camper vervangen door caravan.

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Daphne » di 10 jan 2017 10:01

Volvodriver schreef: En dat Alde echt comfortabeler is, is niet subjectief maar objextief bewezen. Echt als je het eenmaal hebt wil je niet meer anders.
.
Kwestie van niet aan beginnen dan mis je het ook niet :lol: Ik geloof het meteen hoor, zo zou ik een caravan zonder vloerverwarming laten staan.

Wij hebben met onze Eriba en Knaus vaak genoeg dik in de sneeuw gestaan met een gewoon Truma kacheltje en het heerlijk comfortabel gehad. De meerprijs van Alde vonden wij het niet waard.

Het autonoom kamperen caravanmisschien ben je misschien wel uit de camperwereld gewend maar met caravan zul je dit waarschijnlijk minder vaak doen dan je nu denkt. Er zijn niet veel plekken waar je dit ook kunt doen. Is het dan noodzakelijk dat je altijd over warmwater beschikt als je een keer zonder walstroom staat? Voor een afwasje is water koken ook mogelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » di 10 jan 2017 10:28

het autonoom kunnen staan zie ik persoonlijk toch als een "bijna" must,
we bezoeken met enige regelmaat wel eens een festivalletje,
We zitten vaak in Duitsland / Oostenrijk , en op doorreis zijn er zeer veel camperplaatsen ook toegankelijk voor caravans,
handig als je na het werk nog wil vertrekken om bv, de wisseldrukte bij skigebieden te vermijden.
Want dat zal voor mij een aanpassing, en zeker een gemis zijn met een caravan. (je bent te veel afhankelijk van openingstijden van een Camping)
Op sportwedstrijden is er ook niet altijd stroom voorhanden.

Alde, is geen must, een goede gasverwarming moet er zeker in komen.
Ik heb al wel wat ervaring met winter kamperen, tot een tent bij -20 in Zweden toe.
Met wat gezond verstand kan je met haast iedere caravan op wintersport, maar ik wil het nu liefst zo zorgeloos mogelijk. maar niet tegen iedere prijs.


De keuken en natte cel in de Sprite spreken me enorm aan,
maar het om te bouwen bed zie ik niet echt zitten. Het frans bed lijkt me te smal (niet dat we corpulent zijn) maar we hebben wel wat slaapruimte nodig.
De eerste camper had een Frans bed, slechte nachtrust wegens te weinig ruimte, gelukkig was er een tweede bed in de cabine)
de huidige heeft een reuze groot bed van 2m20 op 2m.

die Cabby's zien er inderdaad strak uit, en ga ik even verder uitdiepen,
is dit een samenwerking met Hobby of Fendt, de achterzijde van de caravan komt me bekend voor?

Volvodriver

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Volvodriver » di 10 jan 2017 10:34

RE.gif
Nee, Cabby is/was een, helaas vorig jaar failliet gegaan, zelfstandig Zweeds merk (ooit werkten ze wel samen met Kip en waren daar heel sterk mee verbonden)
Dat het merk Cabby failliet is wil niet zeggen dat de onderdelen leverantie van de oudere caravans in gevaar komt. Dit is volledig overgenomen door Polar. Er zal echter geen nieuwe Cabby meer gemaakt worden
Laatst gewijzigd door Volvodriver op di 10 jan 2017 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Daphne » di 10 jan 2017 10:34

RE.gif

Mijn opmerking over autonoom kamperen ging om de boiler. Niet over de noodzaak van autonoom kunnen kamperen. Dat is namelijk altijd makkelijk, dat kunnen en doen wij ook. Onderweg kan dat ook via stroom van de auto. Op camperplekken staan doen we niet. Wij hebben niet het idee dat we welkom zijn.
In Duitsland zien we overigens ook vaak camperplekken net buiten de camping, maar dan kiezen we liever een plek op de camping.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door NielsP » di 10 jan 2017 10:37

caravanmisschien schreef:warmwater, enkel op 220V?
Nee, je hebt ook boilers die of op gas of op electra draaien. Of beide tegelijk, is het water lekker snel warm ;-) Mijn Carver Cascade is er zo één.
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » di 10 jan 2017 10:39

da warm douche-ke in de ochtend in de caravan, is toch iets wat ik anders zal gaan missen hoor.
maar goed,
ook weer geen issue, en met de juiste Truma als optie makkelijk op te lossen.

