Truma heeft een nieuwe airco.

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobby Linka » wo 1 jun 2011 16:13

Truma heeft een nieuwe airco op de markt gebracht. Na onze bijzonder mooie en warme vakantie van de afgelopen twee weken zijn we deze airco eens wezen bekijken bij onze dealer.

http://www.truma.com/nl/nl/air-conditio ... omfort.php

Volgens hem is dit een van de stilste airco's die er ooit geleverd zijn. Hij heeft hem gedemonstreerd en het is inderdaad een stil model. We hebben de knoop maar meteen doorgehakt. Hij komt bij ons op de caravan. Het is een hoop centen, maar als we in augustus 4 weken in Spanje zitten zal ik dat wel snel vergeten zijn. Eind van deze maand wordt de airco ingebouwd. Daarna nog even een proefweekendje in Nederland om het uit te proberen.

Laat nog wel weten hoe deze bevalt en of deze echt zo stil is dat je er geen of nauwelijks hinder van ondervindt.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Davendre » wo 1 jun 2011 17:55

Airco gaat je absoluut bevallen! Zelf hebben wij nu 7 jaar een airco in de caravan en zou niet meer zonder willen. Wij hebben wel voor een bank-airco van Truma gekozen. Deze heeft als voordeel dat je geen 33 kg hooggeplaatst hebt (bevorderd de wegligging van de caravan) en dat deze niet zo hard hoeft te werken als een dakairco. De bank-airco haalt de koelere lucht onder de caravan vandaan in plaats van in de zon op het dak.

Stil is voor de mensen die naast je staan mooi meegenomen. Moet eerlijk zeggen dat wij de airco 's nachts nooit aan hebben staan. Denk dat dan zelfs een stille airco nog steeds veel herrie maakt.

Zie trouwens nergens staan hoeveel db er vrijkomt (weet dat van onze airco ook niet :oops: )
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door DVDGuy » wo 1 jun 2011 22:49

@Hobby Linka: wat kost deze Truma incl. inbouw?
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobby Linka » wo 1 jun 2011 23:37

Hoi DVDGuy,

Ik moet er 2195 euro voor betalen. Dit is inclusief inbouwen. Zonder inbouw zou deze 1895 euro kosten.

Inbouwen bestaat in mijn geval uit:

- maken van een extra gat t.b.v. dak luik
- monteren airco, hierbij wordt de benodigde bedrading volgens de dealer volledig uit zicht aangebracht. Caravan wordt schoon opgeleverd.

Bij mijn caravan, een Hobby De Luxe 460UFE komt de airco boven de zithoek. Dit omdat het dakluik in het slaapgedeelte in het schuine deel van het caravan dak zit. De airco moet vlak met maximaal 7% afwijking gemonteerd zijn. Dit gaat wel ten koste van de plafondlamp, maar in de airco zit dimbare ledverlichting.

De dealer gaf tevens aan dat, als ik bijvoorbeeld over vijf jaar besluit de een andere caravan te kopen, de airco over gezet kan worden naar de nieuwe caravan. In het gemaakte gat van de oude caravan wordt gewoon een dakraam geplaatst. Ik weet dat het een hoop geld is, maar de wetenschap dat de airco overgezet kan worden maakt het besluit wel wat makkelijker.

Ik heb het internet afgezocht en de prijzen liggen over het algemeen overal gelijk. Bij de een is de airco wat goedkoper maar dan zijn de inbouwkosten weer hoger. Ik heb gekozen voor mijn eigen dealer. In april ging mijn grote dakluik kapot. Dit is nog even voor mijn vakantie gerepareerd. En..... ondanks vijf jaar oud gewoon onder garantie. Daarnaast was mijn dealer t.o.v. de leveranciers die ik had gevonden ook nog eens een van de goedkoopste en slechts 13 kilometer bij mij vandaan.

Hij wordt pas aan het einde van deze maand ingebouwd. Ik plaats wel foto's hoe e.e.a. is afgewerkt.

Almere is een eind bij je vandaan, maar ik denk dat bij andere dealers ook wel een demomodel zal staan.

Succes met je overweging,

Groet, Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door DVDGuy » vr 3 jun 2011 20:47

@Andrer: bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg thumbup.gif
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobby Linka » di 7 jun 2011 17:43

Nog een ding waar ook rekening mee gehouden moet worden. De waarde van de caravan gaat na het plaatsen van de airco met 2000,00 euro omhoog. Ik heb mijn verzekering hierop aan laten aanpassen.

