camper vervangen door caravan.

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » ma 9 jan 2017 18:17

Okido ik snap 't,
ik weet waar het wel te vinden denk ik.
Bij Adria zijn ze wel zo te verkrijgen.
Maar ik ben er nog niet uit of ik zover wil gaan als wintersport caravan, en dat de meerprijs effectief een goede investering is.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door HenkR » ma 9 jan 2017 19:13

Ze maken het er allemaal niet makkelijker op scratch.gif

Voor rijdewijs B gaat het om de gewichten op papier.
OF caravan van max 750 laadvermogen op kenteken.
OF caravan max laadvermogen op kenteken + auto max laadvermogen op kenteken net meer dan 3500kg EN caravan max laadvermogen op kenteken niet zwaarder dan ledig gewicht auto op kenteken.

Ik heb mijn caravan zelfs op 1800kg laten afleveren (maakte in prijs niet uit). Mijn auto mag ook 1800kg trekken (maar denk niet dat ik zo zwaar beladen ben) en kent de volgende waarden. Leeg 1295kg en max 1930kg.
Dit houdt in dat ik DIK een E nodig heb.
- Max caravan + max auto >3500kg
- Max caravan > ledig gewicht auto

Voor een boete met te zware last tov wat de auto mag trekken gaat het om het werkelijke gewicht dat de caravan op moment van aanhouden weegt.
Dus mijn caravan mag best achter een auto met bv 1500kg max trekkracht als je dan maar oplet hoe zwaar je hem laadt.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Ab » ma 9 jan 2017 19:34

Staar je daar niet blind op..op wintercaravans bedoel ik.
Echte wintercaravans zijn zwaarder.
En het verschil tussen een wintercaravan en een gewone is alleen een paar kg meer gasverbruik.
Dat is niet helemaal waar...maar je hoeft in de sneeuw zelfs in een tent geen kou te lijden.
Gewoon een kwestie van iets harder stoken.
Ik zie op wintersportcampings veel meer gewone caravans dan bijvoorbeeld KABE, Polar of Solifer.
Met een Hobby, Fendt, Adria, Knaus, Dethleffs, Eriba, Caravelair, Kip, en noem er zo nog maar een stelletje, kan je ook prima op een wintersportvakantie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Stef » ma 9 jan 2017 20:12

Maar ik ben er nog niet uit of ik zover wil gaan als wintersport caravan, en dat de meerprijs effectief een goede investering is.[/quote]

Ik denk dat de meerprijs voor een Alde verwarming zich altijd laat terugbetalen in COMFORT , zeker in combinatie met de vloerverwarming !
Het is niet alleen op wintersport een hele fijne manier van verwarmen, maar ook in het voor- of najaar.
Het eerste wat trouwens verwarmd wordt zijn alle bankkasten en gelijkmatige verdeling over de gehele caravan van de warmte , daar kan geen enkele andere verwarming tegenop.
Tevens de combinatie van verwarmen en warm water in de boiler is heel fijn.
Ook het gelijktijdig of geschieden kunnen stoken op elektrisch of gas is perfect voor de caravan of camper

Wanneer ik ga kijken voor een andere caravan , kijk ik eerst of er een Alde inzit. love.gif , anders hoef ik hem niet !

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Jam
Berichten: 71
Lid geworden op: do 25 okt 2012 11:26

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Jam » ma 9 jan 2017 20:14

LMC levert ook een wintercaravan de Scandica. ski.gif
Ford Kuga Titanium PHEV - LMC430d, Enduro em303 mover.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Ab » ma 9 jan 2017 20:47

Praktisch elk merk levert een wintercaravan.
Toen wij onze huidige caravan kochten was een Alde met vloerverwarming ook mogelijk.
We hebben daar vanaf gezien. Gewichtsvermeerdering en meerprijs hielden ons tegen.
Nog geen spijt van gehad. Ook bij min 18 bleek het nog steeds comfortabel warm in Oostenrijk.
Kouder hebben we nog niet gehad.
De kachel kwam niet hoger dan stand 6 ( van 10)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door PD » ma 9 jan 2017 21:00

Ook onze Premium is leverbaar met Alde maar de meerprijs is het ons niet waard. Wij kamperen van medio februari tot november en verwarmen de caravan afhankelijk van de omstandigheden met de airco en/of de reguliere ringverwarming. Daarnaast verwarmen wij elkaar knipoog.gif

