Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Jan van Vijven » zo 26 nov 2017 15:45

Bij Le Mans, tijdens de 24 uurs race, is de halve UK aanwezig....gewoon toppie!

Je moet dan zelfs dubbel betalen om er te mogen staan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Stigter » zo 26 nov 2017 16:03

Peter 1969 schreef:Dat verklaard een hoop.....wij hebben zelf besloten aangekomen op een (voormalige) camping in Limburg waar we een paar jaar eerder heerlijk hadden gestaan maar nu verbouwd was tot een weekendhuisjes resort met alleen een paar overgebleven grote open vlaktes als kampeer velden idd bij het aanschouwen van een cluster hele grote Engelse tandemassers daar niet te gaan staan en naar wat anders te zoeken.

Die Engelse caravans waren trouwens wel hypermodern ( konden zomaar de Hobby Premiums geweest zijn aan foto's te zien van sommige leden ) met door andere autos getrokken mobiele buitenkeukens erbij die je wel ziet op foto's van Amerikaanse BBQ competities. Het was nogal duidelijk aan hun feestverlichting, mobiele veldkeukens en party tenten dat ze s'avonds en s'nachts nogweleens heel wat lawaai zouden kunnen produceren.

Waarschijnlijk was dat lelijke overgebleven open veld bij uitstek waar zij terecht konden. Wij schrokken ons rot want van die fijne camping was niets meer over. Omdraaien en wegwezen...

Dat is dan een ongeschreven ( en discriminerende ) regel die je waarschijnlijk alleen kent als je een tandemasser hebt, en ermee te maken hebt gehad. Toch nuttig om te weten dat die regel niet in beton gegoten is als je niet deel uitmaakt van zo'n lawaaischoppende en/of (gedrags)problemen makende groep.
Ik was er gewoon gaan staan als dat mijn reisdoel was gewoon ervaren, weg gaan kan altijd nog. Het kan ook meevallen.
Groet Arnold

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door henry12 » zo 26 nov 2017 16:17

Wij stonden vorig jaar op een camping in baarlo waar op de zaterdag middag ineens een club binnen kwam rijden uit Engeland, met grote tabberts met als trekker een witte ford transit .
Ja je staat even te kijken van wat gebeurd hier , maar echt een super gezellig weekend gehad met uitnodiging voor de bbq en al .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Ab » zo 26 nov 2017 16:43

Kingpin1966 schreef:RE.gif
Ik doel ook meer op bepaalde oude modellen Tabbert caravans of bijv. een Weippert als je die mocht hebben.
Deze worden vaak meteen gelinkt aan deze 'travellers".
..Het kenteken staat toch op jouw naam..niet op naam van een "traveller"
Als ik zo'n oude caravan zou willen verzekeren (dacht het niet) is dat geen enkel probleem.
De "travellers" rijden nu heel vaak met een Fendt.
Daar is toch ook geen enkel probleem mee om die te verzekeren?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Kingpin1966 » zo 26 nov 2017 16:48

RE.gif
Ben ik met je eens.
Maar wij Nederlanders mogen graag in hokjes plaatsen, of daar nou een gegronde reden voor is of niet.
Vooroordelen, vooroordelen..... zo ook bij de door mij genoemde merken.
En daar wordt de niet traveller soms de dupe van.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Stigter » zo 26 nov 2017 16:49

Vooroordeel is dat niet waar het hier om gaat? Jammer hoor. Je zal maar op de camping staan en een rustige seizoensplaats hebben gereserveerd als er een CFW word georganiseerd. Drukte allom en rooksignalen van meters hoog. Mrgreen. gif
Groet Arnold

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door eurotrotter » zo 26 nov 2017 17:18

Peter 1969 schreef:
Dat is dan een ongeschreven ( en discriminerende ) regel die je waarschijnlijk alleen kent als je een tandemasser hebt, en ermee te maken hebt gehad. Toch nuttig om te weten dat die regel niet in beton gegoten is als je niet deel uitmaakt van zo'n lawaaischoppende en/of (gedrags)problemen makende groep.
Je kunt blijkbaar alleen personen( of groepen) discrimineren. mrgreen.gif ,geen caravans.
Daarom worden caravans van bepaalde groepen geweigerd,de mensen die met deze caravans reizen niet.
Zo word er niemand gediscrimineerd en worden er toch ongewenste gasten buitende camping gehouden,en overtreed men,als camping beheerder de wet niet.
Overigens is de regel niet ongeschreven;opsommige campings of websites in Frankrijk staat het duidelijk aangegeven.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

arnovariante

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door arnovariante » zo 26 nov 2017 17:24

Het is ook logisch dat Frankrijk daarin voorop loopt.
Daar hebben ze het meeste last van die gasten.
Een jaar of 2 geleden heeft een klein groepje Ieren met witten bussen en tandemassers een spoor achter gelaten langs de Nederrijn aan beide zijden.
Amerongen Elst Rhenen en aan onze kant Eck en Wiel Ingen en Lienden.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Micky » zo 26 nov 2017 18:07

Kingpin1966 schreef:RE.gif
Er zijn volgens mij nog steeds verzekeringsmaatschappijen die bepaalde modellen en/of merken caravans niet willen verzekeren.

