Welke moet je nou hebben??

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
peteryed
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 1 dec 2014 21:56
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Welke moet je nou hebben??

Bericht door peteryed » di 28 feb 2017 14:00

Hallo,

Als het over auto's gaat is er vaak een hoop informatie te vinden over waar je op moet letten bij aanschaf van een gebruikte auto. Bij caravans is dat een heel ander verhaal. Twee jaar geleden hebben we onze Chateau caravan verkocht en daar hebben we wat spijt van. Er moet dus weer een andere komen. Een tweede hands wel te verstaan. Nou vind ik het kopen van een auto altijd erg leuk, maar bij een caravan ben ik nog even zoekende.

Welke moet je nou hebben?? We hebben de merken tot de volgende gereduceerd.

Onze voorkeur gaat uit naar een Dethleffs New Line uit ongeveer 1994. Deze lijken ons het meest solide. Klopt dit ook? Of zijn ze juist niet solide?
Knaus Sudwind. Duitse degelijkheid denk ik dan maar of zit ik er dan heel erg naast?
Adria oogt leuk en is niet duur, maar staat daar ook een dito bouwkwaliteit tegenover? Ik ken mensen met een Caravelair, maar dat is het allemaal net niet voor mijn idee en daar vergelijk ik Caravelair ook mee. Of is dat niet helemaal correct.

Dan heb je hobby nog. Hobby vind ik om te zien altijd erg mooi, maar met een Hobby blijf je hobbyen zeggen ze wel eens . Klopt dit ook?

Een hoop vragen, maar ik zie in caravanland de bomen door het bos niet meer en ik wil heel graag wel een beetje een goede solide caravan. Wie kan me verder helpen?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18299
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door deusjevo » di 28 feb 2017 14:47

Wij hebben nu weer een jaar of 8 een Knaus Sudwind 450 TU van bouwjaar 1995.
Perfect ding gebleken, tuurlijk wel eens wat defect maar dat is bij elke caravan.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door Daphne » di 28 feb 2017 14:54

Het is niet te zeggen welk merk goed is en welke niet. Een gebruikte caravan is zo goed als de vorige eigenaren ermee om zijn gegaan. Zelfs de zogenaamd kwalitatieve caravans kunnen naar de sloop als ze door vocht zijn aangetast.

Welke je moet hebben?

Een caravan die je mooi vindt en waarin je je thuis voelt
Een caravan waarvan de indeling voor jou en jouw gezin geschikt is
Een caravan die achter jouw auto past en door de auto mag worden getrokken (check ook het benodigd rijbewijs)


En als je die gevonden hebt, dan ga je dit lijstje af: viewtopic.php?f=129&t=12233

Veel succes en vooral plezier met de zoektocht.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door PD » di 28 feb 2017 15:08

Gezien het "respectabele" bouwjaar wat je zoekt, doet de oorspronkelijke bouwkwaliteit niet (meer) ter zake maar is het een kwestie hoe er met de caravan is omgesprongen, dus geef je ogen en vooral je neus de kost mrgreen.gif

Wanneer de caravan muf of juist heel erg fris ruikt, snel wegwezen knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door janoniem » di 28 feb 2017 15:21

Ik ben het helemaal met Daphne (edit: en inmiddels PD) eens.
Filter als eerste op indeling en het gewicht wat je auto aankan.
Bekijk en betast er wat uit die selectie en maak een keus op basis van gevoel en feiten die de verkoper geeft en/of een keuring oplevert.
Een top uit '94 kan door slecht onderhoud, jarenlang buitenleven als scharrelkip of meerdere bezoeken aan de Zwarte Cross, een geweldige flop zijn.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door Micky » di 28 feb 2017 16:02

PremiumDiscovery schreef:Gezien het "respectabele" bouwjaar wat je zoekt, doet de oorspronkelijke bouwkwaliteit niet (meer) ter zake maar is het een kwestie hoe er met de caravan is omgesprongen, dus geef je ogen en vooral je neus de kost mrgreen.gif

Wanneer de caravan muf of juist heel erg fris ruikt, snel wegwezen knipoog.gif
Die bouwkwaliteit doet in mijn ogen juist wel ter zake, betere kwaliteit gaat onder dezelfde omstandigheden langer mee dan slechtere kwaliteit, waarbij idd ook heel belangrijk is dat er goed mee om gesprongen is.

