Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Conradie schrijft:
[quote]Volgens mij staat er "som van de aslasten" niet "som van aslasten plus koppelingslast....".
De combinatie met positieve koppelingslast voorkomt dat er gewicht van de auto bij zou komen./quote]
Beste Conradie, het is echt niet zo dat ik persé gelijk wil hebben,- ik ben geen jurist,- vandaar ook dat in mijn reacties ????? voorkomen.
Maar uw bewering (citeer) van wat er in dat wetsartikel staat klopt niet. Er staat niet "som van de aslasten." er staat inderdaad niet "som van de aslasten plus koppelingslast" dat is waar.
Er staat wel "som van de aslasten in combinatie met een positieve last onder de koppeling" en dat alles in beladen toestand. Betekend dat (in combinatie met) niet evenveel als "plus" ?????
@Witjesm
In mijn vraag beschouw ik het laadvermogen van de fietsendrager alsof dit het max. toelaatbaar gewicht van een caravan is. Ik weet niet hoe ik dit nader moet uitleggen.
mvg.
Jan Vijn
[quote]Volgens mij staat er "som van de aslasten" niet "som van aslasten plus koppelingslast....".
De combinatie met positieve koppelingslast voorkomt dat er gewicht van de auto bij zou komen./quote]
Beste Conradie, het is echt niet zo dat ik persé gelijk wil hebben,- ik ben geen jurist,- vandaar ook dat in mijn reacties ????? voorkomen.
Maar uw bewering (citeer) van wat er in dat wetsartikel staat klopt niet. Er staat niet "som van de aslasten." er staat inderdaad niet "som van de aslasten plus koppelingslast" dat is waar.
Er staat wel "som van de aslasten in combinatie met een positieve last onder de koppeling" en dat alles in beladen toestand. Betekend dat (in combinatie met) niet evenveel als "plus" ?????
@Witjesm
In mijn vraag beschouw ik het laadvermogen van de fietsendrager alsof dit het max. toelaatbaar gewicht van een caravan is. Ik weet niet hoe ik dit nader moet uitleggen.
mvg.
Jan Vijn
-
- Berichten: 6218
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Als je daarmee je asdruk niet overschrijd,is dat geen probleem.Scout15 schreef:Is het wel zoals jullie beweren? Ik trek die bewering in twijfel. Totale maximale massa van de caravan bepaalt toch het gewicht wat er beladen mag worden? Als deze 1240kg is mag je er toch geen 1310kg instoppen, omdat je nog 70kg kogeldruk hebt, of begrijp ik jullie nu verkeerd?
De kogeldruk word "overgeheveld"naar de trekauto.
De kogeldruk moet je echter wel bijtellen bij het maximale trekgewicht wat je mag hebben.( maar wat in de praktijk echter nooit gecontroleerd word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Wat een discussie, het is vrij simpel.....het mag niet maar kan wel, wordt gedoogd en meestal niet gecontroleerd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
RE.gif RE.gif
Kogeldruk
De kogeldruk mag niet meer zijn dan de laagste waarde die toegestaan is van de auto, caravan en trekhaak. De waarde van de auto staat in het instructieboekje. Het maximum van de trekhaak en de caravan staat op het typeplaatjes. Dus als de auto 50 kg mag hebben, de trekhaak 75 kg en de caravan 100 kg dan is de maximale kogeldruk dus 50 kg.
Een veel gestelde vraag is of de kogeldruk nu bij het laadvermogen van de caravan opgeteld mag worden? Dat mag (sinds kort in ieder geval in Nederland) inderdaad. Het maximum gewicht van de caravan wordt alleen via de aslast bepaald en de kogeldruk wordt gerekend tot het gewicht van de auto.
Zo staat het in de wet:
Artikel 5.18.17c
1. Indien voor een aanhangwagen een kentekencard of een kentekenbewijs is afgegeven, mag de op dit kentekenbewijs of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.
3. Indien van een aanhangwagen de toegestane maximummassa niet met behulp van het eerste en tweede lid kan worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximummassa van 750 kg.
Artikel 5.18.17f
1. De in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast onder de koppeling van een aanhangwagen mag niet worden overschreden.
2. Indien van een middenasaanhangwagen in het kentekenregister de in het eerste lid bedoelde waarde niet is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd mag de toegestane last onder de koppeling:
a. alleen in neerwaartse richting zijn gericht;
b. niet meer bedragen dan voor het voertuig opgegeven technisch toegestane maximumlast onder de koppeling;
c. niet meer bedragen dan 10,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg, en
d. niet minder bedragen dan 1,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg.