3x raden aan wie we dat te danken hebben, niet aan de gewone kampeerder.
En hoeveel van deze caravans heb je gehad dan King, ook hier lijkt het me weer meer van horen dan eigen ervaring knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Fred N » zo 26 nov 2017 18:47

RE.gif
Verloren energie Micky. whistle.gif
Ik ben al lang afgehaakt op dit soort berichten en mededelingen van medekampeerders (ook op de camping) die denken alles zo goed weten wat groter en beter is dan waar zij mij rondreizen.
Je wil niet weten wat voor onzin er wordt uitgekraamd, maar zij menen het allemaal heel goed te weten. zucht.gif zucht.gif
aflower.gif

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Kingpin1966 » zo 26 nov 2017 18:53

RE.gif
Als we op een forum alleen nog maar mogen reageren als we ervaring hebben zal het aardig stil worden hier.
Niemand heeft de wijsheid in pacht, al krijg ik hier die indruk soms wel. zucht.gif zucht.gif whistle.gif whistle.gif

Iedereen heeft het recht hier zijn mening te poneren.
Waar je geen verstand van hebt moet je zorgen dat je verstand van krijgt, daar is dit forum ook voor.

Maar we dwalen weer aardig af van het onderwerp.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Jan van Vijven » zo 26 nov 2017 18:57

Er werd om ervaringen gevraagd toch?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door VIP » zo 26 nov 2017 19:30

Fred N schreef:RE.gif
Verloren energie Micky. whistle.gif
Ik ben al lang afgehaakt op dit soort berichten en mededelingen van medekampeerders (ook op de camping) die denken alles zo goed weten wat groter en beter is dan waar zij mij rondreizen.
Je wil niet weten wat voor onzin er wordt uitgekraamd, maar zij menen het allemaal heel goed te weten. zucht.gif zucht.gif
aflower.gif

Je hebt volkomen gelijk Fred, zielig gewoon hoe sommige onervarenen alles beter weten.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Hobby Linka » zo 26 nov 2017 21:02

Jan van Vijven schreef:Er werd om ervaringen gevraagd toch?
Inderdaad. Alles wat op internet staat kan ik zelf wel vinden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door eurotrotter » zo 26 nov 2017 21:06

arnovariante schreef:Het is ook logisch dat Frankrijk daarin voorop loopt.
Daar hebben ze het meeste last van die gasten.
Een jaar of 2 geleden heeft een klein groepje Ieren met witten bussen en tandemassers een spoor achter gelaten langs de Nederrijn aan beide zijden.
Amerongen Elst Rhenen en aan onze kant Eck en Wiel Ingen en Lienden.
En door dit in de reglementen op te nemen kunnen ze dit soort"kampeerders"weren van hun terrein zonder direct aangeklaagt te worden van discriminatie.
Maar als jij daar met je tandemasser komt met je gezinnetje aan boord zul je geen problemen hebben.

In de vrachtwagenwereld staan Oost Europeanen er om bekend dat ze te pas en te onpas parkeerplaatsen bezetten van restaurants ,zonder ook maar iets te verteren in het restaurant.
Velen hebben daarom ook borden bij hun parking dat parkeren alleen toegestaan is voor klanten,klant ben je als je daar eet.
Bij de Duitse autohofen dien je een ticket te kopen voor € 20,00,dat is voor t parkeren,als je binnen wat eet krijg je je geld weer terug.
Bij veel Franse centre routiers is dat niet,die staan iedere avond afgeladen vol met Oost europeanen,zodat betalende gasten geen plaats hebben,en binnen zit geen dode hond.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Peter 1969 » zo 26 nov 2017 23:01

Ik ben toch weer wat wijzer geworden van dit forum. Ik nam die tandemasser verboden erg letterlijk en dacht idd dat het om het omploegen van het gras ging. sintduim.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door PD » zo 26 nov 2017 23:15

RE.gif
Onze 2.000 kg zware enkelasser had een wieldruk van ca. 1.000 kg terwijl onze huidige 2.200 kg zware tandemasser een wieldruk van ca. 550 kg heeft... De belasting op de ondergrond is per wiel dus aanmerkelijk lager bij een tandemasser hetgeen resulteert in minder diepe sporen in een zachte ondergrond (ook gecorrigeerd voor de breedte van de banden).