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door NielsP » di 10 jan 2017 10:42

RE.gif

Onze berichten kruisen elkaar.

Je hebt niet alleen boilers op elektra, ook op gas of beide tegelijk. Onze Carver heeft een inhoud van 9 liter water van 70 graden, kun je best even van douchen knipoog.gif
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

camper vervangen door caravan.

Bericht door Daphne » di 10 jan 2017 10:46

Tja, waar haal je het water vandaan. Even na een overnachting in de caravan douchen betekent dat je veel water mee moet nemen. Als er iets is dat je als caravanner beter kunt laten......


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door NielsP » di 10 jan 2017 10:49

Op veel van de campings waar wij komen is er wèl een waterkraan maar gèèn stroompaal.
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » di 10 jan 2017 10:56

Daphne schreef:Tja, waar haal je het water vandaan. Even na een overnachting in de caravan douchen betekent dat je veel water mee moet nemen. Als er iets is dat je als caravanner beter kunt laten......


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ik heb er toch al tegen gekomen met een water reservoir? van 40liter?
jullie hebben toch wel water aan boord? afwas/was?

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door NielsP » di 10 jan 2017 10:58

RE.gif

Ja, maar een gevuld reservoir van 40 liter meenemen is 40 kilo die van je laadvermogen afgaat en misschien heb je die 40 liter op een plek waar je 'm tijdens het rijden beladingstechnisch liever niet hebt. Daarom wordt vaak met (bijna) lege watertank gereden, hooguit een paar liter er in voor onderweg. Pas op de camping wordt het reservoir verder gevuld.
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Diny » di 10 jan 2017 11:14

In je post van 10.28 u. hedenmorgen geef je aan hoe je wilt kamperen, caravanmisschien.
Dit lezende komt bij mij de vraag op: waarom wil je eigenlijk veranderen?
m.i. ben je een geboren camperaar :lol:

Nergens lees ik, dat je het gemak van je Volvo mist om trips te maken of even boodschappen in te slaan. En dat is nu juist wat sommige camperaars missen.

Je wilt vrij staan, vertrekken wanneer je wilt, op camperplaatsen staan en lekker zelf-voorzienend zijn. Dat alles lijkt je met je camper te kunnen.
Het mag zo zijn dat er camperplaatsen zijn waar ook caravans welkom zijn, maar dat ik m.i. niet de trend en zal het ook niet worden.
Er komen steeds meer campers bij en de plaatsen waar je welkom bent tegen een gering bedrag worden steeds schaarser.

Nu hoef je natuurlijk geen verantwoording af te leggen hier waarom je wilt veranderen whistle.gif maar ik ben er oprecht nieuwsgierig naar!

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door janvijn » di 10 jan 2017 11:43

RE.gif
Dat is nou precies de gedachte die ook bij mij bovenkomt als ik de antwoorden van caravanmisschien achter elkaar zou zetten.
Ben ook benieuwd naar de werkelijke reden van overstappen,- een camper heeft eigelijk alle dingen in zich die door topic starter gewenst,- danwel niet gemist willen worden.
met vriendelijke groet
Jan Vijn

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » di 10 jan 2017 12:05

okido, das inderdaad een aanpassing,
nu vertrek ik met 120liter aan vers water.
Het niet kunnen douchen onderweg of op plaatsen zonder voorzieningen ga ik ten huize niet verkocht krijgen.
Ben blij dat ik deze discussie hier kan/mag voeren, om te vermijden dat ik enkel de pro's zie en de contra's uit het oog verlies.
Dus alvast bedankt voor jullie inbreng, en als jullie het nog niet beu zijn, mag je me blijven voeden of overtuigen om over te stappen.
Na 3 dagen begint voor mij persoonlijk,
de weegschaal terug richting camper over te hellen. Alleen vind ik het zonde dat die te veel stil staat!!!