Maar dat geldt natuurlijk ook voor alle andere grote aanpassingen zoals een mover e.d. die later wordt aangebracht.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Fred N » di 7 jun 2011 21:50

Het grootste probleem is vaak dat je de airco niet altijd 100% kan benutten is mijn ervaring.
Er zijn maar weing campings die 15 ampere op de paal hebben staan.
2400 watt is al 11 ampere komt je TV / boiler er nog bij enz.
Stand 1 of 2 is dan de max.

bvg

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door bvg » di 7 jun 2011 22:07

Het koelvermogen is 2400W, het verbruik tijdens koelen is 4,2A dus vrijwel op iedere camping te gebruiken.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Fred N » di 7 jun 2011 22:20

RE.gif
Ik heb er een van 2100 watt op mijn dak staan en ik red het echt niet scratch.gif
Daarom stand 1 of 2 :wink:
P=UxI
2400=220xI
Kom ik op 10.9 ampere

bvg

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door bvg » di 7 jun 2011 22:57

RE.gif Als je de link van truma aanklikt en dan kijkt bij technische details van de airco kan je zien wat het verbruik is bij koelen en verwarmen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobby Linka » di 7 jun 2011 23:08

Technische gegevens
Stroomvoorziening
230 V – 240 V~, 50 Hz
Stroomverbruik
Koelen: 4,2 A
Verwarmen: 3,7 A
Aanloopstroom
28 A (150 ms)
Koelvermogen
2,4 kW
Verwarmingsvermogen
1,7 kW (warmtepomp)
Luchtvolumestroom
max. 400 m³/h
Toepassingsgrenzen
+4 °C tot 40 °C
Maximale schuine stand tijdens de werking
8 %
Gewicht
33,5 kg exclusief montagemateriaal
Afmetingen (B x H x D)
Buitenzijde: 660 x 248 x 1008 mm
Binnenzijde: 523 x 46 x 670 mm
Koelmiddel
R 407C
Koelmiddelinhoud
zie typlaatje op het toestel

Van de site van Truma.

Eind van deze maand wordt deze op mijn caravan gemonteerd. Ben in bezit van een stroomtang. Ga hem thuis zo wie zo uitproberen. Laat wel weten wat de werkelijke gemeten waardes zijn.


Andre
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op di 7 jun 2011 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Fred N » di 7 jun 2011 23:11

Heb ik ook gelezen, ook het PDF document van Truma
Voor mij is het helder :lol:

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobby Linka » di 28 jun 2011 16:17

He he, eindelijk is de airco geplaatst. In het begin van de middag op kunnen halen en staat nu lekker proef te draaien naast het huis. Als het vanacht weer zo pheet is weet ik wel waar ik ga slapen mrgreen.gif mrgreen.gif

Even wat foto's van voor en na de montage.
DSCF0001A.jpg
DSCF0005A.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobby Linka » vr 1 jul 2011 15:55

Fred N schreef:Het grootste probleem is vaak dat je de airco niet altijd 100% kan benutten is mijn ervaring.
Er zijn maar weing campings die 15 ampere op de paal hebben staan.
2400 watt is al 11 ampere komt je TV / boiler er nog bij enz.
Stand 1 of 2 is dan de max.
Zoals beloofd heb ik even de stroom gemeten. De airco staat vanaf dinsdag aan. Door de verschillende temperaturen heeft de airco staan te koelen en te verwarmen. Omdat ik voor de airco een apparte automaat heb gemonteerd kon ik de gebruikers van de caravan uit zetten en alleen het verbruik van de airco meten.

Ik heb geen stroom kunnen meten die hoger was dan 4 ampere. Ziet er dus goed uit. mrgreen.gif

Als ik echt van de airco (Spanje, laatste drie weken van augustus) heb kunnen genieten laat ik mijn ervaring hier weten.

Andre
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

JFM

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door JFM » za 16 jul 2011 17:11

Hoewel ik de kosten wat hoog vind, is dit wel een heel mooi apparaat.
Wij hadden een dometic dakairco maar die maakte toch wel veel herrie en met name 'snachts word dat een stuk minder fijn.
Hoe is dat nu in werkelijkheid met deze airco?

