tweedehands caravan kopen, welke?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
susan
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 11:21

tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door susan » di 17 jan 2017 10:50

Hoi allemaal

Wij willen zaterdag serieus gaan kijken naar een tweedehands caravan en hebben er 4 op het oog, namelijk:
1. Fendt Platin 470TFmet fransbed
https://www.caravans.nl/fendt/fendt-pla ... 51853.html

2. Hobby Excellent 455UF met een dwarsbed
https://www.caravans.nl/hobby/hobby-exc ... 35446.html

3. Burstner belcanto 435 TS met dwarsbed
https://www.caravans.nl/burstner/burstn ... 50099.html


Ze hebben allemaal een rondzit en zijn max 9 jaar oud. We willen er wel graag een mover op, de Burstner heeft dat nog niet maar die is dan ook weer wat goedkoper.
Wat ik vooral aan jullie wilde vragen: Waar zouden jullie voor gaan? En omdat we 3 verschillende merken op het oog hebben..wat zijn de nadelen van elk merk/type?
We moeten ze natuurlijk gewoon gaan bekijken en dat gaan we ook doen, maar bijvoorbeeld de Hobby vind ik erg mooi van binnen, maar je hoort weer zo veel slechte verhalen over Hobby. De Fendt vind ik iets minder mooi maar die heeft dan weer een airco, wat ik een grote plus vind en dit is volgens mij ook een beter merk. En zo hebben ze allemaal wel wat.
Laatst gewijzigd door susan op di 17 jan 2017 11:19, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door deusjevo » di 17 jan 2017 10:57

Wat is de trekauto?
Wel zo belangrijk thumbup.gif

Als je de Hobby link volgt kom je ook bij de Dethleffs uit scratch.gif
Laatst gewijzigd door deusjevo op di 17 jan 2017 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door TwanFendt » di 17 jan 2017 10:58

De tweede link is ook een Dethlef en staat er twee keer op de Hobby dus niet.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

susan
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 11:21

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door susan » di 17 jan 2017 11:06

RE.gif

Sorry, ik heb het aangepast

De trekauto is een Vovlo S60, deze heeft een maximum toelaatbare massa van 1980 en kan maximaal 1600 kg trekken, maar we hebben geen E achter B, dus de combinatie mag niet meer wegen dan 3500Kg, maar daar voldoen ze allemaal aan.
De Fendt maar net precies, maar die heeft veel meer laadgewicht en we kunnen natuurlijk hem niet helemaal vol laden.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door Diny » di 17 jan 2017 11:14

Nr. 4 is verkocht dus de keuze is beperkter.
Advies vanaf een plaatje is lastig. Nr. 1 heeft een mooie rondzit, maar ik weer niet of de 'ronde' hoeken lekker zitten als je lui wilt relaxen.
Gewoon gaan kijken, wat bevalt het meest en dan onderzoeken of hij genoeg laadvermogen heeft, wat mede afhankelijk is van het aantal personen waarmee je op vakantie gaat.
Caravan laten wegen, want soms kom je er achter dat het opgegeven gewicht niet klopt met het werkelijke gewicht.

De opmerking over de kwaliteit van de Hobby wordt meer gemaakt. Maar alle caravans (en campers) hebben zo hun eigen kwaaltjes!
Laatst gewijzigd door Diny op di 17 jan 2017 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

susan
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 11:21

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door susan » di 17 jan 2017 11:18

RE.gif

Ik zie nu inderdaad dat de Dethleff verkocht is, nummer 4, dus die valt af.Ik heb gelijk het eerste bericht aangepast en deze verwijderd
Laatst gewijzigd door susan op di 17 jan 2017 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 695
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door Jeroent83 » di 17 jan 2017 11:18

Tja ik zou voor Hobby of de Fendt gaan, Afgaande op de foto's oogt de materiaal keuze van de Burstner minder.
De Dethleffs oogt erg klein, zeker de keuken is mini. Ma das een keuze.

Slechte verhalen over hobby kijk eens hoeveel hobbies je onderweg en op vakantie tegen komt en hoe oud ze soms zijn.
Nee, voor de fendt een hobby van 1989 gehad die was nog in prima staat maar wilde een iets jongere. dus das koffie praat.

Als de Hobby je aanstaat zou ik daar voor gaan ! als je de caravan binnen stapt moet het gewoon een goed gevoel geven.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door Sytske01 » di 17 jan 2017 11:27

Altijd leuk, zo'n zoektocht. Ik heb ze bekeken alle vier. Persoonlijk vind ik de Hobby en Fendt het mooist. Vooral omdat deze een groter keukenblok hebben, iets wat ik belangrijk vind. Als je dan het gewicht in ogenschouw neemt, dan zou bij mij de Fendt al afvallen. Dit, omdat ik deze combinatie te zwaar vind. Maar dat is heel persoonlijk.
Succes.

susan
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 11:21

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door susan » di 17 jan 2017 12:06

Ik denk ook dat we of voor de hobby of voor de Fendt gaan en wat dan nog een verschil is, is het bed. De Fendt heeft een fransbed en de hobby een dwarsbed

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23443
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door PD » di 17 jan 2017 12:19

De Hobby is ook beschikbaar met frans bed hoor, dat zou mijn voorkeur zijn. De Fendt vind ik vooral qua uiterlijk erg gedateerd.