De reden van de eventuele overschakeling,
kapitaal dat te weinig gebruikt wordt, tot voor kort konden en gingen we er zeer vaak mee op pad,
door verandering van job bij mijn echtgenote (minder vakantie dagen),
en de stijgende werkdruk (eigen keuze) bij mijn job is er minder tijd / zin / inspiratie over.
Hogere onderhoudskost camper t.o.v. Caravan.
nadeel Camper, beweeglijkheid, een stadsbezoek stellen we soms uit, en doen we meestal met het openbaar vervoer. regio's met ,smalle wegen(Ierland , UK, Zuid Tirol) laten we nu sneller links liggen.

Het gemak van de wagen, zien we als een plus,
stads bezoek / restaurant bezoek / cultureel bezoek.
Ski tripjes, weinig campings liggen in de directe omgeving van een skigebied, dus op dit moment worden we beperkt in de keuze.

We staan nu ook vaak enkele dagen met de camper op een camping, mdat men daar wat bewegingsruimte hebt rond je slaapvertrek. BBQ tafeltje stoeltje gra
We verplaatsen ons te voet of met de fiets dus de actieradius is gewoon klein. max 50 - 60km rond de camper (sportieve fietsers).
voor een goed restaurant durven we wel eens 45min tot 1 uur te wandelen tot aan de bestemming. of we vragen of we op de parking mogen overnachten.

autonomie, mocht dit kunnen, zou het gewoon makkelijker maken.
na het werk nog kunnen vertrekken, en nog enkele uren rijden, om niet de ochtend spits van Antwerpen te moeten slikken is gewoon makkelijk. en pure vakantiewinst?
Camperplaatsen zie ik dan vooral als een makkelijke / relatief veilige manier van overnachten onderweg.


Wij persoonlijk denken, dat we onze camper meer gebruiken als caravan.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Daphne » di 10 jan 2017 12:27

RE.gif

En wij gebruiken onze caravan als een camper. Maar vinden dit geen reden om over te stappen naar een camper :wink:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Diny » di 10 jan 2017 12:50

RE.gif
En wij gebruiken onze camper als caravan :lol:
De grootste tegenstander voor de verandering destijds zegt iedere trip wel een keer, grijnzend vanachter het stuur: dit genot heb ik me nu jaaaaaaren ontzegd zwaaien.gif

Ach ja, het verstand komt met de jaren thumbup.gif (mijn reactie).

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Daphne » di 10 jan 2017 12:53

RE.gif

Misschien goed om te melden dat het jullie voornamelijk om het rijden ging anders hadden jullie de caravan vast nog gehad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Daphne » di 10 jan 2017 13:06

caravanmisschien schreef:okido, das inderdaad een aanpassing,
nu vertrek ik met 120liter aan vers water.
Het niet kunnen douchen onderweg of op plaatsen zonder voorzieningen ga ik ten huize niet verkocht krijgen.
Ben blij dat ik deze discussie hier kan/mag voeren, om te vermijden dat ik enkel de pro's zie en de contra's uit het oog verlies.
Dus alvast bedankt voor jullie inbreng, en als jullie het nog niet beu zijn, mag je me blijven voeden of overtuigen om over te stappen.
Na 3 dagen begint voor mij persoonlijk,
de weegschaal terug richting camper over te hellen. Alleen vind ik het zonde dat die te veel stil staat!!!

De reden van de eventuele overschakeling,
kapitaal dat te weinig gebruikt wordt, tot voor kort konden en gingen we er zeer vaak mee op pad,
door verandering van job bij mijn echtgenote (minder vakantie dagen),
en de stijgende werkdruk (eigen keuze) bij mijn job is er minder tijd / zin / inspiratie over.
Hogere onderhoudskost camper t.o.v. Caravan.
nadeel Camper, beweeglijkheid, een stadsbezoek stellen we soms uit, en doen we meestal met het openbaar vervoer. regio's met ,smalle wegen(Ierland , UK, Zuid Tirol) laten we nu sneller links liggen.

Het gemak van de wagen, zien we als een plus,
stads bezoek / restaurant bezoek / cultureel bezoek.
Ski tripjes, weinig campings liggen in de directe omgeving van een skigebied, dus op dit moment worden we beperkt in de keuze.

