme lucht in de voortent te wachten in een warm zuid Europees land.

Eric mrgreen.gif
Hoezo stom?

Onze keuken zit links, maar de extra hoge koelkast zit rechts.....en nu dan?

Ik ben daar dus blij mee omdat de linkerkant altijd in de volle zon staat en de koelkast nu dus de schaduwkant heeft.
Btw, waarom een voortent gebruiken in warme zuid Europese landen?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door Wim Corduwener » vr 15 aug 2014 17:09

"Btw, waarom een voortent gebruiken in warme zuid Europese landen?"
Meestal zet ik een extra koelkast in de voortent en nog wat andere spullen en ik vind het wel prettig om dat een beetje uit het zicht te hebben.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door JPGeetje » vr 15 aug 2014 17:09

In onze vorige caravan zat de koelkast aan de voortentzijde. thumbup.gif
In onze huidige zit die aan de andere zijde. scratch.gif
De koelkast in de vorige caravan deed het echter veel beter dan die in onze huidige caravan.
Ik denk dat het voor de koelkast qua werking niet zoveel uitmaakt of hij links of rechts in de caravan staat.
In theorie zou je het wel veronderstellen maar mijn ervaring strookt daar niet mee scratch.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door Jan van Vijven » vr 15 aug 2014 17:16

Jan, als ik het goed begrijp werkte je kk aan de voortentzijde beter, wellicht meer schaduw?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door erichendri » vr 15 aug 2014 17:18

Tot nu toe hebben wij 4 verschillende caravans gehuurd en je raadt al
aan welke zijde de roosters zaten.
Voortent hebben wij ook staan omdat we dan niet alles in het zicht hebben liggen.
Tevens ritsen wij de zijkanten en voorkant overdag open als we er zijn.
Eén keertje laten openstaan toen we weggingen voor een toertje en je raadt het al, het ging
behoorlijk waaien, gelukkig attente buren.
En aan het Geardameer met zijn opkomende stormpjes is een voortent (die dan wel dicht zit) stormbestendiger.
Afgelopen vakantie daar meerdere luifels zien sneuvelen door die windvlagen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door Wim Corduwener » vr 15 aug 2014 17:42

Dat is inderdaad een bijkomende reden: een dichte voortent is meer bestendig tegen wind dan een luifel of een open voortent.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door JPGeetje » vr 15 aug 2014 17:56

Jan van Vijven schreef:Jan, als ik het goed begrijp werkte je kk aan de voortentzijde beter, wellicht meer schaduw?
Dat zou best kunnen Jan.
Jullie hebben dezelfde caravan als wij dus ook met zo'n hoge koelkast, toch.
Hoe bevalt die bij jullie?
Wat ons betreft is hij wel mooi en praktisch maar de koelcapaciteit is niet navenant.
En dat met een opgenomen vermogen van 175W. scratch.gif scratch.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door Jan van Vijven » vr 15 aug 2014 18:25

Koelen 7 graden vriezen -17 en dat alles bij een buiten temp van 32 graden.
Wat mij betreft is dat dik in orde.

Correctie:
Vriezen is kouder dan - 20 mijn thermometer geeft niet minder aan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door louis23480 » zo 17 aug 2014 11:30

In mijn vorige caravan, een Home Car uit 1996, stond ook de keuken en koelkast links. Er was echter een schoorsteen op het dak gemonteerd waarlangs de warmte weg kon vanachter de koelkast. Toch wel een mooie oplossing voor dit probleem.

pd0bao40

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door pd0bao40 » zo 17 aug 2014 12:25

@ Louis 23480, dat was inderdaad de beste oplossing, geen gezeur met extra motoren
slechts voor de, tekortschietende!!! ventilatie aangeschaft. Ook Chateau had zo,n
schoorsteen waardoor niet alleen verwarmde koellucht maar ook verbrandingsgas
verdween. Door een venturi (vernauwing)werd de snelheid nog eens verhoogd.Op de
juiste wijze: gebruik makend van natuurwetten. Jaap.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door graaf » zo 17 aug 2014 18:55

Zomaar een off-topic vraagje dat hier wel verband mee houdt,

Ik heb ooit eens voor een vorige caravan een setje van die "winter" afdekplaten van Electrolux gekocht. Dat winterkamperen is er nog niet van gekomen, en ik heb ze dus nog in de plastic verpakking zitten. Ik vraag me af wat er van de koelkast capaciteit over blijft als ik die in de winter er voor zou plaatsen. (heb ook extra doorspuiings ventilaroren, maar die zijn dan overbodig schat ik scratch.gif ).
Heeft iemand die wel eens gebruikt? die platen?
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door Micky » di 19 aug 2014 22:40

erichendri schreef:Niet iets nieuws maar wel een aandachtspuntje wat opvalt.
Las laatst hier over een onderwerp : keukenraam kan niet open als de caravandeur open staat. stom.gif
Wat ik dan ook weer niet doordacht vind is het feit dat de warmte van de koelkast aan de zijde van
de voortent geloosd word. stom.gif
Waarom niet de keuken aan de andere kant van de caravan monteren zodat daar dan ook de ventilatieroosters zitten.
Men zit niet op warme lucht in de voortent te wachten in een warm zuid Europees land.