Zolang het rolt, gebeurt er dus niets, achter de auto of met de 4x4 mover thumbup.gif

Nu hebben wij nog slechts tandemasser-ervaring op 5 campings (voor sommigen het equivalent van 2 jaar kamperen, hihi) maar ik heb bijv. VIP ook al vele malen op verschillende campings gezien met zijn tandemasser zonder dat hij schade toebracht aan de grasmat.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Pino » zo 26 nov 2017 23:30

Hier nog wat rijervaring met een enkelasser (1600 kg) en dubbelasser (2000 kg).
Met name de enkelasser was erg gevoelig voor voldoende kogeldruk. Soms onderweg nog gecontroleerd en van 85 naar 90+ om toch meer stabiliteit te krijgen. Met de dubbelasser geen last van. Of deze op 65 of 80 staat merk ik geen verschil in. Ligt echt super achter de auto en rijdt comfortabel. Je merkt bijna niet dat er wat achter hangt. Nu kan dit laatste ook met type vering te maken hebben. Want wanneer ik een tandemasser aanhanger huur rijdt dat echt verschrikkelijk en bokt dat achter de auto ongeacht het gewicht.
Maar voor mij wat caravan betreft met rijden een voorkeur voor de tandem.
Op campings iets meer ruimte nodig om te manoeuvreren en wat lastiger te levelen, maar zoals hier boven geschreven geen gras schade. Dat hadden wij eerder met de enkelasser van 1600 dan met de dubbelasser.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door diz » ma 27 nov 2017 11:14

Ook al is het maar een eenmalige uitgave, houd rekening met een (vrijwel) dubbele uitgave m.b.t. de aanschaf van een mover op een tandemasser. Een enkele mover kan, maar werd door elke vakman die ik gesproken heb, zeer afgeraden: Draaicirkel en daarmee algehele manouvreerbaarheid zijn wel degelijk minder.
Bovendien, en dit gaf voor mij de doorslag, komt er bij bijvoorbeeld het op de oprit moveren een moment dat de aangedreven as niet het gewicht draagt en dus tractie verliest. Dan heb je niets aan de gehele installatie.
Dit kan natuurlijk ook met flinke oneffenheden, stoepjes etc zo zijn.
Wat je jezelf af moet vragen is hoe groot jij de kans acht voor jouw situaties.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

arnovariante

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door arnovariante » ma 27 nov 2017 11:41

RE.gif
Klopt helemaal, voor wat betreft het verhaal over oneffenheden.
Echter is ook daarvoor altijd wel een oplossing in de vorm van een plankje of een oprijkeg.
Feit is dat een 4x4 beter is.
Onmogelijk is een enkele echter niet.

Citrorob

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Citrorob » di 5 dec 2017 13:56

Ik ken een campingeigenaar in Frankrijk die gewoon in zijn reglementen heeft staan dat hij iedereen zonder opgaaf van redenen mag weigeren.
Hij maakt hier regelmatig gebruik van. Ook als er mensen zijn die er soms al een paar dagen staan.
Er kan en mag heel veel bij hem maar hij waarschuwt maar één keer.

Bij niet vertrekken komt de plaatselijk Gendarme wel even helpen met vertrekken en die zijn daar niet kinderachtig in.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Jan van Vijven » di 5 dec 2017 14:45

Citrorob schreef:............Ook als er mensen zijn die er soms al een paar dagen staan.
Later wegsturen vanwege een dubbelasser lijkt me niet mogelijk, en daar ging het om.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Citrorob

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Citrorob » di 5 dec 2017 15:34

Jan van Vijven schreef:
Citrorob schreef:............Ook als er mensen zijn die er soms al een paar dagen staan.
Later wegsturen vanwege een dubbelasser lijkt me niet mogelijk, en daar ging het om.
Hij stuurt ook geen mensen weg vanwege een dubbelasser.
Het ging om de discussie dat sommigen geen dubbelasser willen ivm de reputatie die sommige eigenaren met zich meebrengen.

Mijn punt is dat een camping hiervoor geen verbod op dubbelassers nodig hebben.
Ik had het idee dat dit wel over zou komen.
Blijkbaar niet sintstom.gif

arnovariante

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door arnovariante » di 5 dec 2017 15:44

RE.gif
Was wel duidelijk hoor.
Als ik camping houder zou zijn zou ik mij zeker die mogelijkheid toe-eigenen.
Iemand die niet luisteren wil naar waarschuwingen gaat echt weg!

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van een dubbelasser?

Bericht door Ab » di 5 dec 2017 23:16

Ik denk dat dat op elke willekeurige camping hetzelfde is toch?
Alleen verschillen campingbeheerders onderling.
Het zijn mensen.
Wellicht licht het daar aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”