Oude caravans hebben sneller last van scheurtjes in het blik enz. daar krijg je lekkage van, dus daar zou ik op letten, verder zeker een echte vochttest laten uitvoeren en ook een aankoop keuring de opbouw kan ook slapper worden met de jaren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 707
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door hoboken » di 28 feb 2017 16:39

Ik heb een Adria uit 1997 daarvoor een Adria uit 1989 beide zijn, waren degelijke caravans.
Maar wat voorgaande schrijvers melden is belangrijk, geen muffe of juist erg frisse lucht alles erg kritisch na kijken wellicht een neutraal iemand mee nemen bij een bezichteging, uitgebreide vochtmeting (laten) doen, vermijd caravans die jaren lang op een vaste plaats hebben gestaan.
Met wat zoeken zijn best wel goede caravans te vinden.

Mvg Jean
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

workel

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door workel » di 28 feb 2017 19:05

Tja lastige keuze, zoals al geschreven gevoel wat je erbij hebt incl. indeling is wat mij betreft gezien het bouwjaar belangrijk, daarna merk.

Wij hebben 6 jaar een Dethleffs 420 New-line gehad (2000-2006), Daarna Hobby 440 SF De Luxe (2014-2017) en nu Hobby 495 Excellent (2017-heden) Zowel Dethlefs als Hobby geen enkele problemen mee gehad, prima caravans.

Su6 met het maken van de juiste keuzes.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door Chris » di 28 feb 2017 22:25

Tja... wat moet ik dan nog zeggen....

3 jaar een stokoude Adria 390 TL gehad van 700 gulden.... die was rottende.... weg er mee en...daarna alleen nog maar nieuwe caravans gekocht.
23 jaar een Knaus Sudwind 485 met veel plezier gehad, die heeft zich echt bewezen, toen moest er maar eens iets nieuws komen..
4 jaar een Hobby gehad.... niet mijn caravan gebleken... want..ingeruild en ..
Weer een Knaus Sudwind gekocht... gaan we ook weer 23 jaar mee doen is het plan.

Zo zie je.... de een heeft een klik met de ene en de ander heeft een klik met een andere caravan.
Maar een ding blijft.... hoe is er mee omgesprongen.... wie waren de bewoners.. en vooral.. HOE !!

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nerood

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door nerood » di 28 feb 2017 22:32

Kip lijkt me een solide produkt. Om deze reden vorig jaar een aangeschaft, en bevalt prima.

peteryed
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 1 dec 2014 21:56
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door peteryed » wo 1 mar 2017 11:43

Zo, wat leuk!! allemaal reacties. Dank daarvoor. thumbup.gif

Als ik het goed begrijp is het dan weer net als met auto's als ze ouder zijn dan 25 jaar doet kilometerstand er niet meer zo toe maar onderhoud. Hoe is omgesprongen met de caravan. Ik denk echter dat de bouwkwaliteit wel belangrijk moet zijn. Klinkt misschien wat eigenwijs, maar als het degelijker gemaakt is gaat het langer mee, denk ik dan maar weer.

Een beetje onderhoud door mij te plegen is geen bezwaar uiteraard. Nu had ik twee jaar geleden een Chateau en daarbij was de disselbak lek, de tafel klapte niet mooi meer in en de Rollo's leken bij aankoop nog mooi, maar hoe vaak ik die eruit heb gehaald om goed te hebben..... Dat zoek ik eigenlijk niet nog eens of is dat gewoon ouderdom?

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door Knaus440 » wo 1 mar 2017 12:06

Onze knaus sudwind 440HT bruin, uit 1996 bevalt prima.
Is een verkapte azur uitvoering met "kersenhout".
We hebben hem nu 7 jaar. En inderdaad was het van belang dat hij maar 1 eigenaar had gehad, die er zeer
zorgvuldig mee om is gegaan. Dat doen wij nu ook.
En ja hoor, onder de noemer onderhoud valt veel mrgreen.gif
Kraan vervangen, dakluikje repareren, klein dakluikje vervangen door een grote Heki,
gordijn repareren, twee raamrubbers vervangen, led lamp in plafond, etc.
Ach allemaal leuke klussen om tevreden te blijven met je caravan.
Zou onze met deze indeling, aanpassingen, nog niet willen missen of inruilen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

peteryed
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 1 dec 2014 21:56
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door peteryed » wo 1 mar 2017 12:36

Dan denk ik dat ik me gewoon ga richten op een nette caravan en deze gewoon lekker ga onderhouden. Is ook wel weer leuk.

Bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door RichTrip » wo 1 mar 2017 13:32

Het voordeel van een Dethleffs uit de periode 1994-1998 is het feit dat er geen kunststof of ABS front/kappen worden gebruikt. Een Dethleffs uit de periode 1999-2004 heeft wel problemen met de fronten.
Dus een Dethleffs uit 1994-1998 is verder een prima keuze. Uiteraard spelen de al genoemde zaken zoals onderhoud, wel of niet binnen gestaan etc. wel een belangrijke rol. Het betreft wel een oudere caravan, dus het is altijd goed uitkijken naar de staat en of er bijvoorbeeld vochtproblemen zijn.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

peteryed
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 1 dec 2014 21:56
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door peteryed » di 28 mar 2017 11:38

Afgelopen weekend hebben we een Knaus 450 TU bekeken. En ik moet wel een beetje bekennen dat dit hem moet zijn. Zijn er nog specifieke dingen waar je op moet letten bij een Knaus?

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door RichTrip » di 28 mar 2017 12:15

Als het de Knaus betreft zonder kunststof front (dus gelijk aan de Dethleffs t/m 1998) dan is dat volgens mij een probleemloze aanschaf.

Uiteraard geldt voor elke caravan dat het wel belangrijk is of hij goed is onderhouden (bij voorkeur recente onderhoudsbeurt + vochtmeting), altijd binnen of buiten gestaan, is er netjes mee omgegaan (niet al te veel deuken of beschadigingen).

Enkele aandachtspunten (niet Knaus specifiek):

-Laat de caravan aan de stekker/stroom plaatsen en zet de koelkast aan. Na 15-20 minuten bezichtiging moet je aan de koelribben in de koelkast vernemen dat hij werkt.
-Check alle opengaande ramen.
-Werkt alle binnenverlichting.
-Check de kranen en de doorspoelknop van het toilet (gaat het motortje in de watertank aan).
-Gaan de aanwezige dakluiken goed open en dicht.
-Check alle kleppen en deurtjes of ze goed open gaan, open blijven staan en weer goed dichtgaan.
-Zijn alle boekjes er bij.
-Zit er een tent bij, vouw hem bij voorkeur helemaal uit en check de staat en controleer de stokken.

Deze punten gelden zeker als je hem van een particulier koopt of bij een bedrijf als je hem meeneemt zoals ie er staat (zonder garantie en ongewassen. Altijd gedaan, heeft me al best wat centen opgeleverd. Uiteraard dan wel flink onder de vraagprijs bieden of vragen wat hij je kost als je hem zo meeneemt). Bij een bedrijf wordt de caravan normaal gesproken wel helemaal nagelopen voor aflevering, maar controleren kan nooit geen kwaad.

Zal wellicht nog iets vergeten, maar succes gewenst!
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

peteryed
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 1 dec 2014 21:56
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door peteryed » di 28 mar 2017 12:47

Oke, bedankt. Als hij nou wel een kunstof voorkant heeft, wat kan daar mis mee zijn?

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door witjesm » di 28 mar 2017 13:30

peteryed schreef: Als ik het goed begrijp is het dan weer net als met auto's als ze ouder zijn dan 25 jaar doet kilometerstand er niet meer zo toe maar onderhoud. Hoe is omgesprongen met de caravan. Ik denk echter dat de bouwkwaliteit wel belangrijk moet zijn. Klinkt misschien wat eigenwijs, maar als het degelijker gemaakt is gaat het langer mee, denk ik dan maar weer.
Ik (en Micky in een eerdere reactie) zijn dat 100% met je eens. Wat andere daar terecht aan toevoegen is dat hoe er mee omgegaan is wel steeds belangrijker wordt. Als je een hele goede (en nieuw dus waarschijnlijk dure) caravan jaren lang verwaarloosd is zal hij slechter zijn dan een mindere die altijd vertroeteld is. Ook hoe veel de caravan gebruikt is kan erg verschillen. De meeste caravans staan slechts 2 weken per jaar buiten en dan nog vaak in zuid Europa. Maar als een gepesioeneerd stel heel Europa er mee heeft doorkruist of zoals enkele van ons hem zakelijk gebruikt is dat toch een ander verhaal. Maar bij gelijkwaardig gebruik is kwaliteit na jaren nog steeds te zien. Ook is het zo dat (ik noem bewust geen merken) de binnenafwerking met name, echt wel degelijker of eenvoudiger is gebouwd. Met name de dikte van de beplating en het hang en sluitwerk zijn echt wel anders en heeft dus ook minder last van slijtage. Bij elke caravan gaan dingen stuk dat is onomkomelijk maar hoe dat is opgelost zal sterk verschillen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door Chris » di 28 mar 2017 14:04