Eric mrgreen.gif
Ik heb dit en heb hier dan ook echt nog nooit een nadeel van ondervonden, sterker nog als het wat frisser wordt draagt deze warmte bij aan het verwarmen van de voortent, sta je in het zuiden in de volle zon, brandt de zon op de achterkant van de caravan (vaak willen we aan de deurkant in de schaduw zitten) dan is er schaduw aan de luifel kant, door de caravan/bomen of door de luifel (openstaande voortent), heb je de caravan lekker andersom staan, dus met de deur naar de volle zon, dan ook zorgt de luifel/ openstaande tent voor schaduw en dus verkoeling, ik zou niet eens anders willen om eerlijk te zijn mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door Dutchdrummer » di 19 aug 2014 23:06

graaf schreef:...Ik heb ooit eens voor een vorige caravan een setje van die "winter" afdekplaten van Electrolux gekocht..... Heeft iemand die wel eens gebruikt? die platen?
Yep, altijd als we gaan winterkamperen. Het vermindert de tocht en koude lucht die langs de roosters binnen komt.
IMG_8522 (Large).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door Micky » di 19 aug 2014 23:18

RE.gif thumbup.gif

hier ook en al 25 jaar oud deze "dekseltjes" mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door Hans1954 » wo 20 aug 2014 08:26

graaf schreef:Zomaar een off-topic vraagje dat hier wel verband mee houdt,

Ik heb ooit eens voor een vorige caravan een setje van die "winter" afdekplaten van Electrolux gekocht. Dat winterkamperen is er nog niet van gekomen, en ik heb ze dus nog in de plastic verpakking zitten. Ik vraag me af wat er van de koelkast capaciteit over blijft als ik die in de winter er voor zou plaatsen. (heb ook extra doorspuiings ventilaroren, maar die zijn dan overbodig schat ik scratch.gif ).
Heeft iemand die wel eens gebruikt? die platen?
De koelkastcapaciteit blijft hetzelfde: de platen moeten buiten gemonteerd worden. :lol:
Zonder dollen. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je, wanneer de buitentemperatuur onder de 10 graden komt, de winterplaten monteren. De koelkast is van het absortietype en dat betekent simpel gezegd koude door warmte. Wanneer het onder de 10 graden is kunnen de verwarmingselementen de vloeistof niet meer aan de kook krijgen en functioneerd de koelkast niet of minder. Wanneer de koelkast op gas staat, is mijn ervaring, kan je de platen vergeten omdat het achter de koelkast weer te warm wordt. Maar ze zijn dus echt nodig en eventueel te vervangen door een plastic zak o.i.d. waarbij er wel 1 lamel opengelaten moet worden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door Gumm » do 21 aug 2014 02:03

Winterafdekking: Onderweg bij (erg) slecht weer, bij koude in vroege voor/najaar en bij niet gebruikte caravan.
Bij ons aan de rechterkant onder het keukenraam*. (de deur draait echter links om)

Een keer per jaar haal ik de rooster eens van de caravan en maak ik deze en achterliggend gedeelte van KK schoon.
Ik vind dat deze, eigenlijk voor de winter bedoelde plaatjes, best veel stof, zand en vuil tegen houden
De roosters zelf (gaan dan ook in de emmer met sop) blijven er op hun beurt zelf ook schoner door.

Spanje/Tarragona 2014. Overdag rond 35 en 's-nachts rond 19 graden.
Daar hadden we de linkerkant in de volle zon in de middag op de luifel.
Mijn oude trouwe computerfan op een adapter met spanningsregelaartje achter het rooster maakte weer overuren.

Door open Keukenraam naast de caravandeur is het iets te gemakkelijk om de deur van binnenuit open te maken dus hebben we het raampje meestal dicht als we niet "thuis" zijn.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
Rodenbachske
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 30 mar 2015 21:44
Locatie: Roeselare

Re: Koelkast ontluchtings roosters

Bericht door Rodenbachske » do 2 apr 2015 07:30

Hoi,

Ik las van een die winterplaten....... Ik dacht dat dit was om die roosters af te dekken is als je uw camper/caravan ging wassen zodat er geen water aankon

Nuja, Echt naar het warme oorden zijn we nog niet verder geraakt .... ofwel heb was het te slecht weer awhoea.gif maar ik haal steeds bovenste rooster eraf als het te warm wordt.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”