Link naar een willekeurige Hobby 460 UFe uit 2009: https://www.obelink.nl/hobby-excellent- ... cificaties
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

nerood

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door nerood » di 17 jan 2017 12:21

https://www.caravans.nl/kip/kip-starlin ... 58305.html

Is ook nog een optie?
Met een kleine aanpassing heb je een bed van ong 2 x 2 m.
KIP is degelijk en tijdloos (in mijn opinie...)

susan
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 11:21

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door susan » di 17 jan 2017 12:24

RE.gif

Bedankt, maar we willen geen twee enkele bedden en een rondzit is een must

AJ.Wijk

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door AJ.Wijk » di 17 jan 2017 12:32

Ik heb alle 3 de caravans bekeken en ik denk dat ik voor de Burstner zou gaan, ik vrees dat de Hobby geen laad vermogen over heeft, bovendien ronde hoeken in de rondzit wat ook de Fend heeft en dat zit niet zo lekker als je onder uit wilt zitten bovendien is de Fend erg zwaar. De Burstner heeft hele goede bedden, we hebben zelf div. Hobby,s gehad en kwalitatief heeft bij mij de Burstner de voorkeur.
Suc6 Arie

Gebruikersavatar
Mobyke
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 jan 2016 21:49
Locatie: Beerse (België)
Contacteer:

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door Mobyke » di 17 jan 2017 12:42

Hey,

Wij hadden het geluk toen wij gingen kijken naar een nieuwe caravan bij dealer in België, dat Fendt en Hobby naast elkaar staan in de showroom. Onze keus was ook eerst Hobby. Maar het in en uitlopen in beide merken, merk je toch duidelijk het verschil in gebruikte materialen en afwerking. Wij zijn gegaan voor een 2e handse Fendt Tendenza uit 2013. love.gif


Groetjes,


Karel & Wella

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door RichTrip » di 17 jan 2017 13:40

Ik zal het kort houden:

Fendt: verouderd uiterlijk, antiek interieur
Hobby: meer bling, bling, toiletruimte vindt ik echt niet mooi.
Burstner: mooi uiterlijk en is binnen ook mooier/rustiger dan de andere 2

Met Belcanto's is het vaak wel oppassen met het laadvermogen, zeker met gemonteerde extra's zoals een mover. Maar hier lijkt het mee te vallen. Al houdt het met een gemonteerde mover ook weer niet heel erg over. Met beleid beladen dus en zwaardere zaken in de auto.

Hoef verder niet meer aan te geven waar mijn voorkeur naar uit gaat mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

workel

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door workel » di 17 jan 2017 13:48

keuzes,keuzes,keuzes en iedereen zijn eigen mening.

Wij hebben de afgelopen 3 jaar dwars geslapen in de caravan dan.

Voordelen:
- rechthoekig bed
- voldoende ruimte onder bed

Nadelen:
- over elkaar heen kruipen
- nauwe doorgang om uit bed te komen
- lastig om bij de kastjes te komen.

Mijn keuze, fransbed.

Als ik toch een keuze moet maken ging ik voor de Hobby die bij Obelink staat.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door RichTrip » di 17 jan 2017 13:56

RE.gif
Altijd leuk om te lezen, de Kip bezitter adviseert een Kip (welke niet bij de opties staat), de Fendt bezitter adviseert een Fendt, de Hobby bezitter adviseert de Hobby en de Burstner bezitter adviseert de..... nou ja, je weet het wel awhoea.gif

Wij vonden een Frans bed vreselijk onhandig. Ik slaap altijd rechts en moet er altijd 's nachts een keer uit, mijn partner dus vrijwel nooit. Met het bed rechts achterin moest ik dus altijd over mijn partner heen kruipen en dan ook nog naar haar voeteneinde toe om er uit te kunnen komen. Nu hebben we een dwarsbed en ik lig bij de opening. Probleem opgelost. Heerlijk thumbup.gif

De voor- en nadelen van een soort bed zijn dus sterk afhankelijk van de persoonlijke voorkeuren van de gebruikers. In ons geval zou een Frans bed aan de linkerzijde een betere optie zijn dan aan de rechterzijde, ware het niet dat ik dan met mijn 1,90 meter (wellicht) weer last heb van de schuine zijde bij het voeteneinde.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

susan
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 11:21

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door susan » di 17 jan 2017 14:03

De Hobby die bij Obelink staat heeft inderdaad een Frans bed en ik denk da tonze voorkeur uitgaat naar een dwarsbed. Daarnaast is de Hobby die bij Obelink staat ietsje duurder en heeft geen mover. Dus dat komt er dan nog aan kosten bij..