Zou je hem op de camping echt de hele nacht laten draaien?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobby Linka » za 16 jul 2011 18:14

We moeten nog 4 weken wachten voor we op vakantie gaan. Ik weet dus niet hoe het geluid op de camping klinkt. De carvan staat nu naast het huis en we hebben hem al een paar uur laten proef draaien. Hij staat nu op automatisch en 20 graden. In de ochtend staat deze te verwarmen en van de week was het even warmen en dan staat hij netjes te koelen. Meteen even de slaapstand geprobeerd. De ventilatoren draaien dan op de langzaamste stand en bij niet hoorbaar. Af en toe gaat de compressor aan, en die hoor je wel. Weet niet of dat tijdens het slapen echt hinderlijk is. Als het voor de vakantie echt warm wordt ga ik nog wel een keertje proef slapen. Anders laat ik het wel vanuit Spanje weten.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobbymachine » za 16 jul 2011 20:47

De foto van de Fluke geeft een uitlezing van 3,39 mA ... da's wel héél weinig voor een airco ( :lol: ). Ik hoop dat je de vermelde 4 Ampère op een andere schaal het gemeten !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobby Linka » za 16 jul 2011 22:49

Goed opgelet.

Op deze meter zit een losse stroomtang aangesloten. Meten gebeurd in de stand mA. 3,39 mA komt volgens de gebuiksaanwijzing van de meter overeen met 3,39 Ampere. mrgreen.gif

De meter is ook nieuw voor me dus moest het even uitzoeken. De meter ook nog even door een collega uit laten proberen. Zelfde resultaat. Dus 3,39 mA op de meter geeft in werkelijkheid 3,39 A.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobby Linka » do 18 aug 2011 11:48

JFM schreef:Zou je hem op de camping echt de hele nacht laten draaien?
Staan inmiddels een paar dagen op de camping in Spanje. Overdag 33 graden snachts wel iets minder. Heb de airco twee nachten aan laten staan. Heel af en toe hoor je de compressor aanslaan. maar dat is maar even. In de nachtstand maakt hij minder lawaai dan een lossen ventilator op de hoogste stand. Dan heb je een vergelijk.

Ben even bij de buren gaan informeren of ze last van de airco hadden gehad. Die slapen in een tent en dan hoor je toch meer. "Ik heb meer last van het sneurken van mijn vrouw", was het antwoord. mrgreen.gif

Verder hoor ik er niemand over. Heb absoluut geen spijt van de aanschaf. Zeker nu mijn vrouw met haar been in het gips zit. Als het haar even te warm wordt een uurtje in de caravan een boekje lezen.

En slapen? Zonder airco lag ik altijd te woelen. Nu als een blok.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

JFM

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door JFM » vr 19 aug 2011 22:18

Dat zijn dan prima 'geluiden' :wink:

Ik ga hem op de beurs eens bekijken. Bedankt voor de info!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Chris » vr 10 jul 2015 22:35

@ Hobby Linka.

Hallo Andre....

Jij gebruikt de Truma Aventa airco nu een paar jaar.
Nog steeds net zo tevreden als na aanschaf??

Ik "wil ook" een airco aanschaffen... misschien niet nu direct, maar toch
Volgens mij zijn er 4 optie's.
Een split airco, de euromac 2400..... is niet echt mijn wens.
Dan 3 merken dakairco's.
Telair, de voordeligste
Dometic, de grootste in de markt
Truma Aventa, de stilste volgens verhalen.

Ik lees aardig wat reactie's over alle andere merken, maar jou Truma Aventa is niet vaak besproken....dus
Gebruikerservaring gewenst...

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door HarrieK » vr 10 jul 2015 22:40

RE.gif
Leuk onderwerp wij zitten ook te denken aan een airco voor volgend jaar en ben dus ook benieuwd naar de ervaringen van forumleden knipoog.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobby Linka » vr 10 jul 2015 22:47

RE.gif

Wij zijn er erg tevreden over. We zijn net weer terug van drie weken Spanje en daar heeft hij bijna de hele dag gedraaid. Zelfs bij 38 graden lukt het om de caravan binnen een snelle tijd koel te krijgen. Ik heb de versie die behalve kan koelen ook kan verwarmen. Truma heeft inmiddels ook een versie die alleen kan koelen. Dat scheeld weer wat euro's.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Poldervrouwtje » vr 10 jul 2015 22:50

Wij staan omringd door airco :). Truma is idd stil. De dometic hoor ik ruisen.
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma heeft een nieuwe airco.

Bericht door Hobby Linka » vr 10 jul 2015 22:54

Klopt. Hij heeft een slaapstand en dan draaid hij qua luchtstroom heel zacht. Natuurlijk hoor je de compressor af en toe aanslaan. Maar wij slapen daar gewoon door heen. En buiten de caravan hoor je dat amper.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”