We staan nu ook vaak enkele dagen met de camper op een camping, mdat men daar wat bewegingsruimte hebt rond je slaapvertrek. BBQ tafeltje stoeltje gra
We verplaatsen ons te voet of met de fiets dus de actieradius is gewoon klein. max 50 - 60km rond de camper (sportieve fietsers).
voor een goed restaurant durven we wel eens 45min tot 1 uur te wandelen tot aan de bestemming. of we vragen of we op de parking mogen overnachten.

autonomie, mocht dit kunnen, zou het gewoon makkelijker maken.
na het werk nog kunnen vertrekken, en nog enkele uren rijden, om niet de ochtend spits van Antwerpen te moeten slikken is gewoon makkelijk. en pure vakantiewinst?
Camperplaatsen zie ik dan vooral als een makkelijke / relatief veilige manier van overnachten onderweg.


Wij persoonlijk denken, dat we onze camper meer gebruiken als caravan.
Misschien toch een keer een caravan huren? Wellicht dat sommige no go's met wat aanpassingen wel bij het thuisfront verkoopbaar zijn.
Bv vrijdag na het werk vertrekken kan ook na eerst thuis te douchen. Kun je lekker doorrijden, slapen en de volgende ochtend verder na een wasbeurt aan de wastafel. En dan 's middags lekker op tijd op een camping arriveren waar je weer uitgebreid kunt douchen.

Er blijft altijd een verschil en als de voordelen de nadelen kunnen verzachten dan is het een kwestie van beslissen of je dat wil :wink:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » di 10 jan 2017 13:34

@ Daphne,

Daar heb je volkomen gelijk in, ik vergroot nu ook datgene wat ik denk te moeten missen met de caravan, extra uit,
om er zeker van te zijn dat welke keuze we ook nemen, de correcte gaat zijn.
Ik tracht al de plussen die we hebben met een camper zo veel mogelijk over te brengen naar een caravan,
als dit voor 100% lukt is dat super, voor 70%? of helemaal niet? dat zal de studie naar de verschillende caravans duidelijk maken zeker?
Ik /wij zijn zeker bereid en er ons van bewust dat we compromissen zullen moeten sluiten, hoe wat waar en wie? daar zijn we nog lang niet uit.


jij gebruikt je caravan als camper?
versta ik hieruit dat jullie zich zeer vaak van camping naar camping verplaatsen?

@ Diny,

waarom bij jullie de omschakeling van caravan naar camper?
wat mis je nu met de camper? en wat is er nu beter dan bij de caravan?
misschien haal ik hieruit wel enkele inzichten?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Micky » di 10 jan 2017 13:47

PremiumDiscovery schreef: "Vele malen behaaglijker" is een nogal subjectieve waarneming... zo heeft een ieder zijn favorieten en beleving !
Subjectief of niet, ik heb liever de caravan binnen overal op gelijke behaaglijke warmte dan mijn ervaringen met alle ringverwarmingen over de afgelopen 35 jaar (daarvoor hadden we alleen een gaskachel zonder ringverwarming).
Ik zeg echter niet dat ik nooit een caravan zou kopen waar geen vloeistof-verwarming in zit maar een ringverwarming mrgreen.gif
PremiumDiscovery schreef:RE.gif
In onze caravan is het nooit vochtig of koud knipoog.gif
Is geen antwoord op de vraag, alhoewel ik het antwoord wel kan raden knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JaapB

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door JaapB » di 10 jan 2017 14:04

Ach, alle vormen van kamperen heeft ze voor- en nadelen.
Het is ook maar net waar je de caravan of camper voor gebruikt.
Rij je 1000 - 1500 Km naar het zuiden, en draai je daar de pootjes uit en vertrekt weer na drie weken dan is een caravan perfect. Veel ruimer dan een camper.
Maar trek je veel van camping naar camping, streek naar streek, dan kan een camper makkelijker zijn.
Wij trekken veel, staan 3-5 dagen op één plek, maar doen dat toch met de caravan.
En trekken er dan met de auto op uit om eea te bezichtigen.
Soms op weggetjes waar je met de camper echt niet kan komen.
We zitten niet drie weken aan de rand van het zwembad in de zon.
Diverse keren in USA een camper gehuurd, ja geweldig.
In Europa zie ik het niet zitten.
Twee jaar intensief naar de (voor ons) juiste camper rondgekeken.
Bij de één moest je een trapje op en sliep je tegen het dak.
Bij de ander was ook weer wat. Maar dat is evenzo bij caravans.
Over het geheel genomen is een caravan ruimer.
De keukens in een camper zijn veel kleiner, je kan er nog net aan een tomaat snijden.
Zet je een koffie apparaat op het aanrecht dan is alles vol.