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 695
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door Jeroent83 » di 17 jan 2017 14:11

RichTrip schreef:RE.gif
Altijd leuk om te lezen, de Kip bezitter adviseert een Kip (welke niet bij de opties staat), de Fendt bezitter adviseert een Fendt, de Hobby bezitter adviseert de Hobby en de Burstner bezitter adviseert de..... nou ja, je weet het wel awhoea.gif

Ik ben niet zo merk trouw dus nee, het merk geef ik niets om. Ik vind de burstner er gewoon goedkoop / fragiel uit zien en de Detlefs heeft een erg kleine keuken.

Wij vonden een Frans bed vreselijk onhandig. Ik slaap altijd rechts en moet er altijd 's nachts een keer uit, mijn partner dus vrijwel nooit. Met het bed rechts achterin moest ik dus altijd over mijn partner heen kruipen en dan ook nog naar haar voeteneinde toe om er uit te kunnen komen. Nu hebben we een dwarsbed en ik lig bij de opening. Probleem opgelost. Heerlijk thumbup.gif
Ja dat probleem ondervind ik ook :(

De voor- en nadelen van een soort bed zijn dus sterk afhankelijk van de persoonlijke voorkeuren van de gebruikers. In ons geval zou een Frans bed aan de linkerzijde een betere optie zijn dan aan de rechterzijde, ware het niet dat ik dan met mijn 1,90 meter (wellicht) weer last heb van de schuine zijde bij het voeteneinde.....
Laatst gewijzigd door Daphne op di 17 jan 2017 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gewijzigd
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 695
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door Jeroent83 » di 17 jan 2017 14:14

susan schreef:De Hobby die bij Obelink staat heeft inderdaad een Frans bed en ik denk da tonze voorkeur uitgaat naar een dwarsbed. Daarnaast is de Hobby die bij Obelink staat ietsje duurder en heeft geen mover. Dus dat komt er dan nog aan kosten bij..
Ik denk dat je de mover bij Obelink wel in de prijs onderhandeling kunt meenemen.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door Daphne » di 17 jan 2017 14:25

RichTrip schreef:
Wij vonden een Frans bed vreselijk onhandig. Ik slaap altijd rechts en moet er altijd 's nachts een keer uit, mijn partner dus vrijwel nooit. Met het bed rechts achterin moest ik dus altijd over mijn partner heen kruipen en dan ook nog naar haar voeteneinde toe om er uit te kunnen komen. Nu hebben we een dwarsbed en ik lig bij de opening. Probleem opgelost. Heerlijk thumbup.gif
..
Ik slaap rechts van mijn partner en met het Franse bed links voorin moest ik ook klimmen of naar het voeteneind schuiven. Wij hebben het opgelost door een caravan met het Franse bed rechts voorin te nemen. Rechts achterin was ook nog een mogelijkheid geweest. Er zijn meer oplossingen knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

susan
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 11:21

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door susan » di 17 jan 2017 14:34

Als wij nu 11.750 euro betalen voor een tweedehands hobby of Fendt, zouden we dan eigenlijk niet beter voor een nieuwe Caravelair Antares 440 kunnen gaan?

https://www.caravans.nl/caravelair/cara ... 49302.html

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door Daphne » di 17 jan 2017 14:38

Susan, ga voor de caravan waar je je in thuis voelt. Iedereen geeft een mening op basis van smaak en daar heb je niets aan. Ook het kwaliteitslabel dat anderen een caravan toekennen wil niets zeggen over de levensduur of mogelijke problemen. Als een caravan goed is onderhouden en er netjes mee om is gegaan zul je veel plezier beleven aan jouw keuze. En eerste keer raak is zelden het geval. Degenen die al lang caravannen zullen dat beamen. Je gezin verandert, de omstandigheden kunnen veranderen, je wensen veranderen, de auto verandert en daar hoort mogelijk ook een andere caravan bij.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 707
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door hoboken » di 17 jan 2017 15:16

ik ging dan voor de nieuwe.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: tweedehands caravan kopen, welke?

Bericht door Diny » di 17 jan 2017 15:32

RE.gif
+ 1.
Ziet er m.i. erg mooi uit en als ik het goed begrijp in de eerste 5 jaar geen kosten voor vochtmetingen.
Geen extra's als een mover en voortent of luifel. Als je zulke dingen erbij wilt wordt hij duurder uiteraard.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”