Bron Caravantrekker.nl
Kogeldruk
De kogeldruk mag niet meer zijn dan de laagste waarde die toegestaan is van de auto, caravan en trekhaak. De waarde van de auto staat in het instructieboekje. Het maximum van de trekhaak en de caravan staat op het typeplaatjes. Dus als de auto 50 kg mag hebben, de trekhaak 75 kg en de caravan 100 kg dan is de maximale kogeldruk dus 50 kg.
Een veel gestelde vraag is of de kogeldruk nu bij het laadvermogen van de caravan opgeteld mag worden? Dat mag (sinds kort in ieder geval in Nederland) inderdaad. Het maximum gewicht van de caravan wordt alleen via de aslast bepaald en de kogeldruk wordt gerekend tot het gewicht van de auto.
Zo staat het in de wet:
Artikel 5.18.17c
1. Indien voor een aanhangwagen een kentekencard of een kentekenbewijs is afgegeven, mag de op dit kentekenbewijs of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.
3. Indien van een aanhangwagen de toegestane maximummassa niet met behulp van het eerste en tweede lid kan worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximummassa van 750 kg.
Artikel 5.18.17f
1. De in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast onder de koppeling van een aanhangwagen mag niet worden overschreden.
2. Indien van een middenasaanhangwagen in het kentekenregister de in het eerste lid bedoelde waarde niet is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd mag de toegestane last onder de koppeling:
a. alleen in neerwaartse richting zijn gericht;
b. niet meer bedragen dan voor het voertuig opgegeven technisch toegestane maximumlast onder de koppeling;
c. niet meer bedragen dan 10,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg, en
d. niet minder bedragen dan 1,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg.
Bron Caravantrekker.nl
Laatst gewijzigd door Cara-Fan op di 11 apr 2017 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Ik verbaas me ook over deze non-discussieJan van Vijven schreef:Wat een discussie, het is vrij simpel.....het mag niet maar kan wel, wordt gedoogd en meestal niet gecontroleerd.
Caravan-mtm is asdruk+kogeldruk, helaas voor diegene die een caravan met (te) weinig laadvermogen heeft
Rommelen in de marge van het poldermodel...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Caravantrekker zegt dus: Mijn caravan mag maximaal 1200 kg wegen. Op de weegbrug is de caravan gewogen zonder kogeldruk op 1240 kg. Als de caravan met 70 kg kogeldruk op de auto hangt, wordt het gewicht van de caravan 1240 kg - 70 kg is 1170 kg totaal?
Ondanks al jullie goed bedoelde reacties begrijp ik het nog steeds niet geloof ik.
Ondanks al jullie goed bedoelde reacties begrijp ik het nog steeds niet geloof ik.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Wat het hele ding weegt telt! Incl. alles dus.....
De kogeldruk eraf is rommelen in de marge, maar je hebt geluk, dit word meestal niet gecontroleerd.
Dus: mag niet kan wel! Doe er je voordeel mee, of juist niet.....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De kogeldruk eraf is rommelen in de marge, maar je hebt geluk, dit word meestal niet gecontroleerd.
Dus: mag niet kan wel! Doe er je voordeel mee, of juist niet.....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Op de weegbrug is de caravan op de as gewogen. Dat is hetzelfde als een weging achter de auto. Dan telt de kogeldruk ook niet mee en ben je 40 kg te zwaar. Want je mag immers maar 1200 kg op de as hebben. Kogeldruk aftrekken als deze niet is meegewogen kan dus niet._Jeroen_ schreef:Caravantrekker zegt dus: Mijn caravan mag maximaal 1200 kg wegen. Op de weegbrug is de caravan gewogen zonder kogeldruk op 1240 kg. Als de caravan met 70 kg kogeldruk op de auto hangt, wordt het gewicht van de caravan 1240 kg - 70 kg is 1170 kg totaal?
Ondanks al jullie goed bedoelde reacties begrijp ik het nog steeds niet geloof ik.
Edit: het totale gewicht van jouw caravan komt dus op 1310 kg, waarvan 70 kg niet tot het caravangewicht wordt gerekend, maar bij de auto wordt opgeteld.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Ik zit er al helemaal niet in om gelijk te hebben Jan, maar wat je zegt staat simpel weg niet in de overlegde wetteksten...Jan van Vijven schreef:Wat het hele ding weegt telt! Incl. alles dus.....
