Casara innovatie?
Casara innovatie?
Beste allen,
op de Caravana stond maar mijn een prachtig stukje innovatie. De Casara. Een polyester caravan met een tweetal voorwielen onder de caravan. Dus totaal geen problemen tav gewichtsverdeling. De caravan staat als het ware op vier wielen en is et een triangel verbonden met de auto. Deze is opklapbaar in bijvoorbeeld de stalling. Geen problemen met de kogeldruk Om en nabij 1200 kg. Daarnaast zelf modulair in te delen eventueel met een garage. Ik vond het een mooi voorbeeld van Nederlandse innovatie en zal het met belangstelling blijven volgen.
op de Caravana stond maar mijn een prachtig stukje innovatie. De Casara. Een polyester caravan met een tweetal voorwielen onder de caravan. Dus totaal geen problemen tav gewichtsverdeling. De caravan staat als het ware op vier wielen en is et een triangel verbonden met de auto. Deze is opklapbaar in bijvoorbeeld de stalling. Geen problemen met de kogeldruk Om en nabij 1200 kg. Daarnaast zelf modulair in te delen eventueel met een garage. Ik vond het een mooi voorbeeld van Nederlandse innovatie en zal het met belangstelling blijven volgen.
Re: Casara innovatie?
RE.gif
Ik weet niet of je het erg vind maar ben een Beetje aan het zoeken geweest hier een plaatje van de caravan
http://www.casara.nu
En ook en foto van de triangel
Ik weet niet of je het erg vind maar ben een Beetje aan het zoeken geweest hier een plaatje van de caravan
http://www.casara.nu
En ook en foto van de triangel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
burstner amara 520 ts
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: di 3 apr 2012 11:12
Re: Casara innovatie?
Interessante ontwikkeling.
Het achteruitrijden met de caravan wordt zo wel weer spannender!!!
Grt.
Peter
Het achteruitrijden met de caravan wordt zo wel weer spannender!!!
Grt.
Peter
Caravan: Adria Altea 472 LU 50 Years 2016 + Enduro volautomatische mover met Mastervolt AGM accu + Dometic dakairco
Trekker: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline van 2018
Oude: Hobby De Luxe 495 UK uit 2005 (2012 t/m 2023)
Trekker: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline van 2018
Oude: Hobby De Luxe 495 UK uit 2005 (2012 t/m 2023)
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Casara innovatie?
RE.gif
Je bedoelt het risico van het kantelen van de opbouw als de caravan gaat scharen?
Dat zou juist voorkomen moeten worden door de naar achteren geplaatste as.
Je bedoelt het risico van het kantelen van de opbouw als de caravan gaat scharen?
Dat zou juist voorkomen moeten worden door de naar achteren geplaatste as.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Casara innovatie?
RE.gif
Heeft niets met kantelen te maken, in dat geval ben je dus echt grof verkeert bezig schrik.gif
Heeft ook niets met de naar achter geplaatste as te maken, maar wel met nog meer stuurmanskunst en dat is pas echt leuk, pas wel op: nu heb je wel iets meer manoeuvreer ruimte van voren nodig. "Iets" is misschien een understatement
Heeft niets met kantelen te maken, in dat geval ben je dus echt grof verkeert bezig schrik.gif
Heeft ook niets met de naar achter geplaatste as te maken, maar wel met nog meer stuurmanskunst en dat is pas echt leuk, pas wel op: nu heb je wel iets meer manoeuvreer ruimte van voren nodig. "Iets" is misschien een understatement
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Casara innovatie?
RE.gif
Vreemd, door de schamelconstructie zou je juist minder manoeuvreerruimte nodig zijn.
Makkelijker schijnt het achteruitrijden niet te worden door deze constructie, als ik tenminste caravantrekker zijn forum geloven moet.
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=78727
Vreemd, door de schamelconstructie zou je juist minder manoeuvreerruimte nodig zijn.