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » di 10 jan 2017 14:15

Inderdaad alles heeft zijn voor- en nadelen,
en ik zal zeker niet lopen klagen over de camper (integendeel)
het is vooral dat al dat kapitaal hier op de oprit te vaak stilstaat,
de waarde van een caravan ligt toch een heel stuk lager, neem daar nog eens de hogere loopkost van de camper erbij.
zonde van het geld.

wij trekken ook om de 3-4 dagen verder,
de keuken is inderdaad wat kleiner en we koken vaak en vooral als hobbykoks in de camper, experimenteren graag met lokale ingrediënten.
de zithoek in de camper, is naar mijn mening, minder comfortabel de draaistoelen zitten dan weer wel comfortabel.
De reuze natte cel van de camper ga ik dan weer missen, zelfs als we op een camping staan gebruiken we deze nog heel vaak



als ik me even mag mengen in het Alde en Truma verhaal,

ik vermoed / hoop dat de luchtkwaliteit bij de Alde iets beter gaat zijn dan bij de Truma hete lucht verwarming,
de ervaring die ik met Truma heb,
is dat de lucht in de camper zeer droog is.

aan de Alde gebruikers kan dit kloppen? merken jullie dit verschil?

Verluchten is hierbij zeker een oplossing,
maar er zijn zo van die momenten dat verluchting niet echt aangenaam is, (veel regen en echte vrieskou)

de koppelstukjes(gebruikt door de constructeurs en niet van Alde zelf) zijn de zwakke punten en durven na verloop van tijd te verduren en/dus lekken.

Mees

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Mees » di 10 jan 2017 16:35

@TS,

Na 3x een Fendt tussen 1979 en 2012
hebben wij nu een caravan, van Zweedse makelij, met Alde met een TMM van 1600kg
en trekken daarmee. (bijna zoals een camperaar dat doet) .
Er zit geen douche in; bewuste keuze 5 jaar geleden en hebben nooit een voortent gehad.
Altijd autonoom gekund; staan ook best wel eens aan een 230V paal.

In het buitenland (lees aan de andere kant van de wereld) huren we campers (ook met douche; heerlijk).

Wij staan nogal eens op een 'wildkampeer-plek'.
Er is 40 liter water in de vaste tank (evenals liter-flessen drinkwater) en proviand aan boord om dagenlang verstoken te kunnen zijn van de buitenwereld.
Alles kan op 12V en gas werken (2 grote lichte groene flessen).
De boordaccu (een zonnepaneel op dak staat op de verlanglijst) laadt zich weer tijdens het rijden door de trekauto,
ook van Zweedse makelij die 1800kg mag trekken met een TMM van 2200kg;
E-rijbewijs is dus noodzaak.

De Alde:
waarom denk je dat die in alle Scandinavische caravans zit? (hint: Spanjaarden stoken zelden)
Onovertroffen manier van verwarmen door
-- de andere wijze van warmte-verspreiding: geen lucht die 'blaast' uit een fan
-- de (vloeistof)vloerverwarming (ook op gas, dus autonoom) is de basis van alle warmte: een koude vloer is .....(verschrikkelijk aan je voeten)
-- Het allerbelangrijkste is de ventilatie !!
Je kan uiteraard een raampje op een kier zetten
maar de aparte luikjes die op speciale plekken zitten, zijn niet voor niets daarvoor ontworpen.

Camper rijden is vele malen makkelijker en een plekje is ook veel makkelijker gevonden.
Wil je persé met een (trek)auto naar andere plaatsen, de hut achterlatend, dan is een caravan aan te raden.
Het rijden en vooral het manoeuvreren ermee, is niet voor iedereen weggelegd.

Maar denk nou niet dat dat goedkoper is,
want wil je een leuke caravan, dan moet je ook een leuke trekauto hebben.
Samen kosten die zowat of misschien wel meer dan een camper.