Ik kan me voorstellen dat wanneer we de caravan frequent zouden gebruiken voor wintersport, we wel een Alde verwarming zouden bestellen al hoor ik van verschillende wintersportkampeerders dat het zonder deze ook lekker behaaglijk is in de caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Volvodriver

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Volvodriver » ma 9 jan 2017 21:14

Ik bestrijd met klem dat echte winter caravans zwaarder zijn. Dat is een fabeltje. Onze 5 meter 60 lange (opbouw) Polar met Alde heeft een ledig gewicht van 1240 kg ( inclusief accupakket.) En een zeer goed geïsoleerde opbouw.
De Kabes tot bouwjaar 2015 hebben dezelfde bouwwijze en zijn dus vergelijkbaar van gewicht. De huidige Kabes vanaf bouwjaar 2015 zijn echter wel zwaarder dan voorheen. Daar is een ander en helaas zwaarder wandmateriaal gebruikt. En nog zijn ze lichter dan een vergelijkbare Premium zonder Alde.

En net als Stef prefereren wij de Alde boven een conventionele verwarming. De verwarming in het voor en naseizoen is vele malen behaaglijker. Eenmaal Alde altijd Alde.
Laatst gewijzigd door Volvodriver op ma 9 jan 2017 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door PD » ma 9 jan 2017 21:17

RE.gif
Een Polar 560 is dan ook ruim een halve meter korter dan een Premium 560 knipoog.gif
Een "gewone" Hobby heeft wel een vergelijkbare lengte en is een stuk lichter dan de Premium.

Ik neem direct aan dat Alde comfortabeler is, maar we missen het niet en zijn toch frequente kampeerders.

Eenmaal Alde altijd Alde...... zou kunnen...... maar niet aan beginnen dan :lol:
"Vele malen behaaglijker" is een nogal subjectieve waarneming... zo heeft een ieder zijn favorieten en beleving !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » ma 9 jan 2017 22:19

het Alde verwarmingssysteem is me wel bekend.
Wat me vooral tegenhoudt bij dit systeem is,
als er zich een storing voordoet (Lek) dan is dit een zeer dure reparatie.
Ik heb er zo al twee gezien met een lek, en helaas die leidingen zitten niet op makkelijk te bereiken plaatsen.

Ik ben goed vertrouwd met de Truma Combi 6 EH (in beide campers stond/staat deze verwarming) en voldeed zeer goed tijdens de wintersport.
Ik ben minder bekend met de specifieke systemen die gebruikt worden bij caravans?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door PD » ma 9 jan 2017 22:22

RE.gif
In verreweg de meeste caravans heb je een separate warmwatervoorziening (elektrische boiler) en een gasverwarming die hete lucht verspreidt via een slangensysteem (ringverwarming). In aanvulling daarop kun je een elektrische vloerverwarming bestellen. Eenvoudig maar doeltreffend.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » ma 9 jan 2017 22:24

warmwater, enkel op 220V?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door PD » ma 9 jan 2017 22:24

Ja thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » ma 9 jan 2017 22:27

oeps,

ik zou af en toe autonoom willen zijn,
maar ik heb bij enkele de optie voor een Combi 4 of 6EH gezien,
dus daar zal ik dan naar moeten kijken.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door PD » ma 9 jan 2017 22:29

RE.gif
Of dan toch maar een Alde knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » ma 9 jan 2017 22:32

is inderdaad een alternatief,
ik moet me nog verdiepen in de opties bij de verschillende merken.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Conradi » ma 9 jan 2017 22:59

@caravanmischien,
Heb even het draadje doorgelezen, en wens u succes met uw keuze.
Heeft u al een budget in gedachte?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Mees

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Mees » ma 9 jan 2017 23:01

@Ab & PD,
hebben jullie ooit wel eens een paar dagen achtereen in een caravan met Alde (inclusief de vloeistof vloerverwarming) vertoefd in al dan niet vochtige kou?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door PD » ma 9 jan 2017 23:03

RE.gif
In onze caravan is het nooit vochtig of koud knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » ma 9 jan 2017 23:04