Makkelijker schijnt het achteruitrijden niet te worden door deze constructie, als ik tenminste caravantrekker zijn forum geloven moet.
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=78727
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Casara innovatie?
RE.gif
Heb je er al eens over nagedacht hoe je de dissel (schamel) met de auto in de goede richting krijgt?
Dan zul je ook begrijpen dat je dus met de trekker meer ruimte nodig hebt om de hele zooi achteruit in de goede richting te manoeuvreren.
Heb je er al eens over nagedacht hoe je de dissel (schamel) met de auto in de goede richting krijgt?
Dan zul je ook begrijpen dat je dus met de trekker meer ruimte nodig hebt om de hele zooi achteruit in de goede richting te manoeuvreren.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Casara innovatie?
RE.gif
Dat bedoelt Bert van caravantrekker dus ook met het niet makkelijker worden van het achteruitrijden, je hebt nu immers twee draaipunten.
Hij zegt zelfs dat hij, als ze de combi willen testen, er voor op cursus moet.
Dat bedoelt Bert van caravantrekker dus ook met het niet makkelijker worden van het achteruitrijden, je hebt nu immers twee draaipunten.
Hij zegt zelfs dat hij, als ze de combi willen testen, er voor op cursus moet.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Casara innovatie?
RE.gif
Gewoon logisch denken en rustig aan doen, dan weet je ook dat je meer ruimte nodig hebt.
Dat E rijbewijs zegt niets over manoeuvreren, ik zie geen verschil in een lichte of een zware aanhanger in deze, het trucje blijft het zelfde.
Als je er geen gevoel voor hebt stop er dan maar mee!
Gewoon logisch denken en rustig aan doen, dan weet je ook dat je meer ruimte nodig hebt.
Dat E rijbewijs zegt niets over manoeuvreren, ik zie geen verschil in een lichte of een zware aanhanger in deze, het trucje blijft het zelfde.
Als je er geen gevoel voor hebt stop er dan maar mee!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Casara innovatie?
Ik heb vele jaren een aanhanger gehad met zo'n schamel onderstel.
Het vereist best heel veel oefening om zoiets achteruit ergens in te rijden.
Onderschat het niet. Vooral naar rechts afbuigen kan erg lastig zijn. Het kost je een hele tijd om het goed onder de knie te krijgen.
Maar je kan alijd nog een mover op de voorste wielen zetten..
Het vereist best heel veel oefening om zoiets achteruit ergens in te rijden.
Onderschat het niet. Vooral naar rechts afbuigen kan erg lastig zijn. Het kost je een hele tijd om het goed onder de knie te krijgen.
Maar je kan alijd nog een mover op de voorste wielen zetten..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18936
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Casara innovatie?
Er zit toch een mover op de voorwielen? Als achteruitrijden dan moeilijk wordt kan je toch afkoppelen en moveren?
Andre
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Casara innovatie?
De grotere draaicirkel en het achteruit rijden kan misschien een probleem maar meestal gaan we vooruit. Een vooruitgang vind ik het zelf de modulaire indeling. Wil je wel een wasruimte of een garage, mogelijkheden te over, Dit vind ik ook vooruitgang.
Groet Sjaak
Groet Sjaak
Re: Casara innovatie?
Dan te bedenken dat er ook nog eens examen gedaan werd waarbij je met zo,n schamel wagen moest opdraven. Had niets meer met caravan rijden te maken.
Re: Casara innovatie?