Succes met je overweging.
Uh, bedenk dat over 2 jaar alles anders kan zijn (financiën en/of gezinssamenstelling).

O ja: een camper heeft vaak een dubbele bodem (bergruimte) en dus ook een andere koude-afgifte......

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Diny » di 10 jan 2017 17:29

@ caravanmisschien,
Na zo'n 20 jaar met diverse maten caravans te hebben rondgetrokken zijn we gestopt. Een jaar of 15 huisjes, hotelletje en toen begon het weer te kriebelen: kamperen en wat mij betrof met een camper.
Lekker alles in een, gas geven en wegwezen.
Man vond dat geen goed idee, te vaak weg en al die techniek. . . . . dus een jaar of 5 met de caravan erop

Dat caravannen viel beslist goed tegen, want bij het aankoppelen ging er altijd wel wat mis en regelmatig pech met de mover.
Nou, dan krijg je gewoon vertrek- en aankomstangst :(
Dus bleven we eigenlijk veel te lang op dezelfde camping staan.
Overigens hadden we geen problemen met rijden, de auto's waren goed berekend op caravans en manlief rijdt graag.

Op zeker moment hebben we overwogen om te stoppen met kamperen, iets waar ik me niet in kon vinden.
Het resultaat: man verleid om mee te gaan naar een dealer en eigenlijk was de zaak binnen een paar uur beklonken.

De camper heeft eigenlijk dezelfde indeling als de Feeling 470, die we inruilden. Dus beslist niet minder ruimte en een gezelliger zit.
De auto als 'verhuiswagen' missen we niet, want de garage is ruim genoeg voor in ieder geval 1 fiets en verdere benodigdheden.
Het ding rijdt als een tierelier en het reisplezier is in die zin toegenomen, dat je lekker hoog zit en veel ziet.
En overal waar auto's rijden kunnen wij dat ook, want de Travel Van is slechts 220 breed.
En wil je een grotere trip maken, dan doe je dat met je camper en hoef je niet meer terug naar de caravan.
Bij bovenstaande zin realiseer ik me best, dat er veel meer caravanners zijn als Daphne, die ook zwerven van hot naar her.


Het enige nadeel, iets wat we 1 keer hebben ervaren, is dat je niet even snel je voorraad aanvult als je in Zwitserland aan het eind van een dal staat. Dus dan missen we de Saab.
Nadeel is ook, dat die nu zeer weinig kilometers maakt en een duur speeltje is geworden.

Bij ons staat de camper ook te vaak stil, dus ook een dure hobby.

Samengevat: De camper heeft alles wat een caravan ook heeft en we kunnen er veel beter mee overweg, zodat zwerven weer prettig is.

Of er ooit nog een caravan komt?
Mocht mijn man om een of ander reden niet meer rijden, dan kopen we een caravan die door een van onze kinderen op een seizoenplaats wordt gezet, waar we lekker kunnen verblijven.
Het jaar daarop weer een andere camping enz. enz. thumbup.gif
Tja, toekomstmuziek knipoog.gif

Edit: ik reed met de caravans en rijd nu ook met de camper. Met die laatste vind ik het leuker, maar omdat ik niet echt graag rijd doe ik het alleen om de vaardigheid niet te verliezen.

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Williamr » di 10 jan 2017 17:55

Om nog even te reageren op het gewicht, wij hebben een dethleffs 500db, indeling nagenoeg gelijk aan de caravan van daphne. Met de aankoop gekeken naar het ledig gewicht en de opties die er op zitten. Ledig is 1080kg en maximaal 1500 kg. Opties, mover met accu, omnistore 6200, schotel en tweetal optie pakketten.
Nu zijn we toch aan het passen en meten voor het hoogseizoen om onder de 1500kg te blijven. Advies is om voor een 1700 kg as te gaan.
Moet er wel bij zeggen, wij reizen met twee kinderen en als we drie weken weggaan nemen we voor ongeveer een week kleding mee en voor één dag eten, hagelslag gaat wel mee mrgreen.gif

Wat al geschreven is, je gaat toch naar een combi waar je een E voor nodig hebt, onze auto mag maximaal 2280 kilo wegen en de caravan 1500 dus zit je al gauw tegen de 1800 kg.
Benieuwd wat jullie keuze gaat worden.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”