Waardebepaling caravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Manza
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 jul 2014 19:35
Locatie: Houthulst - België
Contacteer:

Waardebepaling caravan

Bericht door Manza » za 24 feb 2018 18:34

Beste lezer,

ik weet niet of het hier 100% op z'n plaats staat, indien niet laat het me weten zodat ik kan aanpassen.

Wat ik graag had geweten is hoe de waarde van een tweedehands caravan kan bepaald worden? Bestaan hier zoals bij auto's catalogi over of dgl?
Wij overwegen onze caravan te verkopen omdat we sinds we zelfstandig geworden zijn nauwelijks nog de tijd hebben om weg te gaan. Anderzijds heeft de caravan wel een grote (emotionele) waarde voor ons...

Vraag is dan natuurlijk wat de correcte prijs zou kunnen zijn.

Betreft een Beyerland 495 TDB Wengé (bwj ,2008)
Perfect in orde met volautomatische mover van 3j, luifel (najaar 2017), voortent, radio, fietsdrager, ... en de vele andere zaken waarvan deze is voorzien.

Alvast bedankt voor jullie reacties en/of advies.

Groeten Tommy
LMC - Musica 540 E - Mercedes Viano cdi 3.0 v6 @ 300 bhp / 620 Nm

Ervaring is iets wat je hebt, kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door Trina » za 24 feb 2018 18:41

Rrplaatst naar "Algemene caravan informatie".

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door PD » za 24 feb 2018 18:48

De caravanmarkt is momenteel behoorlijk overspannen... ik zou even via MP kijken wat voor vergelijkbare of dezelfde caravans gevraagd wordt, dan heb je een goede richtlijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door Cara-Fan » za 24 feb 2018 18:55

Zo te horen onbetaalbaar... omdat je er bij voorbaat al bijna spijt van krijgt. De waardevermindering is op dit moment bijna minimaal bij caravans. Misschien toch nog even wachten om de knoop door te hakken?

Als je de marktwaarde wilt weten, op marktplaats etc.. kun je makkelijk opzoeken wat over het algemeen de vraagprijs is. Zowel bij dealers als particulieren.

Succes!

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door Peter 1969 » za 24 feb 2018 18:56

Er staat er eentje van 2006 op MP voor bijna 9000 euro.....

Dat doet vermoeden dat je ergens boven de 10.000 kan gaan vragen vermoed ik.

Als je een prijs hebt bedacht en het loopt storm vraag je te weinig, als er niemand reageert vraag teveel.....en uiteraard nooit aan een dealer van de hand doen. Dan krijg je het minst van alle mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op za 24 feb 2018 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door VIP » za 24 feb 2018 18:59

Vragen is wat anders als beuren.
Porsche + Tabbert

Volvodriver

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door Volvodriver » za 24 feb 2018 19:39

Uiteraard nooit aan een dealer van de hand doen.
Dan krijg je het minste van alle mogelijkheden.
Op zich heb je daar een punt. Maar je bent de caravan wel direct kwijt. En af van alle rompslomp als verzekering en stallingskosten. Wij hebben onze vorige caravan ingeruild. Kregen er naar verhouding weinig voor. Maar we waren er wel van af (we hadden hem nieuw ook "spotgoedkoop" uit het faillissement gekocht) . Deze caravan staat nu al twee jaar bij een handelaar te koop. Het is een zusje van Beyerland en gewoon een goede caravan. Maar de handelaar kan het bedrag wat ie vraagt nooit van zijn leven krijgen. En wij zouden dat al helemaal nooit particulier gekregen hebben.
Dus wil je er snel vanaf en van alle rompslomp af zijn. Gewoon naar een handelaar en je "verlies" pakken.

Abve

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door Abve » za 24 feb 2018 20:01

Ik heb de mijne begin december 2017 bij de dealer ingeruild.
Ik kreeg een marktconforme prijs.
Hoe ik dit weet?
Enkele dealers gebeld en gevraagd wat de cv waard was, w.o. de dealer die hem in onderhoud heeft gehad.
Enkele dagen na inruil, werd de cv voor 500 meer te koop aangeboden.
Dezelfde week is hij verkocht aan iemand uit Duitsland.

Ik was op deze wijze tevreden: goede dealer, goede prijs.
Ik verkoop in principe niet via MP.
Ik heb geen zin allerlei soorten mensen op mijn erf te moeten ontvangen. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door karelV » za 24 feb 2018 20:14

De meeste caravans die wij van de hand hebben gedaan is via m.pl. gegaan en heeft kan ik wel zeggen bijna bij iedere caravan geld opgebracht :lol: Dit is natuurlijk onzin maar uit onze ervaring is gebleken dat dit in de duizenden euro's kan schelen vwb inruil of zelf verkopen, en altijd na 2 of 3 weken verkocht.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door Jan van Vijven » za 24 feb 2018 20:46

Marktplaats is een redelijke richtlijn.
De vragen zijn nu:
Wil je geen gezeur? Handelaar = minder geld, logisch hij wil ook iets verdienen.

Wil je het onderste uit de kan? Marktplaats = veel zeikers aan de deur die willen afdingen op jou paradijsje. Oftewel, je moet dan een dik vel hebben!

Nog een opmerking:
Extra’s zijn leuke lokkers maar brengen vaak niet echt veel meer op, laat je dan ook niet te veel leiden door emotie. Een koper (net als ik) heeft totaal niets met jou emotionele binding met het artikel te maken.
Zie het zakelijk, kijken, koffie, betalen en wegwezen!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door deusjevo » za 24 feb 2018 21:09

Mee eens, Marktplaats vind ik een prima richtlijn als je particulier wilt verkopen.
Ik heb daar geen problemen mee en met vervelende kopers weet ik wel raad. zwaaien.gif —> deur whistle.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door Niko » zo 25 feb 2018 09:55

Wij hebben 2 jaar geleden onze Beijerland Vitesse ingeruild die toen 10 jaar oud was. We kregen de helft van wat we er als nieuw voor betaald hadden. Daarnaast kregen we ook nog 5% korting op de nieuwe caravan plus extra's. Ik vond het een prima deal en kan weer 10 jaar vooruit!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door karelV » zo 25 feb 2018 10:10

deusjevo schreef:Mee eens, Marktplaats vind ik een prima richtlijn als je particulier wilt verkopen.
Ik heb daar geen problemen mee en met vervelende kopers weet ik wel raad. zwaaien.gif —> deur whistle.gif
thumbup.gif mee eens, en diegene die geen passend bod hebben neergelegt ga ik niet op in en komen ook niet aan de deurbel. Ooit bij 1 caravan 3 kijkers geweest waarvan 1 de koper was en bij de andere caravans altijd max. 2 kijkers en verkocht binnen max. 3 weken dus binnen de tijdslimiet van 4 weken die m.pl. hanteert alvorens weer een nieuwe termijn van €25,00 ingaat.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Waardebepaling caravan

Bericht door Sofie64 » wo 14 mar 2018 18:15

Misschien heb je hier iets aan als uitgangspunt....

https://www.caravankoopwijzer.nl/koerslijst
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”