caravan vanuit Duitsland invoeren naar België

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

caravan vanuit Duitsland invoeren naar België

Bericht door Bert007 » do 2 jun 2016 23:02

Beste forumleden,

Heeft er iemand ervaring met het invoeren van een caravan (bij een caravanbedrijf) vanuit Duitsland naar België? Het betreft een caravan van MTM 1200 kg, dus deze zal zeker in België moeten gekeurd worden.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: caravan vanuit Duitsland invoeren naar België

Bericht door fendtjeplatin » vr 3 jun 2016 09:29

hallo ,

zal geen probleem mogen zijn.
echter als het type in Belgie niet gekend is ja vertrokken voor een paar maanden.
vraag aan dealer copij coc en ga hiermee naar een keuringsstation.
indien oke

aangifte bij douane aankoopfactuur mee kostprijs 20 cent ( roze formulier naar verzekering)
roze formulier moet wel nog afgestempeld worden door douane beambte bij antenne div. ( beperkt aanwezig die douanier)
met dat formulier nummer plaat aanvragen
naar de keuring.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Re: caravan vanuit Duitsland invoeren naar België

Bericht door Bert007 » vr 3 jun 2016 19:39

Dank je voor de info.

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: caravan vanuit Duitsland invoeren naar België

Bericht door louis23480 » za 9 jul 2016 22:00

Er zijn verschillende mogelijkheden. U moet wel aan een gelijkvormigheidsattest geraken voor België. Indien de caravan redelijk recentis dan zal deze al over een Europees gelijkvormigheidsattest beschikken en dan is er geen probleem. U kan ook contact opnemen met de invoerder van uw merk van caravan en deze voor een gelijkvormigheidsattest laten zorgen. Indien ge geen invoerder hebt in België zoals ik (Dethleffs) dan dient ge alles zelf in orde te brengen. Dit laatste en ook de oplossing via een invoerder neemt toch wel enkele maanden in beslag. Ik heb mijn caravan ingevoerd vanuit Nederland en heb dit toch naar mijn mening op een relatief korte termijn kunnen uitvoeren. Indien ge hierover meer wenst te weten laat dan maar een seintje op dit onderwerp, dan kan ik U de volledige procedure overhandigen.
succes,
Louis

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: caravan vanuit Duitsland invoeren naar België

Bericht door Monster900 » zo 10 jul 2016 09:09

Het ligt er aan welke caravan het is. Ik ben momenteel bezig om een Chateau vanuit NL in te voeren naar België. Ook al is het een van oorsprong Belgische caravan, had hij geen PVG nummer. Als dat type caravan in België gehomologeerd is, ken ik misschien wel een truukje om aan het PVG-nummer te geraken, anders moet je via een homologatie-keuring, die redelijk wat kost en veel tijd in beslag neemt.
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Re: caravan vanuit Duitsland invoeren naar België

Bericht door Bert007 » wo 13 jul 2016 23:09

Bedankt voor de reacties. Het zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwe of jonge caravan worden: carado 167 of sunlight C 46 V. Dit zou geen probleem mogen geven, lijkt me.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: caravan vanuit Duitsland invoeren naar België

Bericht door sam2 » za 24 dec 2016 16:17

Hopelijk heeft deze een europeesche gelijkvormigheid attest want ander mogen ze vragen wat ze willen voor het attest

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”