Ook de wetgever had precies kunnen omschrijven wat jij bedoeld, natuurlijk in mooie volzinnen en zo, maar dat staat er gewoon niet. De wetgever spreekt heel duidelijk over aslast, en die staat ook op je kenteken. Natuurlijk staan op je kenteken ook de ledige massa, laadvermogen en ga zo maar door, maar die staan dus niet in de wet. Althans niet in de wet die over het gewicht van een caravan gaat, hoogstwaarschijnlijk wel in de (Europese) wet die bepaalt wat er op een kenteken moet staan....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Omdat dit plaatje niet leesbaar is maar even de tekst gekopieerd:Daphne schreef:Wat zegt de wet:
" Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa."
Echter. stel dat de auto 1500 kg mag trekken, de kogeldruk max 80 kg is, en de caravan max 1700 kg mag wegen. In dat geval mag de caravan afgekoppeld toch 1580kg wegen, omdat bij het bepalen van het max trekgewicht de kogeldruk geldt als belading van de auto. Wel moet dan uiteraard de auto (inclusief de kogeldruk) nog onder de max toegestane massa blijven én de aslast van de achteras (die bijna nooit wordt gemeten) moet onder zijn maximum blijven.
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
RE.gif
Ja dus zoals ik het net omschrijf toch?
@ Daphne ik begrijp jou berekening niet. Hoe kan mijn caravan nou zwaarder dan 1240 kg gaan wegen?
Ja dus zoals ik het net omschrijf toch?
@ Daphne ik begrijp jou berekening niet. Hoe kan mijn caravan nou zwaarder dan 1240 kg gaan wegen?
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
RE.gif
Dat schrijft Daphne niet.
Ze gaat er vanuit dat je caravan op de weegbrug gewogen is terwijl deze aan de auto was gekoppeld (zoals gebruikelijk).
Je mag dan dus de kogeldruk er niet nog een keer aftrekken omdat deze niet in het totaal zit van de door jou opgegeven 1240kg. Los weegt deze dan 1240 + 70 tenzij je hem op de weegbrug losgekoppeld hebt.
Dat schrijft Daphne niet.
Ze gaat er vanuit dat je caravan op de weegbrug gewogen is terwijl deze aan de auto was gekoppeld (zoals gebruikelijk).
Je mag dan dus de kogeldruk er niet nog een keer aftrekken omdat deze niet in het totaal zit van de door jou opgegeven 1240kg. Los weegt deze dan 1240 + 70 tenzij je hem op de weegbrug losgekoppeld hebt.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
RE.gif
Ik ga er niet alleen van uit, hij schrijft het zelf
Ik ga er niet alleen van uit, hij schrijft het zelf
_Jeroen_ schreef:Op de weegbrug is de caravan gewogen zonder kogeldruk op 1240 kg.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
RE.gif
Ha! De caravan is zonder auto gewogen.
Ha! De caravan is zonder auto gewogen.
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
RE.gif
Maar was dat een driepunts weging? Of stond de caravan op de remmentestbank? Op de remmentestbank wordt alleen de as gewogen.
Maar was dat een driepunts weging? Of stond de caravan op de remmentestbank? Op de remmentestbank wordt alleen de as gewogen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
_Jeroen_ schreef:Ik denk dat het gewoon op de remmenbank is gebeurd i.d.
Bedankt voor de vlotte reacties
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
RE.gif
Ingeval de asdruk op de remmentestbank is vastgesteld op 1240 kg, was je caravan op dat moment tussen de 40 en 100 kg te zwaar (uitgaande van een positieve kogeldruk van max. 60 kg). Toch kom je hier in de praktijk mee weg vanwege de controlemethode onderweg, aangevuld met de gehanteerde marge
Het is niet anders, hoe men hier ook wil "polderen" Zoals ik eerder schreef: Caravan mtm = asdruk + kogeldruk
Ingeval de asdruk op de remmentestbank is vastgesteld op 1240 kg, was je caravan op dat moment tussen de 40 en 100 kg te zwaar (uitgaande van een positieve kogeldruk van max. 60 kg). Toch kom je hier in de praktijk mee weg vanwege de controlemethode onderweg, aangevuld met de gehanteerde marge
Het is niet anders, hoe men hier ook wil "polderen" Zoals ik eerder schreef: Caravan mtm = asdruk + kogeldruk
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Ik wil toch even mijn ervaring met jullie delen.
In 2003 werd ik op de terugweg van mijn vakantie met de combinatie Volvo V70 XC (MTM 2120kg) en Knaus Sudwind 495 M (MTM 1400kg) van de weg gehaald voor een controle.
Op een heel groot parkeerterrein bij een benzinestation (Zoetermeer) werd ik opgewacht. Ik moest met de voorwielen van de auto een weegbrug oprijden om
As 1 te meten: 1000kg.