peteryed schreef:Oke, bedankt. Als hij nou wel een kunstof voorkant heeft, wat kan daar mis mee zijn?
Hoi Peteryed.
Knaus heeft geen kunststof fronten, dus daar zit geen probleem.

Wat ik echter voor elke tweedehands caravan zou laten doen is een vochtmeting.
Dat is dus zeker niet merk afhankelijk, gewoon altijd laten doen voor de aankoop.
Vocht betekend lekkage, en rot, en dat wil je niet.
Je koopt een caravan voor vakantieplezier, en niet voor ellende van vochtreparatie's die vaak prijzig zijn.
En verder, je ziet aan elke caravan in een oogopslag hoe ermee is omgesprongen.
Waren de vorige bewoners zuinig of niet.....
En dan maar een ding.... vind je hem zelf leuk..??
Dan kan het vakantieplezier beginnen....

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18299
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door deusjevo » di 28 mar 2017 15:22

peteryed schreef:Afgelopen weekend hebben we een Knaus 450 TU bekeken. En ik moet wel een beetje bekennen dat dit hem moet zijn. Zijn er nog specifieke dingen waar je op moet letten bij een Knaus?

Jaaahhh, weer een Knaus 450TU erbij!
Bij ons eigenlijk probleemloos gebleken, welke bouwjaar en uitvoering is het, een Sudwind?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

peteryed
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 1 dec 2014 21:56
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door peteryed » wo 29 mar 2017 11:37

Klopt het is inderdaad een sudwind. Of het deze wordt is nog onduidelijk, maar ik ben wel heel erg gecharmeerd van dit type. Mijn vrouw is meer van Dethleffs.

Grappig, hebben we en gelijke caravan smaak en auto smaak. Citroen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18299
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door deusjevo » wo 29 mar 2017 13:35

Alleen ben ik geen fan van de nieuwe Citroëns, de Eend op mijn foto heb ik net verkocht en rij nu in een Citroen CX uit 1976 in m'n vrije tijd.

Verder nog een Nissan Qashqai maar die rijd ik zakelijk en tijdens vakantie met de Knaus 450 erachter.
IMG_1437.JPG
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door Taan » wo 29 mar 2017 13:58

Knaus is/was volgens mij heel degelijk. Onze buren hebben er 1 van >25 jaar oud, maar in mijn zoektocht heb ik ook oude knausen gezien die nog in prima staat waren (optisch dan).
Wat ik wel vind met oude caravans is dat ze er ook best ouderwets uitzien en dat je er evengoed nog een flinke prijs voor betaalt. Zeker voor de kleinere modellen en al helemaal als je het vergelijkt met een nieuwe.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door Daphne » wo 29 mar 2017 14:14

peteryed schreef:Afgelopen weekend hebben we een Knaus 450 TU bekeken. En ik moet wel een beetje bekennen dat dit hem moet zijn. Zijn er nog specifieke dingen waar je op moet letten bij een Knaus?
Wat is het bouwjaar en zit de watertank in de disselbak? Als dat zo is, check dan de bodem/hoek goed op vocht. Het probleem bij dit model is dat disselbak onderdeel is van de caravanopbouw en de vloer doorloopt. Is de bodem door vocht aangetast (dat door knoeien bij water vullen veroorzaakt kan zijn) kan dit ook in de caravan zitten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

peteryed
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 1 dec 2014 21:56
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Welke moet je nou hebben??

Bericht door peteryed » wo 29 mar 2017 17:26

deusjevo schreef:Alleen ben ik geen fan van de nieuwe Citroëns, de Eend op mijn foto heb ik net verkocht en rij nu in een Citroen CX uit 1976 in m'n vrije tijd.
Nieuw hoeft wat mij betreft ook niet. Nu rij ik voor de hobby in een Visa.

Dat terzijde. Mijn vrouw heeft na aandringen toch mij overgehaald naar een Dethleffs te gaan kijken. Zaterdag om precies te zijn. Kijken wat het is.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”