@ Conradi,

afhankelijk wat ik op mijn weg ga tegenkomen reken ik tussen de 17000 en 25000 euro.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Conradi » ma 9 jan 2017 23:20

Voordat bedrag kun je echt een mooie combi kopen, maar zul je de droom wel moeten 'beperken'. Ik zag LMC Scandic, Polar en Adria Alpina voorbij komen, maar dat zal moeilijk passen.
Naast de caravan, neem ik aan, zit in het budget ook een mover, voortent en andere wensen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » ma 9 jan 2017 23:32

Mover Ja
voortent nee, eerder een luifel of een lichtgewicht systeem
fietsdrager liefst op dissel.
geen schotel en TV

ik ben er me van bewust dat de echte artics niet in dit budget passen.
ik mik eerder op onderstaande types
Fendt Saphir - Bianco
Adria Adora
Knaus Sudwind of sport
Swift / Sprite

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Stef » di 10 jan 2017 00:12

Wil je een nieuwe kopen ? Of mag het ook een mooie gebruikte zijn ?
Zoals je aangeeft wil je ook autonoom kamperen !
Dan kan ik eigenlijk maar een ding zeggen : Koop een scandinavische caravan , dan ben je onafhankelijk van stroom en kan je makkelijk een paar dagen vrij kamperen.
Zoals de discussie al aangaf: zit in iedergeval een Alde in thumbup.gif
Das een keer een beetje pijnlijden ( meerprijs ) maar daarna geniet je er iedere dag van !
Scandinavische caravans zijn altijd uitgerust met een volledige 12 installatie . Alle verlichting werkt op 12 volt , caravan is standaard voorzien van accu en acculader nieuwere rypes met een booster voor goed laden achter de auto.
Er staan op dit moment bv. 2 mooie Cabby's 620 op markplaats , eentje van 2008 en eentje vsn 2012.
Met een beetje onderhandelen henb je deze ook binnen jouw budget Veel succes knipoog.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Volvodriver

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Volvodriver » di 10 jan 2017 05:03

RE.gif
En die Cabby 620 uit 2012 is wel heel erg mooi. thumbup.gif
En dat Alde echt comfortabeler is, is niet subjectief maar objextief bewezen. Echt als je het eenmaal hebt wil je niet meer anders.
TS veel succes met je keuze.

PS ook campers zijn wel met Alde uitgerust.

JaapB

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door JaapB » di 10 jan 2017 07:15

caravanmisschien schreef:warmwater, enkel op 220V?
In de Sprite, types Cruzer, zit een extra grote boiler die op electra of gas voor warm water zorgt.
Dus, zoals je verder schrijft dat je ook autonoom wilt staan, heb je toch warm water.
Een vierpits kookplaat, waarvan één electisch. Mocht je geen gas meer hebben kan je toch koken.
Een gril op gas.
Een oven op gas.
Een magnetron op electra.
Drievoudig watersysteem:
1e, Vaste wateraansluiting (geen gesjouw)
2e, Of een grote (rol)ton naast de caravan zetten met aansluiting.
3e, Of de vaste watertank vullen.
De pomp hangt niet in de tank of wat ook maar zit tussen de leidingen
en in samenwerking met een drukvat zorgen deze samen voor een constante druk op de waterstraal.
Douche is een aparte ruimte, geen nat geklieder in de toiletruimte.

Kijk bij de diverse merken en kies waar jullie je het beste bij voelen.
De keuze is een persoonlijke keuze.
Een Alde lijkt me geweldig, maar heb ik niet.
Dus kan ik niets over zeggen en zal het dan ook niet op voorhand afkraken. Maar lijkt me geweldig.
Nogmaals, alles is persoonlijk. Wat de een geweldig vindt hoeft voor de ander totaal niet.
Bijvoorbeeld, de een zit ontzettend te knoeien en schaft een automatische satelietschotel aan van +€1000.
Wij hebben een simpele driepoot van een paar euro en ik heb binnen twee minuten beeld, ook in Z-Spanje.
Bijvoorbeeld, wij wilden echt een grote badkamer in de caravan met aparte douche.
Een ander vindt het sanitairgebouw prima.
Zo zijn er veel persoonlijke aspekten die je keuze bepalen.
Gelukkig maar, anders werd het saai met allemaal dezelfde caravans (en Crocs) whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”