Het achteruitrijden is lastiger maar valt best te leren. Mijn vraagtekens liggen meer bij het vooruitrijden. Er is gekozen voor een (dubbel) middenvoorwiel. Een driepotig krukje staat altijd stevig en wiebelt nooit. Vanuit deze gedachte zou dus een aanhanger (caravan) met drie wielen stabiel moeten zijn, Alleen, een krukje beweegt niet en de caravan wel. Ik geloof meteen dat op een mooie vlakke weg het weggedrag goed zal zijn. Maar wat als de weg niet vlak is maar duidelijke spoorvorming vertoond (meestal de rechterbaan -en daar rijden we met de caravan het meest), blijft dan het middenwiel netjes op het hoogste punt rollen of geeft de dissel zoveel bewegingsvrijheid dat het wiel het laagste punt opzoekt? En zo zijn er nog een aantal wegen waar ik benieuwd ben naar het rijgedrag. De laatste kilometer karrenspoor voor de camping, de grindwegen zoals je in Scandinavië nog steeds tegenkomt.
Het is en blijft overigens een interessante ontwikkeling. Heeft iemand al nagedacht hoe je een caravan met drie wielen waterpas gaat zetten?
Het is en blijft overigens een interessante ontwikkeling. Heeft iemand al nagedacht hoe je een caravan met drie wielen waterpas gaat zetten?
Re: Casara innovatie?
hoi
Het achteruitrijden zal een stuk eenvoudiger zijn naar mijn mening,naukeuriger,directer,ook het contra effect word denk ik tenietgedaan.
Het achteruitrijden zal een stuk eenvoudiger zijn naar mijn mening,naukeuriger,directer,ook het contra effect word denk ik tenietgedaan.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Casara innovatie?
RE.gif
Dacht het niet.....niet onoverkomelijk...maar toch.
Dacht het niet.....niet onoverkomelijk...maar toch.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Casara innovatie?
De toekomst zal uitwijzen of het een succes wordt of dat het bij dit prototype blijft.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Casara innovatie?
ik denk zelf dat het idd moeilijker is om hier mee achter uit te rijden en je de bochten worden er ook nie korter van. Want vraag maar aan een vrachtwagenchauffeur die rijdt liever met een wipkar dan met een triangel aanhanger,ondanks de eventuele min punten vind ik het wel mooi bedacht en denk ik dat het best wel iets kan worden
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: ma 14 feb 2011 21:18
Re: Casara innovatie?
Dat achteruit rijden met een aanhanger met triangel gaat veel oefening vergen en kost zéker meer ruimte om te manouvreren , nee geef mij maar het "wipkar"
idee dat rijd een stuk makkelijker zéker teruguit. Vooruit heb je ook meer bochtruimte nodig.
Dat is mijn ervaring, groetjes Peter.
idee dat rijd een stuk makkelijker zéker teruguit. Vooruit heb je ook meer bochtruimte nodig.
Dat is mijn ervaring, groetjes Peter.
Groeten uit Tilburg. Peter.
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Casara innovatie?
RE.gif
Dat vraag ik me ook af, dat lukt volgens mij niet zonder het risico de schamel op te tillen.
Daardoor komt het volle gewicht op de achterste wielen en de voorste uitdraaisteunen.
En als er iets niet mag is het dat laatste wel.
Dat vraag ik me ook af, dat lukt volgens mij niet zonder het risico de schamel op te tillen.
Daardoor komt het volle gewicht op de achterste wielen en de voorste uitdraaisteunen.
En als er iets niet mag is het dat laatste wel.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Casara innovatie?
het zelfde als een camper
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Casara innovatie?
Hoe gaat men zich redden met een lekke voorband. De gehele voorkant op de krik en lekker op de rug eronder.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Casara innovatie?
Dissel dwars met de lekke band naar de voorkant, opkrikken en je kan er zo bij.
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Casara innovatie?
Onze overbuurman had een transportbedrijf voor stro en hooi. De aanhangers werden achteruit het bedrijfsterrein opgereden (smal en lang) door ze op de voorkant van de vrachtwagen te nemen, hierdoor kon men ,in de toch vrij smalle straat, nauwkeuriger sturen. Niet alle chauffeurs, maar de meest ervaren, reden er in een keer in.
citroen C4 Picasso 2.0 EB6V business (lpg) met erachter een kip-greyline special 44 tdb