As 2 (achterwielen auto): 1100kg. Hier zit dus het gewicht van de kogeldruk in!
As 3 (caravan as) :1450kg.
Totale gew. Combinatie 3550kg.
Caravan was dus iets te zwaar maar de agent vertelde mij dat er met een 10% marge gerekend wordt. Ik mocht dus mijn weg vervolgen!
Trek je conclusie maar wees gewaarschuwd en ga zelf niet rekening houden met die 10%. Ik reken de kogeldruk wel bij de auto en niet bij de caravan mede door deze meetmethode.
In 2003 werd ik op de terugweg van mijn vakantie met de combinatie Volvo V70 XC (MTM 2120kg) en Knaus Sudwind 495 M (MTM 1400kg) van de weg gehaald voor een controle.
Op een heel groot parkeerterrein bij een benzinestation (Zoetermeer) werd ik opgewacht. Ik moest met de voorwielen van de auto een weegbrug oprijden om
As 1 te meten: 1000kg.
As 2 (achterwielen auto): 1100kg. Hier zit dus het gewicht van de kogeldruk in!
As 3 (caravan as) :1450kg.
Totale gew. Combinatie 3550kg.
Caravan was dus iets te zwaar maar de agent vertelde mij dat er met een 10% marge gerekend wordt. Ik mocht dus mijn weg vervolgen!
Trek je conclusie maar wees gewaarschuwd en ga zelf niet rekening houden met die 10%. Ik reken de kogeldruk wel bij de auto en niet bij de caravan mede door deze meetmethode.
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!
You can't always get, what you want!
-
- Berichten: 6218
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Niks rommelen,gebruik maken van wat de wet u biedt,niks mis mee.PremiumDiscovery schreef:Rommelen in de marge van het poldermodel...
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
RE.gif
Zolang je in Nederland blijft zul je er meestal mee weg komen. Het feit dat wij er hier al niet uitkomen zegt zoveel dat je ook maar net de juiste meneer agent moet treffen bij een controle. Ook als die het achteraf fout blijkt te hebben veranderd op dat moment niets aan het probleem dat je hebt.
En stel dat je in Zuid Frankrijk of Italië gecontroleerd wordt, dan zal daar op dat moment wellicht een heel andere consequentie aan vast zitten.
Daarom is mijn advies; hou het netjes en zorg dat caravan inclusief. kogeldruk voldoet aan de gewichtseisen.
Denk ook aan het treingewicht. Dit kan een hoop terechte of onterechte problemen voorkomen.
Zolang je in Nederland blijft zul je er meestal mee weg komen. Het feit dat wij er hier al niet uitkomen zegt zoveel dat je ook maar net de juiste meneer agent moet treffen bij een controle. Ook als die het achteraf fout blijkt te hebben veranderd op dat moment niets aan het probleem dat je hebt.
En stel dat je in Zuid Frankrijk of Italië gecontroleerd wordt, dan zal daar op dat moment wellicht een heel andere consequentie aan vast zitten.
Daarom is mijn advies; hou het netjes en zorg dat caravan inclusief. kogeldruk voldoet aan de gewichtseisen.
Denk ook aan het treingewicht. Dit kan een hoop terechte of onterechte problemen voorkomen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
-
- Berichten: 6218
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
RE.gif
Waarom zou je in Frankrijk of Italië andere consquentie's moeten verwachten?
Daar wegen ze ( Áls ze al wegen) ook gewoon de aslasten hoor,die gaan het de tourist,die het geld in het laadje brengt echt niet lastig maken.
Waarom zou je in Frankrijk of Italië andere consquentie's moeten verwachten?
Daar wegen ze ( Áls ze al wegen) ook gewoon de aslasten hoor,die gaan het de tourist,die het geld in het laadje brengt echt niet lastig maken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6218
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Kogeldruk aftrekken van het laadvermogen?
Klopt,je gaat alleen de fout in als de auto niet meer dan 1600 kg mag trekken,want dan ben je wél 80 kg ( 5 %)overbeladen.Volvodriver schreef:Rekensom:
Caravan weegt op as en op neuswiel 1680 kg. Max aslast caravan is 1600 kg. Bij aangekoppeld wegen wordt die 1600 kg daadwerkelijk gemeten. Men is absoluut niet in overtreding. De overige 80 kg ligt namelijk niet op de as maar bij de auto. De auto mag in plaats van 600 kg (2200-1600) laden maar 520 kg laden.
Men is volkomen in overeenstemming met de wet!
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.